Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Wat niet geleverd kan worden, kan altijd geregeld worden toch? Het lijkt me dat uiteindelijk de energieleverancier het moet regelen, omdat we die kans toch opgaan. Binnen 10 jaar moet alles in het OV elektrisch rijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Grappig dat de stickers uit Utrecht er nog deels op zitten (op de ramen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Komt specifiek dit model naar Utrecht voor lijn 1 of is er alleen maar proefgereden in Utrecht om het idee elektrische bus te ervaren?JeroenSpock schreef:Ja die smalle 18.2 (?) platen, voor ook.
Bus kwam uit Bremen. Het is wel zeker dat er twee van deze bussen gaan komen voor Groningen, en 10 voor Utrecht.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Er zijn voor utrecht zoals ik las op OVPro 10 elektrische bussen aangeschaft voor lijn 1. Dat lijkt me dan geen proefrijden meer.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nee, dat snap ik. Maar ik bedoel of het al bekend is of het type bus op de foto ook daadwerkelijk in Utrecht gaat rijden of dat het een ander type elektrische bus wordt?CamilleKreemers schreef:Er zijn voor utrecht zoals ik las op OVPro 10 elektrische bussen aangeschaft voor lijn 1. Dat lijkt me dan geen proefrijden meer.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dit is model Ebusco 2.0 als ik me niet vergis, en er is inmiddels een 2.1. Dat is die met het MAN neusje (1 op 1 kopie?), ik hoop dat we die krijgen natuurlijk.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 01:42
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Weet iemand misschien of Arriva nog plekken in Groningen/Drenthe heeft waar momenteel materieel opgeslagen wordt? Ik was een tijdje terug in Meppel (terrein was afgesloten) en Assen en vond daar eigenlijk niets van bussen meer terug. Er moeten nog wel een aantal bussen zijn die men nu niet gebruikt, maar die lijken "verstopt."
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De nieuwe serie bussen met nummer 3300 en hoger wordt werkelijk op haast alle lijnen gebruikt. Nu weer op 5 richting P + R Haren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Arriva Touring heeft een heleboel bussen aan de Bornholmstraat staan, ook Scania Omnilinks etc.ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Oosterwolde gaat gebruikt worden voor de concessie ZOWAD.ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dat is de bedoeling ook, de LE'tjes zijn niet voor een specifieke lijn bedoeldgroningen schreef:De nieuwe serie bussen met nummer 3300 en hoger wordt werkelijk op haast alle lijnen gebruikt. Nu weer op 5 richting P + R Haren.
Basislijn
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ze zitten inderdaad overal. Ik heb gisteren voor het eerst met zo'n ding gereden, en wat mij betreft gaan ze alle LE's vervangen :D Er valt weinig te verbeteren.
Wel wat minpuntjes hoor. Oa de versnellingsbak, bij 35 km/u al in de 6e versnelling. Had liever gezien dat ze bij een km of 60 pas naar de 6 zouden schakelen, zoals de Integro's doen en zoals een streekbus altijd zou moeten doen. En de stempel zit in de weg als je de cabinedeur opent, komt dan tegen de boordcomputer aan. Geen volledige airco is ook jammer, wat kost zoiets nou extra?
Verder, man man man wat een bus. Xenon verlichting is zo veel beter dan de oude halogeen projectoren, de borstels op de voorwielen houden echt de linker spiegel schoon bij regen, cruise control, deurbediening nu ook bij de linker hand, geveerde stoel.
Verbruik is ook erg laag. Cruise control op 40 en hij slurpt een litertje of 13-14 per 100 km. De gelede C2's pakken daar zomaar 20 liter.
Wel wat minpuntjes hoor. Oa de versnellingsbak, bij 35 km/u al in de 6e versnelling. Had liever gezien dat ze bij een km of 60 pas naar de 6 zouden schakelen, zoals de Integro's doen en zoals een streekbus altijd zou moeten doen. En de stempel zit in de weg als je de cabinedeur opent, komt dan tegen de boordcomputer aan. Geen volledige airco is ook jammer, wat kost zoiets nou extra?
Verder, man man man wat een bus. Xenon verlichting is zo veel beter dan de oude halogeen projectoren, de borstels op de voorwielen houden echt de linker spiegel schoon bij regen, cruise control, deurbediening nu ook bij de linker hand, geveerde stoel.
Verbruik is ook erg laag. Cruise control op 40 en hij slurpt een litertje of 13-14 per 100 km. De gelede C2's pakken daar zomaar 20 liter.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
hoeveel versnellingen zijn er in een bus aanwezig dan?
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 01:42
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het is inderdaad een kort lijst geworden, om concreet te zijn: van de 6257, 8024, 8038, 8055 en 8057 heb ik staan dat deze laatstelijk niet meer reden. Die paar bussen kun je dus vrij eenvoudig verstoppen. Verder viel het me op dat de 6225, 6228, 6248, 6261, 6293 en 6296 plus de ingedeukte 8215 spoorloos verdwenen zijn.ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 01:42
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Zelf kwam ik nog een melding tegen over Assen als opslag voor de 7168, maar heb tevergeefs gezocht eerder dit jaar. Mijn verwachting was dat dit in de hoek van Qbuzz/Drenthe Tours aldaar zou zitten, maar helaas niets kunnen ontdekken.busfanNL schreef:Oosterwolde gaat gebruikt worden voor de concessie ZOWAD.ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De Arriva stalling in Assen ligt inderdaad 2 deuren verder de zijstraat in bij Qbuzz. Dus aan de Wenckebachstraat
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
6CamilleKreemers schreef:hoeveel versnellingen zijn er in een bus aanwezig dan?
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik zag er 2 maanden terug nog gele Scania's binnen staan (Meppel) ...ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Mja, die worden zo nu en dan nog ingezet voor treinvervangend vervoer, evenementenvervoer, etc.Jorn schreef:Arriva Touring heeft een heleboel bussen aan de Bornholmstraat staan, ook Scania Omnilinks etc.ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Had niet anders verwacht, maar bij mijn weten heeft er in het verleden wel overtollig materieel gestaanbusfanNL schreef:Oosterwolde gaat gebruikt worden voor de concessie ZOWAD.ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Gele Scania's, dat kan alleen maar EBS zijn. Lijkt mij werk aan de systemen van Pro Data.nv_busfreak schreef:Ik zag er 2 maanden terug nog gele Scania's binnen staan (Meppel) ...ov'tje schreef:Meppel wordt door Arriva al heel lang niet meer gebruikt voor de opslag van materieel. Ook andere erkende opslaglocaties zoals Groningen Sontweg of Drachten zijn er niet meer. Ik weet de status van Oosterwolde niet. Die stalling is ook gebruikt voor de opslag van materieel.
Bij mijn weten heeft Arriva echter niet heel erg veel overtollig materieel meer. Er is veel geëxporteerd in de afgelopen jaren of doorgeschoven naar andere concessies.
Daarnaast zou in Meppel mogelijk nog een deel van de ongevalstrein van Dalfsen moeten zijn. Twee delen van de trein zijn al op transport naar Polen gegaan voor een eventuele reparatie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik las in het topic van Limburg een bericht van volgens mij Etienne dat er een foto rond gaat van een ex EBS Scania in Limburg.
Edit: de link naar de bussen. viewtopic.php?f=36&t=9306&p=461428#p461105
Deze?
Edit: de link naar de bussen. viewtopic.php?f=36&t=9306&p=461428#p461105
Deze?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Of die lijn 100 nu een groot succes is?! Zag vanmiddag bus 3067 (niet absoluut zeker qua nummer) als lijn 100 rijden bij de UMCG.
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
ik denk dat je beter kan kijken op HS naar bezetting. Dat lijkt me maatgevender voor het succes dan bij het UMCG.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Snap niet dat men voor een buslijn die weinig vol zit zo'n mooi nummer geven met een zeer lage frequentie.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Deze buslijn is er ook om lijn 2 te ontlasten, met name voor de vlucht uit Polen, en in minder mate Londen en nog iets minder Kopenhagen. Laatste vlucht veel zakenreizigers, die schat ik niet met een lijnbus reizen, laat staan met een bus die weinig frequent rijdt.
Edit: daarnaast denk ik dat men ook nog niet allemaal op de hoogte is van het bestaan. Eelde Airport krijgt vermoedelijk een investering van enkele tientallen miljoenen. Misschien groeit het dan wel.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe men denkt de Polen reizigers te krijgen in lijn 100 als de winterdienst komt. De vlucht komt om 7.50 aan (meestal eerder), terwijl de rit geland staat om 8.15. Dan zouden alle reizigers in lijn 2 komen die rond dat tijdstip al propvol is en nu al fors vertraagd is.
Wat betreft nummer: ik had 102 logischer gevonden. Lijn 2 naar Eelde en Airport en 102 de snelbus naar GAE. Vanaf december zou 109 dan logisch zijn.
Edit: daarnaast denk ik dat men ook nog niet allemaal op de hoogte is van het bestaan. Eelde Airport krijgt vermoedelijk een investering van enkele tientallen miljoenen. Misschien groeit het dan wel.
Overigens ben ik wel benieuwd hoe men denkt de Polen reizigers te krijgen in lijn 100 als de winterdienst komt. De vlucht komt om 7.50 aan (meestal eerder), terwijl de rit geland staat om 8.15. Dan zouden alle reizigers in lijn 2 komen die rond dat tijdstip al propvol is en nu al fors vertraagd is.
Wat betreft nummer: ik had 102 logischer gevonden. Lijn 2 naar Eelde en Airport en 102 de snelbus naar GAE. Vanaf december zou 109 dan logisch zijn.
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op do 27 okt 2016, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten