Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door ov'tje »

Ik zou het onderzoek rustig afwachten. Het is leuk om nu meteen met een beschuldigende vinger te gaan wijzen, maar het verleden heeft geleerd dat er vaak een serie van gebeurtenissen aan vooraf gaat die tot een dergelijk noodlottig ongeval hebben geleid. Die wil je ook weten, naast de reconstructie van het ongeval zelf om ervoor te zorgen dat de kans dat zoiets in de toekomst opnieuw gebeurt verkleind kan worden.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door baladid »

Ik vermoed een combinatie van de twee factoren »langzame, trage hoogwerker« en »scherpe bocht achter de overweg kruispunt«. Ook een stilvallen van de hoogwerker door een mankement zou goed kunnen. Eens kijken wat het onderzoek brengt...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door reisthijs »

sirvinniei schreef:Want ik hoor vlagen informatie over iets van een hoogwerker
Hoezo is "de trein is tegen een hoogwerker gebotst", wat in alle berichten staat, een vlaag van informatie?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door wouter15 »

Arriva gaat morgen geen uurdienst rijden tussen Almelo en Mariënberg maar gaat de hele dag 2x/uur rijden voor reizigers die willen omreizen vanuit Emmen richting de Randstad. Bron: Arriva.nl
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Wubbo »

Het betrof inderdaad (geluk bij een ongeluk, al zijn dat hele rare woorden om nu hier op te schrijven) trein 13819 naar Coevorden. Eind van de spits en in tegenspitsrichting, was het de vorige of de volgende trein geweest waren de gevolgen denk ik niet te overzien geweest. Nu blijft het bij een slachtoffer en wat gewonden (die buiten levensgevaar zijn of alweer thuis).

Wat ik begrijp van dat voertuig op rupsbanden is dat het inderdaad een erg traag ding is (3 km/h) wat normaalgesproken alleen kleine stukjes op de openbare weg rijdt (en verder met een dieplader). Dit soort voertuigen wordt vaak verhuurd aan particulieren en klusjesmannen, de bestuurder is dus niet altijd gewend om met zo'n ding om te gaan. Mogelijk dat dat ook meespeelt hier.

Ik ken mensen die werken bij Arriva Trein, en de klap komt daar inderdaad hard aan. Sterkte aan alle betrokkenen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Ardan »

De vader van een meisje in mijn Ommense vriendengroep is machinist hoorde ik vanmiddag. Nog niks van haar gehoord. Pfff..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door SLToilet »

Ik stond net vol verbazing en afschuw te kijken naar de foto's, wonder boven wonder zijn er geen meerdere doden gevallen door de harde klap die het moet zijn geweest, maar hoe dan ook, één is nog steeds één teveel. Sterkte aan de nabestaanden van de machinist.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Bemined »

Aking schreef:Waar gewerkt wordt vallen spaanders, en waar mensen leven gaan mensen dood! Laten we alsjeblieft stoppen met dat alles maar altijd helemaal uit willen sluiten :|
Allemachtig, ooit van respect gehoord? Daarnaast is het niet meer dan logisch dat hier een onderzoek naar komt, natuurlijk valt niet elk risico uit te sluiten maar dit is geen simpel ongeval maar een incident dat bij een vollere trein meerdere ernstige gewonden of dodelijke slachtoffers zou kunnen hebben. Als het inderdaad een bijzonder transport betreft zoals de berichten suggereren dan hoort zoiets niet zonder begeleiding een spoorweg over te steken, dan kan zo'n onderzoek leiden tot maatregelen zoals extra waarschuwingen dat je met een dergelijk voertuig nooit een overweg mag oprijden om herhaling te voorkomen.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Moshi »

Wubbo schreef:Wat ik begrijp van dat voertuig op rupsbanden is dat het inderdaad een erg traag ding is (3 km/h)
Deze kon 1 km/h maximum, dat zal op een overweg dus nog wel trager zijn geweest.
Bemined schreef:
Aking schreef:Allemachtig, ooit van respect gehoord?
Gaat de mening van een ander afzeiken onder het mom van 'respect' :6
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door AppleMoose »

Aking zegt het misschien wat direct, maar hij heeft wel een punt. Je kunt niet alle risico's uitsluiten. Je kunt tig maatregelen eisen en regels verzinnen, maar nog voorkomt dat niet dat er fouten worden gemaakt die ernstige gevolgen kunnen hebben.
Natuurlijk moet je onderzoek doen en als blijkt dat er maatregelen genomen kunnen worden om het risico te verkleinen, prima. Maar helemaal naar nul brengen lukt niet en is ook niet werkbaar. Er moet wel een zekere balans blijven tussen veiligheid en werkbaarheid/haalbaarheid.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Moshi »

Ronaldussen schreef:Aking zegt het misschien wat direct, maar hij heeft wel een punt. Je kunt niet alle risico's uitsluiten. Je kunt tig maatregelen eisen en regels verzinnen, maar nog voorkomt dat niet dat er fouten worden gemaakt die ernstige gevolgen kunnen hebben.
Natuurlijk moet je onderzoek doen en als blijkt dat er maatregelen genomen kunnen worden om het risico te verkleinen, prima. Maar helemaal naar nul brengen lukt niet en is ook niet werkbaar. Er moet wel een zekere balans blijven tussen veiligheid en werkbaarheid/haalbaarheid.
Inderdaad. In ieder geval een verbetermogelijkheid is om automatisch het sein op rood te zetten en ATB in te schakelen op het moment dat een slagboom bij een overweg niet naar beneden gaat. Dit wordt nu wel gesignaleerd, maar daar moet vervolgens handmatig op gereageerd worden, en dat duurde in dit geval te lang. Technisch is het zeker mogelijk, maar de vraag is of dat XX miljoen waard is voor misschien 1 mensenleven per jaar.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Ardan »

Welk sein? Hij was het laatste sein (op station Dalfsen) allang voorbij. En tussen het sluiten van een overweg en de passage van een trein zit 12-20 seconden..
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door cassie127 »

Zover ik nu weet gaat het om een hoogwerker die bomen aan het rooien was.
Hoogwerker had de dinsdag dezelfde wijze de oversteek gemaakt als vandaag (wachten op trein uit ommen en dan oversteken). Overleden machinist is 49 jaar oud en komt uit kampen (aldus rtv oost dat vol staat met nieuws hierover).

Was er zelf ook wel van geschrokken aa gezien ik zelf nog regelmatig tussen Zwolle - Dalfsen reis.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Ardan »

cassie127 schreef:Hoogwerker had de dinsdag dezelfde wijze de oversteek gemaakt als vandaag (wachten op trein uit ommen en dan oversteken)
Ik ga er niet van uit dat de bestuurder de dienstregeling kent, maar andersom was beter geweest.. wachten op de trein uit Dalfsen want daar wordt gekruist (ook bij halfuursdiensten). Bij kwartiersdiensten komt de tegentrein dan pas uit Ommen, bij halfuursdiensten zelfs pas uit Mariënberg. Tijd zat. Maar dat is makkelijk achteraf-praten..
Ik doe ook maar wat
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door starx »

Overigens is er ook nog een goederenpad als de spitstreinen niet rijden (die rijden dan ongeveer op de tijden van de spitstreinen). Nou wordt die volgens mij niet heel vaak gebruikt, maar het betekent wel dat dit in de daluren ook had kunnen gebeuren (al dan niet met een goederentrein).

Waarschijnlijk zal het vooral de vraag zijn of die hoogwerker die overweg over mocht steken en of daarvoor toestemming van Prorail nodig is. Dat laatste lijkt me sowieso geen slecht plan als dat nog niet zo is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Klaasje »

Zo'n overweg wordt gemaakt voor normaal verkeer. Oma met een rollator valt daar onder, een vrachtwagencombinatie ook. Wat er niet ondervalt is inderdaad zo'n traag voertuig.

Het stomme is.. de bestuurder dacht rekening te houden met het treinverkeer, niet wetende hoe het werkt waardoor het waarschijnlijk mis ging. Maar hoe kan je problemen oplossen die komen doordat iemand iets niet weet? Regels of informatie helpen dan niets.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Michael 1988 »

Wat ik uit ervaring weet is dat hoogwerkers niet op de openbare weg mogen komen, alleen als de werkzaamheden er toe dienen. Bij dat laatste mag het ook alleen in een afgezet gebied. Vervoer met die dingen mag alleen met trailers. De hoogwerker had dus nooit en te nimmer op die spoorwegovergang mogen rijden. Ik weet niet in hoeverre verhuurders dit soort informatie verstrekken, maar een maatregel zou kunnen zijn om deze informatie te verstrekken aan huurders. Dit neemt overigens niet weg dat dit nu niet een tragische situatie is. Ook voor de persoon die dit ongeluk heeft veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Ardan »

Diepladers gaan op trailers ja, maar je zit met een heel naar bochtje vlak voor de overweg. Misschien kon de dieplader die bocht niet door en moest de hoogwerker het wel zelf doen?
Ik doe ook maar wat
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door nsimmelink94 »

Ardan schreef:Diepladers gaan op trailers ja, maar je zit met een heel naar bochtje vlak voor de overweg. Misschien kon de dieplader die bocht niet door en moest de hoogwerker het wel zelf doen?
Dan had-ie even een blokje om moeten rijden om aan de andere kant te komen. Luiheid heet dit.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door AppleMoose »

Zullen we eerst eens afwachten wat precies de oorzaak is geweest van dit ongeval, voordat we gaan oordelen wie al dan niet schuldig is en/of nalatig is geweest? :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door mijack1985 »

nsimmelink94 schreef:
Dan had-ie even een blokje om moeten rijden om aan de andere kant te komen. Luiheid heet dit.
Luiheid, hoe weet je dat zo zeker
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door starx »

Inmiddels wordt de bestuurder van de hoogwerker verdacht van dood door schuld. Dan lijkt het me uitgesloten dat die toestemming/goedkeuring van Prorail had om die overweg over te steken. Het is waarschijnlijk nog de vraag of er ergens een technisch mankement was of niet.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Hendrik »

Verdacht. Meer nog niet. Het strafrechtelijke onderzoek is amper begonnen.
(Zolang het tegendeel niet gebleken is, moeten we m.i. aannemen dat dit voor de 21-jarige bestuurder van de hoogwerker een inktzwarte dag in zijn leven is geweest...)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door SuperGhost »

Dat hij verdacht wordt van dood door schuld is momenteel natuurlijk meer een formaliteit dan dat er (al) bewijzen van zijn schuld zouden zijn. Zo'n iemand moet formeel verdacht worden voordat je zo'n onderzoek mag doen i.v.m. zijn rechten en dergelijke.

Verder ben ik het met Hendrik eens. Laten we de recherche eerst hun werk laten doen en zien te bewijzen of er sprake is van een strafbaar feit of niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ernstig ongeval met trein bij Dalfsen

Bericht door Wubbo »

Zo'n ding is ongeveer 5 meter lang, en de overweg is ook zoiets (van ene slagboom tot andere slagboom). Laten we zeggen dat de afstand die het ding af moest leggen dus 10 meter was. 1 km/uur is 1000 meter/uur is 15 meter per minuut. Dat ding zou dus binnen een minuut van de overweg af moeten zijn als je het zo uitrekent. Gezien de locatie zal er tussen beide treinen ruim meer dan een minuut moeten zitten (als ik eens globaal reken kom ik op een minuut of 5). In die 5 minuten moet dat ding met 1 km/h dus makkelijk overgestoken kunnen zijn. Zelfs als het ding maar 0,2 km per uur zou rijden zou hij makkelijk de overweg over moeten zijn. Gezien de impact van de botsing lijkt het erop dat het ding nog vol op de overweg stond, dat is niet te verklaren met een lage snelheid. Er was dus waarschijnlijk meer aan de hand.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten