Elektrische bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische bussen

Bericht door huibf »

Hainje schreef:Er worden nu al steeds meer elektrische bussen gekocht, alleen de actieradius is van die wagens nog te beperkt. Zo'n tien jaar terug waren die Phileas-koekblikken helemaal state of the art en dan spreken we over hybrides, nu hebben we volledig elektrische wagens die dus in beperkt gebied en hele dag kunnen rijden op een batterijlading. Kun je nagaan hoe ver de techniek over 10 jaar zal zijn. Voor de komende aanbestedingsronde in Haaglanden moet je nog niet te veel verwachten. Beetje hetzelfde idee zoals volgend jaar in Eindhoven.
In Eindhoven komen er gelijk 43. Geleed.
Dat is dus nogal wat. Er komt op de Remise in Eindhoven een groot laadplatform voor de bussen.
Ben benieuwd wanneer de eerste er komt en in de dienst gaat. Het gaat gefaseerd...

In Venlo start Arriva met een bus of 10.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische bussen

Bericht door Hainje »

Naar wat ik onthouden heb zijn het er zoveel omdat de actieradius van die wagens dus ook vrij beperkt is. Na drie uur moet de wagen dus weer naar binnen om op te laden.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Elektrische bussen

Bericht door Meltrain »

huibf schreef:
In Eindhoven komen er gelijk 43. Geleed.
Dat is dus nogal wat. Er komt op de Remise in Eindhoven een groot laadplatform voor de bussen.
Weet je toevallig ook hoe die elektrische bussen worden opgeladen? Met een stekker of door middel van inductie (zoals de Utrechtse lijn 2)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische bussen

Bericht door huibf »

Meltrain schreef:
huibf schreef:
In Eindhoven komen er gelijk 43. Geleed.
Dat is dus nogal wat. Er komt op de Remise in Eindhoven een groot laadplatform voor de bussen.
Weet je toevallig ook hoe die elektrische bussen worden opgeladen? Met een stekker of door middel van inductie (zoals de Utrechtse lijn 2)?
Volgensmij inductie....
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Elektrische bussen

Bericht door OmniLezer »

Volvo gaat zich volledig inzetten in elektrisch busvervoer, maar ik zie tot op de dag van vandaag niets met de Volvo 8900 gebeuren. Die is nog steeds dieselend bezig. Het valt mij ook op dat bij het streekvervoer niets gedaan wordt op dat gebied.

Dat kan liggen omdat er niet veel landen zijn met een vervaagde openbaar vervoer zoals in Nederland, maar ik vind dat daar ook wel wat aan moet gebeuren.

Daarnaast valt het mij ook op dat het karakter van openbaarvervoer aan het veranderen is. Concorm is nu zoveel mogelijk mensen in een voertuig proppen als ik het zo mag omschrijven. Dat zie ik nu aan de bussen die geïntroduceerd worden. Die hebben meestal weinig zitplaatsen en veel staanplaatsen, kijk maar naar de test capacity die op lijn 310 en 3 rijden. Als ik het verkeerd vat, kan het gezegd worden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Elektrische bussen

Bericht door CamilleKreemers »

vaak zitten provincies en vervoerders op zo goedkoop mogelijk qua subsidie en zoveel mogelijk winst. De belangrijkste factor daarin is dan de bezettingsgraad of snelheid. Door grotere bussen met meer mensen in te zetten, zal de kostendekkingsgraad stijgen (is de theorie dan).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door Suus »

De Brusselse MIVB zou 235 elektrische bussen bestellen. Maar het worden nu toch maar 235 hybride bussen en dan nog wat elektrische bussen voor twee proeflijnen en een citybusje. Fabrikanten blijken namelijk nog niet in staat te zijn om binnen twee jaar zoveel elektrische bussen te produceren.

http://www.bruzz.be/nl/actua/elektrisch ... oorvoetend
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Elektrische bussen

Bericht door marvinkok »

Nieuwtje bij Syntus wat elektrisch rijden betreft:
Alle aflosauto's en auto's van service en controle (Ibiza ST op diesel) worden/zijn vervangen door volledig elektrische Golfjes. De nieuwe auto's zijn ook voorzien van het nieuwe logo, waarbij (net als Arriva tegenwoordig doet) de moedermaatschappij gemeld wordt, in dit geval Keolis.

Facebookbericht van Syntus
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Elektrische bussen

Bericht door Chrysa »

Stukken mooier als die Renault Zoë die Arriva hier gebruikt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Elektrische bussen

Bericht door Durashift »

Chrysa schreef:Stukken mooier als die Renault Zoë die Arriva hier gebruikt.
Stukje duurder ook :wink:

Het is wel de échte Golf EV en niet de plug-in (hybrid) versie?
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Elektrische bussen

Bericht door Hendrik »

Het gaat om de 'echte' e-Golf, aldus het filmpje.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Elektrische bussen

Bericht door marvinkok »

Inderdaad de E-golf. Geen verbrandingsmotor aan boord.
Grote voordelen ten opzichte van de Seats:
- lagere brandstofkosten
- Meer ruimte achterin.
Daarnaast zijn de voornamelijk korte stukjes een stuk beter met een elektrische auto te doen dan met de diesels. Die komen totaal niet op temperatuur waardoor het roetfilter niet werkt en de motor ook bovengemiddeld veel slijtage heeft.
In Twente reden vandaag in ieder geval de stallingen Hengelo en Enschede al met de nieuwe auto's, de rest zal ook snel volgen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Elektrische bussen

Bericht door OmniLezer »

Heeft zo'n Seat echt minder ruimte voor de benen, want qua kofferbak ga je er gewoon op achteruit. Hoeveel weet ik niet, maar wel wat.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische bussen

Bericht door Hainje »

Die kofferbak wordt bij POD auto's nu ook niet echt veel gebruikt ofzo. Dus in dit geval maakt dat allemaal niet zoveel uit lijkt mij.
🍉
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Elektrische bussen

Bericht door marvinkok »

Een Seat Ibiza is echt een stukje krapper op de achterbank. Probeer er maar eens 4 chauffeurs in te krijgen... Een Ibiza staat ook een tree lager dan de golf natuurlijk (B-segmenter tot een C-segmenter) Kofferbak boeit niet zo inderdaad, hoeven alleen de chauffeurstassen maar in.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Elektrische bussen

Bericht door dennistd »

Niet alleen achterin was de Ibiza krapper, maar voorin is er ook meer ruimte (of in elk geval meer op de plekken waar ik heb handig vind :wink: ).

Het is wel even wennen (vooral wat het gaspedaal betreft, iets te diep in en je rijdt weg met wielspin :lol: ). De technologie is alleen nog niet voldoende geschikt voor het 'normaal' gebruik: 190km is gewoon een veel te lage actieradius voor een gezin dat ermee op vakantie wil. Zelfs Rotterdam is op één lading niet eens te bereiken. En die 190km wordt alleen in het optimale geval bereikt, op de snelweg is het met 120km al gedaan: http://www.rijtesten.nl/afdrukken/936/v ... e-golf.pdf

Neemt niet weg dat het voor dit doel natuurlijk een prima auto is *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door Geert »

Veel woon-werkverkeer is ook niet meer dan 50 km heen-en-terug per dag. Daar is zo'n auto ook prima geschikt voor, het nadeel is alleen dat het erg onhandig is als je een keer wel verder wilt rijden...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Elektrische bussen

Bericht door Durashift »

Geen probleem, even een stop bij Fastned en je kan weer door... :)

Gaat wel (enigszins) ten koste van de, beoogde, lagere brandstofkosten. Bij publiek laden is het voordeel per kilometer (literprijs benzine t.o.v. kWh prijs) niet al te veel meer..

Denk dat er wel zonnepanelen op de stalling van Syntus in Apeldoorn liggen?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Elektrische bussen

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Weet je toevallig ook hoe die elektrische bussen worden opgeladen? Met een stekker of door middel van inductie (zoals de Utrechtse lijn 2)?
D.m.v. een soort van pantograaf zie je nu voornamelijk bij de grotere busbouwers voor normaal formaat stadsbussen. Met oplaadpunten in de vorm van een zuil waar zo'n pantograaf tegenaan geduwd wordt.

Zoiets dus via Google (VDL en Volvo):

http://www.vdlbuscoach.com/vdlBusCoach/ ... arging.jpg

http://www.motorindiaonline.in/wp-conte ... -pic-1.jpg
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door Michael »

De elektrische Citea die een tijd terug bij Veolia in Maastricht reed is weer terug in Maastricht. Hij wordt momenteel ingezet op lijn 2.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Elektrische bussen

Bericht door Suus »

Gisteren en vandaag bij de Tisséo kennis gemaakt met een semi-elektrische bus, de Heuliez GX 437 BHNS Hybride. Je hoort alleen een klein elektrische zoemgeluidje bij het optrekken en ook in de Euro6 dieselmodus is de bus erg stil.

De zilvergrijze kleurstelling met metallicfoliebestickering maakt het een zeer futuristische bus (rijdt ook pas sinds dit jaar als ik de logica van het wagenparknummer heb doorgrond)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Elektrische bussen

Bericht door Z2N »

Sinds maart 2016 inderdaad :Y

Overigens maakt men in Frankrijk wel een dingetje van futuristisch ogende bussen, met als hoogtepunt oa. Metz en Parijs, waar dat dan als tram wordt gezien. En dan niet alleen door de reiziger, de Parijse RATP schaart dat dan administratief ook onder de categorie 'tramlijn'.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Elektrische bussen

Bericht door Meltrain »

Welke busssen zijn dat dan in Parijs?
Ik weet dat de "tramlijnen" T5 en T6 bandentrams zijn, maar zijn er dan ook nog "echte" buslijnen met op trams gelijkende bussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Elektrische bussen

Bericht door Z2N »

De Tzen-lijn heeft alleen maar futuristisch ogende bussen, de Tvm en buslijn 393 zijn aldus de RATP eveneens ook tramlijnen, maar daar worden nog alleen proeven gedaan met futuristische bussen (oa inzet van Irisbus Créalis Neo).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische bussen

Bericht door huibf »

De Eindhovense bussen druppelen binnen!

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/hermes ... -1.6389124

De kleurstelling is Gaaf !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten