Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

huibf schreef:
datm schreef:Nu wil ik Zeeland niet vergelijken met Limburg :wink:
Waar rijden in Zeeland dan nog bussen ? :shock:
Daarbij is Limburg ook een concessie met treinen.

Das net zoiets als New York en Amsterdam met elkaar vergelijken
We hadden het over een BUSconcesssie...
En ik wil alleen maar aangeven dat het snel kan een implementatie van een nieuwe concessie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

Wat er allemaal van zij, ik zie dat feiten en verzinsels door elkaar gaan lopen :x
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:
Berk-24 schreef:Mij had het logischer geleken om de Maas-Express tussen Liège en Nijmegen te laten rijden en het liefst (bij uitbereiding infra) alleen stoppent te Nm Heijendaal, Cuijck, Boxmeer, Venray, Venlo, Reuver, Roermond, Echt, Sittard, Geleen-Lutterade, Maastricht, Mt Randwijck, Eijsden, Visé en Bressoux. De trein uit Aachen rijdt dan tot Maastricht. De overige stations tussen Mt Randwijck en Nijmegen zullen dan samen met wat nieuwe stations door de Maas-Bahn bedient worden
Luik?-Maastricht-Aken is goedkoper omdat er dan minder mulitcourantmaterieel nodig is.
Verder is de stop in Reuver overbodig. (misschien Echt en Geleen Lutterade ook)
Hoop dat ze voor de Maas Express en eventueel Aken-Maastricht-Luik materieel van (duitse) intercity kwaliteit inzetten met fatsoenlijke stoelen.
Het is een stoptrein, Arriva moet alle stations tussen Nijmegen en Maastricht bedienen, dus ze kunnen niets overslaan en ze mogen ook geen snelvervoer aanbieden op trajecten waar NS dat ook doet. En je hoeft bij Arriva ook niet meer comfort dan dat verplicht is te verwachten, dus die intercitytreinen kan je ook wel vergeten.

Ik geef Arriva en Limburg verder geen schijn van kans dat hun treinen ooit naar Liège gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Meltrain »

Waarom eigenlijk niet?
Volgens mij ziet de NMBS toch nauwelijks iets in de verbinding Maastricht - Liège, dus als Arriva er gaat rijden is de NMBS er mooi vanaf. :)
waldo79 schreef:Wat er allemaal van zij, ik zie dat feiten en verzinsels door elkaar gaan lopen :x
Niet alleen dat, ook compleet overbodige zijsprongetjes over een lijn 92 van Arriva, het wel of niet rijden van bussen in Zeeland en dat HWGO naar Connexxion gaat. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

De verbinding Maastricht - Liège mag de NMBS dan wel niet opleveren, maar zullen ze op dit moment niet uit handen geven. De federale politiek in Brussel zal er nog wel voor te paaien zijn (die heeft het wel een beetje gehad met de NMBS), maar het wordt gezien als een gevaarlijk precedent voor de intrede van concurrentie waar de vakbonden en de NMBS tegen zijn. Het zou een gevaarlijk precedent kunnen scheppen voor politici die ontevreden zijn met de prestaties van de NMBS. Het is niet voor niets dat de NMBS stug naar de mislukkingen in het VK wijst zodra het om aanbestedingen gaat.

Oh, en als je denkt: maar commercieel klinkt het toch aantrekkelijk. Forget it. De spoorwegen in België zijn een politiek systeem en de top beheerst dat spel als geen ander. Arriva en de provincie Limburg beheersen dat spelletje niet. Bijna niemand in Nederland trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door deadlock »

Heel veel mensen beheersen dat hier, alleen is onze politiek en zijn onze omgangsnormen en -vormen heel anders. Dat kan je echt niet zomaar vergelijken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:Het is een stoptrein, Arriva moet alle stations tussen Nijmegen en Maastricht bedienen, dus ze kunnen niets overslaan en ze mogen ook geen snelvervoer aanbieden op trajecten waar NS dat ook doet.
Dus mag (zodra dat mogelijk is) Arriva gewoon een sneltrein Nijmegen-Maastricht inleggen, zolang op Roermond-Maastricht maar overal gestopt wordt.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door datm »

Meltrain schreef:Niet alleen dat, ook compleet overbodige zijsprongetjes over een lijn 92 van Arriva, het wel of niet rijden van bussen in Zeeland en dat HWGO naar Connexxion gaat. :?
Die zij sprongetjes zullen zo een reden hebben.

Meltrain, als het jou het hier niet bevalt op het forum dan ga je toch gewoon weg hier?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door waldo79 »

Die zijsprongen maken dat het moeilijk te volgen is en het advies om te vertrekken is dan niet op zijn plaats in mijn ogen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

ik vind de vraag maar te vertrekken niet passen. Echter deel ik wel zijn mening dat al die bruggetjes in het geheel onduidelijk zijn.

Arriva mag alleen Roermond - Nijmegen indien mogelijk met een sneltrein uitvoeren.
Echter lijkt me dat in deze concessie niet handig. De drukste reizigers zitten namelijk tussen Venray en Nijmegen op de Maaslijn.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Bee schreef:De verbinding Maastricht - Liège mag de NMBS dan wel niet opleveren, maar zullen ze op dit moment niet uit handen geven. De federale politiek in Brussel zal er nog wel voor te paaien zijn (die heeft het wel een beetje gehad met de NMBS), maar het wordt gezien als een gevaarlijk precedent voor de intrede van concurrentie waar de vakbonden en de NMBS tegen zijn. Het zou een gevaarlijk precedent kunnen scheppen voor politici die ontevreden zijn met de prestaties van de NMBS. Het is niet voor niets dat de NMBS stug naar de mislukkingen in het VK wijst zodra het om aanbestedingen gaat.

Oh, en als je denkt: maar commercieel klinkt het toch aantrekkelijk. Forget it. De spoorwegen in België zijn een politiek systeem en de top beheerst dat spel als geen ander. Arriva en de provincie Limburg beheersen dat spelletje niet. Bijna niemand in Nederland trouwens.
Dus Arriva mag alleen tot Visé rijden van de Belgische overheden.

Ik zie trouwens verder, in het begin van het topic de dorpen die niet meer bedient hoeven worden toch al met een buurtbus, belbus of taxibus bedient worden meestal. Dus voor veel plaatsen is er toch geen sprake van een echte achteruitgang.

In de kop van Limburg hou je alleen nog lijn 83 over. Bediening van Siebengewald blijft me een raadsel, stond volgens mij niet op de lijst om geen vaste verbinding te geven, al blijft het voor dat dorp zeer lastig in te plannen.

De busverbinding met Maaseik kan worden vergeten aangezien Roosteren niet meer verplicht is bedient te worden, of zou wellicht een buurtbus Susteren-Maaseik mogelijk zijn. Lijn 70 gaat waarschijnlijk alleen nog tussen Sittard en Nieuwstad rijden waardoor de verbinding tussen Nieuwstad en Roermond/Eindhoven een stuk slechter wordt, jammer.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hendrik »

waldo79 schreef:Die zijsprongen maken dat het moeilijk te volgen is en het advies om te vertrekken is dan niet op zijn plaats in mijn ogen.
Dat dus!
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Roeland »

Bee schreef:Ik kan ook heel punctueel rijden op een spoorlijn waar je geen last hebt van (internationale) goederentreinen of invloeden van andere lijnen zoals de Schipholtunnel & co. Ik kan je op een briefje geven dat Arriva op de lijnen die ze in Limburg met NS gaan delen niet punctueler zullen zijn dan NS nu is, ik verwacht juist grotere problemen omdat er een lange enkelsporige lijn verweven gaat worden in een lijn met veel intercity's en goederentreinen.
Ik heb even snel zitten schetsen, om goed uit te komen met de IC Maastricht - Alkmaar zullen ze de Maaslijn wel met 15 minuten verschuiven, en dan na Roermond zonder lange wachttijden doorrijden naar Maastricht Randwijck. Als je dat doet, heb je daar slechts zo'n 5 minuten omkeertijd, en dat lijkt mij gevaarlijk kort voor zo'n lang (deels enkelsporig) traject. Of ze moeten die stopper op Maastricht laten eindigen, dan heb je ca. 12 minuten omkeertijd.
Dat betekent dan wel dat ze tussen Roermond en Maastricht met diesel onder de draad rijden.

Overigens wordt de rechtstreekse verbinding vanaf de Maaslijn naar - Maastricht dan wel zo'n 5 minuten langer dan de huidige overstapverbinding.
Ik vraag me trouwens ook af wat dit betekent voor de capaciteit op de sprinter tussen Roermond en Maastricht. Momenteel zit er weinig doorgaand verkeer in die sprinter, omdat reizigers vanaf de Maaslijn op de IC overstappen.
Komt de reizigersomvang van de sprinterstations naar Maastricht (zoals Echt en Beek-Elsloo) + het doorgaande Maaslijnverkeer dat van de IC naar de sprinter verschuift, ongeveer overeen met de vervoersvraag op de Maaslijn? Anders moeten ze straks tussen Nijmegen en Echt lege bakken meeslepen om te voorkomen dat in Zuid-Limburg mensen op de perrons achterblijven...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:Ik heb even snel zitten schetsen, om goed uit te komen met de IC Maastricht - Alkmaar zullen ze de Maaslijn wel met 15 minuten verschuiven, en dan na Roermond zonder lange wachttijden doorrijden naar Maastricht Randwijck. Als je dat doet, heb je daar slechts zo'n 5 minuten omkeertijd, en dat lijkt mij gevaarlijk kort voor zo'n lang (deels enkelsporig) traject. Of ze moeten die stopper op Maastricht laten eindigen, dan heb je ca. 12 minuten omkeertijd.
Dat betekent dan wel dat ze tussen Roermond en Maastricht met diesel onder de draad rijden.
Zo'n doorgaande trein komt er pas als de wasdraad boven de Maaslijn is aangelegd, dus dan diesel je helemaal niet meer.
Die korte keertijd bij Randwyck kun je ook oplossen door daar te keren op een trein richting Heerlen.
Het verschuiven van een kwartier is momenteel juist gunstig voor de aansluitingen in Nijmegen, want nu wordt daar 's avonds nergens meer op aangesloten (de IC's vertrekken een kwartier later daar). Echter weet je nog nauwelijks hoe de NS-dienst er dan uit ziet, aangezien er zowel rond Nijmegen, Venlo als Roermond wijzigingen op het programma staan als onderdeel van PHS.
Roeland schreef:Komt de reizigersomvang van de sprinterstations naar Maastricht (zoals Echt en Beek-Elsloo) + het doorgaande Maaslijnverkeer dat van de IC naar de sprinter verschuift, ongeveer overeen met de vervoersvraag op de Maaslijn? Anders moeten ze straks tussen Nijmegen en Echt lege bakken meeslepen om te voorkomen dat in Zuid-Limburg mensen op de perrons achterblijven...
Tussen Nijmegen en Boxmeer/Venray hoef je echt niet bang te zijn voor onnodig lege bakken omdat het tussen Echt en Maastricht drukker zou kunnen worden. Op Nijmegen-Boxmeer/Venray puilen de treinen (4x p/u) juist uit, terwijl er op Echt-Maastricht nu nog maar 2x p/u gereden wordt.
Ik geloof dat Limburg ook graag 4x p/u op Roermond-Maastricht zag, dus een mogelijke extra spitsdrukte op Echt-Maastricht zou je nog zo kunnen oplossen dan, zonder dat je op Venray/Venlo-Roermond met te lange treinen hoeft te rijden.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

Een kwartiersverschuiving van de Maaslijn zorgt wel voor betere aansluitingen in Nijmegen en Venlo waar veel reizigers van zullen profiteren.

Het verhaal van wat je in de laatste regels zegt komt ook in omgekeerde richting voor. Dan moeten er tussen Maastricht en Venlo onnodig lange treinen rijden om de druktes tussen Nijmegen en Venray op te vangen. Aftrappen en bijplaatsen in Venlo (in beide richtingen) is wel een optie. De trein staat toch 4 minuten stil daar.
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Berk-24 »

In Venlo is er een groot opstelterrein waar je treinen kunt laten stallen, dus dan kun je beter 's ochtends extra treinen Venlo->Mt Randwijck en 's middags Mt Randwijck->Venlo inleggen. Je kunt de reguliere treinen kruisen in Tegelen en Swalmen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door SuperGhost »

Hebben ze wel genoeg ruimte op Venlo daarvoor, want in Venlo wordt de trein naar Nijmegen al versterkt én staan ook al de treinen voor de eerste ritten van de huidige spitstrein naar Nijmegen. Je krijgt dan wel erg veel materieel in Venlo, aangezien er ook nog het NS-materieel moet komen te staan (en die wilden dacht ik ook naar 2x een IC en 2x een sprinter toe op Eindhoven-Venlo)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Roeland schreef:Ik heb even snel zitten schetsen, om goed uit te komen met de IC Maastricht - Alkmaar zullen ze de Maaslijn wel met 15 minuten verschuiven, en dan na Roermond zonder lange wachttijden doorrijden naar Maastricht Randwijck. Als je dat doet, heb je daar slechts zo'n 5 minuten omkeertijd, en dat lijkt mij gevaarlijk kort voor zo'n lang (deels enkelsporig) traject. Of ze moeten die stopper op Maastricht laten eindigen, dan heb je ca. 12 minuten omkeertijd.
Dat betekent dan wel dat ze tussen Roermond en Maastricht met diesel onder de draad rijden.

Overigens wordt de rechtstreekse verbinding vanaf de Maaslijn naar - Maastricht dan wel zo'n 5 minuten langer dan de huidige overstapverbinding.
Ik weet nu niet of dat nu beter is. Het zal waarschijnlijk inhouden dat de knopen die nu in Sittard bestaan verloren gaat voor een sprinterknoop en dat de verdeling van de treinen over de twee takken ten zuiden van Sittard niet meer zo mooi is als deze nu is. Je krijgt waarschijnlijk een lange stop in Roermond in plaats van een overstap en door het vervallen van de meest gevraagde overstap in Roermond tot een kwartier langere reistijd tussen de Maaslijn en Maastricht.

De enige knoop waar op dit moment problemen zijn in Limburg is Heerlen: de overstap s3500 -> Krd is 20 minuten, Krd -> s3500 is 2 minuten (wel cross-platform maar met omchecken). Vanaf de Heuvellandlijn kan je richting de Randstad vaak beter via Mt rijden, want Vdl <-> s3500 levert een overstap van 23 minuten op in Heerlen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Wubbo »

Ruimte in Venlo is er voorlopig ook niet: dat station staat zolang er gebouwd wordt aan het derde spoor Emmerich - Oberhausen barstensvol met goederentreinen en bijbehorende processen. Wellicht dat er nog wat van de sporen op Roermond te maken is (volgens mij liggen daar nog sporen met roest erop, of zijn die inmiddels weg?), dan kun je daar nog materieel kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Spoor 4 heb je in Roermond denk ik nodig in de exploitatie als je doorgaand wil rijden over Roermond, maar daarachter heb je nog twee sporen liggen onder de draad die daar nu vooral werkloos zijn. Alle sporen daarachter zijn of opgeruimd of in ieder geval van het spoornet afgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Gekko123 »

Overigens zal dit met name gaan spelen tegen de tijd dat er een draad hangt boven de spoorlijn Nijmegen - Venlo - Roermond. Pas vanaf dat moment is er een doorgaande dienst geëist, daarvoor kan het net zo goed geknipt blijven. Tegen de tijd dat die draad er hangt zijn we wel weer een paar jaar verder.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door MdJ »

In Venlo valt dat ook wel mee met extra goederentreinen. Er zijn ex-forumleden (machinisten) die 2 tot 3 dagen per week een wisselwachtersdienst in Venlo draaien om het niet centraal bediende gebied i.o.v. de trdl wissels om te gooien zodat daar treinen binnen genomen konden worden. (en dat dus sneller is dan de machinist van de desbetreffende goederentreinmachinist te laten doen.

Het aantal keren dat er werkelijk goederentreinen daar moesten worden binnengenomen is nog steeds bedroevend laag...
Bij twijfel: gebruik beton.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Globetrotter »

Ik hoor helemaal niemand over het eerder uitgesproken streven om de zaak in 2025 uitstootvrij te laten rijden. Luchtkasteel of niet?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Z2N »

Tsja, dat was een idee van Abellio, nu Arriva de boel gaat runnen kun je dat wel vergeten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

Arriva wil vanaf dag 1 elektrische bussen op de stadsdienst van Maastricht inzetten. Vermoedelijk gaat daar een hoop van het budget aan verloren, die bussen zijn op dit moment akelig duur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten