Lekker goed beargumenteerd, hier kan ik niet tegen op.Ronald schreef:Dit is echt wél een hele slechte oplossing.
Tram Maastricht - Hasselt
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Laten we het erop houden dat een tramlijn die het belangrijkste knooppunt van de regio niet aandoet niet echt een schoolvoorbeeld van "grenzeloos" vervoer is wat de regio beoogt. En een argument om Maastricht met Parijs te vergelijken vind ik persoonlijk ook niet erg sterk.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Wie gaat er nou een tramlijn aanleggen om er vervolgens 2x per uur op te gaan rijden
Maastricht krijgt overigens 2 haltes, forum mosae (huidige halte) en belvedere (Waar de Bosscherweg over het voedingskanaal heen gaat ongeveer)
Maastricht krijgt overigens 2 haltes, forum mosae (huidige halte) en belvedere (Waar de Bosscherweg over het voedingskanaal heen gaat ongeveer)
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Als de tram het trace van het spoor in Belgie volgt, dan moet die tram wel 3000 Volt aan kunnen. Zo veel hindernissen heb ik niet op Google Maps gezien.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Denk dat het overgrote merendeel dagjesmensen zijn die gaan shoppen in maastricht.Ronald schreef:Laten we het erop houden dat een tramlijn die het belangrijkste knooppunt van de regio niet aandoet niet echt een schoolvoorbeeld van "grenzeloos" vervoer is wat de regio beoogt. En een argument om Maastricht met Parijs te vergelijken vind ik persoonlijk ook niet erg sterk.
Ik denk niet dat er heel veel mensen met die tram gaan en dan met de trein. Er zullen er wel wat zijn, maar dat lijkt me niet de grootste vervoersstroom.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Nope. Er wordt speciaal een extra tramspoor naast de spoorbaan gelegd. De meeste overwegen worden daarom zonder vervanging opgeheven. :Xgroningen schreef:Als de tram het trace van het spoor in Belgie volgt, dan moet die tram wel 3000 Volt aan kunnen. Zo veel hindernissen heb ik niet op Google Maps gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ok dat is wel echt belachelijk. Waarom kan de tram niet gewoon over het huidige spoor :')
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Wat niet is kan nog komen. Het is dit of anders voorlopig helemaal niks.Ronald schreef:Laten we het erop houden dat een tramlijn die het belangrijkste knooppunt van de regio niet aandoet niet echt een schoolvoorbeeld van "grenzeloos" vervoer is wat de regio beoogt. En een argument om Maastricht met Parijs te vergelijken vind ik persoonlijk ook niet erg sterk.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Als 2021 gehaald wordt, houdt dat in dat dat 14 jaar later is dan ze eigenlijk hadden gewild xD
In 2003 werd er al gesproken over de aanleg, toen hadden ze over de ingebruikname uiterlijk eind 2007
In 2003 werd er al gesproken over de aanleg, toen hadden ze over de ingebruikname uiterlijk eind 2007
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ik dacht dat het trace tot aan de grens al klaar was en dat er zelfs al een goederentrein op gereden heeft.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Tsja het ziet er nu wel wat definitiever uit maar voor het zelfde geld komt het ding er alsnog niet.
Wat denken jullie dat de belangrijkste reizigersgroep zal zijn van deze tram? Ik denk eigenlijk het volgende:
- Dagjesmensen die gaan shoppen in Maastricht (gaan shoppen in Hasselt lijkt me minder waarschijnlijk vanuit Maastricht, behalve wellicht om sigaretten of zo te halen die daar iets goedkoper zijn is in België eigenlijk bijna alles even duur of zelfs duurder dan in Nederland)
- Studenten uit België die studeren in Maastricht (deze groep zal maar langzaam gaan groeien, pas als de tram er een aantal jaren rijdt)
- Mensen in België die werken in maastricht en mensen in Maastricht die werken in België (ook dit lijkt me - helaas - maar een kleine groep)
- Mensen die naar het ziekenhuis e.d. moeten
- Mensen die vanuit Hasselt naar het station willen en verder reizen met de trein in Limburg (ook dit lijkt me een heel kleine groep, zeker aangezien het ding niet bij het station komt)
- Mensen uit Maastricht die vanuit Hasselt verder willen reizen in België (ook dit lijkt me een zeer kleine groep)
- Reizigers van en naar Maastricht Airport (er vertrekt daar bijna niks vandaan dus lijkt me onwaarschijnlijk)
Ik denk dus dat 2x per uur al zeker geen volle trams gaat opleveren, wellicht alleen op zaterdag.
Wat denken jullie dat de belangrijkste reizigersgroep zal zijn van deze tram? Ik denk eigenlijk het volgende:
- Dagjesmensen die gaan shoppen in Maastricht (gaan shoppen in Hasselt lijkt me minder waarschijnlijk vanuit Maastricht, behalve wellicht om sigaretten of zo te halen die daar iets goedkoper zijn is in België eigenlijk bijna alles even duur of zelfs duurder dan in Nederland)
- Studenten uit België die studeren in Maastricht (deze groep zal maar langzaam gaan groeien, pas als de tram er een aantal jaren rijdt)
- Mensen in België die werken in maastricht en mensen in Maastricht die werken in België (ook dit lijkt me - helaas - maar een kleine groep)
- Mensen die naar het ziekenhuis e.d. moeten
- Mensen die vanuit Hasselt naar het station willen en verder reizen met de trein in Limburg (ook dit lijkt me een heel kleine groep, zeker aangezien het ding niet bij het station komt)
- Mensen uit Maastricht die vanuit Hasselt verder willen reizen in België (ook dit lijkt me een zeer kleine groep)
- Reizigers van en naar Maastricht Airport (er vertrekt daar bijna niks vandaan dus lijkt me onwaarschijnlijk)
Ik denk dus dat 2x per uur al zeker geen volle trams gaat opleveren, wellicht alleen op zaterdag.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ik kan voor mezelf spreken dat toen ik nog dichter bij de grens woonde ik eigenlijk niet zo vaak naar België ging voor boodschappen. In tegendeel alle belgen komen naar de AH voor de 6-flessen-dezelfde-wijn-korting die er toen nog was, en andere aanbiedingen. En ze kwamen naar de boerderijen e.d. om groenten, aardappelen etc. te kopen. Ik denk dus dat de vervoersstromen nogal eenzijdig worden.
Werken aan weerszijden van de grens ligt wel wat gelijkmatiger verdeeld, maar toch ook meer Belgen die in NL werkten dan andersom.
Maar ik ken de lokale situatie in Maastricht en Hasselt niet zo goed. Is er een grote shopping in Hasselt? Dan trekt dat wel wat reizigers denk ik.
Werken aan weerszijden van de grens ligt wel wat gelijkmatiger verdeeld, maar toch ook meer Belgen die in NL werkten dan andersom.
Maar ik ken de lokale situatie in Maastricht en Hasselt niet zo goed. Is er een grote shopping in Hasselt? Dan trekt dat wel wat reizigers denk ik.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Daardoor blijft het wel een stuk betaalbaarder, maar als je op rare tijden naar een dorpje moet heb je inderdaad wel een probleem.olof schreef: In België zijn de frequenties van openbaar vervoer een stuk lager dan wij gewend zijn.
Laatst gewijzigd door Chrysa op vr 16 dec 2016, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
De tram gaat de universiteitscampus in Hasselt bedienen. Verder wil men een gemiddelde halteafstand van vijf kilometer buiten Hasselt, dus er zullen hooguit twee of drie dorpjes met de tram ontsloten worden die nu geen station hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Omdat dit een Vlaams project is en de treinsporen federaal zijn. De federale overheid investeert niet in regionale projecten dus dan maar een tramspoor ernaast.pedaalemmerzak schreef:Ok dat is wel echt belachelijk. Waarom kan de tram niet gewoon over het huidige spoor :')
Ben er overigens ook niet zeker van wat de spoorbreedte gaat worden, de tramsporen die nu in Hasselt liggen lijken wel metersporig...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Hahahahahahahahaha, alleen in BelgiëSuus schreef:Omdat dit een Vlaams project is en de treinsporen federaal zijn. De federale overheid investeert niet in regionale projecten dus dan maar een tramspoor ernaast.pedaalemmerzak schreef:Ok dat is wel echt belachelijk. Waarom kan de tram niet gewoon over het huidige spoor :')
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Als ik dit allemaal zo hoor heb ik eigenlijk iets van: laat dan het hele project maar zitten, en versnel eventueel de busroutes (b.v. een express-spitsbus).
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Als het Hasseltse net meterspoor is, lijkt normaalspoor voor de hand te liggen. Dan kan het nieuwe tracé als hondenuitlaatplaats dienen tot er normaalsporig materieel gevonden is...Suus schreef:Ben er overigens ook niet zeker van wat de spoorbreedte gaat worden, de tramsporen die nu in Hasselt liggen lijken wel metersporig...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
In Hasselt rijden geen trams, er liggen alleen wel tramsporen: https://goo.gl/maps/o6fc1Ev1HmG2
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ik zie het ook niet zo zitten. Je krijgt dadelijk een hele dure tramverbinding, die net niet aansluit op een OV-knooppunt en die op zaterdag maar 1x/uur rijdt. Ik weet dat de railfrequenties in België niet heel hoog liggen, maar er rijden genoeg bussen 10-12x/uur van grote steden naaar omliggende plaatsen (Liège - Ans).
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Ah, op die fiets. Ik kom te weinig in die hoek. Maar wel fijn dat er in Hasselt ruim voldoende plek is om de hond uit te laten :YSuus schreef:In Hasselt rijden geen trams, er liggen alleen wel tramsporen: https://goo.gl/maps/o6fc1Ev1HmG2
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Er is redelijk wat verkeer Hasselt-Maastricht in de huidige bus. Ik ga er van uit dat die dan wordt opgeheven en men naar de tram wordt verwezen.
In mijn beleving bestaat het volk in die bus aan de Nederlandse kant van de grens nu uit winkelend publiek (naar Maastricht; winkelen in Hasselt wordt best veel gedaan door Limburgers maar de rol van de bus is daarin marginaal), en studenten (ook met name richting Maastricht lijkt me, hoewel er ook wat Nederlanders studeren in bv Diepenbeek).
Of het een tram rechtvaardigt? Misschien genereert deze wat extra winkelaars, omdat het aantrekkelijk en sneller is, en wat stappers, als er een goede avonddienst geboden wordt (late ritten zijn schaars bij De Lijn).
Een deel van de studenten stapt overigens te Maastricht station over richting Randwyck, want een groot deel van de Universiteit bevindt zich daar. Bij een tram die eindigt op Mosae Forum is de trein daarvoor geen optie meer en moet men met bus 10 die via de Kennedybrug naar Randwyck gaat. Of lijn 1/2 maar dan moet men eerst naar Markt/Boschstraat lopen.
Er is ook best veel grensverkeer van forenzen, en met hele goede aansluitingen en aanmerkelijke versnelling is de tram wellicht een alternatief, maar op het moment is de auto daarin echt heer en meester.
In mijn beleving bestaat het volk in die bus aan de Nederlandse kant van de grens nu uit winkelend publiek (naar Maastricht; winkelen in Hasselt wordt best veel gedaan door Limburgers maar de rol van de bus is daarin marginaal), en studenten (ook met name richting Maastricht lijkt me, hoewel er ook wat Nederlanders studeren in bv Diepenbeek).
Of het een tram rechtvaardigt? Misschien genereert deze wat extra winkelaars, omdat het aantrekkelijk en sneller is, en wat stappers, als er een goede avonddienst geboden wordt (late ritten zijn schaars bij De Lijn).
Een deel van de studenten stapt overigens te Maastricht station over richting Randwyck, want een groot deel van de Universiteit bevindt zich daar. Bij een tram die eindigt op Mosae Forum is de trein daarvoor geen optie meer en moet men met bus 10 die via de Kennedybrug naar Randwyck gaat. Of lijn 1/2 maar dan moet men eerst naar Markt/Boschstraat lopen.
Er is ook best veel grensverkeer van forenzen, en met hele goede aansluitingen en aanmerkelijke versnelling is de tram wellicht een alternatief, maar op het moment is de auto daarin echt heer en meester.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er
Dan moeten er simpelweg meer bussen vanaf die halte naar Randwyck gaan lopen. Dan is een overstap op de trein niet meer nodig voor de grootste groep reizigers. De rest kan of met de bus naar het station, of simpelweg lopen (het is minder dan een kwartier).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten