[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Ja, klopt. Alsnog kan het bij SLT in 3 minuten. DDZ of ICM kan je ook heel snel keren.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

De [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Vlaardingen Centrum14100[/serie] keert te Rotterdam Centraal standaard in 3 minuten. Qua voorkomen van vertragingen is het erg afhankelijk van de situatie, zoals gezegd kennen doorgaande treinen ook geen overdreven lange stops. Dat een trein na een rit van 3 uur een kering van 20 minuten heeft is wel fijn, maar na een rit van een halfuur is dit minder hard nodig.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Chrysa schreef:Is dat niet om te voorkomen dat zodra een rit vertraagd is, de terugrit ook meteen vertraging heeft?
Arnhem Centraal is niet het eindpunt, maar een tussenstop waar alleen gekeerd moet worden om de rit te kunnen vervolgen. Nijmegen is het eindpunt. :wink:
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Z2N schreef:Je moet alleen voor de robuustheid niets willen doen aan die keertijd, vier minuten is krap namelijk.
Een keertijd van 6 minuten lijkt me in de spits geen overbodige luxe. Dan wordt er vaak met dubbele stellen gereden en het is dan erg druk. Maar in de avond is 4 minuten volgens mij wel voldoende, want zijn bijna alle treinen enkele stellen.. Zeker als je bedenkt dat de treinen daardoor overdag 2 minuten versneld kunnen worden.

Maargoed, eerst moeten we maar eens afwachten hoe ETMET op de Amsterdam-Eindhoven zich gaat bewijzen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

SuperGhost schreef:
Chrysa schreef:Is dat niet om te voorkomen dat zodra een rit vertraagd is, de terugrit ook meteen vertraging heeft?
Arnhem Centraal is niet het eindpunt, maar een tussenstop waar alleen gekeerd moet worden om de rit te kunnen vervolgen. Nijmegen is het eindpunt. :wink:
Het scheelt in ieder geval wel. Ik heb nog meegemaakt dat het keren 8 minuten in beslag nam. En dat gecombineerd met de belachelijk vroeg vetrekkende laatste intercity vanuit Nijmegen in de richting Amsterdam, en zie hier waarom ik totaal niet te spreken ben over het geboden vervoersaanbod :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Ben je er wel over te zingen dan? :wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Kennelijk zijn er te weinig mensen niet over te spreken. Anders reed ie wel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Tja. Als er geen late trein rijdt ga je ook niet naar een concert of zoiets in Nijmegen, dus is het ook niet zo'n wonder dat niemand dat doet. In Friesland is dat hetzelfde, op zaterdagavond rijdt de laatste trein naar Sneek al om half twaalf. Dan begint het net gezellig te worden in Leeuwarden. Van mij hoeft echt niet een duur nachtnet in het leven geroepen te worden, maar ik denk wel dat ik niet de enige ben die een late avondtrein mist en daardoor maar helemaal thuis blijft.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

In de praktijk zijn er erg weinig mensen die aan alle voorwaarden voldoen om gebruik te maken van zo'n verbinding. Aangezien de mensen die al moeite nemen om de directe woonomgeving te verlaten dat ook vaak het liefste met de auto doen blijft er gewoon weinig markt over voor een OV-verbinding. Vanaf Nijmegen is dat al helemaal sterk aangezien de meeste mensen uit de omliggende regio zullen komen en de mensen van verderaf vaak een beter alternatief in de buurt hebben en anders de auto vaak sneller dan het OV is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

Klaasje schreef:Kennelijk zijn er te weinig mensen niet over te spreken. Anders reed ie wel.
Mooie compacte cirkelredenering, en een prachtige dooddoener. Als Nederland werkelijk zo verstedelijkt is, zou het handig zijn als de gele tram naar de woonwijken tot best wel laat zou rijden, of daarvoor in de plaats iets als een net van nachtbussen reed.
Bijna lege nachttreinen lijken verspilling, maar — zoals Vinny al opmerkt — omdat ze de avondreiziger de garantie geven dat hij weer thuis komt, kan een uitgebreid nachtnet ook het totale OV-gebruik stimuleren.
Klaasje schreef:In de praktijk zijn er erg weinig mensen die aan alle voorwaarden voldoen om gebruik te maken van zo'n verbinding. Aangezien de mensen die al moeite nemen om de directe woonomgeving te verlaten dat ook vaak het liefste met de auto doen blijft er gewoon weinig markt over voor een OV-verbinding. Vanaf Nijmegen is dat al helemaal sterk aangezien de meeste mensen uit de omliggende regio zullen komen en de mensen van verderaf vaak een beter alternatief in de buurt hebben en anders de auto vaak sneller dan het OV is.
En als je je bij de organisatie van je OV laat leiden door de gedachte dat ieder weldenkend mens sowieso de auto pakt, dan is elke verbetering bij voorbaat zinloos.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Mijn punt is nou juist het volgende.. Als het OV goed voldoet zijn er al veel mensen die toch voor de auto kiezen. Als dat het geval is zal dat nog veel sterker gelden voor routes waar het OV sowieso al niet aantrekkelijk is. Daarnaast is het 's avonds sowieso gewoon veel minder druk, dat is iets wat niet alleen in het OV geldt maar wat je ook heel goed op de weg kunt zien.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Wie ontkent dan ook dat het 's avonds veel minder druk is? Het gaat er nu juist om dat verbindingen waar later op de avond extra treinen zijn gaan rijden ook vroeger op de avond meer reizigers zijn gaan trekken. Ik heb liever één late trein meer die rond middernacht nog vertrekt dan 6 in plaats van 4 treinen in de daluren per uur. Iets in mij zegt dat het ook wel goedkoper is, al weet je het met de personeelstoeslagen bij de NS natuurlijk nooit.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

Klaasje schreef:Mijn punt is nou juist het volgende.. Als het OV goed voldoet zijn er al veel mensen die toch voor de auto kiezen. Als dat het geval is zal dat nog veel sterker gelden voor routes waar het OV sowieso al niet aantrekkelijk is. Daarnaast is het 's avonds sowieso gewoon veel minder druk, dat is iets wat niet alleen in het OV geldt maar wat je ook heel goed op de weg kunt zien.
Mijn punt is dan weer, dat het OV 's nachts helegaar niet voldoet, maar schittert door afwezigheid. Kan je van individuele transportmiddelen niet zeggen. Als Vinny dat denkt op te lossen door vier in plaats van zes treinen per uur in te zetten met als bonus een late trein, lijkt me dat een bescheiden stapje in de goede richting.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

Maar hoeveel reizigers trek je door die late treinen ten opzichte van hoeveel reizigers je trekt met treinen in de spits? Ja, reizigers die 's avonds laat terug reizen zullen ook overdag hun heenreis maken, maar hoeveel zijn dat er nou? In de spits valt veel meer winst te maken naar mijn idee, dan bied het OV namelijk ook echt een voordeel omdat de auto dan in de file vast zou staan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

De laatste trein van Nijmegen naar Utrecht gaat de meeste dagen van de week om 23:42. Dat vind ik heel redelijk. Het komt ook overeen met andere steden die een vergelijkbare reistijd naar Utrecht hebben, zoals Eindhoven of Zwolle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door verfmeer »

Toch is dat voor veel avondjes uit net te vroeg. Als je om 9 uur of half 10 nog een film pakt is het maar de vraag of je je trein haalt. Mensen moeten dan gaan haasten terwijl ze een avondje willen genieten. Als er nog een extra trein om kwart over 12 of kwart voor 1 rijdt kan je rustig richting het station gaan met de geruststelling dat je altijd thuis komt. Als die er niet is gaan mensen snel op zoek naar alternatief vervoer.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door dennistd »

Tja, vanuit Enschede kom je na 22.45u eigenlijk nergens meer. Terwijl de eerste trein al wel om 4.45u vertrekt. Een vroege trein (bijvoorbeeld die van 5.15u) inruilen voor een late (om 23.15u of zelfs 23.45u) zou meer reizigers trekken denk ik. Zeker op een donderdag- of vrijdagavond, om over de zaterdag nog maar te zwijgen.

Zo slechts heeft Nijmegen het dus niet...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Je kan altijd wel treinen toevoegen, maar er is een moment dat de kosten ver boven de baat uitgaan. Nijmegen heeft twee nachten per week latere treinen, dat heeft ook niet elke stad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Chrysa »

Je kan net zoals hier in Brabant late bussen laten rijden, dat is een stuk goedkoper.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Wie gaat er vanuit Utrecht in Nijmegen naar de film? :?
Op sommige plekken is de laatste trein inderdaad relatief vroeg, maar ik zou dan veel liever mijn geld inzetten op een latere reismogelijkheid van Nijmegen naar Arnhem (nu 00.19 als er geen nachttreinen rijden) dan op een latere naar Utrecht. Vervoer binnen de regio is er volgens mij meer dan nog naar andere regio's.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door regenmaker »

Tussen Arnhem en Nijmegen rijden nachtbussen op vrijdag- en zaterdagnacht. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

In die nachten rijden er ook latere treinen (00.57 en 01.57). Naar Utrecht overigens.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door j-ason »

regenmaker schreef:Tussen Arnhem en Nijmegen rijden nachtbussen op vrijdag- en zaterdagnacht. ;)
Nog wel :roll:
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MarkNL »

In het tracébesluit voor Delft-Rijswijk wordt ook gepraat over PHS (in het document rond pagina 46 voor de liefhebbers). Ik gok dat het overgrote deel wel bekend is, maar vond wel een interessant stukje.
De viersporigheid maakt het tevens mogelijk invulling te geven aan de ambitie van Stedenbaan, zoals nader omschreven in hoofdstuk 4, om zes Sprinters per uur per richting te laten rijden. Als gevolg van PHS zullen op station Schiedam Centrum geen Intercity’s meer halteren, maar komen er in de uurdienstregeling wel twee halterende sprinters bij ten opzichte van de huidige dienstregeling.
Het lijkt dus in de toekomst exit voor Schiedam Centrum als IC station. Niet echt praktisch doordat het een belangrijk overstapstation is voor de mensen vanaf Voorne-Putten en binnenkort ook de steden aan de Hoekse Lijn. Voordeel is wel dat de IC's op de Oude Lijn wel wat kunnen versnellen. Gaan meer stations hun IC-status verliezen met de PHS plannen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Binnenkort overstappen voor de Hoekse lijn? Dat is nu al het geval hoor. :wink:
Alleen voor Rotterdam Centraal zelf hoeven ze nog niet over te stappen, maar voor die overstap maakt het natuurlijk niet uit of dat op een IC of sprinter is (immers geen tussenstation).

Maar het overslaan van Schiedam Centrum voor alle IC's zou ik ook twijfels bij hebben. Vind de huidige situatie (wel stop A'dam-R'dam, geen stop Den Haag-Eindhoven) prima.

Op je vraag of er nog andere IC-stops gaan verdwijnen met de PHS-plannen: Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten