Storingsinformatie op de infoschermen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Geert »

Binnenkort gaat NS storingsinformatie tonen op de T7's, als aanvulling op de bestaande informatiekanalen zoals de omroep en ARGOS-borden. Dit gaat er zo uit zien:

Afbeelding

De onderste twee regels worden opgeofferd voor een korte melding en een reisadvies. Interessant is dat het reisadvies automatisch wordt berekend voor ieder station op het verstoorde traject, en op basis van de actuele informatie: ieder kwartier wordt het reisadvies opnieuw berekend (automatisch) vanaf het station waar het bord hangt. Bovendien wordt er bij het berekenen van een reisadvies rekening gehouden met de reizigersstromen op het station, waardoor een reisadvies niet alleen wordt afgegeven voor de gebruikelijke bestemmingen op een traject, maar ook verderop gelegen bestemmingen. Bijvoorbeeld: bij een storing tussen Den Haag Centraal en Gouda wordt op station Zoetermeer niet alleen een reisadvies gegeven voor de richtingen Den Haag en Utrecht, maar ook richting Rotterdam, omdat veel reizigers uit Zoetermeer die kant op reizen. Wat verder ook nieuw is dat het systeem automatisch bepaalt op welke stations een storingsbericht getoond zal worden, afhankelijk van de impact, prognose en reizigersaantallen.

Een verdere vernieuwing die er aan komt is dat Tuffie ook de storingen om gaat roepen (wederom een aangepast reisadvies per station). Ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken (en hoe lang de omroepen gaan duren).

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel een verbetering is: ieder station heeft in ieder geval een T7 (of groter) en als aanvullend kanaal misstaat het niet. Waar ik wel erg benieuwd naar ben is de kwaliteit en actualiteit van de automatisch gegenereerde reisadviezen en verder ook naar de automatische omroep. Nadeel van de huidige omroepen is dat het vaak "bandjes" zijn, herhaalde omroepberichten die vrij generiek en niet altijd actueel zijn. Het voordeel is dan weer dat het wat makkelijker voor de omroeper is om nuances aan te brengen of aanvullende informatie om te roepen, dat wordt met Tuffie weer een stuk lastiger. En verder zijn automatische omroepen vaak tijdrovender, maar juist weer beter te verstaan.

Hoe dan ook een interessante verbetering van de reisinformatie!
Meer informatie: http://www.ns.nl/reisinformatie/actueel ... matie.html en https://www.youtube.com/watch?v=yqAenRlsY4E.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Z2N »

Nu alleen nog de InfoPlus-schermen in de treinen betere storingspagina's geven en het gaat nog echt ergens op lijken. Maar dit is al een goede stap! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Geert »

Volgens mij draait OBIS nog niet op InfoPlus.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Ardan »

Jaaa, super *O* Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Z2N »

Geert schreef:Volgens mij draait OBIS nog niet op InfoPlus.
Vaktermen in de technische sector zijn niet mijn sterkste vak, ik had het over deze pagina's met verstoringsinformatie, die in de trein langskomen:
Afbeelding

Deze zijn onduidelijk, geven nutteloze informatie dubbel en geven de informatie niet eens tegelijkertijd op één scherm. Wat mij betreft zouden deze schermen nog beter kunnen, door duidelijke informatie voor het verdere verloop van de treinreis te geven, en direct een omreisadvies te geven, als het verloop van de reis verstoord wordt. Met mijn wonderschone MS Paint-skills zou dat er dan ongeveer zo uit zien:
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door SuperGhost »

Gaan we zelfs de achternaam van het slachtoffer vermeldden op de schermen, of bedoelde je het mythische dier en had het met een kleine letter geschreven moeten worden? :roll:

Maar je hebt wel gelijk dat de informatie in de treinen verbeterd mag worden.

Over de informatie op de schermen: lijkt me een prima aanvulling!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Ardan »

SuperGhost schreef:vermeldden
Als we dan toch die mier gaan neuken :D
Ik doe ook maar wat
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door SuperGhost »

touche :wink:
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door baladid »

touché ;)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door JWM »

Is dit ook meteen het einde van die grote tekstborden met oranje letters?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door microshit »

Staat in de beginpost, tweede zin ongeveer: is een aanvulling op de ARGOS borden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Daniel »

Wel een goede aanvulling, want op deze manier komt de uitgebreidere info ook op de perrons beschikbaar wat wel praktischer is dan de huidige situatie. Al is de kwaliteit van de automatisch gegenereerde omreisadviezen nog wel even afwachten.
Wel laat het voorbeeld zien dat er een onhandig bij-effect kan optreden, namelijk dat je bij storingen waarbij minder treinen rijdt bijna niet meer vooruit kunt kijken om te zien of een volgende trein soms wel rijdt. Immers, die regels worden door de storingsmelding ingenomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door JWM »

microshit schreef:Staat in de beginpost, tweede zin ongeveer: is een aanvulling op de ARGOS borden.
Mag van mij verwacht worden dat ik weet hoe een bepaald informatiebord heet, laat staan wat de afkorting is :|
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door webguy »

Z2N schreef:Nu alleen nog de InfoPlus-schermen in de treinen betere storingspagina's geven en het gaat nog echt ergens op lijken. Maar dit is al een goede stap! :pos:
De OBIS portaal is in sommige treinen vernieuwd, dus zou me niks verbazen als ze dit binnenkort gaan oppakken.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Mag van mij verwacht worden dat ik weet hoe een bepaald informatiebord heet, laat staan wat de afkorting is :|
Alleen op Stomda.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door JWM »

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Hainje »

*Gooit de wiki uit het raaaaaaaaammmmmmm*
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Aking »

Hainje schreef:*uit het raaaaaaaaammmmmmm*
Vroeger was alles beter!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Wel laat het voorbeeld zien dat er een onhandig bij-effect kan optreden, namelijk dat je bij storingen waarbij minder treinen rijdt bijna niet meer vooruit kunt kijken om te zien of een volgende trein soms wel rijdt. Immers, die regels worden door de storingsmelding ingenomen.
Het scheelt dat bij meerdere schermen naast elkaar alleen het linkerscherm gebruikt zal worden voor storingsinformatie. Maar het slokt inderdaad wel twee regels op.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Ardan »

Ja leuk. Hoe wil je het dan wél? Aparte schermen? Oh wacht, die zijn er al..
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door dennistd »

JWM schreef:http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... rgos&go=OK

Zelfs de wiki kent het niet :mrgreen:
Nu wel *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Vinny »

Klinkt goed, maar ik vrees dat het alleen maar meer leidt tot verwarrende boodschappen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door VIRM »

Vandaag maar liefst drie Tuffy-storingsberichten mogen horen. Wat is precies het nut? Ze vertelt alleen dat er een storing is, terwijl voorheen de omroepers ook nog wel alternatieven wilden omroepen en welke treinen waren uitgevallen.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door webguy »

Als die info er is wordt dat ook omgeroepen.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Storingsinformatie op de infoschermen

Bericht door Widejo »

Afgelopen zaterdag heb ik het gele balkje voor het eerst gezien bij de werkzaamheden Bergen op Zoom - Goes, ik stond dan ook op dat station. Ziet er overzichtelijk uit moet ik zeggen. Toch wellicht een vermelding "bussen staan aan de voorzijde van het station" in een regeltje.. het is namelijk de enige informatievoorziening op station Bergen op Zoom.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten