Dan kun je veel beter het gat op de parnassusweg tussen Strawinskylaan en Olympiaplein vullen. Je komt dan 'midden' in station Zuid uit in plaats van 'onderaan de achteringang', en het levert meer flexibiliteit op voor andere lijnen. En de parnassusweg/buitenveldertselaan is nu een heel vreemd obstakel op de zuidas nu ze ook aan de westkant aan het bouwen zijn, dat moet je niet nog erger maken.trolly schreef:Dat zou betekenen er nog een stukje spoor tussen de keerlus aan de de Boelelaan en Zuid gelegd moet worden. Opgelost. Nooit begrepen waarom ze dat nou niet direct gedaan hebben.Pooh schreef:Tram 15 naar VU is totaal niet realistisch. 90% van de passagiers in lijn 15 stapt uit/over op Zuid.
Concept-vervoerplan GVB 2018
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Kronkelig of niet, tram 2 is de laatste jaren wel aardig versneld door het fuseren en opheffen van een aantal dicht op elkaar gelegen haltes. Het is in de praktijk ook niet sneller om tram 2 om te leggen via de De Lairessestraat (die omleiding heb ik vaak genoeg meegemaakt) omdat die straat niet aansluit op de Zeilstraat en Paulus Potterstraat. Tram 2 is altijd veel drukker geweest dan de 16 en voor alle bestemmingen aan de Lairessestraat is die lijn een prima alternatief. De loopafstanden zijn minimaal.trolly schreef:Tsja. De kronkelige route van lijn 2 blijft behouden om toeristische redenen, terwijl de snelle route van de 16 wordt opgeheven. Natuurlijk is er wel ergens binnen 500 meter een halte, en ik weet dat dit een forum is van wandelaars.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Kun je die stelligheid onderbouwen? Er liggen namelijk ook al jaren ongebruikte tramsporen in de stad die nog niet zijn opgebroken. Eén van die tracés komt straks mooi van pas voor de nieuwe route van lijn 7 in het westen.trolly schreef:Waar het mij om gaat is dat die sporen bereden blijven, anders zijn ze binnen de kortste keren verdwenen, en dat zou ik toch wel een beetje jammer vinden. Zonder sporen namelijk geen tramnet.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Daar staat tegenover dat de rails in de Witte de Withstraat wel verwijderd worden en de wisselcomplexen niet vervangen. De De Lairessestraat is wel een belangrijke omleidings- en remiseroute, denk dat die wel behouden blijft persoonlijk. Helemaal omdat het wisselcomplex bij het Museumplein net vervangen is.Alargule schreef: Eén van die tracés komt straks mooi van pas voor de nieuwe route van lijn 7 in het westen.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
n-evo schreef:Daar staat tegenover dat de rails in de Witte de Withstraat wel verwijderd worden en de wisselcomplexen niet vervangen.Alargule schreef: Eén van die tracés komt straks mooi van pas voor de nieuwe route van lijn 7 in het westen.
Witte de With is ook een weinig nuttig traject. Zowel de aansluiting naar de postjesweg als naar de admiraal de ruiter ontbreekt. Het stuk spoor op de hoofdweg heeft wel alle aansluitingen (en is noodzakelijk voor veel remiseritten). Ik snap wel dat ze ze niet allebei willen houden.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Snap ik ook hoor. Heb mij altijd al beetje verbaasd over al die sporen in dat stuk van West. Heel rommelig.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Bij de verlegging van lijn 7 zie ik eigenlijk alleen maar voordelen dan nadelen.
Het scheelt afbuigend verkeer op het Mercatorplein. De 7 stopt bij het Mercatorplein voortaan op de ruime halte op de Hoofdweg in plaats van op de zeer smalle halte op het plein zelf. Met ook nog tram 13 en bus 18 is die halte veel te smal voor het grote aantal passagiers dat er gebruik van maakt.
Het scheelt afbuigend verkeer bij de Jan Evertsenstraat, die ter plaatse van de Witte de Withstraat relatief smal is. Trams richting Oost rijden er bij wijze van spreken bijna over de drempel van dat biljartcafé daar op de hoek. Trams en de vele fietsers die daar altijd voor het verkeerslicht wachten zitten elkaar regelmatig in de weg. Ik heb ook altijd het idee dat de Jan Evertsenstraat voor de komst van Berlage’s Plan West niet als primaire doorgaande weg was bedoeld. De Admiraal de Ruijterweg, die daar naar het noorden afbuigt, was immers de doorgaande weg, deze is dan ook een stuk ouder (en dankt zijn bestaan aan de lightrail avant la lettre, de tram naar Haarlem en Zandvoort).
Het scheelt afbuigend verkeer bij de Postjesweg en de Kinkerbrug. Ook hier staat de brug bij rood licht vol fietsers en auto’s en zorgt dat voor conflicten met afbuigende trams (richting West)
De kruising Hoofdweg – Postjesweg is veel ruimer opgezet, overzichtelijker en m.i. daarom ook beter geschikt voor het laten afbuigen van trams.
Het enige nadeel is het verdwijnen van de halte Van Kinsbergenstraat, de enige halte in het oostelijk deel van de Admiralenbuurt.
Het scheelt afbuigend verkeer op het Mercatorplein. De 7 stopt bij het Mercatorplein voortaan op de ruime halte op de Hoofdweg in plaats van op de zeer smalle halte op het plein zelf. Met ook nog tram 13 en bus 18 is die halte veel te smal voor het grote aantal passagiers dat er gebruik van maakt.
Het scheelt afbuigend verkeer bij de Jan Evertsenstraat, die ter plaatse van de Witte de Withstraat relatief smal is. Trams richting Oost rijden er bij wijze van spreken bijna over de drempel van dat biljartcafé daar op de hoek. Trams en de vele fietsers die daar altijd voor het verkeerslicht wachten zitten elkaar regelmatig in de weg. Ik heb ook altijd het idee dat de Jan Evertsenstraat voor de komst van Berlage’s Plan West niet als primaire doorgaande weg was bedoeld. De Admiraal de Ruijterweg, die daar naar het noorden afbuigt, was immers de doorgaande weg, deze is dan ook een stuk ouder (en dankt zijn bestaan aan de lightrail avant la lettre, de tram naar Haarlem en Zandvoort).
Het scheelt afbuigend verkeer bij de Postjesweg en de Kinkerbrug. Ook hier staat de brug bij rood licht vol fietsers en auto’s en zorgt dat voor conflicten met afbuigende trams (richting West)
De kruising Hoofdweg – Postjesweg is veel ruimer opgezet, overzichtelijker en m.i. daarom ook beter geschikt voor het laten afbuigen van trams.
Het enige nadeel is het verdwijnen van de halte Van Kinsbergenstraat, de enige halte in het oostelijk deel van de Admiralenbuurt.
危ない です から、 黄色い 線 の 内側 まで、 お下がり ください
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Over de sporen van lijn 16 maak ik me zorgen, omdat voor het opbreken van de route precies dezelfde argumenten aan te voeren zijn als voor het opheffen van de lijn. Er is feitelijk namelijk geen reden extra remisespoor aan te houden naast het spoor op de Amstelveenseweg.
Waarom zou daar een wezenlijk andere logica voor gelden dan onderstaande?
Waarom zou daar een wezenlijk andere logica voor gelden dan onderstaande?
Tramspoor is duur en ligt in de weg, of het bereden wordt of niet. De verleiding om het uit de straat te trekken is dus groot, zeker als wegdek of riolering toch aan de beurt zijn. Wat mij betreft moeten er dus gewoon trams op blijven rijden, vooral omdat er met het opheffen van lijn 16 geen echt alternatief voorhanden is. Ja, de 2 natuurlijk, maar die gaat toch wel een heel andere kant uit.Pooh schreef:Witte de With is ook een weinig nuttig traject. Zowel de aansluiting naar de postjesweg als naar de admiraal de ruiter ontbreekt. Het stuk spoor op de hoofdweg heeft wel alle aansluitingen (en is noodzakelijk voor veel remiseritten). Ik snap wel dat ze ze niet allebei willen houden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
De sporen in de Roetersstraat liggen er toch ook nog steeds? En wat te denken van de Haarlemmerhouttuinen?
Ik doe ook maar wat
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Lijn 5 en 51 gaan straks aan de zuidzijde van het station halteren, direct ter hoogte van een nieuwe hoofdingang. Vanuit de Zuidas geredeneerd is dat straks ook echt de voorzijde van het station.Pooh schreef:Dan kun je veel beter het gat op de parnassusweg tussen Strawinskylaan en Olympiaplein vullen. Je komt dan 'midden' in station Zuid uit in plaats van 'onderaan de achteringang', en het levert meer flexibiliteit op voor andere lijnen. En de parnassusweg/buitenveldertselaan is nu een heel vreemd obstakel op de zuidas nu ze ook aan de westkant aan het bouwen zijn, dat moet je niet nog erger maken.trolly schreef:Dat zou betekenen er nog een stukje spoor tussen de keerlus aan de de Boelelaan en Zuid gelegd moet worden. Opgelost. Nooit begrepen waarom ze dat nou niet direct gedaan hebben.Pooh schreef:Tram 15 naar VU is totaal niet realistisch. 90% van de passagiers in lijn 15 stapt uit/over op Zuid.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Goed punt. Al is omrijden via Amstelveenseweg, VUmc, VU en dan nog eens naar Zuid wel een lange weg voor lijn 15, maar in theorie zou dat dan kunnen. Overigens is dat alleen de 'voorzijde' voor de zuidelijke helft van de Zuidas. WTC, stibbe-torens, Atrium, er ligt heel veel 'Zuidas' boven de A10.
Komt er trouwens een keerlus op dat tramstation? Anders heb je er nog niks aan.
Komt er trouwens een keerlus op dat tramstation? Anders heb je er nog niks aan.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Tja, 50% van de 170-bundel zou naar Elandsgracht gaan rijden, de andere helft zou afbuigen naar station Zuid. Maar nu blijkt dat er besloten is voor een Uithoornlijnvariant, waarbij er geen parallle buslijnen meer van Uithoorn rechtstreeks naar Amsterdam zullen rijden. Lijn 170 zal dus dan niet meer rijden en lijn 142 vanuit Wilnis zal keren in Uithoorn. De AVL en NZL moeten natuurlijk wel vollopen. Van de 170-bundel blijft alleen de 172 over, waarvan dan waarschijnlijk ook nog een deel zal afbuigen naar station Zuid. Een nieuwe lijn, in het AML draadje even voor het gemak lijn 173 genoemd, zal als versterkingslijn gaan rijden tussen Amstelveen en station Zuid. En uiteraard zal er een 241-achtige lijn in de spits blijven rijden, maar uiteraard alleen naar st. Zuid. Dus op de route Stadionplein, Haarlemmermeerstation en Lairessestraat, blijft niet veel over.Alargule schreef:Hoezo? Een deel blijft toch rijden?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Natuurlijk niet, het is gepiel op de vierkante millimeter daar. Wat ik zelf wel een aardige zou vinden is als die vertramde 15 door gaat rijden via het Gelderlandplein naar een nieuw eindpunt in Buitenveldert.Komt er trouwens een keerlus op dat tramstation? Anders heb je er nog niks aan.
Dus vanuit Wilnis penetreert nu nog een bus Amsterdam in tot aan het CS maar in 2020 mogen die reizigers in Uithoorn eerst overstappen op een hoogwaardige tram en vervolgens op station Zuid nog een keer op die state-of-the-art metrolijn? Hoeveel minuten reistijdwinst levert dat op.fred1954 schreef:Lijn 170 zal dus dan niet meer rijden en lijn 142 vanuit Wilnis zal keren in Uithoorn.
Nou, kan de Amsterdam Airportexpress nog vaker gaan rijden.Dus op de route Stadionplein, Haarlemmermeerstation en Lairessestraat, blijft niet veel over.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
De sporen in de Roetersstraat zijn daar terechtgekomen tijdens de laatste herprofilering daar. Direct daarna bleek dat de gloednieuwe Combino's die achtbaan toch niet zo leuk vonden, en dat betekende het einde van hun dienst. Maar die straat was dus net onder handen genomen. Opbreken is dus duurder dan laten liggen.Ardan schreef:De sporen in de Roetersstraat liggen er toch ook nog steeds?
Tsja, wat inderdaad...Ardan schreef:En wat te denken van de Haarlemmerhouttuinen?
@Pooh: Geen zorgen hoor, ook de plannenmakerts mikken op het noordelijke stuk Parnassusweg. Ik wilde alleen laten zien dat er ook een prima alternatief via de VU te bedenken is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Dit plaatje suggereert anders:JWM schreef:Natuurlijk niet, het is gepiel op de vierkante millimeter daar.Komt er trouwens een keerlus op dat tramstation? Anders heb je er nog niks aan.
bron: http://ftp.ruimtelijkeplannen.amsterdam ... -VG01.html
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
:YJWM schreef:Wat ik zelf wel een aardige zou vinden is als die vertramde 15 door gaat rijden via het Gelderlandplein naar een nieuw eindpunt in Buitenveldert.
:YJWM schreef:Dus vanuit Wilnis penetreert nu nog een bus Amsterdam in tot aan het CS maar in 2020 mogen die reizigers in Uithoorn eerst overstappen op een hoogwaardige tram en vervolgens op station Zuid nog een keer op die state-of-the-art metrolijn?
:YJWM schreef:Nou, kan de Amsterdam Airportexpress nog vaker gaan rijden.
Zeker, want nu is het op die lijn vaak al erg gezellig.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Dat is nieuw voor mij, maar wel een eindje weg dus van station Zuid zelf.Dit plaatje suggereert anders:
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Maar wel weer in de buurt van de lus van lijn 4... (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Kunnen die jongetjes van AFC wel met de tram :Y Ownee ze gaan een paar van die velden volbouwen.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Is dat zo? Enig idee waar ze heengaan? SC buitenveldert (tussen VU en A10) gaat wel verhuizen naar stukje ten zuiden van VU. Ik dacht dat AFC mocht blijven.JWM schreef:Kunnen die jongetjes van AFC wel met de tram :Y Ownee ze gaan een paar van die velden volbouwen.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ik ben twee weken terug anders toch echt met een Combino door de Roetersstraat gereden.trolly schreef:De sporen in de Roetersstraat zijn daar terechtgekomen tijdens de laatste herprofilering daar. Direct daarna bleek dat de gloednieuwe Combino's die achtbaan toch niet zo leuk vonden, en dat betekende het einde van hun dienst. Maar die straat was dus net onder handen genomen. Opbreken is dus duurder dan laten liggen.Ardan schreef:De sporen in de Roetersstraat liggen er toch ook nog steeds?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Is dat zo? Enig idee waar ze heengaan? SC buitenveldert (tussen VU en A10) gaat wel verhuizen naar stukje ten zuiden van VU. Ik dacht dat AFC mocht blijven.JWM schreef:Kunnen die jongetjes van AFC wel met de tram :Y Ownee ze gaan een paar van die velden volbouwen.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Die sporen zijn er toen wel voor aangepast (helling veranderd? Bochtjes uit elkaar?.IC140 schreef:Ik ben twee weken terug anders toch echt met een Combino door de Roetersstraat gereden.trolly schreef:De sporen in de Roetersstraat zijn daar terechtgekomen tijdens de laatste herprofilering daar. Direct daarna bleek dat de gloednieuwe Combino's die achtbaan toch niet zo leuk vonden, en dat betekende het einde van hun dienst. Maar die straat was dus net onder handen genomen. Opbreken is dus duurder dan laten liggen.Ardan schreef:De sporen in de Roetersstraat liggen er toch ook nog steeds?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn kompjoeter met toetsenbord
Ik doe ook maar wat
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Misschien zat het toch anders in elkaar, maar die dingen hebben intussen ook nog een paar operaties ondergaan.IC140 schreef:Ik ben twee weken terug anders toch echt met een Combino door de Roetersstraat gereden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn canapé met kwastjes.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ze blijven wel, maar wel met een veld minder. of twee.Pooh schreef:Is dat zo? Enig idee waar ze heengaan? SC buitenveldert (tussen VU en A10) gaat wel verhuizen naar stukje ten zuiden van VU. Ik dacht dat AFC mocht blijven.JWM schreef:Kunnen die jongetjes van AFC wel met de tram :Y Ownee ze gaan een paar van die velden volbouwen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten