Brussels launches north-south metro project
Re: Brussels launches north-south metro project
Klopt :) Is omdat de bovenliggende straat te smal is.
Ik doe ook maar wat
Re: Brussels launches north-south metro project
De Pijp is gewoon een bak die van bovenaf is gegraven en waar twee individuele tunnelbuizen onder elkaar aansluiten. In Brussel gaat men één buis boren met een diameter van 11 meter en worden de stations geen grote open bakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brussels launches north-south metro project
Eh nee... Bij station De Pijp wordt het station zelf niet in de geboorde tunnel gebouwd.MdJ schreef:Station De Pijp (Amsterdam) wordt ook zo gebouwd, althans: twee sporen boven elkaar, een spoor voor elke richting. Niet geboord, maar cut&cover. volgens mij.
Re: Brussels launches north-south metro project
De vergunning voor het nieuwe metrostation Grondwet dat het premetrostation Lemonnier gaat vervangen is aangevraagd. Op deze pagina een kaartje.
Het zou Brussel niet zijn als er geen nutteloze infrastructuur in het verhaal zou voorkomen: voor de nieuwe tramtunnel onder de Fonsnylaan gaat een wegviaduct gebruikt worden dat al heel wat jaren geleden buiten gebruik is genomen en daarna volledig werd opgeborgen onder het wegdek.
Het zou Brussel niet zijn als er geen nutteloze infrastructuur in het verhaal zou voorkomen: voor de nieuwe tramtunnel onder de Fonsnylaan gaat een wegviaduct gebruikt worden dat al heel wat jaren geleden buiten gebruik is genomen en daarna volledig werd opgeborgen onder het wegdek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brussels launches north-south metro project
De plannen zijn volledig en de financiering is rond, ook aan de kant van het Brussels Gewest. De bouw start in 2018 en de opening zal in 2025 zijn. De eerste echte metro's in de bestaande Noord-Zuid-premetrotunnel rijden waarschijnlijk al in 2021.
Projectwebsite: www.metro3.be
Renders stations: o.a.http://www.bruzz.be/nl/video/dit-zijn-d ... -op-lijn-3
Projectwebsite: www.metro3.be
Renders stations: o.a.http://www.bruzz.be/nl/video/dit-zijn-d ... -op-lijn-3
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brussels launches north-south metro project
18 stations op 10,3 km? De Amsterdamse N/Z-lijn is maar ietsjes korter (9,7 km) en heeft maar 8 stations met nog een optie op 1 extra. :?Deze nieuwe as zal 10,3 km lang zijn en 18 stations tellen.
Heeft de Brusselse variant bizar veel stations of die in Amsterdam absurd weinig? Of gewoon beide?
Re: Brussels launches north-south metro project
Dat is nou het verschil tussen een metram en een betro.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Brussels launches north-south metro project
De Brusselse metro is wat meer op Parijse leest geschoeid, waar de gemiddelde afstand tussen stations zo'n 580 meter is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Brussels launches north-south metro project
Bij de N/Z-lijn is dat dus ongeveer het dubbele (1,2 km) wat ook voor Nederlandse begrippen een bijzonder lange afstand tussen metrostations is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Brussels launches north-south metro project
Dat is vergelijkbaar met sprinterstations in stedelijke gebieden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Brussels launches north-south metro project
De betekenis van "metram" is nog wel af te leiden (een samenvoeging van "metro" en "tram"), maar wat bedoel je met "betro"?trolly schreef:Dat is nou het verschil tussen een metram en een betro.
Of gebaseerd op London, waar de stations in het centrum ook dicht bij elkaar liggen.Suus schreef:De Brusselse metro is wat meer op Parijse leest geschoeid, waar de gemiddelde afstand tussen stations zo'n 580 meter is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Brussels launches north-south metro project
Gelet op culturele banden gok ik toch op Paris (laat ik ook even aanstellerig het endoniem gebruiken).
Re: Brussels launches north-south metro project
Een ondergrondse railbus natuurlijk. *bus*Meltrain schreef:maar wat bedoel je met "betro"?
Re: Brussels launches north-south metro project
Werkelijk geen flauw idee, maar het stond wel aardig. En Chrysa denkt dat ik iets bedoel *O*Meltrain schreef:De betekenis van "metram" is nog wel af te leiden (een samenvoeging van "metro" en "tram"), maar wat bedoel je met "betro"?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Brussels launches north-south metro project
Heeft die van Bruxelles helegaar niet.Alargule schreef:Gelet op ... banden gok ik toch...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Brussels launches north-south metro project
U roept, wij draaien:Alargule schreef:Trolly's dan?
En waarschijlijk op een soort van banden, hoewel je 't met die brusselaars nooit zeker weet.
Inderdaad, dankzij allemaalbusjes
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Brussels launches north-south metro project
Oh? Ik roep ook maar wat, dat is het enige wat ik kan hier. :)trolly schreef:En Chrysa denkt dat ik iets bedoel *O*
Re: Brussels launches north-south metro project
-o-
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Brussels launches north-south metro project
Het viel me ook al op, die korte afstanden, maar zoals Suus al vertelt is dit waarschijnlijk gebaseerd op het verhaal in Parijs, plus natuurlijk het feit dat die tramhaltes al dicht bij elkaar lagen. Waarschijnlijk was het een Franstalige die dan vrij automatisch Parijs als grootste voorbeeld heeft, waar men ooit zei dat metrostations op loopafstand moeten liggen en niemand te ver wil lopen.
In Nederland hadden we eerst ook relatief korte afstanden (iets boven de 500 meter) in de centra tot ongeveer een kilometer (wat vrij gebruikelijk is) buiten het centrum of wellicht iets meer in de periferie. Naarmate de tijd vordert zijn in de plannen hier de afstanden in de centra groter geworden. Wellicht zelfs ietsje té, ware het niet dat we tegenwoordig de metro niet meer als vervanger van maar als aanvulling op bijvoorbeeld de tram zien. Vergeet overigens niet dat er nog ruimte is voor een metrohalte onder de Sixhaven.
Kampioen in lange afstanden onder de grond is China, met Peking en Sjanghai waar 2 kilometer vrij doorsnee is. Ik ben daar echter geen voorstander van, omdat er dan weldegelijk gaten ontstaan in de dekking, met 1 kilometer ertussen wandel je in het midden net zo makkelijk naar de een als naar de ander, als er meerdere ingangen zijn is de loopafstand een nog-net-comfortabele 450-475 meter. En als je buiten die straal woont heeft de tram vast een betere dekking. In China wordt je feitelijk gedwongen om de taxi of bus te nemen, een tram is daar zeldzaam. En voorstadstreinen zijn dat ook, wat vermoedelijk de oorzaak is van de grote afstanden en de spaghetti van metrolijnen in die steden, wat ook veel meer prestige oplevert voor de bobo's dan een stoptreintje. Een tussenoplossing zijn snel- en stopmetro's, zie New York City, maar als dat niet in den beginne wordt aangelegd is dat een financieel drama.
Hoe dan ook, ik denk dat de afstanden een afweging zijn van o.a de bestaande vervoermiddelen, de manier waarop men oogt dat men naar de metro komt, de stedelijke dichtheid (Brussel is heel dichtbevolkt en met name Schaarbeek) en qua snelheid is het al een hele verbetering.
In Nederland hadden we eerst ook relatief korte afstanden (iets boven de 500 meter) in de centra tot ongeveer een kilometer (wat vrij gebruikelijk is) buiten het centrum of wellicht iets meer in de periferie. Naarmate de tijd vordert zijn in de plannen hier de afstanden in de centra groter geworden. Wellicht zelfs ietsje té, ware het niet dat we tegenwoordig de metro niet meer als vervanger van maar als aanvulling op bijvoorbeeld de tram zien. Vergeet overigens niet dat er nog ruimte is voor een metrohalte onder de Sixhaven.
Kampioen in lange afstanden onder de grond is China, met Peking en Sjanghai waar 2 kilometer vrij doorsnee is. Ik ben daar echter geen voorstander van, omdat er dan weldegelijk gaten ontstaan in de dekking, met 1 kilometer ertussen wandel je in het midden net zo makkelijk naar de een als naar de ander, als er meerdere ingangen zijn is de loopafstand een nog-net-comfortabele 450-475 meter. En als je buiten die straal woont heeft de tram vast een betere dekking. In China wordt je feitelijk gedwongen om de taxi of bus te nemen, een tram is daar zeldzaam. En voorstadstreinen zijn dat ook, wat vermoedelijk de oorzaak is van de grote afstanden en de spaghetti van metrolijnen in die steden, wat ook veel meer prestige oplevert voor de bobo's dan een stoptreintje. Een tussenoplossing zijn snel- en stopmetro's, zie New York City, maar als dat niet in den beginne wordt aangelegd is dat een financieel drama.
Hoe dan ook, ik denk dat de afstanden een afweging zijn van o.a de bestaande vervoermiddelen, de manier waarop men oogt dat men naar de metro komt, de stedelijke dichtheid (Brussel is heel dichtbevolkt en met name Schaarbeek) en qua snelheid is het al een hele verbetering.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Brussels launches north-south metro project
Nu hebben we het bij de Brusselse lijn wel over een gemiddelde voor de hele lijn. In het centrum liggen de haltes van de huidige premetro vrij dicht op elkaar, nog wel minder dan 500 meter. Dat is ook wel te verklaren uit het feit dat dit de directe vervanging is van bovengrondse trams.
Het nieuw aan te leggen traject is 5 km met 6 tussenstations, dat is dus gemiddeld ruim 700 m tussen de stations. Dat is toch best een nette afstand voor een metro.
Het nieuw aan te leggen traject is 5 km met 6 tussenstations, dat is dus gemiddeld ruim 700 m tussen de stations. Dat is toch best een nette afstand voor een metro.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Brussels launches north-south metro project
Naar aanleiding van zijn overlijden wordt sterk overwogen station Grondwet de naam "Toots Thielemans" te geven. Of de naam van het Grondwetplein ook nog hernoemd gaat worden is nog niet bekend, de bevoegdheid daarover ligt bij een andere overheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brussels launches north-south metro project
De opening van de nieuwe metrolijn dreigt vertraagd te worden van 2025 naar 2028 omdat dit volgens de bouwheer realistischer is. De Brusselse politiek vermoed echter dat dit een tactiek is van een Brusselhatende minister die eigenlijk geen zin heeft geld uit te geven aan dit project.
http://www.bruzz.be/nl/actua/metro-noor ... d-tot-2028
http://www.bruzz.be/nl/actua/smet-vertr ... nvaardbaar
http://www.bruzz.be/nl/actua/metro-noor ... d-tot-2028
http://www.bruzz.be/nl/actua/smet-vertr ... nvaardbaar
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brussels launches north-south metro project
Met geld is alles mogelijk natuurlijk maar gezien de huidige status van het project en de huidige bureaucratie plus de omvang... Dan is 2028 niks om voor te schamen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten