Spoorlijn Utrecht - Breda
Spoorlijn Utrecht - Breda
‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
BREDA - De PvdA in Breda pleit voor een zelfrijdende bus tussen Breda en Utrecht. De partij vindt dat er een betere openbaar vervoer verbinding tussen de twee steden moet komen. De fractie denkt dat het aanleggen van een nieuwe spoorlijn niet rendabel is.
“We praten nu al twintig jaar over een directe treinverbinding tussen Breda en Utrecht en dat lijkt op een dood spoor te zitten”, stelt Henk van der Velde, fractievoorzitter van PvdA Breda in een toelichting.
Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/polit ... dood-spoor
BREDA - De PvdA in Breda pleit voor een zelfrijdende bus tussen Breda en Utrecht. De partij vindt dat er een betere openbaar vervoer verbinding tussen de twee steden moet komen. De fractie denkt dat het aanleggen van een nieuwe spoorlijn niet rendabel is.
“We praten nu al twintig jaar over een directe treinverbinding tussen Breda en Utrecht en dat lijkt op een dood spoor te zitten”, stelt Henk van der Velde, fractievoorzitter van PvdA Breda in een toelichting.
Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/polit ... dood-spoor
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Welk probleem wordt hiermee opgelost? Zijn de chauffeurs van lijn 401 niet aardig of zo? En hoe is dit een verbetering boven de huidige treinverbinding?
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Dat die lui weer een lintje door kunnen knippen :)Tochjo schreef:Welk probleem wordt hiermee opgelost?
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Het reistijd verschil tussen lijn 401 en de trein is nu al minimaal: Lijn 401 heeft 1 uur en 17 minuten nodig om van Breda naar Utrecht te komen. Als het vast staat op de A27 is er wel wat meer reistijd maar op een aantal plaatsen mag de bus over de vluchtstrook bij file. Met de trein kan het in 1 uur en 11 minuten. Scheelt maar 6 minuten. Maar als het rustig is op de weg kan de bus het ook in dezelfde tijd als de trein doen. Er zit namelijk een kleine buffer in de dienstregeling.Tochjo schreef:Welk probleem wordt hiermee opgelost? Zijn de chauffeurs van lijn 401 niet aardig of zo? En hoe is dit een verbetering boven de huidige treinverbinding?
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Daarnaast, hoe wil je dat gaan vullen. Er rijdt nu al maximaal 2x uur een bus tussen Breda en Utrecht. 's avonds en op Zaterdag 1x/uur zondags zelfs elke 2 uur. Hoe wil je dan in godsnaam Rick-Visserachtige praktijken willen bekostigen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Dat die trein er nog niet is zegt vooral iets over het doorzettingsvermogen van de betreffende politici. Als ze die lijn echt hadden gewild, dan had dat spoor er echt al wel gelegen. Als je een stukje conventioneel spoor al niet voor elkaar krijgt, dan kun je naar zo iets supersonisch ook wel fluiten (de komende 20 jaar).
🍉
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Het zal ook nieuwe vervoersstromen trekken, nu is het vanuit Breda, Oosterhout, Raamsdonkveer, Gorinchem voor de meeste mensen eigenlijk niet interessant om naar Utrecht te gaan met het OV, ondanks de bestaande snelbussen.JeffreyMeijer schreef:Daarnaast, hoe wil je dat gaan vullen. Er rijdt nu al maximaal 2x uur een bus tussen Breda en Utrecht. 's avonds en op Zaterdag 1x/uur zondags zelfs elke 2 uur. Hoe wil je dan in godsnaam Rick-Visserachtige praktijken willen bekostigen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Geautomatiseerd? Ho even, maar zo ver is de technologie nog niet. Dan duurt het nog wel een jaar of 10 voor die zelfrijdende bus er daadwerkelijk rijdt. Trouwens, was er niet een plan om via Oosterhout en Gorinchem een spoorlijn neer te smijten?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Ik raad je aan even de startpost te lezen.ArrivaBas schreef:Trouwens, was er niet een plan om via Oosterhout en Gorinchem een spoorlijn neer te smijten?
🍉
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Lijn 401 rijdt iig in de middagspits tussen 14:06 en 16:06 vanaf Breda een kwartiersdienst naar Utrecht. De spitsritten gaan of als MAT rit terug naar Breda of als lijn 400 naar Oosterhout. Zondagavond vanaf 17:00 een uurdienst.JeffreyMeijer schreef:Daarnaast, hoe wil je dat gaan vullen. Er rijdt nu al maximaal 2x uur een bus tussen Breda en Utrecht. 's avonds en op Zaterdag 1x/uur zondags zelfs elke 2 uur. Hoe wil je dan in godsnaam Rick-Visserachtige praktijken willen bekostigen?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Da's niet helemaal een eerlijke vergelijking, immers is die 1.11 via 's-Hertogenbosch. Via een spoorlijn langs de A27 zal dat ongetwijfeld korter geweest zijn.Michael schreef:Het reistijd verschil tussen lijn 401 en de trein is nu al minimaal: Lijn 401 heeft 1 uur en 17 minuten nodig om van Breda naar Utrecht te komen. ... Met de trein kan het in 1 uur en 11 minuten. Scheelt maar 6 minuten.
Met aanvullende verbindingen naar tussengelegen plaatsen? Gorinchem kom je ook langs en de verbinding daarvandaan naar Utrecht is al een stuk frequenter.JeffreyMeijer schreef:Daarnaast, hoe wil je dat gaan vullen. Er rijdt nu al maximaal 2x uur een bus tussen Breda en Utrecht. 's avonds en op Zaterdag 1x/uur zondags zelfs elke 2 uur. Hoe wil je dan in godsnaam Rick-Visserachtige praktijken willen bekostigen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Niet?ArrivaBas schreef:Geautomatiseerd? Ho even, maar zo ver is de technologie nog niet.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Ik heb het artikel gelezen en zeg daarop dat het aan de ene kant wel een interessant plan is, maar aan de andere kant moeilijk haalbaar. Ik geloof best dat het met de juiste technieken mogelijk is om 'zelfrijdende bussen' te laten rijden, maar dat vergt veel tijd en geld. Zoals andere leden op dit forum al op merkte is de reistijd van Breda naar Utrecht in de huidige vormen, nagenoeg even lang. Wat mij daarentegen op valt is dat niemand meld dat de treindienst Breda - Utrecht vanaf december opgeknipt gaat worden, waardoor er dus geen rechtstreekse trein meer rijd tussen beide steden en dat hierdoor een overstap op 's-Hertogenbosch, sowieso in het reisschema komt van diegene die gebruik maken van deze treindienst.
De lang gekoesterde wens van de betrokken partijen in verband met de spoorlijn Breda - Utrecht zullen helaas, gezien de huidige stand van zaken in politiek Den Haag, de komende jaren nog wel fluiten naar deze verbinding.
Er is overigens wel iets wat mij enigszins zorgen baat, een zelfrijdende bus is leuk, maar wie houd er rekening met de andere weggebruikers? Per slot van rekening zitten er toch een hoop slechte 'bestuurders' op de weg, die het niet echt nauw nemen met de verkeersregels. Ook vraag ik mij af hoe er dan ineens wel een '10-minutendienstregeling' verzonnen kan worden en dat dit nu in de huidige situatie niet mogelijk is? Kennelijk is er dus wel vraag naar, anders zou het ook niet in het conceptplan zijn opgenomen.
Tot slot denk ik wel dat het nu nog te vroeg is om al allerlei ideeën over dit topic los te laten, maar aan de andere kant, dromen mag.
De lang gekoesterde wens van de betrokken partijen in verband met de spoorlijn Breda - Utrecht zullen helaas, gezien de huidige stand van zaken in politiek Den Haag, de komende jaren nog wel fluiten naar deze verbinding.
Er is overigens wel iets wat mij enigszins zorgen baat, een zelfrijdende bus is leuk, maar wie houd er rekening met de andere weggebruikers? Per slot van rekening zitten er toch een hoop slechte 'bestuurders' op de weg, die het niet echt nauw nemen met de verkeersregels. Ook vraag ik mij af hoe er dan ineens wel een '10-minutendienstregeling' verzonnen kan worden en dat dit nu in de huidige situatie niet mogelijk is? Kennelijk is er dus wel vraag naar, anders zou het ook niet in het conceptplan zijn opgenomen.
Tot slot denk ik wel dat het nu nog te vroeg is om al allerlei ideeën over dit topic los te laten, maar aan de andere kant, dromen mag.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Ik denk eigenlijk niet dat veel mensen Utrecht-Breda helemaal met de sprinter doen ( ikzelf in elk geval niet), dus weinig zullen die langzame overstapvrije verbinding missen. Zeker als er een betere aansluiting in Den Bosch komt.
Over die zelfrijdende bus: het is nog geen uitgewerkt plan, er is nog niet gezegd dat die bus de hele route zelf rijdt, of tussen overig verkeer.
Dat kan ook op een busbaan zijn, en dat lijkt me ook de enige manier waarop een zelfrijdende bus echt voordeel biedt: je zou dan mogelijk sneller kunnen rijden dan gebruikelijk.
Min of meer het idee van de superbus
Over die zelfrijdende bus: het is nog geen uitgewerkt plan, er is nog niet gezegd dat die bus de hele route zelf rijdt, of tussen overig verkeer.
Dat kan ook op een busbaan zijn, en dat lijkt me ook de enige manier waarop een zelfrijdende bus echt voordeel biedt: je zou dan mogelijk sneller kunnen rijden dan gebruikelijk.
Min of meer het idee van de superbus
Laatst gewijzigd door reisthijs op do 24 mar 2016, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Als ik het goed onthouden heb wordt de aansluiting in 's-Hertogenbosch op de route Utrecht - Breda wel beter. De sprinter is nu al niet de snelste optie.
Een treinverbinding Utrecht - Breda zal natuurlijk meer reizigers trekken dan alleen die tussen Utrecht en Breda: ook de route Utrecht - Roosendaal en Utrecht - België gaan dan via de nieuwe route lopen (dat gaat nu via Rotterdam). En het achterland van Utrecht is natuurlijk ook groot, met heel Noord-Nederland en een deel van Oost-Nederland.
Een treinverbinding Utrecht - Breda zal natuurlijk meer reizigers trekken dan alleen die tussen Utrecht en Breda: ook de route Utrecht - Roosendaal en Utrecht - België gaan dan via de nieuwe route lopen (dat gaat nu via Rotterdam). En het achterland van Utrecht is natuurlijk ook groot, met heel Noord-Nederland en een deel van Oost-Nederland.
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
@Daniel. Dat zou kunnen. Maar dan lijken mij 2x uur drie dieselstelletjes op een enkelsporige lijn ook wel genoeg.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Als ik naar Den Bosch reis met de sprinter uit Tilburg dan stapt zo'n beetje 99,5% van alle reizigers in Ht uit.reisthijs schreef:Ik denk eigenlijk niet dat veel mensen Utrecht-Breda helemaal met de sprinter doen ( ikzelf in elk geval niet), dus weinig zullen die langzame overstapvrije verbinding missen.
🍉
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Dat is beslist niet genoeg voor de forse investering die nodig is voor een spoorlijn Breda-Utrecht. Dat heeft alleen zin als je de lijn onderdeel kan maken van het Intercitynetwerk.JeffreyMeijer schreef:@Daniel. Dat zou kunnen. Maar dan lijken mij 2x uur drie dieselstelletjes op een enkelsporige lijn ook wel genoeg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Heeft dat zin. Tenminste. Het zal een reden hebben dat er nog geen spoor ligt. We hebben een overbelaste A27. Maar is er ergens een concreet te zien hoeveel reizigers er gebruik van gaan maken. Want maximaal 8 keer per uur een bus op het traject (zeg 500 reizigers per uur in de spits) ziet er voor mij als leek uit als een onrendabel verhaal voor een nieuwe IC-spoorlijn over een aanzienlijke lengte. Dan zou je op ongeveer 5000 reizigers uitkomen. Maar goed, dat kan ook weer verhoogd worden als het busnet dan weer op de schop gaat natuurlijk
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Kan een goed product (minimaal 6x/uur per lijn) in de spitsuren niet het autogebruik verlagen?
Ik heb soms het idee dat een goed OV-product deels ontbreekt op dit soort lange afstandsverbindingen.
Ik heb soms het idee dat een goed OV-product deels ontbreekt op dit soort lange afstandsverbindingen.
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Kan je niet expirementeren met een snelle trein Breda - Rotterdam C. - Utrecht? Dat kost op basis van huidige rijtijden ongeveer een uur rijtijd?
Het is een spectrum.
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
De aanpak van de A27 wordt elke keer weer vertraagd, volgens mij omdat er steeds wordt geprobeerd een spoorlijn in het project te betrekken. En dat is volkomen logisch, want het is de laatste radiaal die ontbreekt in het spoorwegennet en zowel regionale als nationale impact heeft.
Nationaal: Breda is binnenkort een internationaal treinstation, maar tegelijkertijd is West-Brabant vanuit de meeste regio's via het spoor alleen via grote omwegen bereikbaar waardoor de reistijd erg lang is. Ook is de relatie tussen Utrecht en Den Bosch nu behoorlijk overbelast, als een aanzienlijk deel van Brabant via een andere route van/naar Utrecht bereikt kan worden zou dat veel schelen.
Regionaal: tussen Breda en Gorinchem liggen een aantal grotere plaatsen die nu matig ontsloten zijn per openbaar vervoer. Zowel Oosterhout als Raamsdonkveer zijn grotere plaatsen met een grote regio eromheen waar een treinstation een groot potentieel zal hebben. In Gorinchem kan er worden aangesloten op de MerwedeLingeLijn waarmee de plaatsen langs de Merwede en Gorinchem zelf een snellere reismogelijkheid krijgen naar Utrecht en Brabant. De inpassing bij Gorinchem en ten zuiden van Utrecht zijn nog wel vraagstukken.
De Hanzelijn had ook een veel rustigere busdienst als voorganger maar heeft Dronten nu op de landkaart gezet, het station trekt veel meer reizigers dan verwacht en datzelfde effect mag je verwachten in de regio ten noorden van Breda.
Nationaal: Breda is binnenkort een internationaal treinstation, maar tegelijkertijd is West-Brabant vanuit de meeste regio's via het spoor alleen via grote omwegen bereikbaar waardoor de reistijd erg lang is. Ook is de relatie tussen Utrecht en Den Bosch nu behoorlijk overbelast, als een aanzienlijk deel van Brabant via een andere route van/naar Utrecht bereikt kan worden zou dat veel schelen.
Regionaal: tussen Breda en Gorinchem liggen een aantal grotere plaatsen die nu matig ontsloten zijn per openbaar vervoer. Zowel Oosterhout als Raamsdonkveer zijn grotere plaatsen met een grote regio eromheen waar een treinstation een groot potentieel zal hebben. In Gorinchem kan er worden aangesloten op de MerwedeLingeLijn waarmee de plaatsen langs de Merwede en Gorinchem zelf een snellere reismogelijkheid krijgen naar Utrecht en Brabant. De inpassing bij Gorinchem en ten zuiden van Utrecht zijn nog wel vraagstukken.
De Hanzelijn had ook een veel rustigere busdienst als voorganger maar heeft Dronten nu op de landkaart gezet, het station trekt veel meer reizigers dan verwacht en datzelfde effect mag je verwachten in de regio ten noorden van Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Ik denk zelfs dat ik liever een HSL Utrecht-Breda had gezien. Utrecht is natuurlijk het spoorknooppunt van Nederland en komt ook wel in aanmerking voor rechtstreekse verbindingen met België en Frankrijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Ja, op een afgesloten terrein zonder overig verkeer.. :)Aking schreef:Niet?ArrivaBas schreef:Geautomatiseerd? Ho even, maar zo ver is de technologie nog niet.
Dan kan het relatief eenvoudig werkend zijn, inderdaad.
Ik denk dat het een mooie 'vlucht naar voren is'.. Autonoom rijden is ff in de pers nu (test 16 maart op de A2).. Gooi een ballonetje in de lucht én je kan daar weer 10 jaar over lullen. *bus*
Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
Deze dan daargelaten...Aking schreef:Niet?ArrivaBas schreef:Geautomatiseerd? Ho even, maar zo ver is de technologie nog niet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten