Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

Project Op Tijd Reizen

Over een aantal jaar willen de Nederlandse Spoorwegen (NS) meer treinen laten rijden op een aantal trajecten. Om te beginnen is er de A2-corridor van Amsterdam naar Eindhoven (vernoemd naar de naastliggende snelweg A2). Daar moeten straks 6 Intercity's en 4 Sprinters per uur gaan rijden op het gehele traject. Het project Op Tijd Reizen (OTR) maakt deel uit van het masterplan 'Beter en Meer', waarbij er uiteindelijk rond 2025 op meerdere trajecten (zoals Almere-Schiphol en Utrecht-Nijmegen) 6 Intercity's per uur moeten gaan rijden, met mogelijke uitbreiding naar de gehele Randstad. Voor het zover is, zal het niet eerder dan 2035 zijn. En om zover te komen, zal eerst de uitvoering van OTR succesvol moeten zijn.

Fluiten = Niet meer instappen
Afbeelding
Het eerste dat de reiziger gaat merken van het project OTR is de reclamecampagne die vanaf 30 mei gestart zal worden. In die campagne wordt de reiziger erop gewezen dat het fluitsignaal van de conducteur of de trein voortaan betekent: Niet meer instappen. Deuren die op tijd gesloten kunnen worden, dragen bij aan de punctualiteit van een trein. Momenteel wordt er nog te vaak en te veel tussen sluitende deuren door ingestapt op het laatste moment, waardoor deuren langer open blijven staan en het vertrekproces van de trein wordt vertraagd.

Door op tijd op het perron aanwezig te zijn, draagt de reiziger dus zijn of haar steentje bij aan de punctualiteit. En die is nodig om daadwerkelijk meer treinen over hetzelfde baanvak te kunnen laten rijden, want met de huidige cijfers is Beter en Meer nog erg ver weg; treinen moeten strakker op tijd rijden en minder tijd nodig hebben voor een stationnement.

Instappen
Natuurlijk is er meer voor nodig om een trein op tijd te laten vertrekken dan de reiziger op tijd aanwezig te laten zijn op het perron. Het in- en uitstappen duurt nog erg lang. Om die tijd te verkorten, wordt er op de A2-corridor getest met verschillende manieren om de reiziger vooraf te laten weten waar de trein zal stoppen en waar ze het best kunnen wachten, om zo snel mogelijk in te kunnen stappen.

De Instapbalk
Afbeelding
In Den Bosch hangt al een aantal jaren een LED-bord, de instapbalk: Intelligent Platform Bar (IPB). Hierop wordt voor aankomst van de trein getoond hoe lang de trein is, waar de deuren na aankomst zich zullen bevinden en welke voorzieningen er bij die deur te vinden zullen zijn (1e of 2e klas, stiltecoupé, toilet, fietsruimte, rolstoelingang). Hierdoor weet de reiziger vooraf waar hij of zij zich op moet stellen voor de juiste plek. De instapbalk moet op alle Intercity stations komen te hangen langs de A2-corridor. Aan het einde van dit jaar moeten ze naast Den Bosch ook te Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid en Schiphol Airport komen te hangen. De twee stations buiten de A2-corridor maken deel uit van de verlenging van de proef naar het traject Schiphol-Nijmegen, waar in de toekomst ook meer treinen per uur moeten gaan rijden. Op de stations Eindhoven, Amsterdam Amstel, Bijlmer Arena en Centraal staat ook een IPB gepland.

Instapzone
Afbeelding
Op de tussengelegen Sprinterstations wordt gewerkt met een Instapzone. Deze bestaat uit drie borden (Instapzone Begin, Instapzone en Instapzone Eind) die de zone aangeeft waar een gedeelte van de trein altijd zal stoppen. Door op de verschillende stations de instapzone ten opzichte van de trein anders te situeren, worden reizigers beter verdeeld over de trein. Daarmee wordt het instapproces versneld en zal de trein korter hoeven te halteren langs het perron, wat de punctualiteit ten goede komt en de haalbaarheid van Beter en Meer vergroot.

ProRail en NS
Niet alleen de reiziger heeft invloed op de punctualiteit van het spoornetwerk. Sein- en wisselstoringen, maar ook storingen aan het materieel vinden helaas nog dagelijks plaats. Om Beter en Meer daadwerkelijk uit te kunnen voeren, zullen die storingen tot een minimum beperkt moeten worden. ProRail is momenteel bezig om honderden wissels in het land te saneren, waardoor enerzijds het aantal storingen teruggebracht kan worden en anderzijds de lokale snelheid op het spoor verhoogd kan worden. NS is intussen samen met onderhoudsbedrijf NedTrain druk bezig om de betrouwbaarheid van het materieel te vergroten, zodat minder storingen aan het materieel de treindienst in de war kunnen schoppen.

Daarnaast werkt NS aan het plan om de besturing (jaarplannen) en bijsturing (van personeel op de dag zelf) aan te scherpen, zodat in theorie alles klopt. De praktijk blijkt altijd weerbarstiger, maar door de plannen beter op orde te hebben, valt daar ook beter op in te spelen. En ook dat moet bijdragen aan een betere betrouwbaarheid van de treindienst, waardoor het programma Beter en Meer daadwerkelijk uitvoerbaar wordt.

Op de seconde
Machinisten en conducteurs krijgen voortaan een dienstkaartje in seconden. Daar waar voorheen iedere trein gepland werd op de hele minuut te vertrekken, wordt dat nu scherper gesteld tot op de seconde. Daarvan zal de reiziger in principe weinig merken, buiten het feit dat de trein niet altijd meer klokslag om 15.34 uur vertrekt. Door tot op de seconde nauwkeurig te vertrekken, wordt het plannen van treinen robuuster en daarmee de dienstregeling. Om dat te kunnen doen, is het van belang dat de reiziger op tijd op het perron is en snel in kan stappen.

Proef
Dit alles is een proef die vanaf 30 mei publiekelijk bekend gemaakt zal worden, door middel van een reclamecampagne. Machinisten en conducteurs zijn al geïnstrueerd en zijn al aan het proefdraaien met tot op de seconde nauwkeurig te vertrekken. Om in 2017 te kunnen starten met het uitrollen van het eerste traject met meer treinen per uur, zullen de cijfers verbeterd moeten worden voor wat betreft punctualiteit van de trein, het aantal storingen aan de infrastructuur en het aantal storingen aan het materieel. Alle puzzelstukjes bij elkaar maken het grote plan uitvoerbaar om over een aantal jaar op meerdere trajecten tot 6 Intercity's en 6 Sprinters per uur te kunnen laten rijden. Of dat haalbaar is, zal moeten blijken uit deze proef. Zo is het saneren van de wissels enerzijds het plan om het aantal wisselstoringen terug te dringen, anderzijds maakt het het bijsturen van de treindienst bij problemen moeilijker. En ook het versnellen van het instapproces van de reiziger zal niet van de ene op de andere dag voltooid zijn. Maar om meer treinen over ons spoornetwerk te kunnen laten rijden en daarmee een nóg betere dienstverlening aan de treinreiziger in Nederland te kunnen bieden, zal ergens begonnen moeten worden.

Kijk voor meer informatie over de campagne 'Fluiten = Niet meer instappen' op de speciale pagina van NS.

Dit bericht is geschreven door Conducteur Mike.
Laatst gewijzigd door Mikos op za 28 mei 2016, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

@Mikos: Lees a.u.b. even de reacties die gegeven zijn in het topic "Terug op de trein".
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Milco »

De proef klinkt goed en als het in de praktijk gaat werken, zou het mooi zijn. Toch heb ik een aantal vragen hierover.

1) Vertrektijden op seconden: Een vertrektijd 15:15:51, wordt dit dan aan de reiziger gecommuniceerd als 15:15 uur?
2) Is er met deze 'secondendienst' nog wel een (kleine) marge? Stel dat er wel een kleine vertraging is. Momenteel kun je vaak nog (enkele) minuten vertraging eruit rijden, simpelweg omdat we nu nog met hele minuten werken (die vaak niet altijd nodig zijn tussen twee stations). Gaat dit straks ook nog lukken?
3) Reizigers gespreid laten instappen klinkt erg leuk, maar wie zegt dat alle reizigers ook bij díé deur een zitplaats gaan zoeken? Ik zie nog regelmatig mensen door de trein lopen omdat ze ergens anders willen zitten en dit zie ik met name in de sprinter.
4) Ik neem aan dat de rijtijden te zijner tijd wel ingekrompen gaan worden? Ik citeer Mikos even: "treinen moeten strakker op tijd rijden en minder tijd nodig hebben voor een stationnement" Als ik nu de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] neem: als deze op tijd uit Lelystad vertrekt (ik zeg even 15:14 uur), is deze regelmatig al om 15:27 of 15:28 uur op Almere Centrum, terwijl de officiële aankomsttijd om 15:29 hoort te zijn. De vertrektijd is pas om 15:32 uur, wat dus inhoudt dat de trein regelmatig enkele minuten staat wortel te schieten omdat iedereen al lang en breed is ingestapt, maar het pas 15:29 of 15:30 uur is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Jef400 »

Dat op tijd de deuren dicht klinkt leuk. Maar als je boetes uit gaat delen omdat je fluit terwijl er nog een rij staat vind ik je wel een kansloze lul als conducteur :')
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

1) Vertrektijden blijven hetzelfde. Als de trein in de 34e minuut na 15 uur vertrekt, blijft de gepubliceerde vertrektijd 15.34 uur. Ook als de vertrektijd iets als 15.34:50 zou worden.
2) Er zal altijd een marge nodig zijn om eventuele vertraging op te kunnen vangen. Daar zijn complete rekenmodellen voor, die niet ineens overboord gegooid worden.
3) Een reiziger is ook niet verplicht om daar waar hij instapt te gaan zitten; het is een goed iets dat een reiziger door de trein loopt om te zien of er elders nog een zitplaats is, in plaats van te blijven staan in de veronderstelling dat hij niet kan zitten. Door de trein te doorlopen op zoek naar een plek, vindt je er vaak alsnog een. Zo kom je ook van overvolle balkons af, terwijl er aan de andere kant van de trein zeeën van ruimte zijn. En ook dat verspoedigt het in- en uitstapproces weer!
4) De dienstregeling zal hier en daar wat worden aangepakt, zeker op de A2-corridor. Maar dat wil niet zeggen dat een trein geen langere stop meer kan maken; soms is dat juist nodig om de dienstregeling kloppend te maken (om te voorkomen dat je het laatste stuk achter een Sprinter vast komt te zitten, bijvoorbeeld).
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

Seconden zijn vooral handig bij kleine stations die dicht op elkaar liggen en voor opvolgtijden. Sommige sprinterstations liggen op 2,5 minuut rijden van elkaar, dat kun je niet fatsoenlijk in hele minuten afronden. Voor het kort opvolgen is het ook handig, als de minimale opvolgtijd inclusief marge 150 seconden is moet je dat nu afronden naar 3 minuten. Zeker op trajecten waar twee treinen kort achter elkaar aan rijden (Gouda - Utrecht en Utrecht - Amsterdam Bijlmer bijvoorbeeld) is het gewenst zo kort mogelijke opvolging te hebben.

Ik hoop trouwens dat de digitale reisinformatie wel op seconden nauwkeurig wordt zodat reisplanners hier rekening mee kunnen houden bij bepalen van de overstaptijd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

JeffreyMeijer schreef:Dat op tijd de deuren dicht klinkt leuk. Maar als je boetes uit gaat delen omdat je fluit terwijl er nog een rij staat vind ik je wel een kansloze lul als conducteur :')
Zo jammer dat dit soort dingen altijd meteen in het extreme getrokken worden. In de praktijk zal het neerkomen op het volgende: Als jij op het allerlaatste moment aan komt rennen, maar het is vertrektijd, dan zal de HC fluiten en de deuren sluiten. Het fluitsignaal is vooral bedoeld om jou erop te wijzen dat je niet meer in moet stappen, want de deuren gaan dicht. Er wordt niet meer gewacht (dat is ook niet te doen, want daarmee trek je de punctualiteit weer onderuit). De campagne is er dan ook vooral op gericht dat de reiziger op tijd op het perron aanwezig moet zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:De campagne is er dan ook vooral op gericht dat de reiziger op tijd op het perron aanwezig moet zijn.
Maar juist dat is iets wat je gewoonweg niet altijd onder controle hebt. En dan ook nog eens door diverse factoren, bv. een krappe overstap die wel uit de planner komt omdat hij officieel haalbaar is, maar bij een trein die een minuutje te laat is in combinatie met een grote stroom overstappers tot problemen kan leiden.
Eigenlijk zijn het vooral dingen die eigenlijk weinig te maken hebben met het instapproces die in dat soort gevallen kunnen helpen. Neem bv. de reizigers die al bij Utrecht Overvecht bij de deur gaan staan omdat ze er in Utrecht uit moeten. Je zou juist de reizigers die daadwerkelijk snel moeten overstappen de gelegenheid moeten geven om snel de trein te kunnen verlaten, terwijl je nu vaak tante Truus die een ruime overstap heeft maar bang is niet op tijd uit te kunnen stappen daar aantreft ruim voor aankomst. Of een vouwfietser die z'n fiets vast gaat uitvouwen en daarmee het hele balkon blokkeert.
Iets anders zijn de reizigers die hoe ruimer de stationshal is het liefst met z'n allen naast elkaar op hun gemak door de hal gaan wandelen, waardoor je als reiziger die op tijd bij de trein wil zijn hopeloos vastloopt. Juist zo'n ergernis kan ik me levendig van voorstellen dat je nog even snel tijdens het fluitsignaal de trein in springt.

Iets anders wat je zoveel mogelijk zou moeten voorkomen zijn logische overstaps die echter niet haalbaar zijn cross-platform te hebben. Zo zie ik elke werkdag weer reizigers snel nog vanuit de (1)1700 de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] in springen rond het fluitsignaal op Utrecht Centraal. Heel logisch als je naar Woerden wilt, dan scheelt het zo'n 10 minuten, maar natuurlijk niet helpend voor de punctualiteit als er in de laatste minuut nog veel overgestapt wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Meltrain »

JeffreyMeijer schreef:Dat op tijd de deuren dicht klinkt leuk. Maar als je boetes uit gaat delen omdat je fluit terwijl er nog een rij staat vind ik je wel een kansloze lul als conducteur :')
Als er bij één deur een rij staat, terwijl de overige deuren compleet vrij zijn, vind ik eerder de reizigers in die rij kansloze lullen. :P

Op zich is het idee leuk, maar als ik mijn overstap dreig te missen omdat mijn eerste trein vertraagd is, ga ik er alles aan doen om toch nog in mijn tweede trein te komen, of de conducteur al gefloten heeft of niet.
Als het wél mijn eigen schuld is dat ik de trein dreig te missen (doordat ik zelf te laat op het perron was), zal ik het makkelijker accepteren dat ik niet meer mag instappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Jef400 »

Mikos schreef:Zo jammer dat dit soort dingen altijd meteen in het extreme getrokken worden. In de praktijk zal het neerkomen op het volgende: Als jij op het allerlaatste moment aan komt rennen, maar het is vertrektijd, dan zal de HC fluiten en de deuren sluiten. Het fluitsignaal is vooral bedoeld om jou erop te wijzen dat je niet meer in moet stappen, want de deuren gaan dicht. Er wordt niet meer gewacht (dat is ook niet te doen, want daarmee trek je de punctualiteit weer onderuit). De campagne is er dan ook vooral op gericht dat de reiziger op tijd op het perron aanwezig moet zijn.
Op die manier. Daar heb je wel een volledig terecht punt. Alleen overstapperikelen houd je. Maar die zijn er nou al.
@Meltrain. Daar heb jij ook weer gelijk. Maar goed. IK loop meestal helemaal naar voren (ik ben meestal 10 minuten voor vertrek trein op het station) dus daar heb ik weinig last van.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Klinkt aardig. Hopen dat het op grotere schaal ook gaat werken. Wat ik wel jammer vind is dat er weer twee borden/infoschermen bijkomen, terwijl de Nederlandse perrons al vrij vol hangen en staan met borden etc.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Klaasje »

Ik vind een aantal elementen in de proef heel goed, zoals nauwkeuriger plannen en hulpen om mensen te helpen op goede plekken in te stappen. Nauwkeuriger plannen betekent overigens niet dat daarmee marge uit de dienstregeling verdwijnt want die is gewoon nodig en die zal berekend blijven worden op basis van de 5%-regel. Een voordeel van nauwkeuriger plannen kan overigens wel zijn dat een machinist beter geholpen kan worden op het juiste moment op het juiste punt te zijn. Zo kan je bij Hattemerbroek aansluiting vanaf de Hanzelijn beter niet te vroeg komen omdat je dan op de helling weer op moet trekken en vervolgens met 60 km/h naar Zwolle rijdt. Als je dan met een nauwkeuriger planning goed de rijstijl kan aanpassen bij Dronten en Kampen kan dat voor beter op tijd rijdende treinen zorgen.

Wat ik echter jammer vind is dat het hele verhaal grotendeels van de paar seconden uitgaat. Dat is geen reden dat treinen niet op tijd rijden. Zoals gemeld zit er marge in de dienstregeling. Het is geen probleem 10 seconden later te zijn als je er twee minuten uit kan rijden. Bij vele halteringen kan je bij een sprinter dan weer wel tijd verdienen als je daar een aantal seconden mee wint maar dan is het denk ik veel effectiever om iets te doen om de reizigers goed te spreiden over de treinlengte en daar wordt nu net weer niets aan gedaan. Kortom: Ik bemerk toch onvoldoende effectiviteitsoptimalisatie in zo'n project.

Ik hoop dat het wat zoden aan de dijk gaat zetten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

Klaasje schreef:... maar dan is het denk ik veel effectiever om iets te doen om de reizigers goed te spreiden over de treinlengte en daar wordt nu net weer niets aan gedaan. Kortom: Ik bemerk toch onvoldoende effectiviteitsoptimalisatie in zo'n project.
Als ik het goed begrijp valt dat nogal mee, maar het effect zit in de details. Als op station A, B en C een instapzone met een lengte van vier bakken wordt aangegeven vóór, middenop en achteraan het perron, dan biedt dat bij halteren van een trein van twaalf bakken dus aan alle instappers op die drie stations volledig lege rijtuigen. In theorie dan, natuurlijk, want de routiniers zullen hun eigen listen ontwikkelen — maar dat was sowieso al niet het probleem. Bij kortere treinen treedt een soortgelijke verschuiving op, maar zullen natuurlijk niet alle bakken "leeg" voorrijden.
Het punt van Ronaldussen over wéér meer bordjes lijkt me terecht, maar dat wordt bij gebleken succes vast opgelost met een likje verf op het perron.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Klaasje »

Juist in de spits zijn er de grootste problemen met vertragingen als gevolg van instappen, als je informatie op de rustige momenten afstemt of deze onbetrouwbaar is gaan reizigers daar niets mee doen. Dus eigenlijk moet er minimaal informatie over de actuele treinlengte en stoppositie moeten zijn op de momenten dat het er toe doet. Als die er niet is heb je niets aan.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door VIRM »

Prima dat fluiten betekent dat je niet meer mag instappen, maar ik zie bij VIRM's bijvoorbeeld dat HC's de sluitfluit vaak meerdere malen kort achter elkaar inzetten om zo het instappen te bevorderen. Ligt dus ook voor een deel aan hoe de HC deze gebruikt.

Daarnaast had aangeven waar de trein stopt al tien jaar geleden moeten gebeuren. Zouden ze eigenlijk z.s.m. mogen uitrollen over andere stations. Zie het bijvoorbeeld op Schiphol vaak met de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] gebeuren dat als er SLT4 wordt ingezet in de spits en de trein stopt helemaal vooraan het perron, de helft van de trein door de achterste deur instapt.
Maar ook moet er serieus worden gekeken naar materieelinzet. Heb wel paar keer op Sloterdijk een Sprinter over de Zaanlijn naar Uitgeest gezien die veel te kort was, waar mensen toch in wilden. Door het trage instapproces en een HC die wil zorgen dat alles veilig verloopt, loopt de vertraging op.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Z2N »

Eigenlijk is dat natuurlijk een gemiste kans met de nieuwe CTA-bakken op de perrons, in vrijwel alle omringende landen is het gebruikelijk om de treinlengte aan te geven, evenals de locatie van eerste klasse en eventuele restauratie/bagageruimte. Nu krijgen we de bizarre situatie dat NS precies weet welke treinstellen met welke snelheid op welke centimeter spoor rijden op ieder gegeven ogenblik, maar moeten de reizigers het doen met een bordje wat uitgaat van de minimale treinlengte. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Precies. Die nieuwe CTA's zijn sowieso een miskleun. Op een beetje afstand zijn ze niet meer te lezen, vormgeving van beeldscherm oogt zeer rommelig en verschillende informatieregels zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden en de informatie die er op staat wordt dubbel geplaatst.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:Precies. Die nieuwe CTA's zijn sowieso een miskleun. Op een beetje afstand zijn ze niet meer te lezen, vormgeving van beeldscherm oogt zeer rommelig en verschillende informatieregels zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden en de informatie die er op staat wordt dubbel geplaatst.
Lijkt mij dus handig om er niet nóg meer info op te zetten... zoals een treinicoon en 1e en 2e klas segmenten en wat nog meer..
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Wat dacht je van de vormgeving en info aan te passen op die dingen? Dubbele informatie weghalen, zorgen voor een duidelijke scheiding tussen verschillende soorten info en je kunt prima de instapinformatie kwijt. Als dat op digitale schermen in andere landen wel kan, waarom hier dan niet?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:Wat dacht je van de vormgeving en info aan te passen op die dingen? Dubbele informatie weghalen, zorgen voor een duidelijke scheiding tussen verschillende soorten info en je kunt prima de instapinformatie kwijt. Als dat op digitale schermen in andere landen wel kan, waarom hier dan niet?
Omdat dit NL is..en 'wij' graag een andere oplossing bedenken.. :P
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

Ik heb liever dat men de basis eens op orde heeft met die schermen en daarna pas futuristische dingen gaat toevoegen zoals treinlengte. Dingen zoals vertraging die afwisselend met de treinsoort worden getoond omdat de classic flappenborden dat ook hadden kan toch wel een keertje aangepast worden bijvoorbeeld. Zwijg ik nog over eindeloze opsommingen, eindbestemmingen tonen waarvan iemand met gemiddelde topografische kennis niet weet waar het ongeveer ligt zoals ''Schothorst' of 'Kersenboogerd' of eindbestemmingen tonen waar de trein juist niet meer heen gaat bij verstoringen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

Aan de basis wordt reeds gesleuteld, dat duurt alleen wat langer omdat de prioriteit is gelegd bij de informatie tijdens verstoorde situaties. Dat heeft de automatische omroep en de verstoringsinformatie op de TB7's opgeleverd. De uitrol daarvan is nu voltooid, verbeteringen zullen constant worden toegepast (want het werk nog niet helemaal optimaal), dus is er nu tijd om te kijken naar andere zaken.

Er is een lijstje met verbeterpunten waaraan gewerkt gaat worden: De opsomming van alle tussenstations op één scherm, vertragingen die in het rood weergegeven gaan worden, in de onderste blauwe regel wordt 'Hierna:' toegevoegd voor de eerstvolgende trein, de volledige eindbestemming moet getoond gaan worden (i.p.v. 'Oostvaarders' 'Almere Oostvaarders'), de daadwerkelijk gewijzigde eindbestemming moet onder de normale eindbestemming komen te staan ('Rijdt niet verder dan Gouda'), vervallen treinen moeten op TB7's in het rood weergegeven worden ('Rijdt niet' i.p.v. grijs gemaakt) en vertragingen moeten op TB7's in het rood onder de vertrektijd gaan verschijnen.

Dat alles heeft wat doorlooptijd nodig, het plan is dat de hierboven genoemde in het derde kwartaal van dit jaar wordt doorgevoerd. Er wordt dus aan gewerkt, maar het duurt allemaal even. :)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door VIRM »

Die geautomatiseerde verstoringsberichten zijn neem ik aan toch nog in een testfase? Ik heb er diverse gehoord, en ze zeen soms tenenkrommend slecht. :)
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door waldo79 »

Mikos geeft in elk geval aan dat er nog verbeteringen worden doorgevoerd aan de automatische omroep.

Voor het uitrollen van InfoPlus op de CTA's: blij dat er vorderingen aan zitten te komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

Werd wel tijd ja. Al ging het sowieso wel een beetje cyclisch want ze zijn begonnen met niet-aangepaste eindbestemming bij een stremming, toen werd 'ie een tijdje wel aangepast en vervolgens weer niet. En in Mikos' bericht lees ik nu dat het dus toch weer wel gaat gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten