Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Om te beginnen: Wat een verschrikkelijk drama voor de overleden machinist en alle nabestaanden. En natuurlijk ook voor alle medewerkers van Arriva.
Hainje schreef:Wat betreft de discussie over welk treinnummertje het is. We weten nu welk nummertje het is, ga dan het topic verder ook niet vervuilen met de vraag of dit gepast is of niet. Het is misschien niet gepast dat dit albertjan96 het materieelnummer zonder verdere schijn van medeleven met de inzittenden heeft gepost, maar iedereen weet dat dit een OV forum is. Op forums als dit zitten nu eenmaal mensen met autisme en een kenmerk van deze stoornis is nu eenmaal dat inleven in een ander voor sommigen wat moeilijker is dan wat gepast is. Laat albertjan96 hier van leren, dat hij dergelijke posts bij situaties als deze beter pas na een dag plaatst, maar ga hier nu ook weer niet met zijn allen een hele heisa van maken. Dat is nergens voor nodig.
Het noemen van een treinstelnummer getuigd wat mij betreft niet van desinteresse. Iedereen zal begrijpen dat een mensenleven belangrijker is dan materiële schade. Laten we elkaar alsjeblieft niet het tegendeel verwijten.
Voor wat betreft de verdere nasleep: Het had geen kwaad gekund om Prorail van deze oversteekactie op de hoogte te brengen. Misschien is dat ook wel gebeurd, maar waarschijnlijk niet. Want dan had Prorail de machinist toch moeten waarschuwen.
Maar als de bestuurder op eigen gelegenheid het spoor over is gestoken, dan lijkt mij dat er sprake is van verwijtbaar handelen.
Kunnen we ons hier aub focussen op het nieuwsbericht en discussie over nummertjes achterwege laten? Dit vult inmiddels ruim half het topic. Maak in een ander subforum desnoods maar een algemeen topic aan over wat je vind van nummers bij ongelukken.
De klap moet behoorlijke zijn geweest. De hele trein ligt op zijn zij en de telegraaf overdreef niet toen ze schreef dat de machinistencabine is weggevaagd. Daar is niets meer van over.
Veel interessanter was het ritnummer geweest. Daarmee had men tenminste kunnen checken of lui die men kent en die altijd dezelfde trein nemen in de trein gezeten hebben. (Dit was nu bij mij niet het geval, maar ik weet bijv. bij een ander traject met welke trein mijn vader altijd naar het werk gaat).
Radio 1 had het over een bocht en een bos of zoiets (heb niet alle details meegekregen, luisterde maar met een half oor en dat gaat bij mij in het Nederlands niet altijd al te best) waardoor de machinist niet ver vooruit kon kijken en daardoor (bijna) ongeremd op dat ding geknald.
Die luchtfoto is echt dramatisch...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
fogeltje schreef:De klap moet behoorlijke zijn geweest. De hele trein ligt op zijn zij en de telegraaf overdreef niet toen ze schreef dat de machinistencabine is weggevaagd. Daar is niets meer van over.
De Telegraaf die de waarheid schrijft, het moet niet veel gekker worden.
baladid schreef:Radio 1 had het over een bocht en een bos of zoiets (heb niet alle details meegekregen, luisterde maar met een half oor en dat gaat bij mij in het Nederlands niet altijd al te best) waardoor de machinist niet ver vooruit kon kijken en daardoor (bijna) ongeremd op dat ding geknald.
De melding op p2000 is 8:51. Kijk ik naar de vertrektijden van Dalfsen is daar om 8:47 spitssneltrein 13832 uit Coevorden gewoon vertrokken. Het zal dus trein 13819 moeten zijn, die om 8:45 uit Dalfsen vertrekt als spitssneltrein Zwolle-Coevorden.
Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee. Wat ik het meest bizarre vind is dat de cabine compleet weggevaagd is, maar de rest van de bak amper vervormd lijkt te zijn. Alsof je als machinist in een kreukelzone je werk loopt te doen
Het is misschien hard, maar in de cabine is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid maar 1 of hoogstens 2 man aanwezig, van het deel daar achter kun je dat niet zeggen.
En als je dan moet kiezen tussen 1-2 of misschien wel 50 man... :X
JWM schreef:Is dit het nadeel van een lighttrain dat die makkelijker uit de rails klapt bij zo'n aanrijding?
Het blijft speculeren, maar ik denk niet dat een ander type treinstel wel op de rails was gebleven. Als ik het goed heb, moeten alle nieuwe treinen wel zo ontworpen zijn dat ze bij een botsing met een normale personenauto niet ontsporen. Daarom moest Mat 64 ook eigenlijk begin dit jaar buiten dienst, want daarbij is dat risico groter.
Wat ik me ook nog afvroeg: Kunnen Arriva en/of Prorail de schade verhalen als er sprake is van verwijtbaar handelen/nalaten. Dat kan leiden tot miljoenenclaims, zeker als het treinstel total loss wordt verklaard.
Bemined schreef:Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee.
Het is wel 'light', een Plan V is namelijk niet zo 'heavy' als je misschien denkt.
Dat relatief lage gewicht in combinatie met het feit dat onder de kop altijd een loopdraaistel zit maakt dat zowel Plan V als GTW relatief snel ontsporen.
Alleen bij een GTW is het risico verkleind door een baanruimer, die Plan V nooit gekregen heeft.
Dat van Plan V valt ook wel weer mee als je gaat kijken naar de individuele bakken, de niet aangedreven kopbak van ICM is dan ongeveer net zo zwaar doordat bij ICM de aangedreven kopbak 30% zwaarder is dan de niet aangedreven. Ik denk dat het inderdaad meer meespeelt dat het motordraaistel in een aparte bak halverwege de trein zit en de kop van de trein dus relatief licht is. Bij een aanrijding als deze weet ik echter niet of op de rails blijven iets uitgemaakt zou hebben voor de machinist, die cabine is niet door de ontsporing zo verwoest.
Bemined schreef:Deze treinen zijn even zwaar als Plan V, dat 'light' valt dus wel mee. Wat ik het meest bizarre vind is dat de cabine compleet weggevaagd is, maar de rest van de bak amper vervormd lijkt te zijn. Alsof je als machinist in een kreukelzone je werk loopt te doen
Dat is natuurkunde, met zulke massa's en zulke snelheden valt een trein bijna niet zo te ontwerpen dat er bij een botsing voldoende kreukelruimte is, wanneer het een hoogwerker betreft. Ik denk dat bij een botsing met een gewone auto de schade veel minder groot was. Maar goed, een auto geeft veel meer mee omdat die veel lichter is dan een trein.
Verder een bijzonder heftig ongeluk :( Sterkte aan de betrokkenen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
De vergelijking tussen trein en auto is natuurlijk een beetje vreemd.
In een auto zit je niet in de neus van het voertuig en bevind je je als bestuurder dus niet in de kreukelzone (m.u.v. je benen)
In een trein bevind de machinist zich wél in de neus en werkt dus in de kreukelzone van de trein. Was het ook niet zo dat als een machinist een botsing ziet aankomen hij een snelremming moet inzetten en daarna de cabine moet verlaten (mits daar nog tijd voor is uiteraard)?
Overigens kan ik mij voorstellen dat dit een flinke psychologische klap moet zijn voor de medewerkers van Arriva, het is een kleine club die erop rijdt, het personeel kent elkaar. -o-
Dat zal ongetwijfeld voor heel Arriva zo zijn. Ik hoorde op een zeker moment Arriva-directeur Anne Hettinga op de radio geïnterviewd worden en daar hoorde je een totaal andere kant van die man. Ook hij deed hevig geëmotioneerd zijn verhaal.
Hainje schreef:Ho-ly Shhhiiiittttttt.
Dat moet een beste klap zijn geweest als je een trein op die manier geparkeerd krijgt.
Ik had ook wel even iets van wow, dat is een puinhoop toen ik de eerste foto's zag. Van de cabine was ook echt helemaal niets over, tot ik de eerste luchtfoto zag had ik die überhaupt niet als zodanig herkent.
Wat betreft hoe de trein er na de botsing bij lag: ik las net dat het voertuig al grotendeels de overweg over was toen het ongeluk gebeurde. Dat heeft ongetwijfeld een rol gespeeld bij het kantelen van de trein gezien de krachten dan op de ene helft werken terwijl de andere helft nog niet afgeremd werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Is er al bekend wat er precies is gebeurd? Want ik hoor vlagen informatie over iets van een hoogwerker een iets met rupsbanden, maar de precieze oorzaak hoe ik niet. Lijkt me toch heel belangrijk dat er maatregelen genomen worden dat zoiets nooit meer gebeurt.
Wat er precies is gebeurd zijn ze nu natuurlijk aan het onderzoeken, het is nog veel te vroeg om daar ook maar één zinnig antwoord op te geven. Veel meer informatie dan dat er op de nieuwssites rondgaat is er naar mijn weten in ieder geval niet.
sirvinniei schreef:Is er al bekend wat er precies is gebeurd? Want ik hoor vlagen informatie over iets van een hoogwerker een iets met rupsbanden, maar de precieze oorzaak hoe ik niet. Lijkt me toch heel belangrijk dat er maatregelen genomen worden dat zoiets nooit meer gebeurt.
Precies! Alle overwegen weg! en alle treinen weg! en ojah, vergeet alle hoogwerkers niet! :X
Waar gewerkt wordt vallen spaanders, en waar mensen leven gaan mensen dood! Laten we alsjeblieft stoppen met dat alles maar altijd helemaal uit willen sluiten