De buitenlanddiscussie op de wiki is een discussie die zo af en toe oplaait en nog nooit echt fatsoenlijk afgesloten is. Omdat we waarde hechten aan een wiki die op z'n minst redelijk up-to-date is (er zullen altijd wel dingen zijn die actueler kunnen), is in een eerder stadium een systeem ontwikkeld zodat we bij niet-Nederlandse bus, tram- en metrolijnen kunnen zien of deze actueel en/of verouderd zijn. Bovendien worden stationspagina's automatisch bijgewerkt zodat het bijwerken van de wiki minder tijdrovend is dan eerst het geval was.
Enfin, ondanks deze sjablonen bleef er toch nog de vraag wat wenselijk is qua aantallen bus-, tram en metrolijnen in het buitenland. Aan de ene kant heet deze site OVinNederland, aan de andere kant is in het verre verleden wel eens gezegd dat "wie een pagina aanmaakt, het ook maar moet bijwerken". Uiteindelijk zijn we, zoals wel vaker, tot een soort compromis gekomen voor de bus-, tram- en metrolijnen.
België kan en mag volledig bijgewerkt worden. Dit heeft toegevoegde waarde, met name omdat in Vlaanderen ook gewoon Nederlands gesproken wordt. Voor de rest - en dan gaat het uiteraard over Duitsland - zijn we toch wat gaan afbakenen.
Dit heeft tot gevolg dat we vanaf nu alleen gedetailleerde informatie over specifieke bus-, tram- en metrolijnen in Duitsland willen als deze in een strook net over de grens liggen. Met gedetailleerde informatie wordt bedoeld: aparte pagina's met routestrips, frequentietabellen, etc. Om te verduidelijken wat "een strook over de grens" is, onderstaande plaatjes. In beide plaatjes wordt in het groen weergegeven wat toegestaan is.
Het groene gebied wat je hierboven ziet is al (vrijwel) geheel toegevoegd.
Het groene gebied hier is grotendeels nog niet toegevoegd. Ik heb begrepen dat dit om een heel behoorlijk stuk minder buslijnen gaat dan het andere gebied.
Wat betekent deze beslissing verder? Buslijnen die buiten het betreffende gebied vallen en nog op de wiki staan worden op voormalig gezet. Als je een algemene, minder gedetailleerde, tekst wil schrijven over een onderwerp in het buitenland blijft dit toegestaan. Je zou kunnen denken aan een artikel over de metro in Berlijn, etc., maar ga dus geen of niet te veel informatie gebruiken die kan verouderen zoals routestrips en frequenties en ga zeker geen losse pagina's aanmaken voor bus-, tram- en/of metrolijnen.
Mochten in de toekomst (en dan heb ik het niet over de korte termijn, maar eerder over één à vier jaar) veel bus-, tram en/of metrolijnen in de categorie verouderd staan, dan kan overwogen worden om het toegestane gebied aan bus-, tram- en metrolijnen in zowel België als Duitsland in te krimpen. Andersom, mochten de lijnpagina's jaar naar jaar goed bijgewerkt worden en mocht dit niet allemaal afhangen van één persoon, dan kan het gebied misschien uitgebreid worden. Hierbij willen we nogmaals vermelden dat het Nederlandse OV - en daarmee ook de historie van het Nederlandse OV - altijd prioriteit heeft. Laten we ook proberen ons hier zelf op te focussen.
Tenslotte, de discussie over wat wel of niet redelijk is qua aantallen buitenlandse bus-, tram- en mtrolijnen is zowel op het forum als binnen het beheerdersteam diverse malen besproken. We begrijpen dat sommigen liever een grote gebied hadden gezien qua toegestane bus-, tram en metrolijnen, terwijl anderen grensoverschrijdende buslijnen eigenlijk al als uiterste zien. Dit betekent dat niet iedereen tevreden zal zijn, maar we hopen dat deze beslissing in ieder geval een hoop rust zal creëren voor wat betreft dit onderwerp. Mochten er nog dringende vragen en/of opmerkingen zijn, dan hoeft dat niet per sé in dit topic, maar kan het ook per PM aan een van de wikibeheerders (fogeltje of mezelf).
Alvast bedankt voor jullie begrip,
namens het beheerdersteam,
Frank