Aanbesteding GGD-gebied
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Kennelijk wel, anders zou de beslissing nu een stuk makkelijker zijn
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Een zichzelf respecterende OV-Autoriteit doet dat natuurlijk niet, hoe weet je dan waar je als vervoerder op in moet schrijven. Misschien hebben ze lastig meetbare eisen gesteld, maar zoiets kan ook ziekte zijn van de concessietrekker van het OV-bureau. Nogal gissen.Wubbo schreef:Kun je achteraf nog beslissen op welke criteria je gunt dan? Dat klinkt mij erg ongeloofwaardig in de oren.
Het is een spectrum.
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Dan zal ik het wel zeggen:
Capaciteit
Frequentie
Punctualiteit
Dat wil ik zien. En of dat met bussen van 5 jaar oud of van 20 jaar oud gerealiseerd wordt zal me m'n reet roesten. :pos:
Capaciteit
Frequentie
Punctualiteit
Dat wil ik zien. En of dat met bussen van 5 jaar oud of van 20 jaar oud gerealiseerd wordt zal me m'n reet roesten. :pos:
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Ik hoop niet dat die bussen van 20 jaar werkelijk zo doorgeroest zijn dat het overslaat op je reet! :pos:Fles schreef:Dan zal ik het wel zeggen:
Capaciteit
Frequentie
Punctualiteit
Dat wil ik zien. En of dat met bussen van 5 jaar oud of van 20 jaar oud gerealiseerd wordt zal me m'n reet roesten. :pos:
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Dat moet zijn vastgelegd in een beoordelingsstrategie, maar ik weet niet hoe het OV-bureau dat opgesteld heeft. Het kan zijn dat ze de beoordelingscriteria zo zijn opgesteld dat de aangeboden offertes slecht met elkaar te vergelijken zijn.Wubbo schreef:Kun je achteraf nog beslissen op welke criteria je gunt dan? Dat klinkt mij erg ongeloofwaardig in de oren.
Achteraf de beoordelingseisen of andere gestelde eisen in het PvE/Bestek veranderen is erg riskant, andere vervoerders kunnen de gunning dan aanvechten.
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Inmiddels mag de topic-totel wel gewijzigd worden in 'Minder bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied'. :(
Minder bussen door het Noorden
DVHN | Gepubliceerd op 04 april 2009, 14:11
Laatst bijgewerkt op 04 april 2009, 14:17
Dat zegt gedeputeerde Henk Bleker, tevens voorzitter van het OV-bureau Groningen en Drenthe. De verschraling van het openbaar vervoer is mede het gevolg van nieuwe rijksbezuinigingen. "We worden getroffen. Hoe hard? Daar doe ik geen mededelingen over, maar het ziet er slecht uit".
Deze hoge kwaliteitseisen, zoals nieuwste en schoonste bussen, zouden naar beneden kunnen worden bijgesteld. "Dan moeten we opnieuw aanbesteden. Dat kost tijd." De gedeputeerde heeft begrip voor de onrust bij het buspersoneel. "De zekerheid die zij wensen, kunnen we op dit moment niet bieden."
Lees meer...
Minder bussen door het Noorden
DVHN | Gepubliceerd op 04 april 2009, 14:11
Laatst bijgewerkt op 04 april 2009, 14:17
Dat zegt gedeputeerde Henk Bleker, tevens voorzitter van het OV-bureau Groningen en Drenthe. De verschraling van het openbaar vervoer is mede het gevolg van nieuwe rijksbezuinigingen. "We worden getroffen. Hoe hard? Daar doe ik geen mededelingen over, maar het ziet er slecht uit".
Deze hoge kwaliteitseisen, zoals nieuwste en schoonste bussen, zouden naar beneden kunnen worden bijgesteld. "Dan moeten we opnieuw aanbesteden. Dat kost tijd." De gedeputeerde heeft begrip voor de onrust bij het buspersoneel. "De zekerheid die zij wensen, kunnen we op dit moment niet bieden."
Lees meer...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
:pos:Fles schreef:Dan zal ik het wel zeggen:
Capaciteit
Frequentie
Punctualiteit
Dat wil ik zien. En of dat met bussen van 5 jaar oud of van 20 jaar oud gerealiseerd wordt zal me m'n reet roesten. :pos:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Juist. Daarom moet het OV ook gewoon geprivatiseerd worden en zijn eigen broek ophouden. Als mensen dan geen gebruik (meer) maken van de bus is het een goede reden om dat ding helemaal niet meer te rijden, want dan voorziet deze dienst kennelijk niet in een behoefte, waar mensen een reeële prijs voor wensen te betalen....De verschraling van het openbaar vervoer is mede het gevolg van nieuwe rijksbezuinigingen. "
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Ja, lekker alles privatiseren, daar lossen we de problemen wel mee op!
Ow wacht, er blijft dan een groep mensen over die alleen nog op de fiets (voor zover ze daar fysiek toe in staat zijn) vervoer hebben, omdat er geen bus meer in de buurt komt of omdat de bus onbetaalbaar is geworden. Die mensen laten we dan gewoon lekker stikken, want ja, we moesten en zouden privatiseren, want dan waren alle problemen opgelost!
Hoe je het ook wendt of keert: het OV heeft een sociale functie, en die moet behouden blijven. Dus zal er geld in het OV moeten blijven vloeien, of je dat nou leuk vindt of niet. Of je dat moet doen met de kwaliteitseisen die nu gesteld worden vraag ik me ook ten zeerste af, maar alles zonder bijdrage van de overheid draaiende houden (= 80 miljoen Euro per jaar, door reizigers extra te voldoen, alleen al in GGD) is niet te doen.
Ow wacht, er blijft dan een groep mensen over die alleen nog op de fiets (voor zover ze daar fysiek toe in staat zijn) vervoer hebben, omdat er geen bus meer in de buurt komt of omdat de bus onbetaalbaar is geworden. Die mensen laten we dan gewoon lekker stikken, want ja, we moesten en zouden privatiseren, want dan waren alle problemen opgelost!
Hoe je het ook wendt of keert: het OV heeft een sociale functie, en die moet behouden blijven. Dus zal er geld in het OV moeten blijven vloeien, of je dat nou leuk vindt of niet. Of je dat moet doen met de kwaliteitseisen die nu gesteld worden vraag ik me ook ten zeerste af, maar alles zonder bijdrage van de overheid draaiende houden (= 80 miljoen Euro per jaar, door reizigers extra te voldoen, alleen al in GGD) is niet te doen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Nou ja, volgens Vinny kennelijk niet, want degenen die niet kunnen fietsen blijven dan maar gewoon thuis.Wubbo schreef:Hoe je het ook wendt of keert: het OV heeft een sociale functie, en die moet behouden blijven.
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Tjonge jonge, nou vooruit dan, voor de minvermogenden: je kunt je OV kosten voor woon-werkverkeer bij de belastingdienst aftrekken. Dat zou je kunnen uitbreiden naar ouderen en gehandicapten, die bijvoorbeeld 900 km/jaar kunnen afleggen.
Voor mensen in onbereikbare verweggelegen gehuchten bestaat er ook zoiets als een taxibon ;)
Voor mensen in onbereikbare verweggelegen gehuchten bestaat er ook zoiets als een taxibon ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Maar dan betaalt de overheid nog steeds mee aan OV, alleen dan in een iets andere constructie. Wat het voordeel is van de genoemde constructie ontgaat mij volledig, eerlijk gezegd.Vinny schreef:Tjonge jonge, nou vooruit dan, voor de minvermogenden: je kunt je OV kosten voor woon-werkverkeer bij de belastingdienst aftrekken. Dat zou je kunnen uitbreiden naar ouderen en gehandicapten, die bijvoorbeeld 900 km/jaar kunnen afleggen.
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Het probleem met mensen met een lager inkomen is dat die niet zoveel geld hebben, dus ook geen jaar lang reiskosten kunnen voorschieten. Je zadelt ze dus alsnog op met een probleem, of je moet een subsidieregeling voor die mensen in het leven gaan roepen. Of je met de uitvoering daarvan uiteindelijk veel bespaart ten opzichte van het verlenen van de huidige vervoersconcessies is de vraag.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Tja, maar je moet wel heel slechte arbeidsvoorwaarden hebben wil je daar nog iets aan hebben. Het bedrag dat je aan reiskostenvergoeding hebt ontvangen gaat immers nog van het bedrag dat je mag aftrekken af.Vinny schreef:je kunt je OV kosten voor woon-werkverkeer bij de belastingdienst aftrekken.
Aan die aftrek heb je dus helemaal niks als de prijzen flink gaan stijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Privatiseren betekent niet automatisch 'zelf de broek ophouden', maar betekent wel dat je bepaalde diensten door gespecialiseerde bedrijven laat uitvoeren. Wanneer goed uitgevoerd zal dat een efficiencyslag betekenen. Het is echter maar de vraag of de huidige aanbestedingsgolf wel goed wordt uitgevoerd en de overheden niet te veel diensten voor een te lage beloning willen.Vinny schreef:Juist. Daarom moet het OV ook gewoon geprivatiseerd worden en zijn eigen broek ophouden. Als mensen dan geen gebruik (meer) maken van de bus is het een goede reden om dat ding helemaal niet meer te rijden, want dan voorziet deze dienst kennelijk niet in een behoefte, waar mensen een reeële prijs voor wensen te betalen....De verschraling van het openbaar vervoer is mede het gevolg van nieuwe rijksbezuinigingen. "
En wanneer het aanbieden van goedkoop taxivervoer minder kost dan een busnetwerk, kan dat zeker een alternatief zijn ja.
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Daarvoor zeker wel Nu worden alle maatregelen ineens afgeschoven op de kredietcrisis, maar zo lang ik me kan herinneren wordt er al bezuinigd op het busvervoer, ook toen het economisch zo "fantastisch" gingIn Groningen en Drenthe gaat jaarlijks ongeveer 80 miljoen euro om in het stad- en streekvervoer. Ruim 40 miljoen is afkomstig van het rijk.
"Op dat laatste bedrag leveren we in", zucht Bleker. "Sinds het uitbreken van de kredietcrisis is niets op de begroting van de BV Nederland meer zeker of heilig."
Ik kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden Arriva de aanbesteding van GGD won en met een uitgebreide dienstregeling kwam. Een jaar daarna ging de botte bijl erin door... bezuinigingen. Kredietcrisis of niet.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Idd, waarom hadden we nou stakingen vorig jaar? Oh ja, strippenkaarten inkomsten zakten en er was geen geld meer voor de chauffeurs :)
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Dit is niet echt het schoolvoorbeeld van een succesvolle aanbesteding..
Qbuzz: doorgaan met aanbesteding
GRONINGEN - De aanbesteding van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe moet gewoon doorgaan. Dat vindt Qbuzz, één van de drie busbedrijven die meestrijd om de rechten.
Als het aan Gedeputeerde Staten ligt, wordt de aanbesteding met een jaar uitgesteld om het OV-bureau Groningen en Drenthe de kans te geven zich beter voor te bereiden.
Het OV-bureau zou deze week een keus maken uit Qbuzz, Connexxion en Arriva.
Bron: Oogtv.nl
Qbuzz: doorgaan met aanbesteding
GRONINGEN - De aanbesteding van het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe moet gewoon doorgaan. Dat vindt Qbuzz, één van de drie busbedrijven die meestrijd om de rechten.
Als het aan Gedeputeerde Staten ligt, wordt de aanbesteding met een jaar uitgesteld om het OV-bureau Groningen en Drenthe de kans te geven zich beter voor te bereiden.
Het OV-bureau zou deze week een keus maken uit Qbuzz, Connexxion en Arriva.
Bron: Oogtv.nl
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Wat een prutsers, net of die vervoerders geen tijd en geld investeren om een aanbieding op tijd voor te leggen.
Het is een spectrum.
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
Mja, ik begrijp ook eigenlijk niet wat het probleem nou precies is. In elk geval het uitstel met meteen een heel JAAR lijkt me geen gunstig teken :?
Re: Meer bussen op platteland bij aanbesteding GGD-gebied
'Aanbesteding busvervoer moet jaar uitgesteld'
GRONINGEN - Arriva-directeur Anne Hettinga pleit ervoor het besluit over de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe met een jaar uit te stellen.
Meer op http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.a ... &pid=81089
GRONINGEN - Arriva-directeur Anne Hettinga pleit ervoor het besluit over de aanbesteding van het busvervoer in Groningen en Drenthe met een jaar uit te stellen.
Meer op http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.a ... &pid=81089
Re: Aanbesteding GGD-gebied
Buschauffeurs demonstreren tegen aanbesteding van ov
GRONINGEN - Buschauffeurs komen morgen in actie tegen de gang van zaken rond het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe. Volgens hen kunnen de provincies miljoenen bezuinigen door hun verantwoordelijkheid te nemen en zelf een ov-bedrijf op te richten.
(...)
Het dagelijks bestuur van het OV-bureau, waarvan ook de Groninger wethouder Karin Dekker (GroenLinks) deel uitmaakt, neemt donderdag een besluit.
Uitgebreid bericht op http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/artic ... ing_van_ov
GRONINGEN - Buschauffeurs komen morgen in actie tegen de gang van zaken rond het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe. Volgens hen kunnen de provincies miljoenen bezuinigen door hun verantwoordelijkheid te nemen en zelf een ov-bedrijf op te richten.
(...)
Het dagelijks bestuur van het OV-bureau, waarvan ook de Groninger wethouder Karin Dekker (GroenLinks) deel uitmaakt, neemt donderdag een besluit.
Uitgebreid bericht op http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/artic ... ing_van_ov
Re: Aanbesteding GGD-gebied
En terecht. Dat onnodige geouwehoer met die aanbestedingen ook steeds
Re: Aanbesteding GGD-gebied
Op zich zou het nog niet zo'n heel slecht idee zijn om het gebied gewoon in te besteden bihj een eien vervoerder (mogelijke naam: GD-bus ).
Ik vraag me echter af of de provincies dan geen problemen krijgen met Brussel áls de vervoerders gaan klagen.
Ik vraag me echter af of de provincies dan geen problemen krijgen met Brussel áls de vervoerders gaan klagen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Aanbesteding GGD-gebied
Mogelijke naam: GADO of VEONN
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten