Korte vragen #19

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #18

Bericht door Chrysa »

Tja, ik zou gerust vaker met het OV gaan, zeker als het straks gratis als student, maar zolang ik na 19:00 het dorp niet meer in/uit kan...

We gaan hier echter aardig off-topic.

Een vraag dan maar, want dit vraag ik me al een tijdje af: Waarom laat NS treinen rijden van Leeuwarden naar Roosendaal, of van Vlissingen naar Groningen? (Beide serie [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie]) Het lijkt me nou niet dat er een enorme stroom mensen is tussen deze twee gebieden. Is dit om alles weer op dezelfde standplaats te krijgen? Lijkt me dat dat niet over zo'n afstand hoeft.
Laatst gewijzigd door Chrysa op do 07 jul 2016, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

Dat is na dit jaar sowieso voorbij, maar het is omdat er in de avonduren geen Hanze-IC over de Zuidtak rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #18

Bericht door Chrysa »

Bee schreef:Dat is na dit jaar sowieso voorbij, maar het is omdat er in de avonduren geen Hanze-IC over de Zuidtak rijdt.
Maar waarom dan niet? Ik ga ervanuit dat je met een Hanze-IC de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] bedoelt. Die hoeft 's avonds toch niet opeens door te rijden vanaf Rotterdam naar Dordrecht en verder? Lijkt me dat daar een reden achterzit, NS doet dat niet voor de lol.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

Omdat NS (nog) van mening is dat er in de avonduren te weinig vraag is voor een intercity Schiphol - Flevoland die niet via Amsterdam Centraal rijdt. Omdat er wel een directe IC-verbinding tussen Amsterdam, Zwolle en verder moet zijn in de avonduren wordt de 2600 onder een ander nummer gekoppeld aan treinen van/naar het noorden. En dat levert bijvoorbeeld een doorgaande trein Leeuwarden - Vlissingen op.

Volgend jaar rijdt er 's avonds wel een Hanze-IC over de Zuidtak en is er ook geen doorgaande IC Almere - Amsterdam Centraal - Schiphol meer (de trein naar Vlissingen gaat via Haarlem rijden), dus dan is het voorbij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #18

Bericht door Chrysa »

Ah, bedankt voor het antwoord.

Eigenlijk wel jammer eigenlijk, ik vond die 12680 van Leeuwarden naar Lage Zwaluwe in een stuk wel fijn, maar ik snap dat ze weggaan. Zal dit ook betekenen dat de laatste trein naar Roosendaal nu eerder rijdt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

Het zal niet heel veel schelen, maar het is mogelijk een andere trein. Dat soort dagrandtreinen zijn wel vaker apart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Daniel »

Mwoh, dagrandtrein is hier ook lang niet altijd van toepassing. Immers rijden sommige van die treinen al redelijk vroeg op de avond gezien het nog wel even duurt voor ze dan in Amsterdam zijn.
Het meest aparte van deze treinen vond ik altijd nog wel dat ik van Dordrecht naar Amersfoort dan een overstap van de IC naar Groningen op de IC naar Groningen had in Rotterdam :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #18

Bericht door Ronald »

Is een interrail-kaart ook ergens "fysiek" verkrijgbaar, zonder dat je deze hoeft te bestellen en over een onzeker aantal dagen toegestuurd krijgt (voor als je je ineens bedenkt dat je morgen wilt vertrekken bijvoorbeeld)?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #18

Bericht door Aking »

Ja,

NS International, De Treinreiswinkel, NMBS, DB, Bahnagentur schöneberg en wat er verder nog in de buur is... :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door webguy »

Je kan het beste waarschijnlijk in Utrecht even naar het internationale loket gaan. Reken wel half uur ervoor - er is er maar eentje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

Ga in geen geval naar het internationale loket in Amsterdam, dat kost je een paar uur van je leven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #18

Bericht door Ronald »

Ok, dank!
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #18

Bericht door Globetrotter »

Bee schreef:Omdat er wel een directe IC-verbinding tussen Amsterdam, Zwolle en verder moet zijn in de avonduren wordt de 2600 onder een ander nummer gekoppeld aan treinen van/naar het noorden.
Ja, moet die er zijn? Misschien heb ik het mis, maar bij mijn weten rijd er alleen een sprinter tussen Amsterdam Centraal en Zwolle.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

Overdag stap je cross-platform over in Flevoland, net zoals je dat sinds december 2006 al deed in Amersfoort/Hilversum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #18

Bericht door Chrysa »

Ezra schreef:
Bee schreef:Omdat er wel een directe IC-verbinding tussen Amsterdam, Zwolle en verder moet zijn in de avonduren wordt de 2600 onder een ander nummer gekoppeld aan treinen van/naar het noorden.
Ja, moet die er zijn? Misschien heb ik het mis, maar bij mijn weten rijd er alleen een sprinter tussen Amsterdam Centraal en Zwolle.
Er is zoveel meer in Amsterdam naast het Centraal Station! :P
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen #18

Bericht door Plutona »

Bestaat er een Belgische versie van www.rijdendetreinen.nl?
Dus een site of app waarmee je kunt zien welke dienst met welk materiaal gereden wordt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

Beluxtrains.net
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen #18

Bericht door PatrickM »

Is de overstap op Eindhoven van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] naar de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] cross-platform?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #18

Bericht door Hendrik »

[serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] komt aan op spoor 2, [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] vertrekt van spoor 1, als ik het goed heb. Dat is inderdaad cross-platform.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen #18

Bericht door PatrickM »

Top, bedankt!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

In beide richtingen is het een knoop, maar er wordt weinig gewacht bij vertragingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #18

Bericht door Globetrotter »

Weet iemand of er een website bestaat waar oude vervoerplannen terug te vinden zijn? Ik ben op zoek naar de vervoerplannen van Connexxion Zeeland, Provincie Utrecht en Qbuzz Groningen-Drenthe, maar kan op de website van de vervoerders niets vinden.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Korte vragen #18

Bericht door NintendoC »

Iemand enig idee of er ook een grafiekje oid is van de NS waar zij de verdeling in uren qua bezetting op een werkdag hebben staan. Met de bezetting zegmaar. Ik meen tijdje geleden een staafgrafiekje te hebben gezien met deze info.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #18

Bericht door Meltrain »

Ezra schreef:Weet iemand of er een website bestaat waar oude vervoerplannen terug te vinden zijn? Ik ben op zoek naar de vervoerplannen van Connexxion Zeeland, Provincie Utrecht en Qbuzz Groningen-Drenthe, maar kan op de website van de vervoerders niets vinden.
Voor de vervoerplannen van Qbuzz Groningen-Drenthe moet je bij het OV Bureau GD zijn.
Op die site kun je onder Actueel oude nieuwsberichten vinden. Ik heb in elk geval het vervoerplan voor 2016 gevonden.
Vervoerplannen voor Connexxion Utrecht zwerven ook wel "ergens" op het internet (kijk o.a. in het Utrecht-topic op deze site, daar staan nog wel links), maar vervoerplannen voor Zeeland heb ik letterlijk nog nooit gezien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Daniel »

Voor welke jaren zoek je het vervoerplan provincie Utrecht van Connexxion Ezra? Ik heb er volgens mij nog minstens eentje op m'n harde schijf staan.
In elk geval is er ook wel het een en ander terug te vinden via http://www.provincie-utrecht.nl en dan door te zoeken in het stateninformatiesysteem. Voor diverse jaren, maar niet alle meen ik, zijn ze daar terug te vinden als vergaderstuk voor de goedkeuring door provinciale staten.

Edit: vervoerplan dat ik hier lokaal heb staan is die van 2016.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten