VDL komt met SmartBus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

VDL komt met SmartBus

Bericht door Een Echte Heer »

‘SmartBus op regiospoor stuk goedkoper’

Het asfalteren van een regionale spoorlijn voor een SmartBus is goedkoper dan het elektrificeren van dat spoor. Dat schrijft een samenwerkingsverband onder leiding van Carlo van de Weijer van de TU Eindhoven.

De Weijer kondigde eerder aan in OV-Magazine om een kostenvergelijking te maken tussen treinen en geavanceerde touringcars op geasfalteerd spoor. Dat is nu gebeurd door een samenwerkingsverband van Heijmans, busfabrikant VDL en de Strategic Area Smart Mobility van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). De kansen liggen niet op het hoofdspoor, leert een brochure van de drie partijen, maar op de regionale lijntjes die weinig reizigers trekken.

Bron: Contant Stoeken/OvMagazine https://www.ovmagazine.nl/2016/07/smart ... oper-0805/
Mmm... VDL komt met een nieuwe poging om de regionale spoorwegen te asfaltteren... Mij lijkt het niks, Wat denken jullie?
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door julsteren »

Ik vind het een leuk idee, maar ik denk dat VDL het een beetje te snel en uitgebreid wil doen. Volgens het kaartje op die site willen ze ELKE regionale lijn zonder waslijn ombouwen naar een trein zonder rails. Overdreven. Je bespaart immers maar 4 ton per kilometer t.o.v. elektrificatie. En op Nijmegen-Roermond gaan ze binnenkort beginnen met een waslijn op te hangen en de nieuwe elektrische treinen zijn al besteld. Het lijkt mij beter als ze het iets anders aanpassen. Al die lijnen lijken mij te druk voor dit systeem en lijken me beter af met een dieseltrein of een elektrische trein. Enkel Almelo-Mariënberg en Arnhem-Tiel komen in aanmerking. Kan het mis hebben natuurlijk. Maar ik zie wel kansen in dit systeem. Maar meh. Overdreven om meteen hele spoorlijnen af te breken.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door Chrysa »

En wat is nou het voordeel vergeleken met gewoon doordieselen? Op het milieu na gaan we er alleen maar op achteruit.
De personeelskosten vallen wel een stuk hoger uit voor de SmartBus in vergelijking met de elektrische treinen. Zo rijden er in de spits bijna drie keer zoveel SmartBussen als treinen om hetzelfde aantal zitplaatsen te kunnen bieden. Daar zijn dus bijna drie keer zoveel bestuurders voor nodig.
Dat is nog veel duurder...
Zo zou de SmartBus een goedkoop en flexibel alternatief kunnen bieden voor het aanleggen van nieuwe spoortrajecten... ...tussen Breda en Utrecht.
Wat is er mis met een bus over de vluchtstrook zoals nu? Schiet ook prima op.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door OmniLezer »

We kunnen ook gewoon BRT bussen uit Brazilië hier naartoe halen. Dat is hetzelfde omdat dit alleen het naampje "Smart" heeft en waarschijnlijk euro 6 is.

Heel eerlijk vind ik dit belachelijk omdat ze iets uit Zuid-Amerika en Azië pikken met een of andere twist. Het maakt niet uit of dat een soort streekgericht is en die BRT dingen stadsgericht. Dat hebben we al gezien bij ARRIVA. VDL wilt snel uitbreiden, maar dat doen ze met verouderde technieken. De Citea LLE krijgt er 3 varianten bij en nu dit. Die LLE met drie varianten is beter, maar dit is stom. Net een iPhone 7 met hardware en OS van een iPhone 5 dit.

Maarja VDL is niet de enige. Bijna alleen maar dit wordt uitgevoerd bij veel bedrijven naarmate ze groter worden. Veel nieuwe namen en weinig vernieuwends voor de koper/reiziger. Dat gebeurt alleen maar. Over het toepassen in NL ga ik het niet eens hebben omdat je gewoon een groot aantal dubbelgelede bussen kan afkopen met een Zuidtangentbaan als het ware. Dat is samen met een trein goedkoper dan dit.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door trolly »

Wikipedia schreef:De Hagenaar Cornelis Soetens beijverde zich al vanaf 1844 voor de aanleg van 'asfaltsporen', een dubbele baan van asfalt, om er soepel grote paardenkoetsen op te laten rijden.
Leve de vooruitgang.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door VIRM »

Volgens mij zou dit alleen zin hebben op heeeeele rustige treintrajecten, of op trajecten waar geen trein rijdt.

Ben wel benieuwd wat ze in het midden van een stad zouden doen, waar je de spoorbaan wellicht niet helemaal kunt volgen tot en met het centraal station.
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door dennistd »

De bus is goedkoper dan de trein omdat er niet over het hele traject bovenleiding moet komen aangezien de bus op de haltes zou gaan opladen. Waarom zou een trein dat niet kunnen dan? Gezien de veel lagere rolweerstand van een trein lijkt me dat zelfs nog een veel haalbaarder idee (minder weerstand = minder stroomverbruik = minder tijd nodig om op te laden). Krijg hier een beetje het WC Eend-idee bij....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door Vinny »

Een erg innovatief concept ook. We kennen dit, jongens en meisjes, van de Zuidtangent, al worden daar gewoon dieselvoertuigen ingezet. Regionale treinen zijn niet meer zo duur in exploitatie sinds éénmansbediening wordt toegepast, en vanwege de redelijk lage belasting van het spoor is ook het onderhoud niet zo goedkoper ten opzichte van een laag asfalt dat er echt wat te besparen valt. Kortom, voor een positievere buisnesscase hoef je het niet te doen, en de kosten van de ombouw ga je hoogstwaarschijnlijk niet terugverdienen.

Voor nieuwe verbindingen kan een busbaan wel zinvol zijn. Maar dan denk ik dat het beter is om gewoon eens wat achterlijke drempels te saneren en routes doorte rationaliseren of gewoon busstations een -haltes bij autosnelwegafslagen bouwen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door Widejo »

Wellicht leuk voor Nijmegen-Kleve?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door waldo79 »

Eh, de huidige bussen rijden een veel optimalere route, die de kernen tussen Nijmegen, Kranenburg en Kleve veel meer bedient.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door Dennenboom »

De bus doet er bijna een uur over, de trein kon het in 20 minuten.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door Widejo »

waldo79 schreef:Eh, de huidige bussen rijden een veel optimalere route, die de kernen tussen Nijmegen, Kranenburg en Kleve veel meer bedient.
Ik zie gewoon te graag die lijn heropend worden :)
EDIT: wellicht dan voor Nijmegen - Kleve - Luchthaven Weeze?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door waldo79 »

Er rijden al frequent private bussen vanuit een aantal Nederlandse steden naar het vliegveld. Daarnaast gaat er een buslijn naar de 2 dichtstbijzijnde stations. Er is geen behoefte aan een extra OV-ontsluiting daar.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door regenmaker »

Doe dan Apeldoorn - Arnhem!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: VDL komt met SmartBus

Bericht door Een Echte Heer »

Ik blijf altijd voorstander van de Koningslijn!!
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten