Concept-vervoerplan GVB 2018
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Hoe zie je dat voor je? Er liggen geen sporen tussen de westelijke Weteringschans en de Vijzelstraat. En om nu nóg een parallelle tramlijn aan de NZL in te stellen lijkt me wat overdreven.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Jaaaa tramtunnelVIRM schreef:Over dat bericht twee pagina's terug over het weghalen van de trams uit de Leidsestraat: hoe moet ik dat zien? Lijkt mij dat je lijnen dan in hele rare kronkels moet gaan rijden, of onder de grond gaan...
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
Je kan altijd een rondje van de zaak doen. Nee, die zouden dan inderdaad aangelegd moeten worden. Verder kun je de 24 of de2 ook afbuigen naar het Rembrandtplein en Artis om te veel parallelliteit te voorkomen. Aan de andere kant ontkom je volgens mij niet aan parallelliteit als je één van de vier hoofdtoegangen tot de binnenstad zou afsluiten en van de drie overgebleven er ook één parallel aan de NZL rijdt.Alargule schreef:Hoe zie je dat voor je? Er liggen geen sporen tussen de westelijke Weteringschans en de Vijzelstraat. En om nu nóg een parallelle tramlijn aan de NZL in te stellen lijkt me wat overdreven.
Het afsnijden van het Leidseplein kan bijvoorbeeld langs de achterkant van het Rijks langs naar de Stadhouderskade of zonder infra-aanpassingen via de oude route van lijn 16, al kom je dan ook niet in de buurt van het Leidseplein wat een groot gemis zal zijn.
Wel grappig dat dit nu ter sprake komt, trouwens: ik ben een ideetje voor een tunnel onder het Leidseplein aan het uitwerken. Binnenkort meer op mijn blog ;)
- trolly
Ben benieuwd. Mijn laatste mijmering over tramtunnels in de binnenstad is, dat die vanwege de hellingen tamelijk ondiep moeten zijn, en dus geen boortunnels, wat weer een hoop overlast en sloop oplevert. Voordelen als financierbaarheid en fasering zouden daardoor in verhouding weleens minder groot kunnen uitvallen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Precies mijn gedachte. De tekst staat er inmiddels al, nu alleen de verluchtigingen nog.
-
Hmm, ik leg nu ineens pas de link met een vergelijkbaar ideetje van een tramtunnel tussen het Surinameplein en de Roetersstraat dat ik een paar weken geleden had uitgewerkt. Om daar een tramnet bij te ontwerpen moest ik namelijk erg mijn best doen om überhaupt nog een lijn door de Leidsestraat te krijgen. Met wat kleine aanpassingen moet dat netwerk dus wel 'Leidsestraat-vrij' te maken zijn.Alargule schreef:Wel grappig dat dit nu ter sprake komt, trouwens: ik ben een ideetje voor een tunnel onder het Leidseplein aan het uitwerken. Binnenkort meer op mijn blog ;)
Een tipje van de sluier is dat ik uit ben gegaan van het GVB netwerk voor 2018 en er door 'mijn' tramtunnel 3 lijnen rijden: De Aker - Muiderpoort, Slotermeer - Diemen (via Surinameplein) en Nieuw Sloten - Azartplein (via nieuwe sporen door de Haarlemmermeerstraat). De lijn Surinameplein - CS is niet meer nodig en lijn 2 is al in de tunnel verdwenen. Dan blijft de lijn Amstel - CS over, maar die wil je eigenlijk koppelen aan het stompje Sloterdijk - Leidseplein dat overblijft met de nieuwe lijnvoering van de binnenring.
Daarmee maak je niet alleen de Leidsestraat tramvrij - wat je wilt - maar zo te lezen ook de directe verbinding CS-Leidseplein - waarvan ik me afvraag of je dat wilt. Ik zit zelf aan een wat andere - conservatievere - lijnvoering te denken die ook uitgaat van het vervoerplan 2018. Maar ik houd mijn kaarten nog even tegen de borst ;)
Soms wat kort door de bocht, en waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar wel interessant om eens over na te denken. Inderdaad is de termijn van slechts een paar weken om te kunnen reageren wel erg kort vergeleken met de jaaaaa-ren die GVB heeft kunnen uittrekken voor een nieuw lijnennet:
En natuurlijk altijd weer grappig om mijn kaartmateriaal te zien opduiken :)
- trolly
^like
Leek me leuk om op de plee te bekijken, dus daar heb ik 'm ook even gepost
Leek me leuk om op de plee te bekijken, dus daar heb ik 'm ook even gepost

- trolly
Daar zijn ze mee bezig :Y
-
In 2003 wist de top ook wel dat die metro never nooit in 2011 zou rijden en het eerder 2016-17 was.
Pro het filmpje: het zit mooi in elkaar en het feit dat GVB het hele netwerk in één klap om wil gooien vind ik ook raar. Veel logischer naar de reizigers toe zou het zijn om de N/Z-lijn in gebruik te nemen binnen het bestaande netwerk, kijken hoe de nieuwe metro bestaande reizigersstromen beïnvloed en vervolgens aan de hand daarvan het netwerk te herstructureren.
Negatief het filmpje: het klinkt een beetje alsof deze meneer Amsterdam het liefst in de tijd zou willen bevriezen en de plaats vooral het poppendorpje moet blijven waar hij zo verliefd op is geworden al die jaren geleden. Dat is natuurlijk naïef en gaat niet gebeuren.
Pro het filmpje: het zit mooi in elkaar en het feit dat GVB het hele netwerk in één klap om wil gooien vind ik ook raar. Veel logischer naar de reizigers toe zou het zijn om de N/Z-lijn in gebruik te nemen binnen het bestaande netwerk, kijken hoe de nieuwe metro bestaande reizigersstromen beïnvloed en vervolgens aan de hand daarvan het netwerk te herstructureren.
Negatief het filmpje: het klinkt een beetje alsof deze meneer Amsterdam het liefst in de tijd zou willen bevriezen en de plaats vooral het poppendorpje moet blijven waar hij zo verliefd op is geworden al die jaren geleden. Dat is natuurlijk naïef en gaat niet gebeuren.
- trolly
Voorbeeldig geassimileerd, dusn-evo schreef:het klinkt een beetje alsof deze meneer Amsterdam het liefst in de tijd zou willen bevriezen en de plaats vooral het poppendorpje moet blijven waar hij zo verliefd op is geworden al die jaren geleden. Dat is natuurlijk naïef en gaat niet gebeuren.

-
Haha true that.
Al vind ik het stiekem wel leuk dat de stad weer een beetje in beweging is na het bouwdipje tijdens de crisis.
Al vind ik het stiekem wel leuk dat de stad weer een beetje in beweging is na het bouwdipje tijdens de crisis.

- Meltrain
- Donateur
Natuurlijk niet. Stel nou dat blijkt dat reizigers hun reisgedrag helemaal niet aanpassen na de opening van de NZL, dan heeft het GVB geen argumenten meer om het lijnennet te wijzigen.n-evo schreef:Veel logischer naar de reizigers toe zou het zijn om de N/Z-lijn in gebruik te nemen binnen het bestaande netwerk, kijken hoe de nieuwe metro bestaande reizigersstromen beïnvloed en vervolgens aan de hand daarvan het netwerk te herstructureren.
Nu kan het GVB beweren dat "uit vervoersmodellen blijkt" dat reizigers hun reisgedrag aanpassen en dat dit lijnennet het beste aansluit bij deze gewijzigde reispatronen. Mocht het reisgedrag toch heel anders uitpakken dan het GVB had voorspeld, dan kan het GVB later alsnog met "maatwerkoplossingen" komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Huu huu verandering overstappen huu eng 
Het is de normaalste zaak van de wereld dat je je netwerk aanpast als er een metrolijn komt. Er rijdt toch ook geen tram meer door de Nieuwmarktbuurt en over de Wibautstraat? Missen we die?
Het is de normaalste zaak van de wereld dat je je netwerk aanpast als er een metrolijn komt. Er rijdt toch ook geen tram meer door de Nieuwmarktbuurt en over de Wibautstraat? Missen we die?
De netwerkwijzigingen waren toen veel minder ingrijpend dan nu. Het omleiden van direct parallel aan de NZL lopende lijnen valt vanuit overlap goed uit te leggen. Lijnen als de 1 en 9 omleiden en lijn 14 opheffen zijn in dat licht een stuk lastiger te verdedigen. En wat dat betreft heeft de videomaker een punt: die wijzigingen lijken vooral rond de NZL te zijn ingebreid: krijg zoveel mogelijk mensen in de lijn. Make them use it.
-
Ik wil net zeggen: er worden nu tal van veranderingen doorgevoerd in gebieden (zoals West) die de N/Z-lijn helemaal niet aan doet.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Nou en, je bent toch sneller door de NZ te gebruiken? Waarom dan al die zwartkijkerij? En vanuit Osdorp en Geuzenveld en zo kun je nog altijd met je schattige tingeltangeltremmetje bij CS komen. Stel je wil van Alexanderplein zo snel mogelijk naar CS, dan pak je toch ook de metro bij Waterlooplein of misschien zelfs Weesperplein?
Wél vraag ik me oprecht af of het echt zo is als die man stelt: dat de subsidie wordt gekort omdat de NZ zo duur is geworden.
Wél vraag ik me oprecht af of het echt zo is als die man stelt: dat de subsidie wordt gekort omdat de NZ zo duur is geworden.
- trolly
Maar verbazingwekkend genoeg blijft er tussen CS en Ceintuurbaan wèl een tram parallel aan de nieuwe metrolijn rijden, terwijl elders juist trajecten worden opgedoekt.Ardan schreef:Het is de normaalste zaak van de wereld dat je je netwerk aanpast als er een metrolijn komt. Er rijdt toch ook geen tram meer door de Nieuwmarktbuurt en over de Wibautstraat? Missen we die?
Ik denk dat Ardan een beetje advocaat voor de duivel aan het spelen is. Los daarvan: de opening van een belangrijk nieuw stuk infra is altijd een goede aanleiding eens kritisch naar je netwerk te kijken. En ik denk dat het met dit tramnet ook wel zal loslopen, al snap ik sommige keuzes niet. Maar het is uiteindelijk een verhaal dat eromheen bedacht is om een vrij kille efficiencyslag wat zoeter te maken.
-
Het plan bestaat natuurlijk voor een deel uit uitgestelde bezuinigingsmaatregelen (GVB roept al jaren dat ze lijn 14 als eerste willen opdoeken als er bezuinigd moet worden) maar het feit dat de opening van de Noord-Zuidlijn ook impact heeft op Diemen en Osdorp lijkt me te verdedigen. Neem Osdorp. Met het huidige lijnennet heb je een redelijke verbinding met CS (wel direct, maar trage tram) en een K-verbinding met Oost (2x trage tram). De NZL zorgt er voor dat je de verbinding Osdorp - CS op hetzelfde redelijke niveau kunt houden (weliswaar overstappen, maar Vijzelgracht - CS is een stuk sneller en metro) maar de verbinding met Oost kunt verbeteren tot redelijk. Datzelfde geldt voor Diemen met een nieuwe verbinding, al is het daar de Oostlijn naar CS en de NZL naar de Dam. Juist door de minder voor de hand liggende stromen ook de NZL in te sturen kun je nieuwe verbindingen maken.
-
Hoezo is er sprake van bezuinigen als de verkeersprestatie van het tramnet straks even hoog ligt in vergelijking met nu?
-
Ja het klopt dat men reizigers de metro in probeert te krijgen. Ook is het waar dat dit in reistijd gerekend ook voordeliger zal zijn. Hierdoor rijden er meer trams op trajecten waar ze relatief gezien sneller kunnen rijden en wordt de capaciteit van ieder voertuig efficiënter ingezet.
Het tramnet + NoordZuidlijn vervoeren hierdoor samen meer reizigers dan als het tramnet niet aangepast zou worden.
Ook is het niet echt vreemd te noemen dat men niet kiest om alleen de direct boven de NoordZuidlijn rijdende trams andere routes te geven. In die situatie hebben de overgebleven stukken van de huidige tramlijnen 100% alleen maar een feederfunctie op de korte afstand, met als gevolg een lage vraag dus een laag aanbod met als gevolg een nog lagere vraag... enzovoorts. Ook blijft het huidige probleem overeind dat de bestaande tramlijnen op delen zwaar overbelast zijn, terwijl vooral op de uitlopers het vrijwel privé vervoer is.
Het GVB zit gewoon met een aantal beperkingen:
- Een eis vanuit de opdrachtgever (de Stadsregio) dat op diverse trajecten in de binnenstad het aantal trams omlaag moet
- Een al jaren steeds verder teruglopende subsidie
- Een beperkte hoeveelheid materieel (materieel wordt door de gemeente betaald en niet direct door het GVB gekocht)
- De beperkte capaciteit van de infrastructuur (diverse kruisingen)
Met deze beperkingen in gedachten vind ik het vervoerplan nog zo gek niet. Nou zijn wij, gebruikers van dit forum, over het algemeen alleen betrokken als reiziger en/of vanuit hobby. Wat natuurlijk een ideale situatie is om zonder enige beperking kritiek te leveren.
Het tramnet + NoordZuidlijn vervoeren hierdoor samen meer reizigers dan als het tramnet niet aangepast zou worden.
Ook is het niet echt vreemd te noemen dat men niet kiest om alleen de direct boven de NoordZuidlijn rijdende trams andere routes te geven. In die situatie hebben de overgebleven stukken van de huidige tramlijnen 100% alleen maar een feederfunctie op de korte afstand, met als gevolg een lage vraag dus een laag aanbod met als gevolg een nog lagere vraag... enzovoorts. Ook blijft het huidige probleem overeind dat de bestaande tramlijnen op delen zwaar overbelast zijn, terwijl vooral op de uitlopers het vrijwel privé vervoer is.
Het GVB zit gewoon met een aantal beperkingen:
- Een eis vanuit de opdrachtgever (de Stadsregio) dat op diverse trajecten in de binnenstad het aantal trams omlaag moet
- Een al jaren steeds verder teruglopende subsidie
- Een beperkte hoeveelheid materieel (materieel wordt door de gemeente betaald en niet direct door het GVB gekocht)
- De beperkte capaciteit van de infrastructuur (diverse kruisingen)
Met deze beperkingen in gedachten vind ik het vervoerplan nog zo gek niet. Nou zijn wij, gebruikers van dit forum, over het algemeen alleen betrokken als reiziger en/of vanuit hobby. Wat natuurlijk een ideale situatie is om zonder enige beperking kritiek te leveren.