Mag ik even kwijt
- Hainje
Re: Mag ik even kwijt #203
Het stoort mij meer dat Frankrijk bommen gooit op Syrië omdat daar de daders vandaan zouden komen, terwijl de politiek gedurende de afgelopen eeuwen (kolonisatie en de afwikkeling na de verzelfstandiging van die kolonies) de ideale voedingsbodem IN Frankrijk hebben gecreëerd voor terrorisme.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
De publieke omroep staat wel weer in z'n hemd met de actuele talkshows die vanaf nu het hele jaar door zouden zijn.
- Vinny
In Duitsland zijn er anders ook radicaliserende tieners:Hainje schreef:Het stoort mij meer dat Frankrijk bommen gooit op Syrië omdat daar de daders vandaan zouden komen, terwijl de politiek gedurende de afgelopen eeuwen (kolonisatie en de afwikkeling na de verzelfstandiging van die kolonies) de ideale voedingsbodem IN Frankrijk hebben gecreëerd voor terrorisme.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/buiten ... -te-plegen
Ik maak me daar eerlijk gezegd wel zorgen over. Er is een behoorlijke groep "wandelende tijdbommen" in de maak. Met elke aanslag komen de bevolkingsgroepen in Europa verder tegen over elkaar te staan, waardoor er een gevaarlijke escalatie van het geweld kan komen. Ik verwacht zeker geen derde wereldoorlog, maar meer intifadah-achtige toestanden. Dat maakt het leven er niet gezelliger op kan ik je wel vertellen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Oud-beheerder OVNL
Zonder iets te willen bagatelliseren: dat radicaliseren is toch ook van alle tijden? De tijd van IRA en ETA enzo liggen toch niet zo ver achter ons? De gedachte erachter was anders en het doel ook, maar radicaliseren is geen nieuwe trend.
-
Zou het dan toch iets te maken hebben met een bepaald geloof dat de meeste radicalen tegenwoordig aanhangen, of in ieder geval beweren aan te hangen? 

- Hainje
Radicaliseren is van alle tijden, het verschil echter met de voorbeelden die jij noemt zijn dat destijds het hele gevecht in een relatief klein gebied gevoerd werd. Je hoefde je geen zorgen te maken dat er ineens iets in je achtertuin zou gebeuren.Wubbo schreef:Zonder iets te willen bagatelliseren: dat radicaliseren is toch ook van alle tijden? De tijd van IRA en ETA enzo liggen toch niet zo ver achter ons? De gedachte erachter was anders en het doel ook, maar radicaliseren is geen nieuwe trend.
Wat we tegenwoordig hebben is een organisatie die aanslagen pleegt in een veel groter gebied dan Baskenland of N-Ierland. Daarnaast zijn mensen tegenwoordig veel onzekerder in het bestaan, flexwerken is de norm. Ook stijgen de lonen nauwelijks en hebben mensen - al dan niet terecht - het idee dat alles wel gewoon duurder wordt. Intussen lezen/horen veel mensen dat asielzoekers 'alles krijgen', onzin natuurlijk, maar men leest uiteindelijk wat men wil lezen. De combinatie desinformatie, bestaansonzekerheid, het gebrek aan een constructief antwoord uit de politiek en populisme maakt dat mensen zich niet meer veilig voelen in hun eigen land. De media is vooral uit op sensatieverhalen, wat het onbehagen alleen maar voedt.
- AppleMoose
Je hoeft niet een bepaald geloof (religie) aan te hangen om te kunnen radicaliseren. Er zijn genoeg andere voorbeelden te bedenken van personen die zo in hun eigen ideeën zijn gaan geloven en mensen die anders denken zo zijn gaan verafschuwen, dat ze ook aanslagen hebben gepleegd.Aking schreef:Zou het dan toch iets te maken hebben met een bepaald geloof dat de meeste radicalen tegenwoordig aanhangen, of in ieder geval beweren aan te hangen?
En blandning av sött och salt.
- isadora
Eens, maar een bepaalde combinatie treedt wel opMERKELijk vaker voor het voetlicht, als je de pers mag geloven. 

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- AppleMoose
Dat heeft ook te maken met waar men de focus op legt. Media zijn ook niet helemaal neutraal (al beweren ze dat wel). En ja, op dit moment is radicalisme binnen een bepaalde religie actueler dan een paar milieugekken die een andere wereld willen. In het verleden hadden wie die gekken wel degelijk. Ach, zo heeft elke tijd wel wat eigenlijk. Onze ouders (en zeker ook een aantal gebruikers hier) groeiden op in de tijd van de Koude Oorlog, onze opa's en oma's hadden de Wereldoorlogen en wij hebben nu terrorisme.
En blandning av sött och salt.
- Vinny
Het heeft denk ik vooral met identiteitsvorming te maken. In "Goedemorgen Nederland" (NPO 1) werd daar gisteren verrassend genuanceerd overgesproken: na iedere aanslag worden tieners op school van Islamitische huize nog harder uitgescholden dan ze toch al deden, waarmee de kans op radicalisering alleen maar toeneemt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Suus
- Contacteer:
Eens met Vinny, helaas wordt er alleen nog maar naar de meest uitgesproken meningen geluisterd, niet naar het genuanceerde verhaal 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Hainje
Serious Request loopt volgens mij helemaal niet zo lekker dit jaar. Was de eindstand vorig jaar al een 'bedroevende' 7 miljoen, gisteren hadden ze een tussenstand van 1,3 miljoen, wat ze meestal binnen een dag al binnen hadden. En nu krijg je continu een bannertje in beeld met 'doneer nu op giro 661'. De eindstand hoeft echt geen 200 miljoen te worden, maar minimaal 10 miljoen moet toch wel kunnen? Zou Gerard Ekdom zo'n stuwende kracht in het evenement zijn geweest? :o
-
Soms gaan dingen gewoon te lang door. Als ze slim zijn is dit de laatste editie.
- Hainje
Mja, ze hebben Apeldoorn al groen licht gegeven, dus volgend jaar zal er denk ik nog wel een editie komen. Maar wat je zegt klopt wel, het format SR is uitgemolken. Misschien dat ze Gerard nog een keer kunnen verleiden even over te komen van Radio 2, als afsluiting.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Gerard Ekdom was vanmorgen al telefonisch bij Domien in de show. Vind het wel erg jammer dat hij, Coen Swijnenburg en Giel Beelen er ook niet meer bij zijn.
- Hainje
Giel Beelen mis ik dan weer totaal niet. 

-
De IRA heeft in 1991 (?) een aanslag gepleegd in Roermond.Hainje schreef:Radicaliseren is van alle tijden, het verschil echter met de voorbeelden die jij noemt zijn dat destijds het hele gevecht in een relatief klein gebied gevoerd werd. Je hoefde je geen zorgen te maken dat er ineens iets in je achtertuin zou gebeuren.Wubbo schreef:Zonder iets te willen bagatelliseren: dat radicaliseren is toch ook van alle tijden? De tijd van IRA en ETA enzo liggen toch niet zo ver achter ons? De gedachte erachter was anders en het doel ook, maar radicaliseren is geen nieuwe trend.
...
RAF had ook invloed buiten Duitsland.
Rara pleegde in de jaren '80 redelijk veel aanslagen op de Makro vanwege het Zuid-Afrika beleid van die winkelketen.
In België was er de Bende van Nijvel die door het hele land dood en verderf zaaide :)
Komt dus allemaal betrekkelijk dichtbij :Y
- ArrivaBas
- Contacteer:
Sowieso heeft 3FM een enorme dip op het moment, want al die drie genoemde DJ's zijn of naar een ander tijdslot gegaan (Giel, want Domien heeft nu de ochtend), of naar 538 (Coen SwijnenbergDaantje schreef:Gerard Ekdom was vanmorgen al telefonisch bij Domien in de show. Vind het wel erg jammer dat hij, Coen Swijnenburg en Giel Beelen er ook niet meer bij zijn.

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Suus
- Contacteer:
3FM heeft te lang stilgestaan en Serious Request is nooit meer zo leuk geweest als de editie in Den Haag. #omavertelt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Eens, vind dat Frank en Domien het goed doen, ik merk dat de gasten (vooral de nachtgast) wat meer naar de voorgrond komen.Hainje schreef:Giel Beelen mis ik dan weer totaal niet.
Nu een lekker 'Hollands uurtje' *O*
Wel merk ik dat e.e.a meer geproduceerd is .. zoals de nagellakkende Tijn.
-
3FM, das war einmal...
Inderdaad is SR veel te veel uitgemolken, en daarnaast zijn er inderdaad een hoop goede DJ's pleitos (al mag giel lekker stil en weg blijven :Y )
Inderdaad is SR veel te veel uitgemolken, en daarnaast zijn er inderdaad een hoop goede DJ's pleitos (al mag giel lekker stil en weg blijven :Y )
- Mikos
- Contacteer:
Had ik zomaar een Hainje in de trein zitten vanavond... Ik vermoed niet dé Hainje (van dit forum), maar ik begrijp nu ook beter waar die naam vandaan komt (ik neem eigenlijk nooit de moeite om het voorsteltopic te lezen, daar zal de achterliggende gedachte van de nickname vast in vermeld staan).
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
-
Dus je had een bus in de trein zitten? :o
-
Ehm, wat? Had je iemand in de trein die onder elk scherm op zoek was naar een nummer?
- Hainje
Nope ik was het niet, zat lekker achter mijn beeldscherm SR te kijken de hele avond. Maar hoezo zat er een Hainje in je trein? En hoezo begrijp je het nu beter? Vertéééééél Mikos vertééééééél, niet te snééééééllll, we schrijven mééééé!! :DMikos schreef:Had ik zomaar een Hainje in de trein zitten vanavond... Ik vermoed niet dé Hainje (van dit forum), maar ik begrijp nu ook beter waar die naam vandaan komt (ik neem eigenlijk nooit de moeite om het voorsteltopic te lezen, daar zal de achterliggende gedachte van de nickname vast in vermeld staan).