Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Volgens mij gaat het plan van Rover strikt genomen niet over marktwerking, maar over decentralisatie. Sowieso is NS ook gewoon een commercieel bedrijf en geen overheidsinstelling. Dus alle vervoersconcessies zijn al in handen van private bedrijven (waarvan sommige wel (deels) in overheidshanden zijn).
In grote lijnen spreekt het plan me wel aan. Dat NS er zo tegen fulmineert is al een reden op zich om het te overwegen.Want als ze gewoon een efficiënt en klantvriendelijk bedrijf zijn, dan winnen ze met gemak en hebben ze niets te vrezen.
Wel denk ik dat men moet beginnen met sprinters die weinig/geen samenloop hebben met andere NS-sprinters. Dan denk ik aan de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] (combineren met Valleilijn). Later eventueel ook de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie].
In grote lijnen spreekt het plan me wel aan. Dat NS er zo tegen fulmineert is al een reden op zich om het te overwegen.Want als ze gewoon een efficiënt en klantvriendelijk bedrijf zijn, dan winnen ze met gemak en hebben ze niets te vrezen.
Wel denk ik dat men moet beginnen met sprinters die weinig/geen samenloop hebben met andere NS-sprinters. Dan denk ik aan de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] (combineren met Valleilijn). Later eventueel ook de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie].
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Volgens mij omdat je, als je overstapt naar een andere vervoerder, nog een keer het instaptarief betaalt.Meltrain schreef:Waarom kost het extra geld als je extra moet uit- en inchecken? :?OmniLezer schreef:Dat komt goed uit, maar als je bijvoorbeeld moet overstappen naar een Intercity(welke dan ook), moet je uit en inchecken. Daar gaat weer extra geld aan op. Moet je een reisje maken van station Beilen naar Elst omdat je een wekelijkse conventie voor tandartsen heb bijvoorbeeld. Dan gaat het je veel geld kosten omdat je 3x moet in en uitchecken. In plaats van de 20,- die kwijt zou zijn, wordt dit 25,- of meer.
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Dat is dus niet zo, tegenwoordig is er zelfs langeafstandskorting over de vervoerdergrenzen heen.
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Met haken en ogen overigens, want het werkt met andere regels dan NS sinds 1 september heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Wat zijn de veranderingen aan deze regels van de NS en zijn deze veranderingen te vinden op het internet?
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen- ... ncipe.htmlKM46 schreef:Wat zijn de veranderingen aan deze regels van de NS en zijn deze veranderingen te vinden op het internet?
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
viewtopic.php?f=32&t=12478KM46 schreef:Wat zijn de veranderingen aan deze regels van de NS en zijn deze veranderingen te vinden op het internet?
Volgende keer kan je ook zelf wel even zoeken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Bedankt voor de info .
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
's Avonds rijdt de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] elk half uur tussen Aml en Dv op kosten van de Provincie Overijssel. Gelderland wil niet meebetalen, vandaar dat deze ritten in Dv eindigen ipv in Apd.regenmaker schreef:Het is vooral jammer dat de frequentie in de avonduren en in het hele weekend zo laag is. Daarnaast is het ook beter als deze serie door blijft rijden van Almelo naar Enschede.Z2N schreef:Daarom wordt nieuw materieel naar drukke routes gestuurd, als dat het idee geeft dat NS niets om de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] geeft is dat jammer.
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Die twee opgeteld, uiteraardMeltrain schreef:Wat bedoel je precies? :?trolly schreef:Vooruit, maar die rijden dan ook maar op zo'n 35% van de infrastructuur die de NS ter bechikking staat. In de breedte, wel te verstaan.Z2N schreef:(en ja, zelfs de Rhätische Bahn kent vertragingen van 15 minuten)
Heb je het erover dat de RhB grotendeels op enkelspoor rijdt of heb je het over de spoorbreedte? In dat laatste geval maak je een rekenfout, want 1000 mm is 69,7% van 1435 mm.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Ik denk dat Utrecht de perfecte provincie is om de decentralisatie uit te voeren. De busconcessies worden al samengevoegd, kan je daar makkelijk randstadspoor bijgooien. 7400, 5500, 6100 en 17400 zijn volledig binnen de provincie, 16000 en 6000 hebben alleen uitlopers buiten de provincie dus die is ook redelijk lokaal. Het enige probleem is de 5600 die wel erg lang is (splitsen in Amersfoort/Harderwijk?)
Overigens is wel een nadeel dat de NS met veel duur en gedeeltelijk nieuw sprintermaterieel komt te zitten
Overigens is wel een nadeel dat de NS met veel duur en gedeeltelijk nieuw sprintermaterieel komt te zitten
Ik heb geen onderschrift
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
De 5600 gewoon bij HRN laten dan. Het nieuwe materieel kan NS dan eventueel verhuren of doorverkopen aan de nieuwe concessiehouder.
🍉
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
De [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] is typisch zo'n serie die niet gebaat is bij opknippen. Harderwijk is qua vervoersstroom wel logisch maar daar is de infrastructuur niet op gebouwd, en Amersfoort is qua infrastructuur wel logisch maar qua vervoersstroom weer niet. Daarnaast krijg je problemen in Breukelen (7400 rijdt in de spits door naar Amsterdam), Den Bosch (waar je extra kerende treinen krijgt) en Woerden met een knip in de huidige 9800. Kortom: best wel wat nadelen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
De Sprinter vanuit Utrecht werd in de nieuwe dienstregeling toch al een in Den Bosch kerende trein? Immers zit daar SLT in en wordt zo'n beetje heel de rest van de Sprinters rond Den Bosch FLIRT-inzetgebied.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Dat wel, maar dan zit je nog steeds met het probleem dat die trein in Den Haag begint. Die trein rijdt dus door maar liefst 4 provincies, waarvan maar een klein deel door de provincie Utrecht. En dan heb je de 7400 dus nog die door moet rijden naar Uitgeest omdat er in Amsterdam doorgestroomd moet worden.
Je moet ook rekening houden met de toekomstplannen: straks krijgen we er bijvoorbeeld een sprinter Leiden-Geldermalsen bij, dat is ook weer grotendeels buiten de provincie Utrecht.
Kortom: sprinters in provincie Utrecht decentraliseren lijkt me helemaal niet handig. Ik vind juist dat we het Randstedelijke ov-netwerk veel meer als één geheel moeten gaan zien, de provinciegrenzen zouden dus niet meer zo belangrijk moeten zijn. Wat niet betekent dat je geen sprinterlijnen zou kunnen aanbesteden, maar het is veel handiger om dat per corridor te doen.
Je moet ook rekening houden met de toekomstplannen: straks krijgen we er bijvoorbeeld een sprinter Leiden-Geldermalsen bij, dat is ook weer grotendeels buiten de provincie Utrecht.
Kortom: sprinters in provincie Utrecht decentraliseren lijkt me helemaal niet handig. Ik vind juist dat we het Randstedelijke ov-netwerk veel meer als één geheel moeten gaan zien, de provinciegrenzen zouden dus niet meer zo belangrijk moeten zijn. Wat niet betekent dat je geen sprinterlijnen zou kunnen aanbesteden, maar het is veel handiger om dat per corridor te doen.
Misschien moeten we dan af van het idee dat het materieel eigendom is van de vervoerder. Dat materieel kan je beter verkopen aan de concessieverlener of aan een leasemaatschappij.sirvinniei schreef:Overigens is wel een nadeel dat de NS met veel duur en gedeeltelijk nieuw sprintermaterieel komt te zitten
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Het lijkt mij juist niet handig om in de provincie Utrecht te beginnen. Bovendien denk ik niet dat daar de sprinters zitten waar reizigers ontevreden over zijn.
Ik zou de Randstad juist pas als laatste aanbesteden.
Ik zou de Randstad juist pas als laatste aanbesteden.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Als 'ontevreden reizigers' je belangrijkste reden is om aan te willen besteden, moet je dan niet juist in de Randstad beginnen? Volgens Rover wordt er in Utrecht en Noord-Holland het meest geklaagd: Hoe gaat het met volle-treinen-maand september?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Arnhem-Winterswijk en Nijmegen-Venlo staan toch berucht om jarenlange capaciteitsproblemen in de spits en ook op Zutphen-Hengelo, Zutphen-Winterswijk en Amersfoort-Ede zijn er periodes met capaciteitstekorten in de spits geweest.
Aanbesteden is dus bij lange na geen garantie dat capaciteitsproblemen opgelost zijn en dat zijn dan nog allemaal lijnen die buiten de Randstad liggen.
Aanbesteden is dus bij lange na geen garantie dat capaciteitsproblemen opgelost zijn en dat zijn dan nog allemaal lijnen die buiten de Randstad liggen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Vaak liggen capaciteitsproblemen ten grondslag aan te weinig of inefficiënte infrastructuur, lijkt me.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Nou nee, de meeste overvolle treinen kunnen echt wel verder verlengd worden.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9187
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Zijn de perrons daar wel lang genoeg voor?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Als je 4x per uur Zl - Amf rijdt gaan reizigers er niet teveel op achteruit; ze krijgen een extra overstap maar ook een frequentieverdubbeling.Wubbo schreef:De [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] is typisch zo'n serie die niet gebaat is bij opknippen. Harderwijk is qua vervoersstroom wel logisch maar daar is de infrastructuur niet op gebouwd, en Amersfoort is qua infrastructuur wel logisch maar qua vervoersstroom weer niet. Daarnaast krijg je problemen in Breukelen (7400 rijdt in de spits door naar Amsterdam), Den Bosch (waar je extra kerende treinen krijgt) en Woerden met een knip in de huidige 9800. Kortom: best wel wat nadelen.
7400 wordt met PHS/randstadspoor sowieso gesplitst wat ook niet veel uitmaakt met ETMET.
Misschien met Wd - Ut een Ah - Dtc constructie? Anders zou je moeten samenwerken met de provincie Zuid Holland.
Er zijn trouwens toch ook genoeg provincie/concessie overschrijdende buslijnen? Waarom zou dit niet met treinen kunnen?
Ik heb geen onderschrift
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Voor zover ik weet wordt de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] niet gesplitst (het deel uit Amsterdam kan ook helemaal niet keren in Breukelen, dat zou pas in Maarssen kunnen), en 4 IC's per uur tussen Zwolle en Amersfoort zijn ook nog een eind weg, want dat past nu helemaal niet rondom de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] als je ze in iets wat lijkt op een kwartierdienst wil laten rijden.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Is het ook niet zo dat door nieuw materieel, verhoogde frequentie en het schrappen/omleggen van parallele busverbindingen er forse reizigersgroei is gerealiseerd op die lijnen waardoor er capaciteitsproblemen zijn ontstaan?SuperGhost schreef:Arnhem-Winterswijk en Nijmegen-Venlo staan toch berucht om jarenlange capaciteitsproblemen in de spits en ook op Zutphen-Hengelo, Zutphen-Winterswijk en Amersfoort-Ede zijn er periodes met capaciteitstekorten in de spits geweest.
Aanbesteden is dus bij lange na geen garantie dat capaciteitsproblemen opgelost zijn en dat zijn dan nog allemaal lijnen die buiten de Randstad liggen.
Enfin, ik denk dat aanbesteden alleen gunstig is voor losliggende treindiensten die niet verweven zijn in andere treindiensten. Dan houd je alleen Zwolle-Groningen (huidige [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie]) en Apeldoorn-Almelo(-Enschede) (huidige [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]) over. Treindiensten opknippen om zo te kunnen aanbesteden lijkt mij niet erg wenselijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor
Het sprinternet is zonder problemen op te delen in meerdere pakketten, als je het geen probleem vindt dat de sprinterverbindingen in steen gebeiteld worden en het theoretisch mogelijk wordt dat meerdere vervoerders op hetzelfde traject sprinterdiensten uitvoeren. Dat laatste krijg je dan bijvoorbeeld tussen Wijchen en Arnhem. Indien gewenst kan ik een paar pakketten samenstellen, heb al een vaag idee.
Er zijn wel een aantal punten waar naar mijn mening aan voldaan moet worden:
- Materieel wordt eigenaar van een overheid, zodat er niet elke X-jaar nodeloos nieuw materieel wordt besteld.
- Er moet een landelijk tariefsysteem blijven, omchecken moet afgeschaft worden. Alle kaartautomaten van welke vervoerder dan ook verkopen hetzelfde.
- Concessies voor treinen worden niet meer gecombineerd met busvervoer, NS mag ook meedingen naar sprinterconcessies.
Er zijn wel een aantal punten waar naar mijn mening aan voldaan moet worden:
- Materieel wordt eigenaar van een overheid, zodat er niet elke X-jaar nodeloos nieuw materieel wordt besteld.
- Er moet een landelijk tariefsysteem blijven, omchecken moet afgeschaft worden. Alle kaartautomaten van welke vervoerder dan ook verkopen hetzelfde.
- Concessies voor treinen worden niet meer gecombineerd met busvervoer, NS mag ook meedingen naar sprinterconcessies.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten