Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
ODRAIL

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Een paar weken geleden heb ik het ook al gehoord op lijn E bij station Beurs (komende vanaf Rotterdam Centraal).
Thijs852

Bericht door Thijs852 »

Bij beurs wordt het al een tijdje omgeroepen. Rotterdam info, toerist info.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik hoor het vanzelf wel wanneer het "Station Exchange, Rotterdam Info, Tourist Office, Station Exchange" wordt.

En uiteraard hoop ik ook op Rotterdam Central, City Hall, Leuve Harbour, Wilhelmina Square, Meuse Harbour, Rhine Harbour, South Square, Unity Square, East Square, Grass Herb, Dyke View, Five Locks, Between Waters, Salmon Plate en The Fields.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu

Bericht door jesse-cruzu »

Suus schreef:Ik hoor het vanzelf wel wanneer het "Station Exchange, Rotterdam Info, Tourist Office, Station Exchange" wordt.

En uiteraard hoop ik ook op Rotterdam Central, City Hall, Leuve Harbour, Wilhelmina Square, Meuse Harbour, Rhine Harbour, South Square, Unity Square, East Square, Grass Herb, Dyke View, Five Locks, Between Waters, Salmon Plate en The Fields.
Haha geweldig! _O- '-)
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:En uiteraard hoop ik ook op Rotterdam Central, City Hall, Leuve Harbour, Wilhelmina Square, Meuse Harbour, Rhine Harbour, South Square, Unity Square, East Square, Grass Herb, Dyke View, Five Locks, Between Waters, Salmon Plate en The Fields.
Je vergat nog The Mound en Cool Harbour. :wink:

Even wat anders: in AD Rotterdam staat dat bewoners rondom de ZoRo-bushalte bonfut in Lansingerland die bushalte terug willen.
Deze bushalte kende ik nog niet, maar Google leert dat nabij de straat Bonfut de halte Koegelwieckplantsoen ligt. Op Google Streetview (juli 2016) is wel een abri te zien, maar geen haltepaal.
In het artikel wordt echter beweerd dat de halte Koegelwieckplantsoen nog wel bestaat, wat dus zou betekenen dat die halte zich op een andere locatie zou moeten bevinden. De straat Koegelwieckplantsoen is inderdaad iets noordelijker en (de waarschijnlijk niet heel recente) Google Earth laat inderdaad nabij die straat een halte in the middle of nowhere zien.

Dus welke halte is het nu en waarom is die halte ooit opgeheven? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Om de situatie te verduidelijken heb ik even in paint een amateuristisch iets gemaakt :')

Afbeelding

De halte Bonfut lag inderdaad bij de Wilderskade, zoals Meltrain terect al opmerkte. De halte Koegelwickplantsoen ligt echter op een geheel andere plek; deze ligt namelijk op geringe afstand van de Boterdorpseweg, alwaar een brug over de HSL ligt ten behoeve van scholieren voor de scholen bij De Zijde.

Even zoeken op internet geeft het volgende weer:
In de zomer van 2015 is de bushalte ZoRo-bushalte Bonfut opgeheven. Het argument van de Metropoolregio was dat deze halte een tijdelijke was in afwachting van de opening van de definitieve halte Kogelwieckplantsoen. Bewoners van de Bonfut, Wildersekade en de Rodenrijsezoom zijn zeer gedupeerd door het wegvallen van de halte Bonfut. Tussen de halte Koegelwieckplantsoen en station Rodenrijs zit een gat van 1.5 kilometer. De halte Koegelwieckplantsoen is alleen te bereiken via een onverlichte, hellende weg door het AMG. Schmidtpark en is sociaal onveilig tijdens de donkere uren. Bovendien ligt deze halte met name voor bewoners van de Wildersekade, Bonfut en het meest westelijke gedeelte van de Rodenrijsezoom te ver weg. De Metropoolregio wil tot op heden geen medewerking verlenen aan het opnieuw in gebruik nemen van de halte Bonfut omdat het aantal instappers in het verleden te laag was. Die cijfers zijn van voor 2015. Inmiddels is de wijk gegroeid en zijn er plannen om te gaan bouwen op het bij de halte Bonfut gelegen voormalige Hordijk terrein. Pikant is dat de halte Bonfut nog net gelegen is op het grondgebied van de gemeente Rotterdam.

Bron: https://lansingerland.pvda.nl/2016/11/0 ... mber-2016/
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Geert
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Geert »

Suus schreef:Ik hoor het vanzelf wel wanneer het "Station Exchange, Rotterdam Info, Tourist Office, Station Exchange" wordt.

Voor de E Line: The Hague Lane of New-East Indies. En Nut Village...

Hebben ze niet dezelfde dame als in Den Haag ingehuurd? Dat is wel een native speaker namelijk.
Visgraatmodel

Bericht door Visgraatmodel »

Neen, RET heeft dezelfde dame de Engelse omroepen laten doen.

In de link staat een video waar ze enkele omroepen inspreekt: http://www.ad.nl/rotterdam/de-ret-gaat- ... ~a3357d25/
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Thijs852 schreef:Bij beurs wordt het al een tijdje omgeroepen. Rotterdam info, toerist info.
Klopt dit gebeurd bij alle lijnen die stoppen op station Beurs.
Geert
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Geert »

Visgraatmodel schreef:Neen, RET heeft dezelfde dame de Engelse omroepen laten doen.

In de link staat een video waar ze enkele omroepen inspreekt: http://www.ad.nl/rotterdam/de-ret-gaat- ... ~a3357d25/
Oh, zonde. Is inderdaad wel een beetje Dunglish... Zeker gezien de samenwerking tussen HTM en RET zou het me niet vreemd lijken als RET dezelfde Engelse voice-over was gebruikt (Claire King).
Karl

Bericht door Karl »

Laatst (van het weekend of net daarvoor?) zag ik nieuwe kaarten in tramvoertuigen met het tramlijnennet; maar waarom staat de metro daar niet op? In ieder geval het relevante deel van het metronetwerk? De huidige wijze van presenteren laat net zien of de verbinding Eendrachtsplein - Marconiplein met tramlijn 4 het snelst is. Gemiste kans.
Het is een spectrum.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Vanmiddag was er een dodelijke aanrijding tram-fietser op het Tiendplein. Toen ik er kwart over vijf voorbij liep (de rijbanen van de West-Kruiskade en 1e Middellandstraat deels afgesloten) was het slachtoffer al weggevoerd en vond er een uitgebreid onderzoek naar het ongeluk plaats. Tram 21, 23 en 24 reden om via de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan. Een tram stond buiten dienst bij de halte Tiendplein richting CS. Die tram is leeg achteruit teruggereden naar het Mathenesserplein en daar alsnog de Mathenesserlaan opgereden, vermoedelijk richting de remise.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined

Bericht door Bemined »

Vanwege asfalteringswerkzaamheden mochten we met buslijn 30 vanmiddag weer spookrijden *bus* Ging om een stuk van circa 300 meter waaronder de halte Alexanderium I, aangezien bussen nog altijd maar aan een kant deuren hebben werd er op het zebrapad gehalteerd zodat er toch nog een soort van instap was :P De verkeersregelaars hielden de tegenliggers tegen.
mb90

Bericht door mb90 »

Karl schreef:Laatst (van het weekend of net daarvoor?) zag ik nieuwe kaarten in tramvoertuigen met het tramlijnennet; maar waarom staat de metro daar niet op? In ieder geval het relevante deel van het metronetwerk? De huidige wijze van presenteren laat net zien of de verbinding Eendrachtsplein - Marconiplein met tramlijn 4 het snelst is. Gemiste kans.
Dit is de betreffende kaart. Deze hangt nog niet in alle trams maar dat zal wel snel gebeuren:
Afbeelding
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Hij staat ook online trouwens.
(In de omschrijving staat ook lijn 12 vermeld, terwijl die (begrijpelijkerwijs) niet op de kaart staat.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
pedaalemmerzak

Bericht door pedaalemmerzak »

Geert schreef:
Visgraatmodel schreef:Neen, RET heeft dezelfde dame de Engelse omroepen laten doen.

Oh, zonde. Is inderdaad wel een beetje Dunglish... Zeker gezien de samenwerking tussen HTM en RET zou het me niet vreemd lijken als RET dezelfde Engelse voice-over was gebruikt (Claire King).
Mee oneens. We zijn hier in Nederland, en dan is het logisch dat alle stemmen door Nederlanders ingesproken worden. En zolang dit gewoon verstaanbaar correct Engels is, moeten mensen dan niet gaan lopen zeuren over een Nederlands accentje. Het is hier ten slotte Nederland en geen Engeland of amerika, al begin je dat wel steeds meer te denken als je in de grote steden loopt.

Het Engelse accent in de meeste andere landen is vele malen slechter en moeilijker te verstaan dan Dunglish.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

pedaalemmerzak schreef:Mee oneens. We zijn hier in Nederland, en dan is het logisch dat alle stemmen door Nederlanders ingesproken worden.
Want het is niet logisch dat een Engelse tekst door iemand met Engels als moedertaal wordt ingesproken?
PatrickM

Bericht door PatrickM »

Hoeft niet persé, near-native is ook prima.
Geert
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Geert »

pedaalemmerzak schreef:Mee oneens. We zijn hier in Nederland, en dan is het logisch dat alle stemmen door Nederlanders ingesproken worden.
Waarom is dat logisch? De dame die het voor de HTM ingesproken heeft woont overigens ook in Nederland (in Delft), lastig zou het niet zijn. Als het een misplaatst chauvinisme is: wie is er gebaat bij het omroepen van tenenkrommend Engels?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Van enkele RET-lijnen is inmiddels de dienstregeling vanaf 11 december te vinden.
Zo gaat lijn 84 in de spitsrichting 6x/uur en in de daluren (en aannemelijk ook op zaterdag) 4x/uur rijden. Lijn 183 gaat via Vrouwenpolder rijden, dus het valt te verwachten dat, zoals in het vervoerplan staat, lijn 283 via Nieuweland en Molenvliet gaat rijden en lijn 184 wordt opgeheven.
pedaalemmerzak

Chrysa schreef:
Want het is niet logisch dat een Engelse tekst door iemand met Engels als moedertaal wordt ingesproken?
Wordt in het buitenland vaak ook niet g edaan, gewoon Engels door iemand die Engels als tweede taal spreekt (b.v. in Rio in de metro).

Of gewoon helemáál geen Engels.
pedaalemmerzak

Geert schreef:
Waarom is dat logisch? De dame die het voor de HTM ingesproken heeft woont overigens ook in Nederland (in Delft), lastig zou het niet zijn. Als het een misplaatst chauvinisme is: wie is er gebaat bij het omroepen van tenenkrommend Engels?
We zijn hier in Nederland dus áls er al Engels wordt ingesproken (wat m.i. buiten Amsterdam en de luchthavens absoluut niet hoeft vanwege de geringe aantallen toeristen) mag men al blij zijn, dan moet men ook nog niet gaan lopen eisen om een native Engelse stem. We zitten hier immers in Nederland waar je gewoon keurig Engels met een licht Nederlands accent mag verwachten, en geen BBC perfecte Received Pronunciation.

In Leiden wordt er overigens in de bussen ook Engelse info gegeven, ook door een Nederlandse stem gelukkig. Bij sommige dingen wel nuttig ('Pieters Church') maar soms wordt er ook echt compleet nutteloze informatie geven ( 'Revalidation Center' :') ). Wat mij betreft mag de info worden beperkt tot het centrum (hooglandse/pieterskerk, de grote musea), een aanduiding 'Train Station' en de universiteitsgebouwen. Nu worden er ook dingen aangegeven als 'concert hall', en dan maar een klein muziek halletje ipv een grote zoals de Melkweg of Paradiso of zo. Dat vind ik neit zo nuttig.
Geert
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Geert »

pedaalemmerzak schreef:We zijn hier in Nederland dus áls er al Engels wordt ingesproken (wat m.i. buiten Amsterdam en de luchthavens absoluut niet hoeft vanwege de geringe aantallen toeristen) mag men al blij zijn, dan moet men ook nog niet gaan lopen eisen om een native Engelse stem. We zitten hier immers in Nederland waar je gewoon keurig Engels met een licht Nederlands accent mag verwachten, en geen BBC perfecte Received Pronunciation.
Misschien een verrassing voor je, maar toeristen en internationale bezoekers komen op meer plekken dan Amsterdam en Schiphol. Sowieso is de doelgroep groter dan toeristen alleen. Al eens bedacht hoeveel internationale bezoekers er bijvoorbeeld zijn voor de internationale organisaties in Den Haag, of in een zakenstad als Rotterdam?

Een houding als "men mag blij zijn dat er überhaupt Engels wordt omgeroepen" getuigt van weinig respect en gastvrijheid voor buitenlandse bezoekers. Een van de grote voordelen van Nederland als handelsland is dat wij Nederlands redelijk goed meerdere talen spreken en ook niet schromen om dat te doen. Laat dat dan vooral ook blijken op nuttige plekken zoals in het OV.
pedaalemmerzak

Geert schreef:
pedaalemmerzak schreef:We zijn hier in Nederland dus áls er al Engels wordt ingesproken (wat m.i. buiten Amsterdam en de luchthavens absoluut niet hoeft vanwege de geringe aantallen toeristen) mag men al blij zijn, dan moet men ook nog niet gaan lopen eisen om een native Engelse stem. We zitten hier immers in Nederland waar je gewoon keurig Engels met een licht Nederlands accent mag verwachten, en geen BBC perfecte Received Pronunciation.
Misschien een verrassing voor je, maar toeristen en internationale bezoekers komen op meer plekken dan Amsterdam en Schiphol. Sowieso is de doelgroep groter dan toeristen alleen. Al eens bedacht hoeveel internationale bezoekers er bijvoorbeeld zijn voor de internationale organisaties in Den Haag, of in een zakenstad als Rotterdam?
Tot voor kort werd er zo goed als helemaal geen Engels gebruikt buiten Schiphol en Amsterdam, en toen redden al die internationale mensen zich ook gewoon. Waarom men daar nu pas mee komt is mij een raadsel.
Maar goed ik ben er op zich niet op tegen om de meest relevante info ook in het Engels om te roepen, maar dan moeten mensen niet nog gaan lopen zeuren dat het is ingesproken door een Nederlander (wat je altijd in een licht accent zult horen, ook bij mensen die verder vloeiend Engels spreken) ipv een Engelsman.
Een houding als "men mag blij zijn dat er überhaupt Engels wordt omgeroepen" getuigt van weinig respect en gastvrijheid voor buitenlandse bezoekers. Een van de grote voordelen van Nederland als handelsland is dat wij Nederlands redelijk goed meerdere talen spreken en ook niet schromen om dat te doen. Laat dat dan vooral ook blijken op nuttige plekken zoals in het OV.
Nederlanders spreken inderdaad goed Engels, ondanks een licht dunglish accent, dus laten we dat vooral horen, ipv een Engelsman in te huren voor perfect Queen's English wat echt totaal onnodig is.

Overigens kan ik Nederlanders die Engels spreken vaak beter verstaan dan échte Engelsen die vaak zo plat spreken als ik weet niet wat (Cockney, Scouse, Scots, Geordie etc.). Heb letterlijk wel eens gehad dat we een meisje (uit wales of zo) gewoon écht niet verstonden. :') De meerderheid van de Engelsen is namelijk ééntalig, en als je ééntalig bent begrijp je het concept niet van 'misschien moet ik duidelijker spreken watn anderen verstaan mij misschien niet'.
pedaalemmerzak

Ik vraag me verder af wat het precies waard is om om te roepen binnen Rotterdam:

- Stadhuis (town hall?)
- Euromast
- Erasmusbrug / wilhelminaplein
- Blaak (Cube Houses !)
- Historisch delfshaven
- Blijdorp (Rotterdam Zoo)
- Uiteraard Rotterdam Airport
- Beurs (wat is een koopgoot in het Engels? Purchase Ditch? :') )
- Feijenoord stadium
- Zuidplein / Ahoy Concert Hall

Verder wat reisinformatie maar verder lijkt er me weinig boeiends om om te roepen. Het is nou niet echt de voor toeristen meest boeiende stad.
Plaats reactie