overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door JWM »

Maar ben je ook van mening dat de conducteur een rol moet blijven behouden in het vertrekproces in materieel zoals SLT?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Veiligheid kost geld. Het levert niets op. Daarom verbaas ik me ook over uitlatingen als het helemaal weghalen van een conducteur op de trein, waarbij er kennelijk gedacht wordt dat een conducteur alleen maar kaartjes controleert en deuren sluit. En dat is simpelweg te kort door de bocht. Kun je zoiets van de trein halen? Zeker. Wordt het daar veiliger van in de trein? Ik durf te beweren van niet. Hoe kunnen we dat beter oplossen? Door er geld in te investeren. Hoe doen we dat? Door eens te kijken naar de enorme bedragen die er in het OV rond gaan en de winsten die er uit komen rollen. Hoeveel miljoen het afgelopen jaar? Precies, daar valt vast wel wat van te investeren in veiligheid :wink:
Als je wilt investeren in veiligheid wil je dat wel zo efficient mogelijk doen. Je wilt de meeste veiligheid voor de euro's die je er in pompt. Dan is het toch niet zo gek om na te denken over een ander model dan elke trein na 22 uur uitrusten met 2 HC's? Of door het werkproces te veranderen waarbij de HC niet meer sleutelt en dus meer tijd heeft om te controleren en een ronde te maken? Uitgangspunt is meer veiligheid, niet persé meer personeel die precies hetzelfde doet.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mikos »

Je zult wel moeten... Bij alle treinen langer dan 4 bakken heb je een tweede persoon nodig voor de veiligheid (ontruiming) en het vertrekproces (mee kijken). En ook de regionalen moeten zich aan die regel houden (daarom rijden ze zo veel mogelijk met minder dan 5 bakken). Enerzijds zit je met veiligheid, anderzijds zit je met overzicht. Natuurlijk, bij een treintje van 2 bakken (ik noem een Arriva tussen Arnhem en Tiel) stelt het allemaal maar weinig voor, maar neem een station als Castricum met 4 bakken DDZ of 3 bakken SGM, dat is geen pretje als je voorin je cabine zit. Of Amsterdam Muiderpoort... Dat is voor mij als HC soms al heel lastig. Dat is iets anders dan Dalfsen. Of Lunteren.

En ik hoor al iemand roepen 'Camera's!', maar wat gaat die investering kosten? Er komt wat meer bij kijken dan 'even' de deuren sluiten. Daarnaast denk ik dat je als HC een wat breder overzicht hebt in zo'n vertrekproces. Denk aan de controleronde die ik net heb afgerond, waarbij ik opa achterin heb zien zitten die er op station X uit moet, en wanneer we op station X zijn heb ik hem nog niet uit zien stappen. De machinist ziet dat het tijd is, vergrendelt de deuren en gaat. Ik kijk nog snel even of opa wel uitstapt en dan net voor vertrek gaan ineens de deuren open, want hij drukte op het verkeerde knopje. Of deed er wat langer over om op te staan.

Als HC weet je wat beter wat er in de trein 'leeft', natuurlijk niet alles (ik kan ook niet altijd maar overal tegelijk zijn), maar meer dan iemand die in de cabine zit en op de knop 'Sluiten' drukt. En je kunt als HC wat beter inspelen op situaties die eventueel ontstaan tijdens het vertrekproces (iemand die tussen de deuren komt of dreigt te komen, als er iets tussen trein en perron valt, ik noem maar wat), want je bent veel mobieler.

Nee, of het echt zo'n walhalla is, die eenmansbediening..?
Geert schreef:Als je wilt investeren in veiligheid wil je dat wel zo efficient mogelijk doen. Je wilt de meeste veiligheid voor de euro's die je er in pompt. Dan is het toch niet zo gek om na te denken over een ander model dan elke trein na 22 uur uitrusten met 2 HC's?
Maar voorlopig staat er gewoon in de afspraken van het HRN dat er, tot in ieder geval 2025, op iedere trein die in het HRN rijdt een conducteur moet zitten. Dus de plannen die hier bedacht worden zijn leuk en aardig, maar gaan dus niet bewaarheid worden, omdat het tegen de afspraken in gaat.

Het plan is trouwens ook niet om iedere trein na 22 uur te voorzien van 2 HC's, dat valt natuurlijk niet te betalen en ik zou ook niet weten waar ze al dat personeel vandaan zouden moeten halen. Het gaat hier om treinen op risicotrajecten (n.a.v. meldingen) en trajecten waarop het personeel zich niet veilig voelt (Randstad). De tuffer van Ede naar Arnhem valt daar bijvoorbeeld niet onder.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Ardan »

Ik kan me zeker vinden in jouw standpunten Mikos.
De vraag 'wat als de HC het vertrekproces niet meer doet?' beantwoord je met hoe lastig het dan voor de mcn is in bochtstations. Zelf zie ik in Olst ook de HC vaak een flink eind lopen als hij achterin zit omdat het anders niet te zien is, en hij ziet het dan ook meteen als een deur niet dichtvalt (gebeurt vaak genoeg omdat je zo scheef staat).
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat in andere landen wordt opgelost. Duitse S-Bahnstations hebben in dat geval vaak een perronopzichter die de mcn via een soort GSM-R opdrachten geeft:
'[naam] nach [richting] Türen schließen'
*controleert*
'[naam] nach [richting] Abfahren'

Dat lijkt me in NL niet te doen.

Verder geef je aan dat een HC er ook is voor de service. Tuurlijk, zeker waar. Op IC's en lijnen met veel incidentele reizigers moet de HC zeker behouden blijven. Maar in de gemiddelde sprinter Hoofddorp-Almere Oostvaarders weet de HC echt niet of Opa Tjibbe wel uitstapt of niet. Met de OVC kun je zelfs niet eens zien waar een reiziger eruit wil.

Ik pleit dan ook voor maatwerk:

HC's behouden op alle intercity's, alle treinen met veel incidentele reizigers (rond Amsterdam ofzo), risicotreinen, en alle treinen na 22 uur. Dat laatste zie ik hier tegengesproken worden, maar juist op late treinen gebeuren veel brokken en/of voelen reizigers zich minder veilig. De inzet kost dan misschien wat meer, maar er valt te besparen op:

HC's afschaffen op forenzensprinters. S-Bahnachtige treinen. Ik schat dat in de beide spitsen het gros van de reizigers in bijvoorbeeld de sprinter Rotterdam-Uitgeest, Hoofddorp-Almere O, Rhenen-Utrecht, Utrecht-Baarn, enz etc dit dagelijks doet. Die hebben geen extra service nodig. Laat uitzoeken welke sprinters echte forenzensprinters zijn, schaf daar de HC af en richt de dienstregeling daarop in. Zorg dat de reiziger zelf aan voldoende informatie kan komen, en dat is in mijn optiek nu al voldoende door heldere vertrekstaten, servicemedewerkers op het station en RIS in de trein. Metroreizigers in Amsterdam weten prima hun weg te vinden door de routekaart en PID op het station, de lijnfilm en de informatie die in het voertuig wordt geboden, en op grote stations schieten ze een medewerker of medereiziger aan. In sprinters kan dat ook, als de reiziger zichzelf er steeds van kan verzekeren dat hij in de juiste trein zit.

Op alle treinen kunnen HC's die volgens voorgaande punten overbodig zijn geworden 'vliegende teams' worden. Voor controle, en als er dan ook service wordt verleend is dat mooi meegenomen. Zij kunnen als extra personeel worden ingezet op treinen waarop dat nodig is.

Als ik in Berlijn in de metro of S-Bahn reis, of in de Achterhoek in een regionaaltje, kom ik ook geen personeel tegen in de regel. Zijn ze er tóch voor een controleronde, dan kan ik ze ook altijd aanspreken als ik een vraag heb.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 10 jul 2015, 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door deadlock »

Mikos schreef:Je zult wel moeten... Bij alle treinen langer dan 4 bakken heb je een tweede persoon nodig voor de veiligheid (ontruiming)
Waarom?
en het vertrekproces (mee kijken).
Waarom?

Als het in NYC bij metro's van een paar honderd meter kan zie ik niet in waarom het hier niet ook kan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Ardan »

deadlock schreef:
Mikos schreef:en het vertrekproces (mee kijken).
Waarom?

Als het in NYC bij metro's van een paar honderd meter kan zie ik niet in waarom het hier niet ook kan.
Door de bocht kijken. Je weet zelf als geen ander dat in Olst de deuren wel eens niet dichtvallen door het scheefstaan.
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:Door de bocht kijken. Je weet zelf als geen ander dat in Olst de deuren wel eens niet dichtvallen door het scheefstaan.
Wat nou kort door de bocht, dan moet je er voor zorgen dat dat niet meer gebeurt, het is een technisch probleem en er bestaan geen technische problemen waar geen oplossing voor is. Echt pure bullcrap. Ik durf je ook nog op een briefje te geven dat het goedkoper is om alle treinen aan te passen dan de conducteurs niet weg te bezuinigen. Srsly.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Ardan »

Nja dat dacht ik ook toen ik het schreef, 'zorg dan dat die deuren ook bij scheefstaan gewoon dichtgaan'. Was volgens mij trouwens vooral een kwaaltje bij ICM? Dat nu planmatig toch niet meer op de s3600 zit?
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door deadlock »

Ik kan me trouwens niet herinneren dat het ooit gebeurt is in een trein waar ik in zat maar die kans is met slechts 2 van de wat, 64 ritten per dag, niet heel groot.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:
deadlock schreef:
Mikos schreef:en het vertrekproces (mee kijken).
Waarom?

Als het in NYC bij metro's van een paar honderd meter kan zie ik niet in waarom het hier niet ook kan.
Door de bocht kijken. Je weet zelf als geen ander dat in Olst de deuren wel eens niet dichtvallen door het scheefstaan.
Daar heb je geen HC voor nodig, dan kan je gewoon niet vertrekken.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Ardan »

GOHJEMEENTHET :D
Ik doe ook maar wat
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Littlebusdriver »

Als er steeds vaker 2 conducteurs op een trein zitten, waarom hert het dan nog Hoofd Conducteur. Je kunt dan een nieuwe functie Conducteur creëeren (als opstap naar HC). Dat scheelt loonkosten en je hebt een mannetje extra. De argumenten die hier voorbijkomen vragen er nou niet om dat die tweede persoon een HC moet zijn.
Plan die HC en C dan de hele werkdag als setje samen, dat geeft ook minder gedoe bij verstoringen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mikos »

Voorgeschreven veiligheidsregels. Daarnaast is er de HC voor EHBO en ook trajecten met tunnels mag een trein niet alleen met machinist rijden. Tunnelwetgeving.

En in de jaren dat ik HC ben heb ik toch een redelijk aantal deuren gehad die in de verkanting niet dicht wilden. En dan kun je roepen dat daar wel een oplossing voor is, maar dat heeft te maken met de afstelling van een deur. Zet je die te 'laag', dan zal hij in de verkanting niet over zijn dode punt heen komen, zet je die te 'hoog', dan zal hij onder normale omstandigheden met een harde klap dichtvallen met het gevaar dat er iemand tussen zit. Maar daar kom je achter als de trein in de verkanting staat en de deur niet dicht wil.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Klaasje »

Ik vermoed dat die categorie deurproblemen met nieuwe materieeltypen steeds meer tot het verleden gaan behoren. Gegeven de eisen aan inklembeveiliging die aan nieuwe deuren worden gesteld gaan de huidige zwenk-zwaaideuren vroeger of later verdwijnen. In het sprintersegment zal dat zelfs vrij vlot zijn. Na de leveringen van de FLIRTS en SNG gaat al het SGM, DDAR en DDM aan de kant.

Volgens mij is de regel voor een tunnel overigens één personeelslid per treinstel, dat is verder ook best prima, bij Schiphol wilden we toch al veel personeel en Zaandam-Amsterdam is toch drukker dan de rest van de routes die die sprinters daar afleggen. EHBO kan een machinist natuurlijk ook in het takenpakket krijgen.

Veel problemen zijn in feite goed op te lossen als je dat graag wilt. Soms kost het iets meer moeite maar waar een wil is is eigenlijk altijd wel een weg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Je zou zelfs speciale tunneldiensten kunnen draaien, hele dag pendelen tussen stations waar een tunnel tussen ligt.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mikos »

Nee, ieder traject met tunnel heeft de verplichting van een conducteur aan boord. Geen conducteur, dan rijdt de trein zonder reizigers door de tunnel.

En jullie zijn er enorm op gebrand om de HC maar van die Sprinter te krijgen, en dus zullen jullie er aan alle kanten argumenten voor verzinnen, dat heb ik al door. Je moet alleen nog even 10 jaar wachten tot ze überhaupt kunnen worden uitgevoerd. Wat gaan we in de tussentijd aan de huidige problematiek doen?

We leven in Nederland, mensen, de mentaliteit is hier anders dan in het buitenland. Kijk naar de Zoetermeerse stadslijn, dat heeft vele jaren gekost met driedubbele bemensing om de situatie in de trein daar enigszins weer op de rails te krijgen. Alleen maar omdat er niet standaard op werd gecontroleerd. Overlast naar reizigers, vandalisme en niet betalen voor je kaartje. Want waarom zou je? Er komt toch niemand op controleren.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat je het niet meteen volledig zwart-wit moet gaan zien. Allereerst kan de hc op de sprinters buiten de randstad eventueel weg. Want je gaat mij niet vertellen dat het noodzakelijk is om op iedere sprinter Eindhoven - Weert met een hc te gaan rijden, zeker gezien de aanwezige hc niet altijd een service- en/of controlerondje loopt (maar dat is een andere discussie). De mentaliteit van mensen buiten de randstad is al heel anders dan die van de mensen in de randstad.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Mikos schreef:Nee, ieder traject met tunnel heeft de verplichting van een conducteur aan boord. Geen conducteur, dan rijdt de trein zonder reizigers door de tunnel.

En jullie zijn er enorm op gebrand om de HC maar van die Sprinter te krijgen, en dus zullen jullie er aan alle kanten argumenten voor verzinnen, dat heb ik al door. Je moet alleen nog even 10 jaar wachten tot ze überhaupt kunnen worden uitgevoerd. Wat gaan we in de tussentijd aan de huidige problematiek doen?

We leven in Nederland, mensen, de mentaliteit is hier anders dan in het buitenland. Kijk naar de Zoetermeerse stadslijn, dat heeft vele jaren gekost met driedubbele bemensing om de situatie in de trein daar enigszins weer op de rails te krijgen. Alleen maar omdat er niet standaard op werd gecontroleerd. Overlast naar reizigers, vandalisme en niet betalen voor je kaartje. Want waarom zou je? Er komt toch niemand op controleren.
Je doet nu net alsof de Zoetermeerse Stadslijn nog steeds een puinzooi is maar dat is ook niet zo onder de HTM, waar ook alleen maar een bestuurder in de tram zit en er vliegende controles zijn.

Verder kan het saneren van een HC zoveel tijdwinst opleveren dat miljarden kostende infra-ingrepen niet nodig zijn, en dat is het gehele plaatje waar naar gekeken moet worden.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Mikos »

Je noemt net een traject op waar ik alleen maar positieve ervaringen heb, dus nee, daar niet. Maar Eindhoven-Deurne is echt geen pretje kan ik je vertellen. Het is zeker niet zo dat het op alle trajecten buiten de Randstad er geen mentaliteitsproblemen zijn, ik kan je een hoop lijntjes geven die weinig prettig zijn, zowel als conducteur als reiziger.

De stadslijn is de laatste jaren bij NS inderdaad een 'gewone' lijn geweest, maar dat was ook alleen maar omdat er heel erg intensief op gecontroleerd is nadat het daar compleet fout ging. Wat de HTM daar aan over heeft gehouden of hoe zij het doen is mij verder niet bekend.

En wat betreft de infra: daar zal sowieso heel veel geld in gestoken moeten worden, want het huidige systeem is sterk verouderd en met de toekomstige plannen die gemaakt worden te klein. Maar om dat nou op het bordje van de HC te leggen...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Maar in de post die ik quote noem je de Zoetermeerse Stadslijn wel een ramptraject, althans dat was het heel erg.

Zoals Klaasje zegt, zodra je in de avonduren graag meer HC's wil op een trein zal je die ergens anders moeten snijden om te kosten niet de pan uit te laten rijzen. Het saneren van een HC is geen onoverkomelijke zaak, de regionale vervoerders kennen vrijwel niets anders. Het verlenen van service zou daardoor dalen? Verklaar jij maar waarom de tevredenheid van de reizigers stijgt op de regionale lijnen? Tweede voordeel is de tijdswinst die je boekt waardoor je net wat ruimer in de tijd zit en minder in de weg rijdt.

En tsja, als het HRN eenmaal aanbesteed wordt en NS verplicht zichzelf via vakbonden om een HC te hebben en DB/Arriva of een andere partij hoeft dat niet hoef ik niet voor je voor te rekenen dat de NS dan wel gedag kan zeggen tegen de concessie. Het voeren van deze discussie nu lijkt me zinvoller dan hem in 2022-2023 te gaan voeren.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Klaasje »

Mikos schreef:En jullie zijn er enorm op gebrand om de HC maar van die Sprinter te krijgen, en dus zullen jullie er aan alle kanten argumenten voor verzinnen, dat heb ik al door. Je moet alleen nog even 10 jaar wachten tot ze überhaupt kunnen worden uitgevoerd. Wat gaan we in de tussentijd aan de huidige problematiek doen?
Anderen misschien maar ik niet. Ik zie wel een andere invulling van de rol voor me waarbij het past om de verplichting om op iedere trein een HC te hebben te schrappen.

Ik heb wel eens nagedacht over het volledig schrappen van niet-besturend-personeel in het sprintersegment maar volgens mij is dat ook echt iets wat je wat je niet moet willen. Tegelijkertijd moeten we gewoon ook niet willen dat er twee HC's op iedere trein mee gaan omdat dat gewoon te duur is en omdat je nog steeds niet optimaal alle vragen rond Schiphol kunt beantwoorden. Er zitten duidelijk beperkingen aan de huidige taakinvulling die echt beter kunnen en tegelijkertijd is die taak gewoon niet altijd nodig. Dan is mijn gedachtengang om de focus meer te verschuiven niet zo'n rare toch?

En ja, laten we alsjeblieft wel een fatsoenlijke oplossing voor een station als Muiderpoort verzinnen. Desnoods met personeel op het perron.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Als jij bij de vakbond aankomt met 'Ik zie een andere invulling voor de rol HC voor me' dan heb je in hun ogen al 15 van de 20 heilige huisjes afgebroken.

In hun ogen is dat gelijk aan 'De HC moet weg'.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Klaasje »

Als "het moet zoals het altijd ging en niet anders" het uitgangspunt is dan houdt het al snel op natuurlijk hè? Volgens mij kom je dan ook slecht op voor je personeel omdat je meteen ook heel veel kansen mist.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door Thom91 »

Ik ging slechts uit van het gestrekte been waarmee ze de kwestie überhaupt al in kwamen.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: overheid bijspringen als dubbele bemanning te duur is

Bericht door deadlock »

Mikos schreef:Je noemt net een traject op waar ik alleen maar positieve ervaringen heb, dus nee, daar niet. Maar Eindhoven-Deurne is echt geen pretje kan ik je vertellen. Het is zeker niet zo dat het op alle trajecten buiten de Randstad er geen mentaliteitsproblemen zijn, ik kan je een hoop lijntjes geven die weinig prettig zijn, zowel als conducteur als reiziger.

De stadslijn is de laatste jaren bij NS inderdaad een 'gewone' lijn geweest, maar dat was ook alleen maar omdat er heel erg intensief op gecontroleerd is nadat het daar compleet fout ging. Wat de HTM daar aan over heeft gehouden of hoe zij het doen is mij verder niet bekend.

En wat betreft de infra: daar zal sowieso heel veel geld in gestoken moeten worden, want het huidige systeem is sterk verouderd en met de toekomstige plannen die gemaakt worden te klein. Maar om dat nou op het bordje van de HC te leggen...
En jij moet niet net doen alsof wij alleen maar de conducteur willen wegbezuinigen. Zo zwartwit is het niet en dat willen we juist helemaal niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten