Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

isadora schreef:Nou niet om het één of ander, maar is dat eigenlijk wel maatschappelijk verantwoord?
Een heel vliegveld exploiteren voor pak hem beet twee bussen vol passagiers per week?
Nee, dat is niet. Het vliegveld verliest al jarenlang geld en er wordt nu gewerkt aan een noodplan waar heel veel overheidsgeld in gaat zitten.

De vliegschool die in Eelde zit zal binnen nu een paar jaar ook op de fles gaan, want er worden binnenkort geen leningen meer verstrekt aan pilotenopleidingen. Er zijn veel te veel piloten waardoor veel leningen niet terugbetaald kunnen worden en dan is het ook einde vliegschool
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik denk dat het rond 12:00 ofzo was dat de Capacity reed, richting Surhuisterveen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Die Capacity zat om een of andere reden op een streekomloop en is ook op lijn 65 geweest. Hij schijnt ook nog even in Friesland te zijn geweest, waar die Capacity helemaal niet mag komen...
Basislijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Zijn er al vluchtelingenstromen op gang gekomen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Lijn65 schreef:Die Capacity zat om een of andere reden op een streekomloop en is ook op lijn 65 geweest. Hij schijnt ook nog even in Friesland te zijn geweest, waar die Capacity helemaal niet mag komen...
Dat is Groningse ontwikkelingshulp voor Frysland *O*
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Bjarte »

Bee schreef:
isadora schreef:Nou niet om het één of ander, maar is dat eigenlijk wel maatschappelijk verantwoord?
Een heel vliegveld exploiteren voor pak hem beet twee bussen vol passagiers per week?
Nee, dat is niet. Het vliegveld verliest al jarenlang geld en er wordt nu gewerkt aan een noodplan waar heel veel overheidsgeld in gaat zitten.

De vliegschool die in Eelde zit zal binnen nu een paar jaar ook op de fles gaan, want er worden binnenkort geen leningen meer verstrekt aan pilotenopleidingen. Er zijn veel te veel piloten waardoor veel leningen niet terugbetaald kunnen worden en dan is het ook einde vliegschool
Toch wel apart dat er op een ov forum wordt geopperd dat een luchthaven exploiteren niet maatschappelijk verantwoord is omdat de luchthaven verlies maakt :lol: Laten we 80% van alle buslijnen dan ook maar afschaffen. >70% van de Europese luchthavens leidt verlies.

En sluiting van de KLS zie ik ook niet zo snel gebeuren. Er zijn de laatste jaren al veel vliegscholen gesloten en de vraag begint weer aan te trekken.

De luchthaven is druk in onderhandeling over lijndiensten, onder andere naar Manchester en Kopenhagen. Op Kopenhagen kan overgestapt worden naar allerlei wereldwijde bestemmingen. Manchester hetzelfde idee, maar dan wat kleinschaliger. Volgens de laatste berichten ziet het er goed uit. Die chartervluchten naar vakantiebestemmingen, daar vul je inderdaad geen bus mee. Maar buitenlanders, die hebben behoefte aan een snelle buslijn. Zoals nu al zichtbaar is op de Gdansk vluchten. >30% van de reizigers op die vluchten is buitenlander, dat zijn dus ongeveer 40-50 passagiers per vlucht.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Misschien moeten de ticketprijzen dan maar eens flink omhoog. Vliegtuigen zijn , zeker in tegenstelling tot OV, gigantisch vervuilend.
Ik heb geen onderschrift
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Een 747 met 450 passagiers doet per persoon ongeveer 30 km met een liter brandstof, dat is nog altijd schoner dan een auto met 1 inzittende.
Die auto's bestaan overigens wel, maar het lukt je niet zomaar, zeker niet op benzine.

Ter vergelijking, een bus met 40 personen (comfortabel zittend) doet zo'n 146 km per liter benzine per persoon (en 160 km op diesel), en een VIRM met 372 zitplaatsen komt omgerekend tot zo'n 158 km per liter benzine per persoon.
Dus ja, dat vliegtuig lust wel een slokje.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

Rijdt jouw auto dan op kerosine?
Ik heb geen onderschrift
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door julsteren »

Die van mij wel, van hem weet ik het niet, misschien een idee voor NS om buffeltjes nog die laatste paar jaar op kerosine te laten rijden. We gaan offtopic jongens...
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door sirvinniei »

JeroenSpock schreef:Een 747 met 450 passagiers doet per persoon ongeveer 30 km met een liter brandstof, dat is nog altijd schoner dan een auto met 1 inzittende.
Die auto's bestaan overigens wel, maar het lukt je niet zomaar, zeker niet op benzine.

Ter vergelijking, een bus met 40 personen (comfortabel zittend) doet zo'n 146 km per liter benzine per persoon (en 160 km op diesel), en een VIRM met 372 zitplaatsen komt omgerekend tot zo'n 158 km per liter benzine per persoon.
Dus ja, dat vliegtuig lust wel een slokje.
Ik zie dat je nu dingen dik heb gemaakt. Ik had het over je eerste paragraaf. Hier heb je het over een verbruik van 1 liter brandstof per 30 km alsof je het vergelijkt met het verbruik van een auto, terwijl kerosine veel vervuilender is dan benzine of diesel (een vliegtuigreis is ongeveer 10x zo vervuilend)

OV houdt ik buiten beschouwing. Want zeker als alle treinen op groene stroom gaan rijden en alle bussen elektrisch rijden is de uitstoot minimaal.
Ik heb geen onderschrift
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Dat klopt wel ja :) Ik las het en dacht aan de auto's met alleen een bestuurder, dan is het vliegtuig zo slecht nog niet.
Het verschil in vervuiling tussen benzine en kerosine weet ik niet, alleen de onderlinge waarde van hun energie.

Ontopic dan maar : Donderdag de 3432 op lijn 5, eergisteren de 3632 op 3 en 419/417, gisteren de 3428 op 4 en 419, vanwege rugklachten en een geveerde stoel. Slijm slijm, bedankt Qbuzz.
Gaat al weer beter met de rug dus komende week weer 'gewone' stoelen voor mij.

Edit: om toch nog even terug te komen op die vervuiling, met die C2 toch mooi even meer dan 10 liter onder het gemiddelde verbruik gereden en dat is meer regel dat uitzondering. Als we dat nou allemaal eens zouden doen, zo onnodig dat getrap met die dingen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

@Bjarte: terecht punt over de kostendekkingsgraad van buslijnen en vliegvelden. Er is alleen wel een flink hogere subsidie per reizigers als zowel een bus als een vliegtuig met een kostendekking van 60% zitten, als je het per kilometer uitrekent, kan het wel anders zitten (vervuiling vind ik ook wel een belangrijk punt - dat willen we toch juist niet subsidiëren). Al met al vind ik vliegen een luxe en is stads- en streekvervoer noodzaak. Bovendien vind ik dat men in het geval van Eelde maar een keer een keuze moet maken. Of je gaat er vol voor met subsidie naar enkele hubs, of je kijkt naar alternatieve inkomstenbronnen (zoals de zonnepanelen) of je stopt.

De snelbus naar het vliegveld is een must, al is dat voornamelijk omdat de reguliere lijn 2 er te veel hinder van ondervindt. Ik geloof namelijk niet dat voor reizigers uit Polen/Londen het uitmaakt of lijn 2 of de snelbus ze vervoert. In Nederland kan zo'n snelbus de luchthaven iets aantrekkelijker maken, ten koste van andere luchthavens, maar ik geloof niet dat dat kwartier tijdsverschil echt voor meer reizigers gaat zorgen
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Komende dinsdag wordt het een grote bende in Groningen. Bussen worden geruild, dus veel verkeerde bussen op de gekleurde en Qliner lijnen.
Mooie dag voor de fotografen :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Wat gaan ze allemaal ruilen dan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door rener »

gister ook 2 Qlink bussen tegen elkaar dus die zijn er ook even uit.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Daniel schreef:Wat gaan ze allemaal ruilen dan?
Ik denk dat hij duidt op de koningsnacht??? :wink: Geen idee anders.

Woensdag hoorde ik trouwens dat het OV-bureau een verzoek van OZG en gemeente Oldambt afwees om de bussen via het toekomstige nieuwe ziekenhuis in Scheemda te laten rijden.
Het zou er volgens de ambtenaar niet zozeer mee te maken hebben dat de 119 en 17 dan 5 minuten langer over de reis doen (waardoor de aansluitingen op de treinen in Winschoten, Scheemda en Delfzijl mislopen (wat ik als verklaring aandroeg)), maar het zou te maken hebben met dat studenten dan meer kosten voor de reis kwijt zouden zijn.
Ik snapte er weinig van, wanneer iemand het kan verklaren, be my guest.

Ik vind het in ieder geval een fars. Ik baal er al van dat dit schijtziekenhuis naast een dorp in een akker wordt gebouwd waar eerst herten enzo rondwandelden en totaal geen voorzieningen zijn, nu dan blijkt het ziekenhuis ook niet te worden ontsloten met OV. -o-
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Die aansluitingen op de treinen in Winschoten, Delfzijl en Scheemda trekken juist meer reizigers, sinds de aansluitingen nu optimaal ingelegd zijn.
Het ziekenhuis heeft gewoon een locatie gekozen, waarbij OV niet meegenomen werd. Nu wreekt zich dat. Ik vind 5 minuten omrijdtijd voor een ziekenhuis trouwens ook fors.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

CamilleKreemers schreef:Die aansluitingen op de treinen in Winschoten, Delfzijl en Scheemda trekken juist meer reizigers, sinds de aansluitingen nu optimaal ingelegd zijn.
Het ziekenhuis heeft gewoon een locatie gekozen, waarbij OV niet meegenomen werd. Nu wreekt zich dat. Ik vind 5 minuten omrijdtijd voor een ziekenhuis trouwens ook fors.
Ja dat komt doordat die idioten de parkeerplaats en de ingang en dergelijke aan de achterzijde hebben geplaatst (lees het verste weg).
Zo is het vooraanzicht alleen een stom gebouw zonder auto's enzo.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Marcel bedoelt natuurlijk, mooie gebouwen zonder stomme auto's. ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Zowel het gebouw als de parkeerterreinen en de auto's zijn stom. Gewoon een idioot idee om de ziekenhuizen uit de centra van Winschoten en Delfzijl te halen, waar het toch al krimpgebied is en het centrum steeds meer leegstand laat zien. Daarvoor in de plaats op een akker bij een dorp dat dorp wilde blijven.
Er waren geen voorzieningen op die plek en zonder OV komt dat er ook niet echt.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

marcel.nl schreef:
Daniel schreef:Wat gaan ze allemaal ruilen dan?
Ik denk dat hij duidt op de koningsnacht??? :wink: Geen idee anders.
Overdag worden er Qliners van buitenvestigingen geruild met LE's van Groningen om die Qliners snachts in Groningen te houden, dus overdag van alles op alle lijnen.
De 3097 staat ook al een tijdje in Appingedam.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

De 3097 staat ook al een tijdje in Appingedam.
De 3097 heb ik vanuit Groningen in de richting van lijn 61 en 140 gezien. De 140 vanmorgen nog.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Hij stond vanavond alweer aan de Peizerweg, klaar om morgen vanuit Groningen te rijden.
marco1975
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 09:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marco1975 »

rener schreef:gister ook 2 Qlink bussen tegen elkaar dus die zijn er ook even uit.
nee rene de 3438 rijdt alweer gisteren nog mee gehad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten