Buschauffeurs worden te oud

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door gliderfighter »

Heb altijd interesse gehad om in het weekend of in de vakanties buschauffeur te zijn als bijbaan. Helaas nooit serieus genomen aka reactie. Als bijna 21 jarige..
Mocht iemand wat weten als buschauffeur voor een HBO student in Brabant!

Hetzelfde is voor vrachtwagenchauffeur. Met je MBO doe je eigenlijk gewoon code95 maar dan iets uitgebreider, de rest is gewoon leren rijden en doei.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Z2N »

Voor een rijbewijs D moet je ten minste 21 jaar zijn (en zonder code 95 24 jaar), dus dat je als bijna 21 jarige nog geen reactie hebt gehad is niet zo gek.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door gliderfighter »

Iknow, vandaar nooit leeftijd vermeldt, maar gevraagd of ze ook studentchauffeurs hebben.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door mijack1985 »

Zo moeilijk doen ze bij de meeste bedrijven niet met personeel vast in dienst nemen hoor. Ik was zelf eerst 4 maanden oproep er en nu fulltimer bij Tours. En collega's na mij kregen zelfs nog sneller een contract ( 2 collega's maar hoor).

En laatst heeft ook een lichting uitzendkrachten bij OV Haarlem/ Uithoorn een vaste aanstelling gekregen.

Als je gewoon gemotiveerd en je best doet nemen ze je snel in dienst. Althans bij Connexxion dan.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door nvdw »

Vinny schreef:Dat komt ook omdat werknemers in vaste dienst erg duur zijn voor de werkgever. Daarom zie je ook zo'n hausse aan ZZP'ERS. In Nederland zijn de indirecte arbeidskosten door hoge belastingen, sociale verzekeringspremies en te riante arbeidsvoorwaarden veel te hoog.
Buschauffeurs die via een uitzendbureau in dienst zijn hebben een werkgever, namelijk het uitzendbureau. Die draagt net zo goed premies en dergelijke af voor zijn personeel, weliswaar naar rato van gewerkte uren maar dan nog. Verder worden de chauffeurs volgens de bij het inlenende bedrijf geldende CAO betaald (OV, Multimodaal), dus het basisuurloon plus de bij de diensten behorende toeslagen. Sommige zaken zijn aan eigen personeel voorbehouden, maar of daar nu de winst zit vraag ik me sterk af. De toeslag die een uitzendbureau rekent is behoorlijk. Je kunt uitzendkrachten weliswaar flexibeler inzetten dan eigen personeel dat een rooster heeft, maar ze voor lange perioden fulltime inhuren loopt behoorlijk in de papieren.

Die toeslag (ik heb wel eens 130% horen noemen) kun je als bedrijf afstrepen tegen het risico van het in dienst nemen van een chauffeur. Een uitzendkracht die niet rijdt hoeft niet betaald te worden. Is hij ziek, dan is dat het probleem van het uitzendbureau. Is er deze week geen werk, dan is dat het probleem van de uitzendkracht. Vooral in concessies in krimpregio's waar het werkpakket alleen maar kleiner wordt is dat voor een ov-bedrijf een aantrekkelijke gedachte.

Ik denk dat er best mensen te vinden zijn die buschauffeur willen worden, maar niet onder deze voorwaarden. Zoals Ronaldussen zegt: de wal keert nu het schip. Ik heb de gok drie jaar geleden wel gewaagd en ben een halfjaar geleden in vaste dienst gekomen. Maar ook ik zit heel ruim onder de gemiddelde leeftijd...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Daantje »

Ik denk dat die leeftijdsgrens van 21 ook wel een drempel is. Je kan niet gelijk als je van school komt door studeren voor buschauffeur want dan ben je nog geen 21 en als je al een andere opleiding hebt afgerond ga je doorgaans in die richting verder.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door nvdw »

Als dat zo zou zijn, waarom hebben dan zo weinig (als in: vrijwel geen) nieuwe chauffeurs gebruik gemaakt van die proef om vanaf je achttiende de bus op te mogen?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Daantje »

Omdat het niet bekend is? Of omdat 18 alsnog te laat is? Als je een vwo-diploma haalt (en dus op je 18e van school gaat), ga je toch eerder doorstuderen op HBO of universiteit dan als buschauffeur aan de slag denk ik.

Ik wil niet zeggen dat de oplossing moet zijn dat je op je 16e een busrijbewijs moet kunnen halen maar het is wel een drempel denk ik.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door marvinkok »

Er is inderdaad een proef geweest in (dacht ik) Den Haag. Daar waren dik honderd aanmeldingen voor, maar na de eerste gesprekken bleven er slechts een handjevol over die eventueel verder mochten, maar na rijtest en de eerste lessen was er eigenlijk niemand meer over. Geflopt dus. Ik heb (net als een medeforumlid) een paar jaar terug nog meegedaan met een enquête over die leeftijdsverlaging inclusief een discussiemiddag bij Grontmij maar dat ging meer over de opleiding tot buschauffeur en wat er aan gedaan kon worden, vrij weinig over het aantrekken van jongeren. Dat die leeftijdsgrens een drempel kan zijn is waar, (wilde zelf ook al wel eerder als bijbaan doen) maar komt uit de gedachte dat je op je 21e meer ervaring op de weg hebt (rijbewijs B is verplicht om D te kunnen halen) en ook meer verantwoording kunnen dragen. Je rijdt tenslotte met soms wel 120 passagiers.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Daantje »

Ik snap ook wel waarom het is maar denk dat dat wel een oorzaak kan zijn van het ontstane gebrek aan jonge chauffeurs.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Hainje »

Denk niet zo zeer dat de leeftijd het probleem is met het aantrekken van nieuwe chauffeurs, eerder het imago. Hoe je het ook bekijkt, het OV heeft een slecht imago. Chagrijnige chauffeurs, veel geweld tegen OV personeel, ze rijden altijd te laat of juist veel te vroeg, ze stoppen nooit voor je als je aan komt rennen op het station etc etc. Wij hobbyisten weten wel dat het allemaal reuze meevalt, maar de doorsnee potentiele reiziger en/of chauffeur heeft geen flauw idee. Onbekend maakt onbemind in dit geval.

Wil je hierin (relatief snel) verandering brengen, dan heb je een flink budget (denk dan niet in tonnen, maar eerder in miljoenen) en een positieve instelling nodig om hier verandering in te brengen. Het conservatieve denken dat zo ingebakken zit in de OV wereld moet echt veranderen naar een vooruitstrevend beleid. Kijk bijvoorbeeld naar Albert Heijn, een jaar of 10 geleden had het bedrijf een ongelooflijk slecht imago. Met o.a. Harry Piekema is dat compleet omgeslagen en opent de ene na de andere AH. Zoiets heb je ook nodig als je werken & reizen in/met het OV wilt promoten, een pakkende (commerciële) promotiecampagne! Geen suffe Postbus 51-achtige voorlichtingsfilmpjes.
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door deadlock »

Ik vind dat je daar veel te luchtig over doet. In de vliegtuigindustrie worden ook fouten gemaakt maar als ze er net zoveel zouden maken als een buschauffeur zou dat heel wat meer levens kosten. Ik snap niet dat mensen hun werk niet eens wat serieuzer nemen, jij zit daar voor de reiziger en de reiziger is er niet om jou aan het werk te houden. Als je constant een chagrijnige kutkop hebt dan word je maar vogelonderzoeker op Rottumerplaat ofzo.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door OmniLezer »

Ik denk eerder gezegd dat men geen jongere chauffeurs aanneemt omdat dat te duur is of omdat de jongeren van nu wel slecht bekend staan met het verkeer. De meesten gaan niet goed om met een bus of drinken maar raak en duiken achter het stuur. En het grappigste is dat dat meestal geen hobbyisten zijn. Wij hobbyisten weten hoe we met zo'n bus om moeten gaan, maar een normale jongen die gewoon geld wilt maken niet.

Voor sommige beroepen hebben ze een voorkeur aan vrouwen omdat die algemeen hygiënischer zijn dan mannen. Zo is dat hier ook denk ik. Ze zullen hier waarschijnlijk ook een ervaren chauffeur aannemen of iemand die in de 30 is. Want die staan gewoon goed bekend om hun zuinigheid enzo. Die gaan goed om met een bus en daar heb je in het algemeen geen problemen mee.

Ik word zo 18 dus ik kan het zeggen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Ardan »

OmniLezer schreef:Ik word zo 18 dus ik kan het zeggen.
Jouw verhaal slaat echt nergens op.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Hainje »

deadlock schreef:Ik vind dat je daar veel te luchtig over doet. In de vliegtuigindustrie worden ook fouten gemaakt maar als ze er net zoveel zouden maken als een buschauffeur zou dat heel wat meer levens kosten. Ik snap niet dat mensen hun werk niet eens wat serieuzer nemen, jij zit daar voor de reiziger en de reiziger is er niet om jou aan het werk te houden. Als je constant een chagrijnige kutkop hebt dan word je maar vogelonderzoeker op Rottumerplaat ofzo.
Een vliegtuig is dan ook wel een stukje ingewikkelder dan een bus. Verder heb ik geen idee wat het maken van fouten met mijn betoog over imago te maken heeft.
🍉
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door gliderfighter »

OmniLezer schreef:Ik denk eerder gezegd dat men geen jongere chauffeurs aanneemt omdat dat te duur is of omdat de jongeren van nu wel slecht bekend staan met het verkeer. De meesten gaan niet goed om met een bus of drinken maar raak en duiken achter het stuur. En het grappigste is dat dat meestal geen hobbyisten zijn. Wij hobbyisten weten hoe we met zo'n bus om moeten gaan, maar een normale jongen die gewoon geld wilt maken niet.

Voor sommige beroepen hebben ze een voorkeur aan vrouwen omdat die algemeen hygiënischer zijn dan mannen. Zo is dat hier ook denk ik. Ze zullen hier waarschijnlijk ook een ervaren chauffeur aannemen of iemand die in de 30 is. Want die staan gewoon goed bekend om hun zuinigheid enzo. Die gaan goed om met een bus en daar heb je in het algemeen geen problemen mee.

Ik word zo 18 dus ik kan het zeggen.
Je hebt geen rijbewijs of wel soms? Ik rij dagelijks van busjes tot een C1, en ik rij zeker wel zuinig.
Als chauffeur krijg je dezelfde opleiding, dus ook met zuinig rijden. Hobbyist of niet.

Hygiene? Vrouwen kunnen net zo goed zweten als mannen. Je kan er prima rekening mee houden.

Ik heb overigens wat hengeltjes uitgegooid.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door deadlock »

Hainje schreef:Een vliegtuig is dan ook wel een stukje ingewikkelder dan een bus. Verder heb ik geen idee wat het maken van fouten met mijn betoog over imago te maken heeft.
Een vliegtuig zit technisch moeilijker in elkaar maar het is makkelijker te besturen dan een bus. Hoezo snap je niet dat fouten maken en imago met elkaar te maken hebben :S
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door gliderfighter »

Vliegtuigen zijn speciale dingen en kun je niet echt vergelijken met een bus.(Ik kan het weten, ik leer vliegtuigdingen)
Een vliegtuig heeft een stuur en een gashendel, een bus heeft een pedaal.
Als piloot ben je gewoon een systeemchecker, je kijkt gewoon of alles nog werkt zoals het zou moeten werken. Als buschauffeur ben je continue aan het scannen en gaat er vrijwel niets automatisch. Anders wordt het als er iets faalt.

Vliegen is gewoon exclusiever dan met de bus gaan. De bus neem je dagelijks, je rent voor je bus, je wacht in de koude regen voor je bus. Met het vliegtuig ben je keurig op tijd, je wacht in een warme terminal en stapt in.
Als je als frequent flyer steeds 30 minuten te laat instapt, dan wordt het imago er ook niet beter op. Maar dat vliegtuig gaat maar 1x met jouw naam op de lijst. De bus rijdt iedere x minuten, dus dan ga je verwachten dat ie op tijd is ook. Je hebt tenslotte wellicht nog een overstap van 5 minuten, waar nu 2 minuten vanaf gesnoept worden. Je hebt gewoon hele krappe marges.

De prijsvechter uit Ierland heeft gewoon een marge ingebouwd in die vliegtijden, waardoor ze vaak 15 minuten eerder geland zijn. Goed voor het imago, tijdens het vliegen zul je het niet eens merken, je blijft immers gewoon vliegen. Als je als busvervoerder dit doet, dan ben je te vroeg op een halte, moet je tijd afwachten en dat gaat irriteren als buspassagier.

Maargoed, dit gaat niet over oude buschauffeurs *bus*

Op de website van het CBR staat nog steeds dat je mee kunt doen aan de pilot van rijbewijs D vanaf 18 jaar, wel met de 50km restrictie.
Als je via een uitzendbureau aan de slag wil, zit je wel 2 jaar vast aan die baan, bij de knallers uit Zaandam of Veghel kun je zo weg als je er geen zin meer in hebt. Daarnaast wordt het niet actief gecommuniceerd, niemand die weet dat je op de bus kan als student. Daarnaast, waar ik ook tegenaan loop, is dat je, volgens mij, aanwezig moet zijn tijdens de theorielessen. En die zijn dus overdag, als je ook school hebt. Je moet dus ook schooltijd inleveren, aangezien je rooster gewoon nooit goed uitkomt en als het zo is, verandert het weer. Allemaal van die dingetjes die je toch tegenhouden.
En precies daarom is die pilot er, na de HAVO kun je ook kiezen voor buschauffeur, je hebt toch tijd zat en geen opleiding.

Just my 2 cents, zal vast wel iets vergeten zijn, maargoed.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door dennistd »

gliderfighter schreef:Als je via een uitzendbureau aan de slag wil, zit je wel 2 jaar vast aan die baan, bij de knallers uit Zaandam of Veghel kun je zo weg als je er geen zin meer in hebt. Daarnaast wordt het niet actief gecommuniceerd, niemand die weet dat je op de bus kan als student. Daarnaast, waar ik ook tegenaan loop, is dat je, volgens mij, aanwezig moet zijn tijdens de theorielessen. En die zijn dus overdag, als je ook school hebt. Je moet dus ook schooltijd inleveren, aangezien je rooster gewoon nooit goed uitkomt en als het zo is, verandert het weer. Allemaal van die dingetjes die je toch tegenhouden.
Uit ervaring weet ik dat het via Randstad drie jaar terug in elk geval allemaal zelfstudie was wat theorie betreft. Je bent alleen drie dagdelen kwijt voor de examens dus, en nog een half uurtje medische keuring. Oh ja, en nog bijna een dag psychologische testen.

Wel is het zo dat je rijlessen met de bus normaal gesproken overdag zijn, daar was is ook vier weken lang twee dagdelen per week mee bezig.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door gliderfighter »

Ik heb inmiddels al een gesprek gepland, alleen weet ik niet wat de opleiding inhoudt.(zelfstudie etc) Ook ben ik bang dat ik 2 weken fulltime moet inwerken, tijd die ik tijdens normale weken niet heb. Rijlessen kun je altijd inplannen, dus dat is het probleem niet.

Nog tips voor het gesprek? Behalve in pak gaan natuurlijk.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Daantje »

Bij recruit a student waren de theorielessen in de avonduren (wel aanwezigheidsplicht) en de rijlessen een week lang fulltime dus dat zou je in een vakantie ofzo moeten plannen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door nvdw »

Het traject gaat globaal als volgt, gebaseerd op mijn eigen ervaringen:

- intakegesprek. Indien OK, dan:
- assessment bestaande uit o.a. psychologische tests, rekenvaardigheid etc. Indien OK, dan:
- medische keuring. Indien OK, dan:
- rijproef door de rijschool.

De rijschool geeft een inschatting van het aantal lesuren dat nodig is. Is dat meer dan 30, dan is het in de regel einde verhaal. Is dat onder de 30, dan is de beoordeling positief.

In mijn traject (ook Randstad) zat theorieles inbegrepen. Dat was in mijn herinnering drie dagen voor rijtijd & administratie gevolgd door twee examens, en drie dagen voor verkeer & techniek gevolgd door één examen. Bij slagen voor alle examens werd er een planning gemaakt voor de praktijklessen. Dat ging dan inderdaad in dagdelen (= 4 uur). Na het rijexamen was er dan nog een dag ingepland voor de praktijktoets voor code 95.

Niet alles in het rijtje (o.a. medische keuring) kost je een complete dag, maar al die tijd komt wel voor je eigen rekening. Vergeet ook niet dat er extra tijd bij komt als je ergens niet voor slaagt én dat het uitzendbureau mogelijk niet met je verder gaat als je teveel herkansingen nodig hebt, maar wel bij contract kosten bij je kan terugvorderen. Daar moet je je ook niet door laten afschrikken, maar het is wel even iets om rekening mee te houden. Alles staat ook in het contract dat het uitzendbureau je aanbiedt als je de intakes hebt doorlopen dus lees dat goed.

Ben je eenmaal geslaagd voor je rijbewijs inclusief code 95, dan kun je aan de slag bij de vervoerder. Voor die tijd ben je al op de stalling geweest om te 'solliciteren' (lees: jezelf voor te stellen). Het inwerken bij het vervoerbedrijf (lijnverkenning, rijden onder begeleiding van mentorchauffeur) kreeg ik wel gewoon betaald.

Tips voor het gesprek? Behandel het zoals ieder ander sollicitatiegesprek. Het uitzendbureau zoekt een serieuze kandidaat waarvan ze op dat moment met enige zekerheid kunnen vaststellen dat hij of zij gedurende de looptijd van het opleidingscontract geen moeilijkheden oplevert voor het uitzendbureau zelf of voor de vervoerder. Je hoeft niet per se in driedelig te verschijnen maar op zich is er niks mis met overdressed op een gesprek verschijnen. Bij de vervoerder kwam ik in elk geval wel in pak op gesprek (de norm was een overhemd en spijkerbroek) en dat werd heel erg gewaardeerd. Mijn latere collega's dachten dat er iemand van het hoofdkantoor op gesprek kwam of zo ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Hainje »

Daantje schreef:Bij recruit a student waren de theorielessen in de avonduren (wel aanwezigheidsplicht) en de rijlessen een week lang fulltime dus dat zou je in een vakantie ofzo moeten plannen.
Recruit a Student zijn ratten!
🍉
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door gliderfighter »

Ik doe het niet via recruit a student, maar via 1 van de 3 bureaus voor die ene die in bijna heel Brabant rijdt.

Ik heb sowieso wat vragen openstaan en dat contract ga ik sowieso goed doorlezen. Heb ondertussen al wat chauffeurs wat vragen gesteld.

Bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs worden te oud

Bericht door Hainje »

gliderfighter schreef:Ik doe het niet via recruit a student, maar via 1 van de 3 bureaus voor die ene die in bijna heel Brabant rijdt.

Ik heb sowieso wat vragen openstaan en dat contract ga ik sowieso goed doorlezen. Heb ondertussen al wat chauffeurs wat vragen gesteld.

Bedankt voor de hulp!
Tip van een ervaringsdeskundige: Ga desnoods met het contract ook even naar het Juridisch Loket om te voorkomen dat je dezelfde fout als ik maakt, namelijke het tekenen van een wurgcontract. Beter een keer te veel doorgelezen dan hangen wanneer het fout gaat.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten