Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Alargule

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Alargule »

Helaas blijkt hieruit inderdaad maar weer eens hoe NS tegen zijn klanten aankijkt. Als lastige hinderpalen die een ordentelijke uitvoer van De Dienstregeling in de weg staan. De cultuuromslag (en daarmee de bal) ligt wat mij betreft dus niet bij de klant maar bij het bedrijf.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

En als je nou in plaats van populistisch te roeptoeteren eens inhoudelijk reageert en beargumenteert? Op welke basis zou een vervoerbedrijf zijn diensten dan moeten baseren? Op Jantje die te laat is en de trein wil halen? We hebben het namelijk over individuen die te laat zijn en op het laatste moment nog instappen. Voor wie kiezen we dan? Voor Jantje of voor die 100 reizigers die wel op tijd waren en al in de trein zitten?

Natuurlijk voor Jantje, want die reizigers die wel op tijd waren zijn natuurlijk lastige hinderpalen. Of zoiets :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Volgens mij heb ik al eerder een aantal voorbeelden van "fout personeel" of in ieder geval fouten bij "de spoorwegen" aangedragen; het meerdere keren fluiten, fluiten als mensen nog aan het in- of zelfs uitstappen zijn, treinen die (al dan niet last-minute) gespoorwijzigd worden naar de andere kant van het station en dat soort zaken.

Daar ik geen zin heb om 15-60 minuten later op mijn bestemming aan te komen, zal ik inderdaad nog door al sluitende deuren instappen cq deze tegenhouden. Een trein is dus pas vertraagd vanaf 3 minuten? Of is het in dit geval wel ineens op de seconde, maar als het jullie beter uitkomt is het wel ineens die 3 minuten? Beetje meten met 2 maten niet?

Maar "daar gaat het nu allemaal niet over" nee, het is allemaal de schuld van die ene reiziger. :')

Sorry, maar daar doe ik niet aan mee...

Zorg eerst dat ik ALTIJD mijn overstappen haal, ALTIJD een fatsoenlijke en schone zitplaats heb, en ALTIJD waar voor mijn geld krijg, en wijs dan met het beschuldigende vingertje in mijn richting :Y

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen. Ik ben de klant en zeik dus ALTIJD, jullie willen aan mij verdienen, en dus ben ik koning. (althans, zo zou het moeten zijn :Y )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:En als je nou in plaats van populistisch te roeptoeteren eens inhoudelijk reageert en beargumenteert? Op welke basis zou een vervoerbedrijf zijn diensten dan moeten baseren? Op Jantje die te laat is en de trein wil halen? We hebben het namelijk over individuen die te laat zijn en op het laatste moment nog instappen. Voor wie kiezen we dan? Voor Jantje of voor die 100 reizigers die wel op tijd waren en al in de trein zitten?
Jantje is niet alleen, er zijn nog 99 anderen die uit dezelfde vertaagde trein komen en ook graag hun cross-platform overstap willen halen. Kan je het ze kwalijk nemen dat ze toch mee willen, ook als jij niet op ze wilt wachten?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Ook de schuld van de reiziger inderdaad, dat op het moment dat die reiziger de deur kan openen de deuren van de trein op 5 meter van hem vandaan sluiten. Maar ach, het is maar 15-60 minuten meer toch? waar hebben we het over? :X
Alargule

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Alargule »

Dat namens NS zo venijnig op mijn post wordt gereageerd is bijna een QED. Ik zal ook heus niet ontkennen dat er reizigers bij zitten die overlast veroorzaken. Bijvoorbeeld door op het laatste moment in te stappen/springen. Maar volgens mij wordt a) het probleem hier groter gemaakt dan het is, want het overgrote merendeel van de reizigers stapt wél op tijd in en b) leiden dit soort campagnes alleen maar tot een beeldvorming van NS uit dat 'u, als reiziger' het fout doet. Natuurlijk is de campagne gericht op het kleine groepje overtreders, maar de manier waarop het onderwerp onder de aandacht wordt gebracht maakt geen onderscheid tussen dat groepje en het leeuwendeel van de reizigers dat zich wel gedraagt. Die voelen zich indirect ook aangesproken en dan zijn de badinerende reacties in de trant van 'NS legt het weer bij de reiziger neer' niet van de lucht. Een in mijn ogen terecht sentiment. NS had er beter aan gedaan de écht serieuze gevallen (mensen die deuren moedwillig blokkeren bijvoorbeeld) extra streng aan te pakken, in plaats van deze schothagelmethode. Dat stuit me tegen de borst, niet de vraag of NS inhoudelijk een punt heeft dat na het fluitsignaal nog snel instappen verstorend en potentieel gevaarlijk is, want dat ligt nogal voor de hand.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

reisthijs schreef:Jantje is niet alleen, er zijn nog 99 anderen die uit dezelfde vertaagde trein komen en ook graag hun cross-platform overstap willen halen. Kan je het ze kwalijk nemen dat ze toch mee willen, ook als jij niet op ze wilt wachten?
In Nunspeet. Of Krommenie. Dat soort dingen gebeuren niet alleen op grote stations... Dus dat gaat in 9 van de 10 gevallen al niet op.

Nogmaals: we hebben het over individuen, geen grote groepen. En die enkeling zorgt ervoor dat de trein te laat vertrekt. En op een overstapstation te laat binnen komt. En jij je aansluiting niet haalt.

Kennelijk mag een vervoerbedrijf dus niet proberen samen te werken aan een uitbreiding van de dienstregeling met de reiziger. Iedereen voelt zich meteen aangesproken, schiet in de verdediging, verzint handenvol redenen waarom een reiziger te laat is, wijst terug naar de vervoerder... Terwijl we alleen maar zeggen: "Na het fluiten niet meer instappen". Als de reiziger dat niet meer doet, heeft zij haar steentje bijgedragen en kan de vervoerder vervolgens de dienstregeling uitbreiden. Als je dan je trein mist, heb je straks over 10 minuten de volgende trein. Natuurlijk zijn er wat haken en ogen, ook de vervoerder kan haar steentje bijdragen. Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat nu om deze eerste stap. :pos:
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Zonnig »

Kan de NS mij uitleggen waarom ik laatst een fluitsignaal hoorde en vervolgens de deuren nog zeker 5 minuten open bleven staan?
Nieuw aangekomen reizigers hebben die fluit geeneens gehoord en fluiten is wel meteen wegrijden.

Kunnen we niet beter een voorfluitje geven (ander toon) zodat de reizigers weten dat de vetrekfluit spoedig komt?
Alargule

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Alargule »

Het zou NS toch sieren als men zich eens afvroeg waarom zo negatief op deze campagne wordt gereageerd.

Of zouden de redenen daarvan ook buiten het bedrijf worden gezocht?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

Precies, we gaan nog een keer hetzelfde cirkeltje afdraaien: "Maar NS..." Er is geen wij-zij! NS geeft aan: "Na het fluiten niet meer instappen". Dat is het hele verhaal.

"Ja, maar de jaarcijfers...", "Ja, maar de trein van 8.13 uur ging vorige week woensdag 3 minuten te laat"... NS is altijd al de pispaal, commentaar zal NS altijd krijgen. Ook als de trein keurig op tijd is, iedereen kon zitten en het toilet schoon is. "Want die meneer die tegenover me zat, zat te smakken". ('Nu overdrijf je,' Nou, was het maar zo...)

Er zullen altijd situaties zijn die uitzondering geven. Als iemand tussen de trein en het perron valt zal de vertrekprocedure worden onderbroken, de treindienstleider kan het sein herroepen waardoor de trein niet kan vertrekken, noem het maar.

Maar de basis van het verhaal is: NS wil graag meer treinen rijden, maar om dat te kunnen bereiken zullen we samen moeten werken met de reiziger. Een van de eerste stappen is: Na het fluiten, niet meer instappen. Deal?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Again: welk fluitsignaal precies? Dat van de conducteur, de eerste materieelfluit, de 2e, de 3e of die waarmee de deuren ook daadwerkelijk sluiten? No deal dus :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Mikos schreef:ook de vervoerder kan haar steentje bijdragen. Maar daar gaat het nu niet om.
:X :')

Werkt dat andersom ook zo?

Die conducteurs moeten niet zo janken dat ik geen kaartje heb, dan hoef ik ze niet meer het ziekenhuis in te slaan.

Ook ik kan mijn steentje bijdragen door gewoon een kaartje te kopen, maar daar gaat het nu niet om :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

Na geen enkel fluitsignaal mag je nog instappen, ongeacht of de conducteur zelf fluit, of dat het de sluitfluit van de trein is.

Voor wat betreft je laatste opmerking: dat is precies de reden waarom ik vanaf hier niet meer met je discussieer. Je trekt alles steeds in het belachelijke, op die manier valt er geen discussie te voeren. :neg:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Na geen enkel fluitsignaal mag je nog instappen, ongeacht of de conducteur zelf fluit, of dat het de sluitfluit van de trein is.
Waarom wordt er dan 2/3/4/5 of nog meer keer gefloten? beetje verwarrend niet? En waarom wordt er dan gefloten als mensen nog aan het in of uitstappen zijn? Er klantvriendelijk wel :')
Mikos schreef:Voor wat betreft je laatste opmerking: dat is precies de reden waarom ik vanaf hier niet meer met je discussieer.
Wanneer deed je dat precies wel dan? Volgens mij heb je enig inhoudelijk antwoord (los van dat het om die vervloekte reiziger gaat en niet om wat er allemaal fout gaat bij het bedrijf/personeel) nog niet gegeven, als ik dat over het hoofd heb gezien hoor ik het graag :Y
Mikos schreef:Je trekt alles steeds in het belachelijke, op die manier valt er geen discussie te voeren. :neg:
Ik zeg precies hetzelfde, ik heb enkel het lijdend voorwerp veranderd. Dus als het over de reiziger gaat is het normaal, maar draaien we de rollen om dan is het ineens belachelijk? :')
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

Aking schreef:Waarom wordt er dan 2/3/4/5 of nog meer keer gefloten? beetje verwarrend niet? En waarom wordt er dan gefloten als mensen nog aan het in of uitstappen zijn? Er klantvriendelijk wel :')
Volgensmij heeft Mikos hier vrij recent nog een heel verhaal gepost dat voordat deze publiekscamagne begon alle conducteurs een uitgebreide instructie hebben gehad over het correct gebruik van de fluit?
Alargule

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Alargule »

Zucht.

Ik zal het niet snel zeggen, maar ik ben het in dit geval roerend eens met Spithorsts column op ovpro.nl. "De reiziger" is het probleem niet; NS heeft voldoende procedures om de treinenloop ordentelijk te laten verlopen. De enkeling die doelbewust de hele boel in de soep laat lopen moet je aanpakken. En dat doe je niet door dit soort campagnes. Daar strijk je alleen de goedbedoelende reiziger mee tegen de haren in. Dit is een beetje als heel de klas verfoeien omdat Jantje en Pietje iets hebben uitgevreten...

Kortom: de cultuuromslag moet bij NS plaatsvinden. Tot die tijd stap ik weer van mijn stokpaardje en in de auto (en ik snap nu ook weer beter waarom ik de trein niet meer neem).
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door The best »

God, wat laat die 'goedbedoelende reiziger' zich dan makkelijk tegen de haren instrijken zeg.

Ik ben ook zo'n goedbedoelende reiziger, maar ik vind deze actie prima. Ik voel me er ook totaal niet door aangesproken, misschien doen heel veel goedbedoelende reizigers dat dan wel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Grappig hoe er altijd als een vervoerbedrijf (maar misschien is het nog wel breder dan dat) iets wil, er altijd 100.000 redenen aangevoerd worden met situaties waarin de regel in dat specifieke geval niet opgaat. Of dat betekent dat er dan nog 100.000.000 situaties zijn waarin de regel wel opgaat (of dat het er maar 1000 zijn) wordt eigenlijk nooit helder in deze discussies. Hiermee wil ik ook niet zeggen dat ik weet hoe die verhouding in deze discussie zit

Om terug te komen op deze discussie:
* Als we meer treinen willen rijden over hetzelfde spoor, moeten de treinen beter op tijd gaan rijden. Daarvoor moet de planning dus dichter tegen de realisatie aankomen. Daar loopt een aantal maatregelen op (bijvoorbeeld verminderen van het aantal defecte treinen, verminderen van het aantal infrastoringen, het gebruiken van realisatiecijfers bij het maken van je dienstregelingsplanning), maar een deel ervan ligt ook bij de reiziger. Je kan discussiëren over hoe groot dat deel is, maar dat er een deel is is zeker waar.
* Probleem bij deze maatregel is dat je bij ¨fluiten=niet meer instappen¨ als reiziger geen enkele waarschuwing meer hebt dat de trein bijna gaat vertrekken. Dat is wel waar het fluitje nu vaak voor gebruikt wordt, of hoe het fluitje nu uitgelegd wordt. Ik denk dat zo'n waarschuwing echt zou werken, zowel in de acceptatie (de mensen die nog op de trap staan weten dat ze hard door moeten lopen, de mensen die langs de trein lopen op zoek naar een zitplaats moeten bij de eerste deur naar binnen, etc) als in de uitvoering omdat je af bent van een boel grijze gevallen doordat je al gewaarschuwd bent.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

Kom, laat ik ook eens wat roepen.

Bijvoorbeeld: Wubbo merkt heel terecht op dat er een voorwaarschuwing ontbreekt. Het zou best handig zijn als er eerst "oranje" zou kunnen worden gefloten (zoemtoon o.i.d.) voor "rood". Verder ontbreekt natuurlijk ook de mogelijkheid om te "ontfluiten".

Dan over het "wullie en zullie" in deze discussie: als dat geen rol zou spelen had de NS zich niet op die manier tot haar klanten moeten richten. Als je iets zegt in de richting van "we gaan samen het product verbeteren, daar heeft iedereen plezier van. We gaan strak handhaven, dus let zelf even op, en help ons je medepassagier aan te spreken op zijn instapgedrag, dat is namelijk gevaarlijk en werkt vertragend", is niemand op z'n ongetwijfeld veel te lange tenen getrapt, en boodschap helder bezorgd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Het komt echt ongelooflijk veel voor dat reizigers op het allerlaatste moment nog instappen; dát is waar het hier om gaat.
Tja, en dat dat gebeurd is dus volstrekt logisch al er gepubliceerd wordt dat een trein om bv. 7.10 uur vertrekt maar er al om 7.09.30 gefloten wordt volgens de procedure. Immers is de grote redenatiefout die NS hier maakt dat de vertrektijd de tijd is waarop de trein in beweging komt. In het oogpunt van een reiziger is een trein echter vertrokken als hij niet meer in mag stappen en vertrekt een trein die 30 seconden voor de gepubliceerde tijd de deuren sluit dus gewoon te vroeg!

Dit nog naast dat er een variatie is in wanneer HCs gaan fluiten, waardoor je de ene dag nog 20 seconden hebt en ruim op tijd in de trein zit, terwijl je de volgende dag je trein mist bijvoorbeeld (bij hetzelfde moment op het perron arriveren). Gewoon fluiten op het moment dat de gepubliceerde vertrekminuut aanbreekt, duidelijker kan niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

trolly schreef:Het zou best handig zijn als er eerst "oranje" zou kunnen worden gefloten (zoemtoon o.i.d.) voor "rood". Verder ontbreekt natuurlijk ook de mogelijkheid om te "ontfluiten".
De conducteursfluit is "Opschieten, de trein vertrekt bijna" En vervolgens is er de materieelpiep/zoem (zoals in de SLT) die aangeeft dat de deuren daadwerkelijk sluiten en je dus niet meer in moet stappen...

Tadaa *O*
trolly schreef:"we gaan samen het product verbeteren, daar heeft iedereen plezier van. We gaan strak handhaven, dus let zelf even op, en help ons je medepassagier aan te spreken op zijn instapgedrag, dat is namelijk gevaarlijk en werkt vertragend"
"NS wil meer treinen laten rijden, daarom zijn we intern al geruime tijd bezig om het vertrekken van de trein in betere banen te leiden. Een van de pijnpunten is het niet meer instappen na het fluitsignaal. Wij hebben gemerkt dat hierover onduidelijkheid bestaat, ook bij ons eigen personeel. Daarom zijn onze conducteurs extra getraind op "Fluitsignaal is niet meer instappen". Concreet betekent dit dat er voortaan nog maar een keer gefloten wordt alvorens de deuren van de trein worden gesloten. Uiteraard zal er voor het fluitsignaal goed worden gekeken of er niet nog mensen in- of uitstappen, of dat er net een trein met overstappers aankomt. Echter hebben wij ook uw hulp nodig om dit tot een succes te maken. Daarom vragen we ook u om goed te onthouden: Fluitsignaal is niet meer instappen!"

"Wij hebben al van alles gedaan, voor het laatste stukje hebben we u nodig" Klinkt toch heel anders :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

Lees de openingspost van dit topic en de link naar de NS-site eens (diezelfde site als die in de advertenties wordt genoemd)...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Aking schreef:De conducteursfluit is "Opschieten, de trein vertrekt bijna" En vervolgens is er de materieelpiep/zoem (zoals in de SLT) die aangeeft dat de deuren daadwerkelijk sluiten en je dus niet meer in moet stappen...
Als het zo gecommuniceerd wordt en ook uitgevoerd, is er m.i. inderdaad niets aan de hand.

Trein vertrekt volgens dienstregeling om 8.59.22

8.59.02 Conducteur blaast drie keer kort op zijn fluit;
8.59.12 Signaal "Niet Instappen" wordt gegeven met mechanische fluit 1x kort, indien er geen mechanische fluit aanwezig is, dan doet de conducteur dat;
8.59.17 Deuren gaan dicht, niet meer instappen;
8.59.22 Gaan met die banaan.

Tijden zijn een beetje willekeurig, je zou nog wat met seconden kunnen spelen. Afhankelijk van wetenschappelijk aangetoonde reactietijden van mensen op dergelijke signalen.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Lees de openingspost van dit topic en de link naar de NS-site eens (diezelfde site als die in de advertenties wordt genoemd)...
Een hoop mooie taal over bijsturing, Nedtrain, en zulks meer. Maar geen woord over wat de reiziger daadwerkelijk ziet en ervaart op het perron, de conducteur die 3 keer fluit en voor zijn neus de deur dichtgooit bij een cross-platform overstap bijvoorbeeld...
Hainje schreef:8.59.02 Conducteur blaast drie keer kort op zijn fluit;
8.59.12 Signaal "Niet Instappen" wordt gegeven met mechanische fluit 1x kort, indien er geen mechanische fluit aanwezig is, dan doet de conducteur dat;
8.59.17 Deuren gaan dicht, niet meer instappen;
En dat vind ik dan alweer riskant. Want Welke fluit hoor je dan als de conducteur fluit? Gewoon alles met een sluitzoemer uitrusten die in werking treedt als de deuren ook daadwerkelijk sluiten (of enkele seconden eerder)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

Hainje schreef: Afhankelijk van wetenschappelijk aangetoonde reactietijden van mensen op dergelijke signalen.
Lijkt me een prima openingszin voor de volgende discussie :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten