[Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

[Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Holland Travel Ticket komt deze zomer

Het Holland Travel Ticket is naar verwachting per 1 juni beschikbaar. Deze ov-dagkaart voor toeristen is dan geldig bij alle elf vervoerders, inclusief NS. Er komt een dalurenvariant (na 9 uur en in het weekend) voor 39 euro en een variant waarmee ook in de spits mag worden gereisd, voor 59 euro.

Bron.
🍉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Denk dat dit ook voor ons hobbyisten best een aantrekkelijk kaartje is. Ik ga er zeker wel een paar keer gebruik van maken in ieder geval.
🍉
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Tochjo »

Volgens mij zijn er voor hobbyisten stukken goedkopere opties, bijvoorbeeld de dagkaarten van de winkelketens als Blokker. Dat is wel zonder bus, tram en metro, maar ook daarvoor zijn er wel goedkopere opties.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door JWM »

Ooit kon je gewoon een OV-dagkaart uit de automaat halen en dan nu zo'n hiep-hiep-hoera-persbericht hierover :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Tochjo schreef:Volgens mij zijn er voor hobbyisten stukken goedkopere opties, bijvoorbeeld de dagkaarten van de winkelketens als Blokker. Dat is wel zonder bus, tram en metro, maar ook daarvoor zijn er wel goedkopere opties.
Maar dat ontbreken van de bus is het hem nu net. Daar wil ik ook gebruik van maken en lang niet alle regio's hebben een fatsoenlijk dagkaartje, tenzij die er over een paar maanden ineens wel zijn. In dat geval is het toeristenkaartje weer niet interessant voor menig hobbyist (welke vaak al een of ander kortingsabonnement heeft).
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Milco »

Voor ons, ov-hobbyisten, is de jaarlijkse actie met OV-dagkaarten van Kruidvat goedkoper dan dit toeristenkaartje dat er waarschijnlijk gaat komen. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Is dat Kruidvatkaartje elke dag in het jaar te gebruiken dan?
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Milco »

Nee, dat is waar. De Kruidvat OV-dagkaart is alleen in het weekend geldig tijdens de actieperiode, maar meestal valt deze tijdens de zomermaanden. Alleen dan vraag ik me af: wordt het ov, door zo'n toeristenkaart die ook doordeweeks geldig is, niet drukker en is dat wel wenselijk? Doordeweeks is al druk doordat veel mensen dan naar school of werk reizen en NS zit nu al krap in het materieel, terwijl met zo'n toeristenkaart de meeste mensen denk ik voor de trein zullen kiezen als ze naar een andere regio zullen reizen.

In het weekend is het ov vaak lang niet zo druk als doordeweeks, dus dan kun je best extra reizigers hebben denk ik.

Ik vind de actie erg goed en leuk, maar ik heb hier en daar wat opmerkingen zoals ik hierboven heb beschreven.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Z2N »

De grootste toeristenstroom is precies op de momenten dat het rustiger is op de treinen vanwege vakantie/vrije dagen hier, vanaf 1 juni daalt het aantal studenten op de trein al aanzienlijk, en die komen pas weer terug als het studiejaar begint.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Wubbo »

Daarom is er ook een dalvariant die flink goedkoper is dan de spitsvariant. Ik denk trouwens dat het aantal toeristen in de ochtendspits wel mee zal vallen. De grote piek van de ochtendspits is om 8 uur, de meeste toeristen zijn dan nog niet onderweg omdat het ontbijt vaak vanaf 7 uur geserveerd wordt in hotels.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door AppleMoose »

Meeste toeristen zullen in de zomermaanden gebruikmaken van deze kaart en ze zullen vast niet massaal reizen in de spits.

De Kruidvat-kaartjes waren afgelopen zomer niet in de hele zomervakantie geldig. Periode was verdeeld in twee blokken en ik geloof dat er zo'n vier weken tussen zaten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Ik denk trouwens dat het aantal toeristen in de ochtendspits wel mee zal vallen. De grote piek van de ochtendspits is om 8 uur, de meeste toeristen zijn dan nog niet onderweg omdat het ontbijt vaak vanaf 7 uur geserveerd wordt in hotels.
Toeristen (en dan reken ik de binnenlandse ook even mee) zijn inderdaad vooral een "probleem" in de avondspits. En eigenlijk ligt dat niet aan die toeristen maar meer aan bijvoorbeeld iets kortere treinen bij NS omdat er minder forensen zijn, terwijl die toeristen daar meer dan voor compenseren in bezetting van de trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door dennistd »

Ik denk ook dat de toeristen meer in de tegenspitsrichting zullen reizen. De meeste buitenlanders willen toch in Amsterdam overnachten lijkt me, dus als die 's morgens om 9u de trein naar Steenwijk (om naar Giethoorn te gaan) nemen dan reizen ze tot Lelystad tegen de spits in. En daarna is de spits wel voorbij.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door huibf »

De vervoeders en overheden kloppen zichzelf op de borst en schreeuwen het van de daken.
Knap hoor .

Feit is dat het niets nieuws is en veel te laat.
Deze had er gewoon de eerste dag van de invoering vd chipkaart moeten zijn.

Kortom. TE LAAT. Straf !
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door zone2000 »

dennistd schreef:Ik denk ook dat de toeristen meer in de tegenspitsrichting zullen reizen. De meeste buitenlanders willen toch in Amsterdam overnachten lijkt me, dus als die 's morgens om 9u de trein naar Steenwijk (om naar Giethoorn te gaan) nemen dan reizen ze tot Lelystad tegen de spits in. En daarna is de spits wel voorbij.
samen naar giethoorn, €80. daar zou je bijna een auto voor gaan huren.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Als de toeristen de kaartjes te duur vinden, dan krijgen de verkopende partijen dat vanzelf wel te horen. Aanpassen kan altijd nog.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Vinny »

Mompelt iets over oude wijn en nieuwe zakken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door JWM »

Ach, Madame Tussauds waar je in een uurtje doorheen bent vraagt ook schaamteloos 23,50. Toeristen betalen wel, en een retour tegen vol tarief is ook niet goedkoop.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door dennistd »

zone2000 schreef:
dennistd schreef:Ik denk ook dat de toeristen meer in de tegenspitsrichting zullen reizen. De meeste buitenlanders willen toch in Amsterdam overnachten lijkt me, dus als die 's morgens om 9u de trein naar Steenwijk (om naar Giethoorn te gaan) nemen dan reizen ze tot Lelystad tegen de spits in. En daarna is de spits wel voorbij.
samen naar giethoorn, €80. daar zou je bijna een auto voor gaan huren.
Goed, doen we het anders:
2x tram hotel -> CS €2,90 x2 = €5,80
2x retour Amsterdam-Steenwijk €44,80 x2 = €89,60
2x bus Steenwijk-Giethoorn €4,50 x2 = €9,00
2x bus Giethoorn-Steenwijk €4,50 x2 = €9,00
2x tram CS -> hotel (schatting) €2,90 x2 = €5,80

Komt totaal op €119,20. Heb je geluk dat de chauffeur van de bus vraag of je ook terug moet verkoop hij een meermanskaart, scheelt €1,50 maar dan nog ben je €117,70 kwijt voor twee personen een dagje Giethoorn. Dan is €78 toch een stuk voordeliger (om precies te zijn €39,70 oftewel 34%).
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Kritiekelaar »

Ik heb lang niets gepost, volg sommige topics wel, en nu moet er hier toch even ferme kritiek eruit.

Om nog grappig te beginnen. In De Kwis viel de mond van Frits Sissing (wel gewend zijnd aan te duur aangeboden waar) van verbazing wijd open toen hij fout had geraden: ‘’De speciale kaart waarmee je als toerist een dag vrij kan reizen kost slechts: 5 Euro 90, 9 Euro 50 of 59 Euro”. Nou, ik zou het ook fout zeggen als ik niet echt denktijd kreeg. Hier nu heb ik wel denktijd genomen voor een aantrekkelijker Holland Travel Ticket.

We willen toch allemaal dat buitenlandse toeristen zich oprecht welkom in plaats van 'uitgekleed' voelen? Het OV-personeel is hen doorgaans al behulpzaam en meer moet hun werkgever gewoon niet begeren. Laat het buitenlandse geld liever aan de attracties en hun omgeving ten goede komen want die moeten er van leven. Zodat de buitenlander zegt: “Dit was best een betaalbaar dagje qua reiskosten, kom laten we hier ook nog een lekkere maaltijd gebruiken”.

Wie is het met me eens dat een alleen voor buitenlanders verkrijgbare reiskaart het logischst zou zijn? Want je kunt dan gewoon een sympathieke prijs vaststellen en het allicht ook meerdaags maken.
Ik kan zelf 3 redenen bedenken waarom men dit niet heeft gedaan:
  • Het vergt wat overlegrondes: over prijs, duur, verkrijgbaarheid (hier en/of ginds), wel/geen attractie-kortingen etc. In de topic-bron zegt men simpel dat er sowieso geen tijd was :x maar Huibf laat ze de vloer aanvegen.
    Tweede reden kan huiver voor ID-kaartcontrole zijn. Maar dat gebeurt bij NS e-tickets toch ook af-en-toe en de buschauffeur kun je er van vrijstellen.
    Ik vermoed als derde reden dat bepaalde OV-bedrijven van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om er juist wel tevens een toeristenticket voor Nederlanders van te maken. Die bekommeren zich over kortingskaartloze gezinnen waar de kids voor elk uitje de auto in gesleept worden. Da’s hun probleem, zeg ik.
Maar goed, het is nu geworden (en ook in 2017, 2018 want we gaan eerst uitgebreid evalueren) een Holland Travel Ticket voor iedereen maar liefst voor niemand van de bestaande trein-klandizie. Dit gedrochtje is dan wel correct geprijst á €39 want de treindagkaart-daluren kost immers €32.
Dennis rekende zonet voor dat een uitstap van Amsterdam naar Giethoorn zo toch wel eenderde goedkoper wordt. Maar ik vind met Zone2000 dat 78 euri neertellen om getweeën aan een dagje Giethoorn te beginnen (tuurlijk volgen er meer uitgaven ter plaatse) onverkwikkelijk blijft; daarom bovenstaand pleidooi. Bovendien weet de weldenkende reiziger dat je naar trekpleisters beter vroeg op pad gaat om sfeerverpestende toerbusdrukte voor te zijn. Gaan we deze redelijke toerist een klap van €59 (= prijs van hele-dag-HTT) uitdelen :oops: ?
Voor minder verre reisdoelen is het HTT hoedanook bedrieglijk. De topic-bron voert Rotterdam als bezoekdoel op. In die toeristisch compacte stad heeft men amper een tram nodig, zodat een rondreisprijs (Delft of zo incluis) vanuit Amsterdam eerder op €32 komt. Naar het Kröller=Möller is dat €35. Volendam, Zaanse Schans, kaasmarkt, Keukenhof en strand liggen nog veel dichter bij. Maar dit weten de meesten amper als ze al voor ze vliegen het HTT voorgehouden krijgen zoals in het bron-topic staat. Doe de verkoop alsjeblieft pas op Schiphol en bij VVV's en grote stations. Want daar kan men de mensen rustig vragen waar ze verblijven: grote stad of loketloze plaats? Gebruiken ze een automaten-geschikt betaalmiddel? Jongelui en zakelijk ogenden geef je allicht de chipkaart-folder mee, die redden zich wel. Aan anderen kun je wellicht en met een goed gevoel dan een of meer HTT's verkopen.

Wat men nu voorlopig het beste kan doen is: het HTT alleen voor €39 aanbieden, waarbij buitenlanders al voor 9 uur mogen reizen met ID=kaart. Zo heeft de conducteur weinig extra werk. En zoals Wubbo en Dennistd zeiden: de meesten hebben eerst hotelontbijt-overleg en reizen dan tegen het staartje van de spits in, dus pakken toch geen zitplaatsen af. Waarom ze dit dan wel fors in rekening brengen?

Hoezo dan nog is ons OV moeilijk te gebruiken? Dit past op 1 pdf-pagina:
TIPS FOR WHEN YOU HESITATE OR DON'T SUCCEED TO USE THE DUTCH CHIPCARD OR A TRAINTICKET-AUTOMAT
• the Holland Travel Ticket cost €39 per person for 1 day in all trains/trams/busses. This is roughly the price of a trainreturn Amsterdam to Eindhoven or Amsterdam to above Zwolle.
• A trainticket cost only €1 extra when bought at an info & ticketoffice. Such offices are at least open till mid-afternoon (except perhaps on Sunday) at these stations: _________________
• Nearly all 40 largest towns have a citytransport- & regional ticketoffice at the railwaystation or in towncenter.
• All busdrivers sell single-tickets, but mostly you have to e-pay. And most of them have ready a regional day-ticket (€6 to €10) which they will suggest to foreigners when it seems relevant.
• Amsterdam Travel Ticket for 1/2/3-days citytransport, available at Schiphol-station, includes the trainride.


Tot slot: er waren airBNB-verhuurders die hun vooralsnog onpersoonlijke museumkaart erbij uitlenen. Zij kunnen voorlopig ook wel vragen of de gast belangstelling heeft voor treindagtickets voor circa 16 Euro, of vraag er het dubbele voor, onder voorbehoud dat ze bij de ons bekende winkels verkrijgbaar zijn...
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door waldo79 »

Wat heeft dit nog met het oorspronkelijke startbericht te maken :?:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Z2N »

Niets.

En om eerlijk te zijn denk ik dat Kritikelaar zich een beetje aanstelt. Veel toeristen vinden het niet erg om veel uit te geven op vakantie, en dezer dagen is dat goed te merken met hordes toeristen op de lijnen naar de Keukenhof en op de treinen naar Steenwijk. Toeristen willen gemak, en één kaartje dat toegang geeft tot al het ov is zo simpel als maar kan.

De meeste toeristen die getrokken zouden worden door bestemmingen ver buiten de Randstad zullen Aziatische toeristen zijn die het echte Holland willen zien. Die groepen geven nu al graag veel geld uit voor een eerste klas ticket Amsterdam - Steenwijk, en dat zal dit kaartje niet faciliteren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Kritiekelaar »

Repliekvraag: wat heeft de Z2N toe te voegen aan het OV in Nederland :wink: ?

Hainje en JWM en jij zien thans qua Aziaten de top van de ijsberg. Onder die poenerige toeristen zitten er die wel een fraaie film vervaardigen en uploaden. Dan willen ook hun nieuwe-middenklasse landgenoten daar wel heen. Mensen dus die lang sparen voor een reis naar Europa. En door weinig reiservaring vatbaar zijn voor geldwolven en al de touristtraps. Dus ik verwacht dat gereputeerde OV-bedrijven zich onthouden van bewust valkuilen graven.

Ah, jij draagt nòg een misser aan van het gepresenteerde HTT: het faciliteert niet die eersteklas-reizende toeristen. De ‘paupers' nemen straks uit de trein recht in de bus plaats, terwijl zijzelf met wellicht een betaaltype-probleem een kaartje moeten zien kopen. Of zelfs vrezen teruggestuurd te worden om die beruchte chipkaart aan te schaffen. Kiezen zij wel HTT-eieren voor hun geld, dan loopt NS hun eersteklas-geld mis.
Gissen maar waarom er geen 1e-klas variant komt. Zijn de 2 gepresenteerde kaart-varianten al meer dan wat je in een simpele reclameboodschap de voorbijscrollende Europa-ganger kunt inprenten? Omdat ik en toch ook Dennis en Wubbo de dure kaart voor weinigen zinvol achten, kan shortmessage-ruimte overblijven voor zo'n 1e-klas variant.
  • Vast ook realiseerden de verantwoordelijken zich niet dat een reclamebooschap voor hun normale kaart (zij noemen de goedkopere 'de variant') buiten Europa gelezen wordt als indicatie van het prijsniveau in ons land!
Dus laten we hier aan meelezende betrokken kaartbedenkers vragen: uw HTT gewoon voor €39 aan te bieden met een 1e-klas-variant á €59; buitenlanders mogen er dan ook voor 9 uur mee reizen met ID=kaart paraat.
Zo blijft voldaan aan de voorwaarde van NS (deze kaart is niet zinvol voor bestaande treinklanten) en aan de wens van enkele andere partijen (een simpele toeristenkaart voor buitenlander én binnenlander). En als het persbericht al op de ambassades ligt, dan maakt deze wijziging op het eerste gezicht weinig verschil: geen :oops: -gezichten dus.

Ik wil dan nog wel wat positiefs kwijt. Wij hadden het alleen over de standaard buitenlandse toerist. 'Uw' kaart zal voor tijdelijke buitenlandse studenten c.q. werkenden wel tof zijn. Want die zitten in alle hoeken van het land en bezoeken vast in enkele weekends de Randsteden en meer.

Ik vergat een subtiel woordje bij de ‘Tips’ dus pas het even mee aan:
Holland Travel Ticket costs € 39 for 1 day in all trains/trams/busses. Roughly the amount of a fullprice trainreturn Amsterdam to Eindhoven or to above Zwolle. There will also be a 1st class-card.

@Wubbo: dit forum wel met zijn tijd mee laten gaan hoor. Als ik 'Wij' schrijf verschijnt station Wijlre-Gulpen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Het is een proef, gewoon eerst kijken hoe de 2e Klasse kaart aanslaat. Gaat dat goed, dan kun je een 1e Klasse kaart invoeren etc. Zoiets moet gewoon groeien.
🍉
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Bartjk »

Stel, het komt zo ver dat buitenlandse reizigers wel voor 9 uur mogen reizen. Hoe moet dat dan met de poortjes geregeld worden? Die hebben geen ID-kaart lezer en kunnen ook niet ruiken of je buitenlands bent of niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten