Vinny schreef:Omdat je belangenverstrengeling krijgt en de deur open zet voor minder frisse praktijken. Wat mij betreft kan de NS gewoon geprivatiseerd worden en laat ze via een openbare aanbesteding maar bewijzen dat ze de beste vervoerder zijn voor de exploitatie van het hoofdrailnet.
Welke belangenverstrengeling en welke onfrisse praktijken?
Als je doelt op de fraude bij de concessie Limburg, fraude komt net zo goed voor bij commerciële partijen. Iets over Volkswagen gelezen toevallig?
Als je bedoelt met belangenverstrengeling, dat (lokale) overheden er financieel belang bij hebben dat NS concessies wint en dus andere partijen geen eerlijke kans geven, dan wijst de praktijk wel uit dat die angst volledig ongegrond is. Als je bedoelt dat bij totaalpakketten de vervoerder wil dat treinen en bussen opelkaar aansluiten, lijkt mij nogal wiedes. Wil je weer terug naar vroeger? Bus en trein apart? Als iets duidelijk is geworden is dat je met totaalpakketten je voor de reiziger veel aantrekkelijker bent. Logisch dat je dit ook in het buitenland ziet en zolang Arriva (volle dochter van DB) hier op deze totaalpakketen (überhaupt op Nederlandse concessies) mag meebieden, dan mag NS dat met Abellio ook. En zolang Arriva en consorten mogen bieden op voormalige lijnen/diensten van NS, mag NS dat ook. Wil je dat verbieden, dan moet je dat in heel Europa gelijktrekken anders zorg je pas echt voor oneerlijke concurrentie.
JWM schreef:Dat het commerciële bedrijf bijvoorbeeld een miljardenbestelling plaatst bij een incompetentie fabriek ergens in Italië. De financiële strop komt vervolgens indirect bij de aandeelhouder terecht.
Ook een commercieel bedrijf (welke zijn dat eigenlijk? Arriva en consorten zijn net zo goed onderdeel van (voormalige) staatsbedrijven...) had aan dezelfde Europese aanbestedingsregels en eisenpakket van de(wispelturige) overheid moeten voldoen. Bij miskoop of iets dergelijks had de staat en reiziger net zo goed (financieel) last van gehad. Een nieuwe vervoerder regel je niet zomaar en nieuwe treinen kosten ook geld en vooral ook veel tijd.
JWM schreef:Als de aandeelhouder dit zelf veroorzaakt is het geen goede aandeelhouder. Een commercieel bedrijf kan natuurlijk niet goed functioneren als het gelijktijdig marionet van de wispelturige politiek is. Ziehier de kern van het probleem met de huidige vlees-noch-vis keuze tussen staatsbedrijf en private onderneming.
Ook een commercieel bedrijf (en dus ook aandeelhouder) moet aan dezelfde regels en wetten houden die de (wispelturige) politiek maakt. Okey, het wordt wellicht iets moeilijker om tussentijds te eisen dat er (alsnog) zoiets als toiletten ingebouwd moeten worden, maar je kunt je afvragen in wiens voordeel dat is. Niet die van de reiziger (want die heeft blijkbaar wel behoefte aan toiletten) en het hele idee van privatiseren en aanbesteden was toch juist dat er vooral aan het belang van de reiziger werd gedacht?
Een commercieel bedrijf wil alleen maar winst maken en zaken die nu op het conto van de semi-private bedrijven op de regionale lijnen worden toegeschreven, zijn grotendeels te danken aan de lokale overheden die alles tot 6 cijfers achter de komma vastleggen waar de vervoerder aan moet voldoen. Zaken die niet zo dichtgetimmerd zijn worden niet uitgevoerd (want dat kost geld...), alleen als er zekerheid is dat het wat oplevert zal zo'n bedrijf er toe te bewegen zijn. Niet het belang van de reiziger, maar het belang van de winstgevendheid geeft dan de doorslag. Dat is in mijn ogen een onwenselijke situatie.
JWM schreef:Als NS stopt met hamburgers bakken hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat er geen hamburgers meer verkocht worden op de stations. Genoeg kapitalistische bedrijven die een eigen vestiging op een station met tienduizenden passanten wil hebben en bereid is daarvoor flink te betalen.
En dan? In plaats van een Burger King van NS komt er een Burger King van het bedrijf zelf op de vestiging. Goedkoper wordt het vast niet, want deze huurder moet net zo goed veel euro's dokken om die ruimte te mogen huren, euro's die wij als klanten gewoon moeten ophoesten.
Ik heb geen illusie dat er andere winkelketens in komen dan die er nu al zitten. Je ziet sowieso in vrijwel alle winkelcentra van het land dat de duurste plekken bezet worden door de bekende grote winkelketens, de plaatselijke cafetaria 't Hoekje en/of de Kebabkoning zul je ook dan niet op het station aantreffen.
Goh.