Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Ja, fantastisch. Wil je koekje
Kan iemand mij uitleggen wat in dit bericht staat, behalve dat er negatieve reacties zijn op het verminderen van de frequentie tussen Enschede en Eindhoven?
Kan iemand mij uitleggen wat in dit bericht staat, behalve dat er negatieve reacties zijn op het verminderen van de frequentie tussen Enschede en Eindhoven?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Flixbus lijn 823 (Enschede - Eindhoven)
Goede samenvatting ;)JeffreyMeijer schreef: Kan iemand mij uitleggen wat in dit bericht staat, behalve dat er negatieve reacties zijn op het verminderen van de frequentie tussen Enschede en Eindhoven?
Laatst gewijzigd door michiel71 op di 14 jun 2016, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Hoe vaak kun je jezelf quoten in een bericht? :X :')
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Michiel had het bericht ook kunnen samenvatten tot "er zijn negatieve reacties op de verschraling van het aanbod", dan was er ook nog ruimte geweest in het topic voor reflectie daarop. (A)
Re: Flixbus halveert aantal ritten op lijn 823 (Enschede - Eindhoven)
Sterker nog, op donderdagen rijdt er momenteel in zijn geheel geen rechtstreekse bus meer tussen Enschede en Eindhoven,Statler Rail schreef:Dat het aantal ritten op lijn 823 van 4 naar 2 gaat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het aantal ritten tussen Enschede en Eindhoven vanaf juni ook nog maar 2 is.M.i.v. donderdag 9 juni zal Flixbus het aantal retourritten tussen Enschede en Eindhoven (lijn 823) terugbrengen van 4 naar 2.
maar wordt je door Flixbus geadviseerd om via Groningen (reistijd 7 uur ipv 3 uur) te rijden ;)
Op de andere dagen heb je alleen nog de keus uit een vroege ochtendbus (vrijdag t/m woensdag) of late avondbus (vrijdag t/m zondag).
Beide bussen N81 & 181 starten niet in Enschede, maar komen uit Berlijn, en zijn dus gevoelig voor files onderweg.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Hainje. Jij kan ook een koekje krijgen hoor. Maar zijn dit niet symptomen van een zich zelf opblazend fenomeen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Een Flixbus- verbinding Dortmund- Domburg met onder andere een stop in Goes en de mogelijkheid om tussen Zeeland en Brabant te reizen lijkt niet ver meer
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Euh? Waar zie jij Hainje? :')JeffreyMeijer schreef:Hainje. Jij kan ook een koekje krijgen hoor. Maar zijn dit niet symptomen van een zich zelf opblazend fenomeen?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
viewtopic.php?p=443263#p443235Aking schreef:Euh? Waar zie jij Hainje? :')JeffreyMeijer schreef:Hainje. Jij kan ook een koekje krijgen hoor. Maar zijn dit niet symptomen van een zich zelf opblazend fenomeen?
Een post boven jou.
🍉
Flixbus Domburg, Westkapelle, Zoutelande, Vlissingen, Middelburg, Goes, Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo
De ontheffing over het grondgebied van Zeeland gaat in op vrijdag 1 juli 2016 en heeft een looptijd van twee jaar.Ezra schreef:Een Flixbus-verbinding Dortmund - Domburg met onder andere een stop in Goes en de mogelijkheid om tussen Zeeland en Brabant te reizen lijkt niet ver meer
Interessante stuff zijn die besluiten van GS Zeeland ;)
- Spoiler: show
maximaal 3 ritten richting Domburg en maximaal 1 rit richting Vlissingen (op maandag t/m zondag).
[...]
Provincie Limburg heeft reeds ontheffing verleend voor deze aanvraag, de Provincie Brabant is voornemens dat binnenkort ook te doen.
[...]
1. De ontheffing geldt voor de aangevraagde verbinding Domburg - Westkapelle - Zoutelande-Vlissingen - Middelburg - Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo v.v. op het grondgebied van de Provincie Zeeland,
[...]
9. De aanvrager garandeert een zogenaamde 'operating ban' (geen intern vervoer) tussen de opstapplaatsen op het Zeeuwse traject en biedt de Provincie Zeeland of diens opdrachtnemers alle mogelijkheden voor controle en handhaving.
10. De aanvrager dient minimaal 4 weken van te voren GS te informeren over het (tijdelijk) stoppen met dit vervoer. Het gedurende langere tijd niet uitvoeren van dit vervoer (> 3 maanden) kan een reden zijn om de ontheffing in te trekken.
"Hierbij zenden wij u op grond van artikel 29 Wp2000 de ontheffing voor het traject Domburg - Westkapelle - Zoutelande - Vlissingen - Middelburg - Goes - Breda - Tilburg - Eindhoven - Venlo - Rijksgrens vice versa, voor zover het vervoer plaatsvindt op Zeeuws grondgebied. "
Deze lijn zal tussen Dortmund en Eindhoven vermoedelijk dezelfde haltes aandoen als lijn 080
Voorbeeld van een dienstregeling:
Code: Selecteer alles
L080 HEEN HEEN HEEN N80 | N80 TERUG TERUG TERUG L080
06:30 09:30 13:30 17:30 20:00 | 09:30 12:30 16:30 20:30 23:30 Dortmund ZOB am Hbf
07:20 10:20 14:20 18:20 20:50 | 08:40 11:40 15:40 19:40 22:40 Essen Hbf (Freiheit)
08:10 11:10 15:10 19:10 21:40 | 07:50 10:50 14:50 18:50 21:50 Düsseldorf ZOB am Hbf
09:05 12:05 16:05 20:05 LONDEN | LONDEN 09:55 13:55 17:55 20:55 Venlo
09:45 12:45 16:45 20:45 | 09:15 13:15 17:15 20:15 Eindhoven (Stationsweg)
----- L080 Chauffeurswissel | Chauffeurswissel L080 -----
07:50 LONDEN 12:50 16:50 20:50 | 09:10 13:10 17:10 LONDEN 22:10 Eindhoven (Stationsweg)
08:35 13:35 17:35 21:35 | 08:25 12:25 16:25 21:25 Tilburg
09:10 14:10 18:10 22:10 | 07:50 11:50 15:50 20:50 Breda
10:20 15:20 19:20 23:20 | 06:40 10:40 14:40 19:40 Goes
10:55 15:55 19:55 23:55 | 06:15 10:15 14:15 19:15 Middelburg
11:10 16:10 20:10 00:10 | 06:00 10:00 14:00 19:00 Vlissingen
11:30 16:30 00:30 | 09:40 13:40 18:40 Zoutelande
11:45 16:45 00:45 | 09:25 13:25 18:25 Westkapelle
12:00 17:00 01:00 | 09:10 13:10 18:10 Domburg
Deinbus / CityExpress verkoopt binnenlandse bustickets tussen Amsterdam <-> Utrecht <-> Arnhem
Interessante ontwikkeling vanuit het land van de langeafstandsbussen:
CityExpress verkoopt in coöperatie met Deinbus binnenlandse tickets tussen
Amsterdam - Utrecht - Arnhem op haar internationale verbinding naar Tübingen.
Het gaat om slechts 4 retour ritten in augustus en september. Ik ben benieuwd of ze tegen die tijd
de vergunningen binnen hebben om cabotage ritten in Nederland uit te mogen voeren.
Tijdschema:
Heenreis: donderdag 18 + zondag 21 augustus & donderdag 1 + zondag 4 september
Terugreis: vrijdag 19 + maandag 22 augustus & vrijdag 2 + maandag 5 september
Prijzen:
€6 Amsterdam - Utrecht
€7 Amsterdam - Arnhem
€6 Utrecht - Arnhem
CityExpress verkoopt in coöperatie met Deinbus binnenlandse tickets tussen
Amsterdam - Utrecht - Arnhem op haar internationale verbinding naar Tübingen.
Het gaat om slechts 4 retour ritten in augustus en september. Ik ben benieuwd of ze tegen die tijd
de vergunningen binnen hebben om cabotage ritten in Nederland uit te mogen voeren.
Tijdschema:
Heenreis: donderdag 18 + zondag 21 augustus & donderdag 1 + zondag 4 september
Terugreis: vrijdag 19 + maandag 22 augustus & vrijdag 2 + maandag 5 september
Code: Selecteer alles
HEEN TERUG
08:00 06:30 Amsterdam CS
08:30 06:00 Utrecht CS
09:20 05:05 Arnhem CS
€6 Amsterdam - Utrecht
€7 Amsterdam - Arnhem
€6 Utrecht - Arnhem
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Die tijden lijken mij wel wat optimistisch gekozen, of rijden ze in Utrecht niet naar het station?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Waar zou CS anders voor moeten staan?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Erg optimistisch. Vertrekken vanuit Amsterdam Centraal midden in de spits levert gewis vertraging op.JWM schreef:Die tijden lijken mij wel wat optimistisch gekozen, of rijden ze in Utrecht niet naar het station?
Verder vraag ik mij af, waarom ze van de concessiegever toestemming hebben om
vanaf Amsterdam Centraal te mogen vertrekken, i.p.v. Amsterdam Sloterdijk ?
Of mag Deinbus/CityExpress op Amsterdam CS passagiers inladen op basis van een toeringcarvergunning?
Aan de andere kant, wat maken die 4 bussen nu uit op de 6.600 toeringcars die nu al maandelijks stoppen op de Prins Hendrikkade?
Re: Deinbus / CityExpress verkoopt binnenlandse bustickets tussen Amsterdam <-> Utrecht <-> Arnhem
Hebben ze die vergunning al? Want het lijkt mij niet dat deze vergunning afgegeven zal worden. Dit is namelijk directe concurrentie met de trein. [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]michiel71 schreef:Interessante ontwikkeling vanuit het land van de langeafstandsbussen:
CityExpress verkoopt in coöperatie met Deinbus binnenlandse tickets tussen
Amsterdam - Utrecht - Arnhem op haar internationale verbinding naar Tübingen.
Het gaat om slechts 4 retour ritten in augustus en september. Ik ben benieuwd of ze tegen die tijd
de vergunningen binnen hebben om cabotage ritten in Nederland uit te mogen voeren.
Tijdschema:
Heenreis: donderdag 18 + zondag 21 augustus & donderdag 1 + zondag 4 september
Terugreis: vrijdag 19 + maandag 22 augustus & vrijdag 2 + maandag 5 septemberPrijzen:Code: Selecteer alles
HEEN TERUG 08:00 06:30 Amsterdam CS 08:30 06:00 Utrecht CS 09:20 05:05 Arnhem CS
€6 Amsterdam - Utrecht
€7 Amsterdam - Arnhem
€6 Utrecht - Arnhem
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Deinbus / CityExpress verkoopt binnenlandse bustickets tussen Amsterdam <-> Utrecht <-> Arnhem
Ik denk dat die vergunning net is aangevraagd.JeffreyMeijer schreef: Hebben ze die vergunning al? Want het lijkt mij niet dat deze vergunning afgegeven zal worden. Dit is namelijk directe concurrentie met de trein. [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Het zou mij niet verbazen als CityExpress überhaupt geen vergunning heeft. Sowieso mogen internationale lijndiensten 100% zeker niet bij Amsterdam CS halteren. Mochten zij (of beter: hij, want het is volgens mij één persoon die bij Betuwe Express een bus huurt) toch deze dienstregeling gaan starten, dan kunnen zij een bezoekje van de gemeente Amsterdam en van ILT verwachten.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Binnenkort kun je bij Flixbus ook kaartjes kopen voor het traject Enschede/Hengelo naar Arnhem/Nijmegen
én op het traject Arnhem/Nijmegen naar EIndhoven. Bovendien gaat de bus ook stoppen in Deventer.
Besluitenlijst GS-vergadering provincie Gelderland van 07 jun 2016
Ontheffing concessie openbaar vervoer MFB Meinfernbus Enschede-Eindhoven
Gedeputeerde Staten verleent Flixbus DACH GmbH ontheffing om een lange afstandsverbinding met de bus te starten. Hiervoor verleent het college ontheffing op het ‘verbod van het uitvoeren van openbaar vervoer zonder concessie’. Het gaat om de verbinding Enschede-Hengelo-Deventer-Arnhem-Nijmegen-Eindhoven en vice versa op het grondgebied van Provincie Gelderland voor een periode tot 31 december 2020. Binnen deze lijn is het voor reizigers niet mogelijk slechts te reizen tussen Arnhem en Nijmegen v.v., omdat hier al rechtstreeks vervoer door een concessiehouder van de provincie Gelderland wordt aangeboden. Voor die vervoerrelatie worden door Flixbus geen kaartjes verkocht. De provincie verleent de ontheffing omdat er met de busverbinding extra reismogelijkheden ontstaan tussen de Gelderse steden en andere grote Nederlandse steden, zonder dat daarvoor exploitatiesubsidie wordt gevraagd. De huidige concessiehouder heeft aangegeven in te kunnen stemmen met het verlenen van deze ontheffing.
én op het traject Arnhem/Nijmegen naar EIndhoven. Bovendien gaat de bus ook stoppen in Deventer.
Besluitenlijst GS-vergadering provincie Gelderland van 07 jun 2016
Ontheffing concessie openbaar vervoer MFB Meinfernbus Enschede-Eindhoven
Gedeputeerde Staten verleent Flixbus DACH GmbH ontheffing om een lange afstandsverbinding met de bus te starten. Hiervoor verleent het college ontheffing op het ‘verbod van het uitvoeren van openbaar vervoer zonder concessie’. Het gaat om de verbinding Enschede-Hengelo-Deventer-Arnhem-Nijmegen-Eindhoven en vice versa op het grondgebied van Provincie Gelderland voor een periode tot 31 december 2020. Binnen deze lijn is het voor reizigers niet mogelijk slechts te reizen tussen Arnhem en Nijmegen v.v., omdat hier al rechtstreeks vervoer door een concessiehouder van de provincie Gelderland wordt aangeboden. Voor die vervoerrelatie worden door Flixbus geen kaartjes verkocht. De provincie verleent de ontheffing omdat er met de busverbinding extra reismogelijkheden ontstaan tussen de Gelderse steden en andere grote Nederlandse steden, zonder dat daarvoor exploitatiesubsidie wordt gevraagd. De huidige concessiehouder heeft aangegeven in te kunnen stemmen met het verlenen van deze ontheffing.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Binnenkort kun je bij Flixbus vanuit Nijmegen/Arnhem/Apeldoorn ook een ticket kopen naar Groningen.
Besluitenlijst GS-vergadering provincie Gelderland van 07 jun 2016
Wijziging ontheffing Flixbus Groningen-Eindhoven
Flixbus DACH GmbH heeft verzocht om wijziging van de ontheffing voor de lange afstandsverbindingen tussen Groningen en Eindhoven. Hiertoe trekt Gedeputeerde Staten de eerder verleende ontheffing in en wordt een nieuwe ontheffing op het ‘verbod van het uitvoeren van openbaar vervoer zonder concessie’ verleend. De nieuwe ontheffing heeft betrekking op de verbinding Groningen-Apeldoorn-Eindhoven en vice versa op het grondgebied van provincie Gelderland voor een periode tot 31 december 2020. Aan deze lijn worden de halteplaatsen Arnhem en Nijmegen toegevoegd. Binnen de buslijn is het voor reizigers niet mogelijk slechts te reizen tussen Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen v.v., omdat hier al (rechtstreeks) vervoer door concessiehouders van de provincie Gelderland wordt aangeboden. Voor die trajecten kan dan ook geen kaartje worden gekocht. De Provincie Gelderland verleent de ontheffing omdat deze busverbinding zorgt voor een betere verbinding tussen Gelderse steden en andere grote steden in Nederland, zonder dat daarvoor een exploitatievergoeding wordt gevraagd. De concessiehouders hebben aangegeven in te kunnen stemmen met het verlenen van deze ontheffing.
Besluitenlijst GS-vergadering provincie Gelderland van 07 jun 2016
Wijziging ontheffing Flixbus Groningen-Eindhoven
Flixbus DACH GmbH heeft verzocht om wijziging van de ontheffing voor de lange afstandsverbindingen tussen Groningen en Eindhoven. Hiertoe trekt Gedeputeerde Staten de eerder verleende ontheffing in en wordt een nieuwe ontheffing op het ‘verbod van het uitvoeren van openbaar vervoer zonder concessie’ verleend. De nieuwe ontheffing heeft betrekking op de verbinding Groningen-Apeldoorn-Eindhoven en vice versa op het grondgebied van provincie Gelderland voor een periode tot 31 december 2020. Aan deze lijn worden de halteplaatsen Arnhem en Nijmegen toegevoegd. Binnen de buslijn is het voor reizigers niet mogelijk slechts te reizen tussen Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen v.v., omdat hier al (rechtstreeks) vervoer door concessiehouders van de provincie Gelderland wordt aangeboden. Voor die trajecten kan dan ook geen kaartje worden gekocht. De Provincie Gelderland verleent de ontheffing omdat deze busverbinding zorgt voor een betere verbinding tussen Gelderse steden en andere grote steden in Nederland, zonder dat daarvoor een exploitatievergoeding wordt gevraagd. De concessiehouders hebben aangegeven in te kunnen stemmen met het verlenen van deze ontheffing.
Kamerbrief over Langeafstandsbusvervoer binnen Nederland
Op 21 juni 2016 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, mevrouw Dijksma,
de kamer een brief gestuurd over Langeafstandsbusvervoer binnen Nederland:
"Decentrale overheden hebben een werkgroep ingericht om ervaringen te delen en af te stemmen.
Daarnaast voeren zij regelmatig overleg met hun concessiehouders en de aanvragers.
Sinds september 2015 zijn voor circa 20 binnenlandse busverbindingen aanvragen gedaan door meerdere vervoerders. Deze aanvragen zijn geaccepteerd of nog in behandeling. Op 1 december 2015 is vervoerder Flixbus gestart met de eerste vijf langeafstandsbusverbindingen binnen Nederland. De meeste aanvragen kennen tot dusver geen of nauwelijks gelijkenis met het aangeboden vervoer in de concessiegebieden. Bij een enkele verbinding is er wel gelijkenis met het aangeboden vervoer. Het is dan aan de concessieverlener(s) om te beoordelen of er sprake is van onevenredige afbreuk aan de concessie.Aangezien langeafstandsbus-vervoer binnen Nederland een nieuwe ontwikkeling is, is hier nog geen toetsingskader voor. De decentrale overheden werken momenteel aan de ontwikkeling van een toetsingskader."
de kamer een brief gestuurd over Langeafstandsbusvervoer binnen Nederland:
"Decentrale overheden hebben een werkgroep ingericht om ervaringen te delen en af te stemmen.
Daarnaast voeren zij regelmatig overleg met hun concessiehouders en de aanvragers.
Sinds september 2015 zijn voor circa 20 binnenlandse busverbindingen aanvragen gedaan door meerdere vervoerders. Deze aanvragen zijn geaccepteerd of nog in behandeling. Op 1 december 2015 is vervoerder Flixbus gestart met de eerste vijf langeafstandsbusverbindingen binnen Nederland. De meeste aanvragen kennen tot dusver geen of nauwelijks gelijkenis met het aangeboden vervoer in de concessiegebieden. Bij een enkele verbinding is er wel gelijkenis met het aangeboden vervoer. Het is dan aan de concessieverlener(s) om te beoordelen of er sprake is van onevenredige afbreuk aan de concessie.Aangezien langeafstandsbus-vervoer binnen Nederland een nieuwe ontwikkeling is, is hier nog geen toetsingskader voor. De decentrale overheden werken momenteel aan de ontwikkeling van een toetsingskader."
Laatst gewijzigd door michiel71 op za 25 jun 2016, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
En kennelijk dus ook van (Arnhem/)Nijmegen naar Eindhoven. Dat was nog wel een vraagteken. Onder andere in de aanbesteding van de concessie Zuidoost-Brabant zijn hier vorig jaar vragen over gesteld en beantwoord in de Nota van Inlichtingen.michiel71 schreef:Binnenkort kun je bij Flixbus vanuit Nijmegen/Arnhem/Apeldoorn ook een ticket kopen naar Groningen.
Besluitenlijst GS-vergadering provincie Gelderland van 07 jun 2016
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Moet er nou voor iedere lijn die (deels) over hetzelfde traject gaat, nu telkens opnieuw ontheffing worden aangevraagd om tickets
te mogen verkopen op dezelfde binnenlandse verbindingen, of is een reeds eerder verleende ontheffing daarvoor voldoende?
Om het nog complexer te maken: Past elke concessieverlener daar haar eigen regels op toe of is dit landelijk geregeld?
te mogen verkopen op dezelfde binnenlandse verbindingen, of is een reeds eerder verleende ontheffing daarvoor voldoende?
Om het nog complexer te maken: Past elke concessieverlener daar haar eigen regels op toe of is dit landelijk geregeld?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Als Flixbus Sneek-Lelystad gaat aanbieden wordt ik klant (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Wat betreft dat eerste punt: met ontheffingen maak je een uitzondering op de normaal geldende voorwaarden. Voor elk individuele situatie is een eigen ontheffing nodig.michiel71 schreef:Moet er nou voor iedere lijn die (deels) over hetzelfde traject gaat, nu telkens opnieuw ontheffing worden aangevraagd om tickets
te mogen verkopen op dezelfde binnenlandse verbindingen, of is een reeds eerder verleende ontheffing daarvoor voldoende?
Om het nog complexer te maken: Past elke concessieverlener daar haar eigen regels op toe of is dit landelijk geregeld?
Voor het tweede punt: er is een werkgroep ingesteld vanwege deze afwijkende busdiensten, maar beleid ontbreekt. ..Overigens kun je dat met begrijpend lezen zelf uit de tekst halen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten