Elektrische bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door Michael »

In Tilburg rijden nu gewoon POD auto's op diesel en geen Zoe's. De chauffeurs daar "vergaten" (lees: weigeren) te stekkeren waardoor die heel vaak met lege accu's stonden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Elektrische bussen

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb het hier nog niet bij zien staan, maar op Schiphol rijden 35 elektrische bussen rond. Ook rijden in Rotterdam nog de People Movers (als je ze al bussen mag noemen).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische bussen

Bericht door Hainje »

Michael schreef:In Tilburg rijden nu gewoon POD auto's op diesel en geen Zoe's. De chauffeurs daar "vergaten" (lees: weigeren) te stekkeren waardoor die heel vaak met lege accu's stonden.
Worden die wagens dan ook overdag aan de stekker gelegd? Anders kan iemand van de schoonmaakploeg in principe aan het einde van de dag de auto's aan de stekker leggen. Sowieso tamelijk kinderachtig dat ze weigeren die auto's aan de stekker te hangen, want geef een aantal diensten een minuutje meer en het zit gewoon officieel in het takenpakket. Kleuters die dan nog weigeren te stekkeren kunnen daar dan ook makkelijker officieel op aangesproken worden.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door Daniel »

Dat soort dingen, en bijvoorbeeld ook gedeelde POD-auto's die op een aflospunt blijven overstaan, vergen gewoon altijd wat gewenning. Zeker aan het begin van een concessie waar net een vervoerderswissel heeft plaatsgevonden. Ik heb in Dordrecht in de eerste weken van die concessie zo vaak gehoord dat er werd opgeroepen wie de sleutels van de POD-auto nog in z'n jaszak had :P

Maargoed, dat gaat niet helemaal meer over elektrische bussen zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Elektrische bussen

Bericht door gliderfighter »

Komt helaas voor dat je een POD auto in de ochtend wilt pakken en dat ie nog maar 20km kan rijden, jij kunt wel rijden maar onderweg valt je collega stil. Vanaf eind April rijden er in Den Bosch 3x Elektrische Citea's.(Als aanvulling op eerder bericht)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische bussen

Bericht door Hainje »

gliderfighter schreef:Komt helaas voor dat je een POD auto in de ochtend wilt pakken en dat ie nog maar 20km kan rijden, jij kunt wel rijden maar onderweg valt je collega stil.
Wat ik begreep van een chauffeur is het bij die Zoe's zo, dat als je volgens het Nieuwe Rijden rijdt, de batterij zichzelf oplaadt. Dus opladen met uitrollen en dat soort dingen.
🍉
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Elektrische bussen

Bericht door gliderfighter »

Klopt, is ook duidelijk te horen. Helaas win je er niet alles mee terug en niet iedereen rijdt zo zuinig. Onderaan de streep moet je gewoon opladen in de avond, zodat je met een volle batterij kan beginnen in de ochtend.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Elektrische bussen

Bericht door chemie »

Ik laat deze link hier even achter...
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Elektrische bussen

Bericht door OmniLezer »

Hermes is al begonnen en zo ziet het materieel dus uit. Ik weet nou niet of dit een 3D gegenereerde tekening is of een echte foto.
Afbeelding
Afbeelding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Elektrische bussen

Bericht door busfanNL »

3D. Kijk naar het kenteken en zoom in dat zegt al genoeg.
Laatst gewijzigd door webguy op za 09 apr 2016, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote weg
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door Michael »

Hainje schreef:
Michael schreef:In Tilburg rijden nu gewoon POD auto's op diesel en geen Zoe's. De chauffeurs daar "vergaten" (lees: weigeren) te stekkeren waardoor die heel vaak met lege accu's stonden.
, want geef een aantal diensten een minuutje meer en het zit gewoon officieel in het takenpakket.
In Breda is dit in ieder geval wel het geval. Daar is er een dienst die de POD auto's aan de stekker moet hangen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door Daniel »

busfanNL schreef:3D. Kijk naar het kenteken en zoom in dat zegt al genoeg.
Sla dat inzoomen maar over en kijk gewoon naar de reflectie in de ramen. Bij mijn weten is Eindhoven niet zo heuvelachtig :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Elektrische bussen

Bericht door busfanNL »

Stom van mij. :roll:
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Elektrische bussen

Bericht door OmniLezer »

Op die Citea's zie ik nu pas de hele rivièra op de bus als weerspiegeling. Dat klopt dus van geen kanten. :')
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Elektrische bussen

Bericht door Natorious »

Daniel schreef:
busfanNL schreef:3D. Kijk naar het kenteken en zoom in dat zegt al genoeg.
Sla dat inzoomen maar over en kijk gewoon naar de reflectie in de ramen. Bij mijn weten is Eindhoven niet zo heuvelachtig :P
Hahahaha! :D
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Elektrische bussen

Bericht door zone2000 »

Vieze ov-bus over negen jaar helemaal uit de roulatie

In 2025 moeten alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer rijden op elektriciteit of waterstof. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu maakt vandaag afspraken met alle vervoersregio's over de vervanging van vervuilende Nederlandse bussen.

De staatssecretaris wil dat de vervoerders haast maken met de komst van uitstootvrije bussen. De huidige bussen zijn vanwege hun CO2-uitstoot slecht voor het milieu en inwoners van steden hebben last van de stank en fijnstof. Lees verder
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 16 apr 2016, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Elektrische bussen

Bericht door JWM »

Met andere woorden, er wordt vanaf vandaag geen enkele dieselbus meer aangekocht door een Nederlands OV-bedrijf?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische bussen

Bericht door Hainje »

Ik lees eerder dat de nieuwe bussen gekocht vanaf 2025 allemaal elektrisch zijn.
Vanaf nu alleen maar elektrische bussen aanschaffen is ook niet realistisch, de batterijen houden het nog niet zo lang uit (zeker op een streekdienst). Over 10 jaar moet dat wel kunnen, zo is de verwachting.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Elektrische bussen

Bericht door JWM »

Ow ik lees doorgaans alleen de kop :oops:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische bussen

Bericht door Hainje »

#Twittergeneratie
🍉
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Elektrische bussen

Bericht door Stadsbus »

vanaf wanneer zouden ze dan wel elektrische bussen kopen? ben benieuwd of de toekomstige vervoerder haaglanden (streek) het gaat doen
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische bussen

Bericht door Hainje »

Er worden nu al steeds meer elektrische bussen gekocht, alleen de actieradius is van die wagens nog te beperkt. Zo'n tien jaar terug waren die Phileas-koekblikken helemaal state of the art en dan spreken we over hybrides, nu hebben we volledig elektrische wagens die dus in beperkt gebied en hele dag kunnen rijden op een batterijlading. Kun je nagaan hoe ver de techniek over 10 jaar zal zijn. Voor de komende aanbestedingsronde in Haaglanden moet je nog niet te veel verwachten. Beetje hetzelfde idee zoals volgend jaar in Eindhoven.
🍉
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Elektrische bussen

Bericht door j7927 »

Paar plaatjes van de elektrische Solaris Urbino 12 Electric die op dit moment enkele dagen proef rijdt in Zwolle. Redelijk veel plek is kwijt geraakt door de accu's achterin (logisch uiteraard), het rijgedrag wordt hier ook door gekenmerkt. Geluidsniveau ongeveer vergelijkbaar met een trolleybus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door regenmaker »

Tot wanneer blijft ie rijden?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door STF »

Tot de accu's leeg zijn natuurlijk... :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten