Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Naar aanleiding van het trieste nieuws uit Groningen dat er weer een automobilist is overleden op een onbeveiligde spoorwegovergang, ben ik benieuwd om eens te horen hoeveel we er eigenlijk nog hebben in Nederland. Voor de Randstedelingen: een onbeveiligde spoorwegovergang is een spoorwegovergang zonder waarschuwing, alleen een Andreaskruis of bord waarschuwt voor de overgang. Ja echt, ze bestaan nog. Ik ben niet opzoek naar de spoorwegovergangen voor die enkele tractor van weiland naar weiland of onbeveiligde overgangen op museumlijntjes, maar naar spoorwegovergangen op 'echte' wegen over veel bereden spoorwegen. Met echte wegen bedoel ik een weg die een doorgaande functie heeft of nodig is om een bepaalde bestemming te kunnen bereiken.
Hier in Groningen zijn er nog tientallen van dit soort overwegen te vinden. Bijvoorbeeld de Meenteweg bij Meeden (https://goo.gl/maps/D5EHFbdw9q12), de Voslaan bij Winsum en de Noorderzanddijk bij Haren.
Ik weet dat er in Limburg twee onbeveiligde voetgangersoversteekplaatsen liggen bij Elsloo en Geleen.
Ook op de lijntjes in het oosten van Nederland zijn ze nog aanwezig, zoals de Valleilijn en de Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek.
In 2011 telde Nederland in totaal 2522 spoorwegovergangen, waarvan 606 onbeveiligd. 444 daarvan liggen op particulier terrein, vooral op boerenbedrijven.
Hier in Groningen zijn er nog tientallen van dit soort overwegen te vinden. Bijvoorbeeld de Meenteweg bij Meeden (https://goo.gl/maps/D5EHFbdw9q12), de Voslaan bij Winsum en de Noorderzanddijk bij Haren.
Ik weet dat er in Limburg twee onbeveiligde voetgangersoversteekplaatsen liggen bij Elsloo en Geleen.
Ook op de lijntjes in het oosten van Nederland zijn ze nog aanwezig, zoals de Valleilijn en de Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek.
In 2011 telde Nederland in totaal 2522 spoorwegovergangen, waarvan 606 onbeveiligd. 444 daarvan liggen op particulier terrein, vooral op boerenbedrijven.
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Wil je hier een opsomtopic van maken?
Ik weet dat er in de gemeente Winterswijk vier zijn, allen aan de lijn naar Arnhem. Hier net buiten Deventer zitten er aan de lijn naar Almelo drie, en aan de lijn naar Zwolle twee. Ken de lijnen uit mijn hoofd maar geen zin om uitgebreid te gaan zoeken
Ik weet dat er in de gemeente Winterswijk vier zijn, allen aan de lijn naar Arnhem. Hier net buiten Deventer zitten er aan de lijn naar Almelo drie, en aan de lijn naar Zwolle twee. Ken de lijnen uit mijn hoofd maar geen zin om uitgebreid te gaan zoeken
Ik doe ook maar wat
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
In principe zijn volgens de Prorail norm alle overwegen beveiligd. Degene zonder actieve beveiliging zijn over het algemeen overpaden of erftoegang. Van die laatste twee zijn er minimaal nog 500.
Komt wel goed schatje.
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Opsomtopic is een groot woord, maar een verzameling van een aantal opmerkelijke onbeveiligde overgangen vind ik wel aardig.Ardan schreef:Wil je hier een opsomtopic van maken?
Ik weet dat er in de gemeente Winterswijk vier zijn, allen aan de lijn naar Arnhem. Hier net buiten Deventer zitten er aan de lijn naar Almelo drie, en aan de lijn naar Zwolle twee. Ken de lijnen uit mijn hoofd maar geen zin om uitgebreid te gaan zoeken
Inderdaad, hier bij Deventer richting Zwolle een gevonden op Streetview. https://goo.gl/maps/2z1gCDBw66L2 Had niet gedacht dat ze ook op Intercitytrajecten (hier 130km/h) nog aanwezig zouden zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Die laatste die je nu noemt ligt aan het bordje te zien in een "eigen weg", in hoeverre is dat dan een echte overweg? In elk geval: tussen Amersfoort en Leusden ligt er nog eentje in de PON-lijn bij de Ruitenbeeklaan (deze), dat is gewoon een openbaar toegankelijke weg.
Naast station Soest ligt ook nog een onbewaakt overpad, maar daar mogen alleen voetgangers overheen.
Naast station Soest ligt ook nog een onbewaakt overpad, maar daar mogen alleen voetgangers overheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Goed gezien, dat bordje was mij niet opgevalen. In ieder geval is het wel een openbare overgang, aangezien dat bordje 'eigen weg' niet wil zeggen dat je er niet mag komen. Het weggetje loopt na het huis door als bospad.Daniel schreef:Die laatste die je nu noemt ligt aan het bordje te zien in een "eigen weg", in hoeverre is dat dan een echte overweg? In elk geval: tussen Amersfoort en Leusden ligt er nog eentje in de PON-lijn bij de Ruitenbeeklaan (deze), dat is gewoon een openbaar toegankelijke weg.
Naast station Soest ligt ook nog een onbewaakt overpad, maar daar mogen alleen voetgangers overheen.
Dit is wel een erftoegangsoverweg, maar op een opvallende locatie. Namelijk op het intercitytraject tussen Arnhem en Utrecht (140km/h). Ik vind dit echt levensgevaarlijk als het mistig is, je zult er maar wonen... https://goo.gl/maps/hQc8sSrNhH62
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Wat zou een simpele AKI eigenlijk kosten? Of een mini-AHOB?
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Veel, aangezien je ook de bovenbouw en tekeningen moet aanpassen. Zo'n los ding kost relatief niet zo heel veel
Komt wel goed schatje.
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Een paar honderd meter naar het westen is er ook een, zo'n toegang voor één boerderij. Op een van deze overwegen is een aantal jaar geleden iemand doodgereden, ik meen een familielid dat er jaren had gewoond. Op Streetview zie ik er nu een waarschuwingslicht staan, weet niet of dat er toen ook al stond. (Edit: ja, volgens bronnen wel: https://www.youtube.com/watch?v=7NE-UNXXLzs .)Bjarte schreef: Dit is wel een erftoegangsoverweg, maar op een opvallende locatie. Namelijk op het intercitytraject tussen Arnhem en Utrecht (140km/h). Ik vind dit echt levensgevaarlijk als het mistig is, je zult er maar wonen... https://goo.gl/maps/hQc8sSrNhH62
En nog een paar honderd meter naar het westen, voorbij De Haar, nog eens twee boerenpaden.
Het meest trieste is dat je zeer eenvoudig al deze erftoegangen had kunnen aansluiten op een openbare weg met beveiligde overweg een paar honderd meter verderop. Ik weet niet welk belang zulke oplossingen tegenhoudt. De kosten van de aanleg? Het verlies van een paar m² weiland? Nieuw recht van overpad voor de buurman? De vraag wie dat moet betalen of compenseren?
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Waarschijnlijk het laatste, want daar draait bijna alles om op deze wereld :Y -o-
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Die is helemaal bizar inderdaad! Er staan niet eens Andreaskruizen... :N Streetview: https://goo.gl/maps/ygLg1nJHV6p0318 schreef:Bjarte schreef: En nog een paar honderd meter naar het westen, voorbij De Haar, nog eens twee boerenpaden.
Het meest trieste is dat je zeer eenvoudig al deze erftoegangen had kunnen aansluiten op een openbare weg met beveiligde overweg een paar honderd meter verderop. Ik weet niet welk belang zulke oplossingen tegenhoudt. De kosten van de aanleg? Het verlies van een paar m² weiland? Nieuw recht van overpad voor de buurman? De vraag wie dat moet betalen of compenseren?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
En als het daar mis gaat geeft dat een knal zeg... het is inmiddels ruim 10 jaar geleden maar ik zal de auto onder de trein op precies die overweg niet snel vergeten. Die remming, klap en vervolgens stofwolken langs de trein waren behoorlijk heftig om mee te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Het probleem voor de spoorlijn Utrecht-Arnhem geldt dat in de jaren '90 nog spooruitbreiding of een nieuw ICE traject voorzien was. Inmiddels zijn al deze plannen in de ijskast gezet, en moeten de overwegen gesaneerd worden. Omdat de eigenaren recht van overpad hebben, eventuele hekken open laten staan en omdat er een snackbar is waar de locale hangjeugd graag zijn patatjes komt halen is er wel degelijk sprake van een probleem dat zich echter niet makkelijk laat oplossen als de betrokken mensen niet willen meewerken. Een tunneltje aanleggen voor twee boerderijen is ook voor ProRail gewoon gekkewerk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Die hele spoorwegovergang bestaat niet meer weet ik vrij wel zeker. Er is een jaar of twee terug aan de andere kant een weg aangesloten zodat de overweg overbodig is. Ik zal vanavond dubbel checken.
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Er zijn wel een heleboel onbewaakte overwegen afgesloten sinds het ongeluk vorig jaar in Winsum. Je had er ook een heleboel tussen Dieren en Arnhem.
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Ik heb nog nooit moeite gehad om op een regenachtige dag een trein te zien aankomen. Ik vind het allemaal maar geneuzel in de marge. Mensen doen veel te makkelijk dat het maar de schuld van de trein is terwijl je gewoon op kan letten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Uiteraard. Daarom schreef ik ook dat je deze ook gewoon kunt aansluiten op de eerstvolgende beveiligde overweg, daarvoor heb je niet meer dan een paar honderd meter gruisweg nodig strak langs het spoor / de sloot.Vinny schreef:Een tunneltje aanleggen voor twee boerderijen is ook voor ProRail gewoon gekkewerk.
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
En natuurlijke selectie dan?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Aan de spoorlijn Zwolle - Groningen zijn er de afgelopen jaren meerdere opgeheven of vervangen door een mini-ahob, maar er zijn nog enkele aanwezig. Tussen Hoogeveen en Assen zijn het er een stuk of vijf.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
In de bossen ten westen van Baarn zit er trouwens ook nog 'n onbewaakte overweg, weliswaar alleen voor voetgangers.
Dat is trouwens ook wel een bijzonder geval: in een buitendienststelling enkele weken geleden is er iets verderop al een voetbrug over het spoor geplaatst ter vervanging van de overweg. De overweg is er echter nog altijd want door een conflict met de eigenaar van de grond direct langs het spoor kan er nog geen voetpad aangelegd worden om die voetbrug ook daadwerkelijk bereikbaar te maken voor wandelaars.
Dat is trouwens ook wel een bijzonder geval: in een buitendienststelling enkele weken geleden is er iets verderop al een voetbrug over het spoor geplaatst ter vervanging van de overweg. De overweg is er echter nog altijd want door een conflict met de eigenaar van de grond direct langs het spoor kan er nog geen voetpad aangelegd worden om die voetbrug ook daadwerkelijk bereikbaar te maken voor wandelaars.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- AppleMoose
- Berichten: 6049
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Volledig mee eens. Het is een behoorlijke trend aan het worden in Nederland om alle verantwoordelijkheid af te schuiven op een ander, terwijl je toch in de eerste plaats echt zélf verantwoordelijk bent voor je doen en laten.deadlock schreef:Ik heb nog nooit moeite gehad om op een regenachtige dag een trein te zien aankomen. Ik vind het allemaal maar geneuzel in de marge. Mensen doen veel te makkelijk dat het maar de schuld van de trein is terwijl je gewoon op kan letten.
Goh.
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Gaan we hier serieus zo'n opsomtopic van maken? Tot 2007 zaten er zeker 40 volledig onbewaakte spoorwegovergangen tussen Zwolle en Deventer. Nou fucking en. Op drukke plaatsen graven we tunnels en voor de rest moeten mensen uit hun doppen kijken.Daniel schreef:In de bossen ten westen van Baarn zit er trouwens ook nog 'n onbewaakte overweg, weliswaar alleen voor voetgangers.
Dat is trouwens ook wel een bijzonder geval: in een buitendienststelling enkele weken geleden is er iets verderop al een voetbrug over het spoor geplaatst ter vervanging van de overweg. De overweg is er echter nog altijd want door een conflict met de eigenaar van de grond direct langs het spoor kan er nog geen voetpad aangelegd worden om die voetbrug ook daadwerkelijk bereikbaar te maken voor wandelaars.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Ah, deze bestaat dus nog wel, eentje verdere richting de flyover niet meer. Daar staat een groot bek.webguy schreef:Die hele spoorwegovergang bestaat niet meer weet ik vrij wel zeker. Er is een jaar of twee terug aan de andere kant een weg aangesloten zodat de overweg overbodig is. Ik zal vanavond dubbel checken.
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Een bek? van het treinenmonster?
Re: Onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland
Vijf jaar geleden was er een team om alle onbewaakte overwegen op de lijn Utrecht-Arnhem te saneren, dus het kan best zijn dat er nu enkele of dat ze allemaal zijn verdwenen. Het is nu ook niet zo dat ik er dagelijks kom kijken of ze al weg zijnwebguy schreef:Die hele spoorwegovergang bestaat niet meer weet ik vrij wel zeker. Er is een jaar of twee terug aan de andere kant een weg aangesloten zodat de overweg overbodig is. Ik zal vanavond dubbel checken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten