Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De Nederlandse bedrijven Boskalis, Van Oord en BAM zijn dicht bij het binnenhalen van een klus voor het aanleggen van een tunnel tussen Denemarken en Duitsland.
De tunnel van achttien kilometer lang wordt volgens de bedrijven de langste gecombineerde tunnel ter wereld. Naast de dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd. De aanleg kost in totaal zo'n 6 miljard.
De Nederlandse bedrijven maken deel uit van consortia die de aanbesteding voor de aanleg hebben gewonnen.
Aan het baggerwerk werken verder naast de Nederlandse bedrijven ook Hochtief en Ed Züblin mee. In het consortium voor de bouw van de tunnel heeft BAM een aandeel van ongeveer 25 procent. Daarnaast werken ook bedrijven uit Denemarken, Frankrijk, België en Duitsland mee.
De consortia hebben de aanbesteding gewonnen, maar de contracten zijn wel voorwaardelijk. Zo moeten ze nog wachten op Duitse bouwvergunningen en de definitieve goedkeuring van het Deense ministerie van Infrastructuur.
De tunnel verbindt het Deense eiland Lolland met het Duitse Fehmarn.
Jammer, dat betekent vrijwel zeker het einde van de veerdiensten. Die veerboten vind ik nu juist een aangename onderbreking van het autorijden wanneer ik naar Scandinavië rijdt. Maar uit economisch oogpunt snap ik het wel.
Aan de Deense kant ging de besluitvorming vrij vlotjes maar ja, aan Duitse zijde.. het boekwerk dat erbij hoort is wel tien keer zo dik las ik bij de concurrent :D
Ronaldussen schreef:Jammer, dat betekent vrijwel zeker het einde van de veerdiensten. Die veerboten vind ik nu juist een aangename onderbreking van het autorijden wanneer ik naar Scandinavië rijdt. Maar uit economisch oogpunt snap ik het wel.
Ik verwacht dat veerdiensten als Kiel - Göteborg of Fredrikshavn - Oslo nog gewoon blijven varen. Ook in Denemarken zelf zijn er nog binnenlandse veerdiensten blijven varen ondanks de bruggen, zoals vanaf Sjaellands Odde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Sowieso is Kiel - Göteborg ook nog 'n stukje omrijden via die nieuwe tunnel in vergelijking met de route die de veerdienst neemt. Die tunnel is meer een alternatief voor een veerverbinding als Travemünde - Malmö en andere veerdiensten tussen Duitsland en de zuidelijke punt van Zweden danwel naar Denemarken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
De veerdiensten in het kanaal tussen Engeland en het Europese vaste land zijn ook nog steeds in bedrijf..
Weliswaar in gewijzigde vorm.. maar toch..
Denk dat de tunnel voor auto/vrachtverkeer wel niet tolvrij zal zijn.. Zeker als de landengrens relatief ver van DLD af ligt.. heb je meer 'maut' kilometers dan met een veerboot (wat ook geld kost)..
Op de Grote Beltbrug (die toch een kleinere afstand overbrugt dan de Fehmarnbelt-tunnel) is de tol ook 34 euro per passage voor een auto, dus ik denk dat die 80 euro vrij realistisch is. (A)
De Deense bestuurders moeten zich toch wel flink verbijten over de Duitse traagheid. Ik begrijp best dat Denemarken het project belangrijker vind dan Duitsland, maar van die laatste heeft in deze eigenlijk sowieso weinig om handen. Denemarken legt de hele tunnel voor eigen rekening aan. Van Duitsland wordt alleen een verbetering in de toeleidende infra gevraagd.
Wel positief dat het spoor ook profiteert van dit infrastructuurproject zoals ook bij de Grote Beltbrug en de Öresundbrug. Dat zal de bereikbaarheid van Kopenhagen per trein zeker helpen.