Maar wat is nu precies het voordeel van het hele plan als je het volledige reistijdvoordeel van de IC weer weg gaat halen door alsnog op De Klomp te gaan stoppen? Ga je dat voordeel weghalen voor die enkele reiziger per dag die vanaf Maarn naar Wolfheze of Oosterbeek wilt reizen en dat rechtstreeks wilt doen? Het lijkt me niet dat dat het waard is.
Als je dan al de IC-voordelen weg wilt halen voor zo'n doorgaande sprinter, dan lijkt me De Klomp juist de minst geschikte optie naar mijn mening. Met een IC-stop daar maak je immers de sprinter Utrecht-Ede volledig onrendabel (De Klomp is juist het station waar die sprinter het van moet hebben) en dat station wordt dan ook volledig overbediend (zo druk is dat station nu ook weer niet). Dan is een keuze voor Maarn veel beter, aangezien dan niet alleen De Klomp profiteert van een snellere reistijd naar Utrecht (wel iets langzamer dan ten opzichte van een stop op De Klomp zelf uiteraard), maar ook Veenendaal West, Veenendaal Centrum en Rhenen (en verder de Betuwe uiteraard middels de buslijn vanaf Rhenen naar Kesteren) doordat die ook op Maarn dan een korte overstap op de IC krijgen (en die groep reizigers is vele malen groter) en je dus veel meer reizigers een voordeeltje geeft.
Overigens: zo goed loopt die P+R bij De Klomp ook niet, de meeste automobilisten die daar gebruik van maken komen niet van de snelweg, maar juist uit de omliggende kernen (Veenendaal, Renswoude, Ederveen en Ede). Logisch ook, want De Klomp ligt nog veel te ver van Utrecht af en nog ver voor de files. Dan was Driebergen-Zeist een veel betere keuze geweest: veel dichter bij Utrecht, dichter bij het eind van de files én bovendien ook nog eens veel dichter bij de A12 (4,5 km vanaf De Klomp, slechts 0,7km vanaf Driebergen-Zeist)