OVer je OV-Chipkaart #14
OVer je OV-Chipkaart #14
Die borden zijn laatst wel aangepast, er zit nu ook een verwijzing naar de andere poortjes bij en ze zijn in een andere vormgeving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Ik ben benieuwd hoe lang men nog door blijft gaan met bordjes veranderen. Op een gegeven moment kan je ook eens de conclusie trekken dat twee verschillende poortrijen gewoon niet werkt. Wat mij betreft betaal je voor een treinreis binnen Amsterdam gewoon GVB-tarief en maak je er één in- en uitchecksysteem van.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Op Bijlmer heeft men dertien keer de opstellingen aangepast voordat men toch maar besloot de poortjes te verplaatsen, dus ik vrees het ergste :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Nooit getest maar het zou zo moeten zijn dat bij een uitcheck op het perron de poortjes dat herkennen en geen correctietarief in rekening brengen.bartjemestrom schreef:Snap het ook wel. Kwam een tijdje geleden aan op Rtd en men checkte massaal uit op het perron, terwijl die voor de Benelux bedoeld was. Met die gesloten poortjes heb je dan een probleem als je niet ingecheckt bent
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Wat is het nut van zo'n paaltje op het perron als je met de Benelux reist? Je kan toch gewoon een doorgaand kaartje kopen?
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Hij is volgens mij ook niet primair voor de Benelux maar eerder voor de Thalys, daar komen veel kaartsoorten voor die slechts tot een opstappunt van Thalys gaan waarna een ander binnenlands vervoersmiddel noodzakelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Klopt! Is inderdaad meer voor Thalys bedoeld.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Op Amstel:
Geen A4'tjes
NS Logo op de scanplaat+trein rechtsboven.
Geen A4'tjes
NS Logo op de scanplaat+trein rechtsboven.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Zal men dan ook sneller dan verwacht tot de conclusie komen dat poortjes geen enkel effect hebben op agressie?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Positief bericht: als het goed is gaat vandaag de gemeenteraad van Leiden na jaren van treuzelen het sluiten van de poortjes op station Leiden Centraal goedkeuren!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Alleen ontzettend jammer dat de NS verkeerde motieven gebruikt om de poortjes te sluiten. Er zou bovendien een passagekaartje uit de automaat te halen zijn voor een klein bedragje, maar dat is dus ook weer nooit ingezet. Dan krijg je zulke berichtjes:
Sommige stations zijn prima te sluiten, maar een heleboel genomineerde stations hebben een grote maatschappelijk functie in het lokale "verkeer".Het station passeren zonder OV-chipkaart
Wilt u met de bus reizen en heeft u geen OV-chipkaart? En reist u met een vervoerbewijs gekocht bij de buschauffeur? Dan koopt u bij de NS-kaartautomaat een anonieme OV-chipkaart. Vervolgens laadt u hierop het NS-reisproduct reizen op saldo of laadt u het eenmalig passagerecht. Hiermee heeft u toegang tot het station.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Ja en ook een OV-chipfobie.JWM schreef:Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Zie HIER het voorstel aan de raad. NS koopt het dus af met een bijdrage van 3 miljoen als niet verplichte bijdrage aan de exploitatie van de fietsenstalling.Bee schreef:Positief bericht: als het goed is gaat vandaag de gemeenteraad van Leiden na jaren van treuzelen het sluiten van de poortjes op station Leiden Centraal goedkeuren!
Verhaal over de passagepassen is mij nog onduidelijk.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Ik wordt langzaamaan wel erg benieuwd wat voor een bijzondere situatie we in Amersfoort gaan krijgen. Inmiddels zijn daar de eerste sporen van poortjes verschenen, maar het lijkt erop dat er ook een aantal paaltjes tussen de poortjes gaan komen. Dat moet haast wel een of andere constructie gaan worden om toch nog bij Connexxion in te kunnen checken zonder dat er Connexxion-poortjes nodig zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Euh, wat is dan het nut nog van die poortjes? Heb je een foto?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Nee heb geen foto. De poortjes zelf staan er nog niet, maar er staan wel een paar van die dummy-paaltjes direct voor de plek waar ze moeten gaan komen (met die rechthoekige metalen kap er nog overheen, maar kan er zogauw geen fototje van vinden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Er staan ook dummy's voor de poortjes. Voorlopig ben ik even niet in Amersfoort. Ben benieuwd wat ik aan tref over een week of 3.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Voorlopig nog geen OV chipkaart data beschikbaar
Dankzij de OV chipkaart is veel informatie voorhanden over de omvang van het stads- en streekvervoer. Maar die informatie is nauwelijks beschikbaar voor onderzoek. En het zal nog wel even duren voordat daar verandering in komt.
Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Mansveld op Kamervragen.
Bron en meer
Dankzij de OV chipkaart is veel informatie voorhanden over de omvang van het stads- en streekvervoer. Maar die informatie is nauwelijks beschikbaar voor onderzoek. En het zal nog wel even duren voordat daar verandering in komt.
Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Mansveld op Kamervragen.
Bron en meer
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 26 jun 2015, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright artikel ingekort
Reden: Ivm copyright artikel ingekort
Komt wel goed schatje.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Het is óf NOVB (Nationaal Openbaar Vervoer Beraad) óf NDOV (Nationale Data Openbaar Vervoer).Thom91 schreef:Voorlopig nog geen OV chipkaart data beschikbaarHet NOVB (Nationale Data Openbaar Vervoer) is ondertussen wel met een project Informatievoorziening gestart.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Nee, maar ik kijk verder dan mijn eigen neus lang is. Als ik dat niet zou doen en dus naïef zou zijn, zou ik ook zeggen dat poortjes die alleen geopend zouden kunnen worden met één of ander pasje, een goed middel tegen zwartrijders zou zijn.JWM schreef:Tristan, heb jij een OV-chiptrauma?
Als je wel verder kijkt dan je eigen neus lang is, zie je dat er verscheidene manieren zijn om de gesloten poortjes te omzeilen en dus dat zwartrijden hooguit een klein mespuntje meer moeite kost. Dit in combinatie met de lage kans dat je een conducteur zult zien (de laatste zes keer dat ik een treinreis heb gemaakt -4x een korte rit (Ut - Gd en vv en Ut - Amf en vv) en 2x een lange reis (Ut - Mt en vv) heb ik welgeteld nul keer een conducteur gezien), maakt het zwartrijden wel heel makkelijk.
En als je nóg een stap verder kijkt, zie je dat de (financiële) gevolgen voor de betalende reiziger behoorlijk zouden kunnen gaan zijn, zie bijvoorbeeld mijn bericht hieronder:
Zoals ik al vaker hier heb gezegd: poortjes hebben sowieso geen nut omdat ze de (agressieve) zwartrijder niet tegenhouden. Maar poortjes verbruiken wel meer stroom dan paaltjes en de kosten van het onderhoud van de poortjes zullen waarschijnlijk ook hoger zijn dan die van de paaltjes.JWM schreef:Euh, wat is dan het nut nog van die poortjes? Heb je een foto?
Met andere woorden: op poortjesstations krijgt NS een hogere kostenpost en die kosten zullen ongetwijfeld worden doorberekend aan de betalende reizigers. Hier kan ook nog eens de mogelijke BTW-verhoging bovenop komen.
Zwartrijders zullen er altijd zijn, maar zij betalen niet en zullen dus (vrijwel) niets van deze prijsverhogingen merken. Terwijl de betalende reiziger mogelijk 20 tot 25 % (prijs- en BTW-verhoging bij elkaar opgeteld) meer gaat betalen.
Kortom: Blij zijn met gesloten poortjes = blij zijn met een mogelijk exorbitante prijsverhoging in de nabije toekomst.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Nogmaals, je argumenten slaan als tang op een varken:
Een eventuele BTW-verhoging die gevolgen heeft voor de prijzen van het OV heeft niets te maken met poortjes of paaltjes, dat is dus geen punt in dit verhaal.
Ook zou ik graag een bron willen zien die het kostenverschil van poortjes en paaltjes onderbouwen. Cijfers van diverse vervoerbedrijven in binnen- en buitenland (Rotterdam, Amsterdam, Brussel) tonen namelijk aan dat de investering in poortjes zorgt voor een daling van het aantal zwartreizigers terwijl het aantal reizigers wel blijft stijgen. De investering is daarmee financieel zeker te verantwoorden.
Dat jij die cijfers niet vertrouwd omdat ze niet afkomstig zijn van een onafhankelijk bureau is zelfs tegenstrijdig met je verhaal over het stroomgebruik omdat jij die cijfers niet hebt en al zeker niet van een onafhankelijk bureau waar je bij andere statistieken wel zo op hamert.
Een eventuele BTW-verhoging die gevolgen heeft voor de prijzen van het OV heeft niets te maken met poortjes of paaltjes, dat is dus geen punt in dit verhaal.
Ook zou ik graag een bron willen zien die het kostenverschil van poortjes en paaltjes onderbouwen. Cijfers van diverse vervoerbedrijven in binnen- en buitenland (Rotterdam, Amsterdam, Brussel) tonen namelijk aan dat de investering in poortjes zorgt voor een daling van het aantal zwartreizigers terwijl het aantal reizigers wel blijft stijgen. De investering is daarmee financieel zeker te verantwoorden.
Dat jij die cijfers niet vertrouwd omdat ze niet afkomstig zijn van een onafhankelijk bureau is zelfs tegenstrijdig met je verhaal over het stroomgebruik omdat jij die cijfers niet hebt en al zeker niet van een onafhankelijk bureau waar je bij andere statistieken wel zo op hamert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
Lezen is een vak, hè? Ik schreef ook niet dat de mogelijke BTW-verhoging iets met de poortjes te maken had, ik schreef alleen dat dat nog eens bij de hogere aan de betalende reiziger door te berekenen kosten voor stroom en onderhoud komt.
Dat poortjes meer stroom verbruiken dan paaltjes, is geen raketwetenschap. Een paaltje heeft stroom nodig voor de kaartlezer en het verlichte display, een poortje heeft stroom nodig voor de kaartlezer en verlicht display (poortjes die in twee richtingen te gebruiken zijn, hebben aan weerszijde een kaartlezer met verlicht display), de pijl of kruis die aangeeft of en aan welke kant het poortje gebruikt kan worden en de gesloten deurtjes die constant onder spanning staan om gesloten te blijven.
Dus dat een poortje meer stroom verbruikt dan een paaltje is wel duidelijk. Alleen over de exacte cijfers hoeveel meer, heb ik indedaad geen inzicht in.
Op dit forum heb ik al meermaals uitgelegd hoe het kan dat het aantal zwartrijders in de administratie van de vervoerders flink is gedaald, terwijl dat in de praktijk vies tegenvalt. Uit eigen ervaring weet ik hoe kinderlijk eenvoudig de poortjes te omzeilen zijn.
Dat poortjes meer stroom verbruiken dan paaltjes, is geen raketwetenschap. Een paaltje heeft stroom nodig voor de kaartlezer en het verlichte display, een poortje heeft stroom nodig voor de kaartlezer en verlicht display (poortjes die in twee richtingen te gebruiken zijn, hebben aan weerszijde een kaartlezer met verlicht display), de pijl of kruis die aangeeft of en aan welke kant het poortje gebruikt kan worden en de gesloten deurtjes die constant onder spanning staan om gesloten te blijven.
Dus dat een poortje meer stroom verbruikt dan een paaltje is wel duidelijk. Alleen over de exacte cijfers hoeveel meer, heb ik indedaad geen inzicht in.
Op dit forum heb ik al meermaals uitgelegd hoe het kan dat het aantal zwartrijders in de administratie van de vervoerders flink is gedaald, terwijl dat in de praktijk vies tegenvalt. Uit eigen ervaring weet ik hoe kinderlijk eenvoudig de poortjes te omzeilen zijn.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten