Tram Maastricht - Hasselt

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Ronald schreef:Dit is echt wél een hele slechte oplossing.
Lekker goed beargumenteerd, hier kan ik niet tegen op.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Ronald »

Laten we het erop houden dat een tramlijn die het belangrijkste knooppunt van de regio niet aandoet niet echt een schoolvoorbeeld van "grenzeloos" vervoer is wat de regio beoogt. En een argument om Maastricht met Parijs te vergelijken vind ik persoonlijk ook niet erg sterk.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Tjekken »

Wie gaat er nou een tramlijn aanleggen om er vervolgens 2x per uur op te gaan rijden :lol: :lol:

Maastricht krijgt overigens 2 haltes, forum mosae (huidige halte) en belvedere (Waar de Bosscherweg over het voedingskanaal heen gaat ongeveer)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door groningen »

Als de tram het trace van het spoor in Belgie volgt, dan moet die tram wel 3000 Volt aan kunnen. Zo veel hindernissen heb ik niet op Google Maps gezien.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Ronald schreef:Laten we het erop houden dat een tramlijn die het belangrijkste knooppunt van de regio niet aandoet niet echt een schoolvoorbeeld van "grenzeloos" vervoer is wat de regio beoogt. En een argument om Maastricht met Parijs te vergelijken vind ik persoonlijk ook niet erg sterk.
Denk dat het overgrote merendeel dagjesmensen zijn die gaan shoppen in maastricht.

Ik denk niet dat er heel veel mensen met die tram gaan en dan met de trein. Er zullen er wel wat zijn, maar dat lijkt me niet de grootste vervoersstroom.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Suus »

groningen schreef:Als de tram het trace van het spoor in Belgie volgt, dan moet die tram wel 3000 Volt aan kunnen. Zo veel hindernissen heb ik niet op Google Maps gezien.
Nope. Er wordt speciaal een extra tramspoor naast de spoorbaan gelegd. De meeste overwegen worden daarom zonder vervanging opgeheven. :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Ok dat is wel echt belachelijk. Waarom kan de tram niet gewoon over het huidige spoor :')
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door JWM »

Ronald schreef:Laten we het erop houden dat een tramlijn die het belangrijkste knooppunt van de regio niet aandoet niet echt een schoolvoorbeeld van "grenzeloos" vervoer is wat de regio beoogt. En een argument om Maastricht met Parijs te vergelijken vind ik persoonlijk ook niet erg sterk.
Wat niet is kan nog komen. Het is dit of anders voorlopig helemaal niks.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Plutona »

Als 2021 gehaald wordt, houdt dat in dat dat 14 jaar later is dan ze eigenlijk hadden gewild xD
In 2003 werd er al gesproken over de aanleg, toen hadden ze over de ingebruikname uiterlijk eind 2007
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door groningen »

Ik dacht dat het trace tot aan de grens al klaar was en dat er zelfs al een goederentrein op gereden heeft.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Tsja het ziet er nu wel wat definitiever uit maar voor het zelfde geld komt het ding er alsnog niet.

Wat denken jullie dat de belangrijkste reizigersgroep zal zijn van deze tram? Ik denk eigenlijk het volgende:

- Dagjesmensen die gaan shoppen in Maastricht (gaan shoppen in Hasselt lijkt me minder waarschijnlijk vanuit Maastricht, behalve wellicht om sigaretten of zo te halen die daar iets goedkoper zijn is in België eigenlijk bijna alles even duur of zelfs duurder dan in Nederland)
- Studenten uit België die studeren in Maastricht (deze groep zal maar langzaam gaan groeien, pas als de tram er een aantal jaren rijdt)
- Mensen in België die werken in maastricht en mensen in Maastricht die werken in België (ook dit lijkt me - helaas - maar een kleine groep)
- Mensen die naar het ziekenhuis e.d. moeten
- Mensen die vanuit Hasselt naar het station willen en verder reizen met de trein in Limburg (ook dit lijkt me een heel kleine groep, zeker aangezien het ding niet bij het station komt)
- Mensen uit Maastricht die vanuit Hasselt verder willen reizen in België (ook dit lijkt me een zeer kleine groep)
- Reizigers van en naar Maastricht Airport (er vertrekt daar bijna niks vandaan dus lijkt me onwaarschijnlijk)

Ik denk dus dat 2x per uur al zeker geen volle trams gaat opleveren, wellicht alleen op zaterdag.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik kan voor mezelf spreken dat toen ik nog dichter bij de grens woonde ik eigenlijk niet zo vaak naar België ging voor boodschappen. In tegendeel alle belgen komen naar de AH voor de 6-flessen-dezelfde-wijn-korting die er toen nog was, en andere aanbiedingen. En ze kwamen naar de boerderijen e.d. om groenten, aardappelen etc. te kopen. Ik denk dus dat de vervoersstromen nogal eenzijdig worden.

Werken aan weerszijden van de grens ligt wel wat gelijkmatiger verdeeld, maar toch ook meer Belgen die in NL werkten dan andersom.

Maar ik ken de lokale situatie in Maastricht en Hasselt niet zo goed. Is er een grote shopping in Hasselt? Dan trekt dat wel wat reizigers denk ik.
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Chrysa »

olof schreef: In België zijn de frequenties van openbaar vervoer een stuk lager dan wij gewend zijn.
Daardoor blijft het wel een stuk betaalbaarder, maar als je op rare tijden naar een dorpje moet heb je inderdaad wel een probleem.
Laatst gewijzigd door Chrysa op vr 16 dec 2016, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Suus »

De tram gaat de universiteitscampus in Hasselt bedienen. Verder wil men een gemiddelde halteafstand van vijf kilometer buiten Hasselt, dus er zullen hooguit twee of drie dorpjes met de tram ontsloten worden die nu geen station hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Suus »

pedaalemmerzak schreef:Ok dat is wel echt belachelijk. Waarom kan de tram niet gewoon over het huidige spoor :')
Omdat dit een Vlaams project is en de treinsporen federaal zijn. De federale overheid investeert niet in regionale projecten dus dan maar een tramspoor ernaast.

Ben er overigens ook niet zeker van wat de spoorbreedte gaat worden, de tramsporen die nu in Hasselt liggen lijken wel metersporig...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Suus schreef:
pedaalemmerzak schreef:Ok dat is wel echt belachelijk. Waarom kan de tram niet gewoon over het huidige spoor :')
Omdat dit een Vlaams project is en de treinsporen federaal zijn. De federale overheid investeert niet in regionale projecten dus dan maar een tramspoor ernaast.
Hahahahahahahahaha, alleen in België :lol:
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Als ik dit allemaal zo hoor heb ik eigenlijk iets van: laat dan het hele project maar zitten, en versnel eventueel de busroutes (b.v. een express-spitsbus).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door trolly »

Suus schreef:Ben er overigens ook niet zeker van wat de spoorbreedte gaat worden, de tramsporen die nu in Hasselt liggen lijken wel metersporig...
Als het Hasseltse net meterspoor is, lijkt normaalspoor voor de hand te liggen. Dan kan het nieuwe tracé als hondenuitlaatplaats dienen tot er normaalsporig materieel gevonden is...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door Suus »

In Hasselt rijden geen trams, er liggen alleen wel tramsporen: https://goo.gl/maps/o6fc1Ev1HmG2 :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door frankberg19 »

Ik zie het ook niet zo zitten. Je krijgt dadelijk een hele dure tramverbinding, die net niet aansluit op een OV-knooppunt en die op zaterdag maar 1x/uur rijdt. Ik weet dat de railfrequenties in België niet heel hoog liggen, maar er rijden genoeg bussen 10-12x/uur van grote steden naaar omliggende plaatsen (Liège - Ans).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door trolly »

Suus schreef:In Hasselt rijden geen trams, er liggen alleen wel tramsporen: https://goo.gl/maps/o6fc1Ev1HmG2 :lol:
Ah, op die fiets. Ik kom te weinig in die hoek. Maar wel fijn dat er in Hasselt ruim voldoende plek is om de hond uit te laten :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 07 feb 2014, 09:49

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door jorgo »

Er is redelijk wat verkeer Hasselt-Maastricht in de huidige bus. Ik ga er van uit dat die dan wordt opgeheven en men naar de tram wordt verwezen.

In mijn beleving bestaat het volk in die bus aan de Nederlandse kant van de grens nu uit winkelend publiek (naar Maastricht; winkelen in Hasselt wordt best veel gedaan door Limburgers maar de rol van de bus is daarin marginaal), en studenten (ook met name richting Maastricht lijkt me, hoewel er ook wat Nederlanders studeren in bv Diepenbeek).

Of het een tram rechtvaardigt? Misschien genereert deze wat extra winkelaars, omdat het aantrekkelijk en sneller is, en wat stappers, als er een goede avonddienst geboden wordt (late ritten zijn schaars bij De Lijn).

Een deel van de studenten stapt overigens te Maastricht station over richting Randwyck, want een groot deel van de Universiteit bevindt zich daar. Bij een tram die eindigt op Mosae Forum is de trein daarvoor geen optie meer en moet men met bus 10 die via de Kennedybrug naar Randwyck gaat. Of lijn 1/2 maar dan moet men eerst naar Markt/Boschstraat lopen.

Er is ook best veel grensverkeer van forenzen, en met hele goede aansluitingen en aanmerkelijke versnelling is de tram wellicht een alternatief, maar op het moment is de auto daarin echt heer en meester.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Tram Maastricht - Hasselt komt er

Bericht door pedaalemmerzak »

Dan moeten er simpelweg meer bussen vanaf die halte naar Randwyck gaan lopen. Dan is een overstap op de trein niet meer nodig voor de grootste groep reizigers. De rest kan of met de bus naar het station, of simpelweg lopen (het is minder dan een kwartier).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten