Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)
-
Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Direct klacht indienen! Chauffeurs moeten helpen, hebben ze zelfs een mail over gehad.
Ik heb geen onderschrift
-
Volgens mij is het geen pretje om nu onder Syntus te werken. Ik zie amper vrolijke chauffeurs en vaak kan een simpele hallo er ook niet vanaf. Ze rijden ook weer hard laatste dagen...
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
-
Niet alle aandenkens zijn uit de Tourquase bussen gehaald.

-
dnmw2705 schreef:Niet alle aandenkens zijn uit de Tourquase bussen gehaald.
https://s23.postimg.org/4nwqrhte3/DSC_2572.jpg
Toch wel leuk he. Vandaag weer in de 1171 (ex 4271) gezeten op lijn x80 en ik zit er toch veel liever in dan in die andere tijdelijke amba's.
- dylanwild94
- Donateur
Laat me raden dit was de 1176?dnmw2705 schreef:Niet alle aandenkens zijn uit de Tourquase bussen gehaald.
Laatst gewijzigd door Daniel op do 12 jan 2017, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nogmaals dezelfde foto uit een quote
Reden: Nogmaals dezelfde foto uit een quote
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Mwoh, ik moest vanmiddag even in het Meander MC zijn (zeldzaam gevalletje dat ik binnen Amersfoort de bus pak) en de chauffeurs die ik trof groetten in elk geval beide terug. Ook waren de bussen redelijk op tijd. (Terug met iets van +5, maar hoorde die chauffeur al de verkeersleiding oproepen dat hij geen KAR had. Verklaart een hoop)dnmw2705 schreef:Volgens mij is het geen pretje om nu onder Syntus te werken. Ik zie amper vrolijke chauffeurs en vaak kan een simpele hallo er ook niet vanaf. Ze rijden ook weer hard laatste dagen...
In elk geval vandaag redelijk kunnen bevestigen dat er Amba's voor Amba's geruild zijn: zag vroeg in de middag de 1195 als inrukkende 299 rijden op de Stadsring in Amersfoort en die had overduidelijk een chauffeur zonder Syntus-uniform achter het stuur wat wel redelijk richting dat die bus bij Tourquase zit wijst.Ezra schreef:Volgens mij rijden er ook enkele ex-Veolia Amba's bij Pouw Vervoer (maar die rijden geloof ik op de scholierenlijnen naar Woerden en Gouda). Daarnaast is de 1176 de ex Pouw Vervoer 102 (Connexxion 4191). Die heb ik ook al enige keren op de Uithoflijnen gespot. Geen idee waar die nu rijdt.
De 1195 is de ex-Veolia 5058 en die heeft een airco op het dak, dus zou zoals gesuggereerd wel met het tunneltje bij De Klomp te maken kunnen hebben. Want tegen de klachten over stadsbussen zonder gordels op de A28 helpt het natuurlijk niet zo.
Echter rijden de Amba's van Tourquase die nu bij Syntus zitten letterlijk overal, daarvan zag ik er vanmiddag bijvoorbeeld weer eentje op lijn 76 rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Dan zou het de 4191 geweest zijn van POUWdylanwild94 schreef:Laat me raden dit was de 1176?dnmw2705 schreef:Niet alle aandenkens zijn uit de Tourquase bussen gehaald.

Laatst gewijzigd door Daniel op do 12 jan 2017, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: En dat is drie
Reden: En dat is drie
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Willen jullie er even aan denken dat het niet de bedoeling is dat foto's gequote worden. Net in dit topic drie keer dezelfde foto uit een quote gehaald
Schapekop in de Keistad
-
Excuus ik zal er op letten!
Laatst gewijzigd door Daniel op do 12 jan 2017, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ook het laatste bericht hoef je niet te quoten ;-)
Reden: Ook het laatste bericht hoef je niet te quoten ;-)
-
Nee, 1180.dylanwild94 schreef:Laat me raden dit was de 1176?dnmw2705 schreef:Niet alle aandenkens zijn uit de Tourquase bussen gehaald.
-
Is het antwoord van Syntus op dit ROCOV advies ook al bekend?sirvinniei schreef:De midis worden roseros http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/145
Ik ben wel nieuwsgierig naar hun antwoord op het eerste punt bij de Setra's (de verhoogde opstap voor de zitplaatsen).
Wat was de redenatie van Syntus om daarvoor te kiezen?
Letterlijk een drempel voor de mensen die minder goed ter been zijn..
-
Heel goed van jou dat je, als behulpzame burger, een medemens even helpt met uitstappen. :pos:slingermonyet schreef:Oke dit gaat wel erg ver hoor. Gisteravond wou oud omaatje uit bus stappen maar had hulp van shauffeur nodig maar zei dat hij niet van zijn stoel mocht dus had ik der geholpen maar de bus was te hoog voor opstapje. Zo kan je toch niet door gaan als syntus?!
Wat is daar mis mee?
Och, wellicht dat de betreffende chauffeur nog in zijn 'Connexxion' modus zat?
Enfin, was het een Amba waarmee gereisd werd? Heeft oma nog geluk.. in een Setra was het 2x afstappen geblazen..

- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Werd even nieuwsgierig na het lezen dat de midibusjes van Rosero zouden worden, dat is immers eveneens een nog niet voorkomend merk in Nederland. Na even Googlen in combinatie met de omschrijving van het Rocov zou dat dus dit type moeten zijn?
Schapekop in de Keistad
-
Dat zijn toch ook de elektrische servicebussen van Den Bosch?
Bij twijfel: gebruik beton.
-
Er was ook een tweedeurs versie van de rosero
Ik heb geen onderschrift
-
- Donateur
- Contacteer:
Volgens geruchten gaan die mogelijk naar Leeuwarden toe, om op lijn 9 te rijden. Maar dat zijn slechts geruchten, dus of het klopt kan ik uiteraard niet beoordelen.MdJ schreef:Dat zijn toch ook de elektrische servicebussen van Den Bosch?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- The Greyhound
Opmerkelijk dat men er nu pas achterkomt dat de Setra's geen lagevloerbussen zijn maar omgebouwde touring cars. Ongeschikt voor agglomeratie of nog erger stadsvervoer zoals in Amersfoort.Durashift schreef:Is het antwoord van Syntus op dit ROCOV advies ook al bekend?sirvinniei schreef:De midis worden roseros http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/145
Ik ben wel nieuwsgierig naar hun antwoord op het eerste punt bij de Setra's (de verhoogde opstap voor de zitplaatsen).
-
Normaal ben ik echt niet de eerste die allerlei problemen van de daken schreeuwt, maar na een maand Syntus moet ook ik toch wat kritische noten kwijt. Ik heb nu bij elkaar misschien 15 keer in een Syntus bus gezeten, en daarbij is zeker 3 keer mijn halte voorbijgereden terwijl ik wel op de stopknop had gedrukt. Heb het gevoel dat een aantal chauffeurs bij Syntus voor het eerst buschauffeur zijn. Dit zeg ik met alle respect, de meeste chauffeurs zijn ook erg vriendelijk, maar sommige rijstijlen komen nog niet erg professioneel over.
Dan de bussen. Setra's. Ze zijn niet alleen foeilelijk (suffe kleurstelling en 'WordArt'-belettering) maar ook verschrikkelijk onpraktisch. Voor een Uithof-lijn zijn ze waarschijnlijk erg fijn, maar in de stad gaat het voor geen meter, onder andere vanwege die enkelbladdeuren en opstapjes bij elke stoel. Waarom überhaupt een Setra? Waarom niet 'gewoon' een Citea of een andere bus waarmee je geen clusterparken op moet zetten omdat een Setra onder andere onnodig hoog is voor sommige tunnels. En nu ik de potentiele midibussen zie... zo'n gepimpte pausmobiel komt ook niet echt robuust over. Naar mijn mening snijdt Syntus zich in z'n eigen vingers door zulke materieeltypes te kiezen in plaats van modellen die zich al hebben bewezen. Overigens moet ik wel zeggen dat ik liever in chauffeurskleren van Syntus rond zou willen lopen dan in die van Connexxion, de kleding oogt stukken frisser.
Dan de bussen. Setra's. Ze zijn niet alleen foeilelijk (suffe kleurstelling en 'WordArt'-belettering) maar ook verschrikkelijk onpraktisch. Voor een Uithof-lijn zijn ze waarschijnlijk erg fijn, maar in de stad gaat het voor geen meter, onder andere vanwege die enkelbladdeuren en opstapjes bij elke stoel. Waarom überhaupt een Setra? Waarom niet 'gewoon' een Citea of een andere bus waarmee je geen clusterparken op moet zetten omdat een Setra onder andere onnodig hoog is voor sommige tunnels. En nu ik de potentiele midibussen zie... zo'n gepimpte pausmobiel komt ook niet echt robuust over. Naar mijn mening snijdt Syntus zich in z'n eigen vingers door zulke materieeltypes te kiezen in plaats van modellen die zich al hebben bewezen. Overigens moet ik wel zeggen dat ik liever in chauffeurskleren van Syntus rond zou willen lopen dan in die van Connexxion, de kleding oogt stukken frisser.
-
Ik begin het gezeur rond die Setra's nu ook wel een beetje zat te worden. Ja het is een nieuwe bus en het is even wennen maar een slechte bus is het zeker niet. Dat de deuren sloom zijn valt ook wel weer mee, die paar seconden extra is nou ook niet een wereldschokkend probleem. De bus kan ook prima gebruikt worden als stadsdienst omdat ie wat hoger is betekend niet dat hij direct ongeschikt is. Ik heb de afgelopen maand geen problemen met de Setra's op de stadsdienst gezien. De stoel verhoging vind ik ook wel meevallen, een kennis van mij is slecht ter been en die zegt dat het een eitje is, en dat de stoelen vooraan in een U-OV bus moeilijker zijn. Het is gewoon even wennen voor iedereen denk ik.
-
Geen idee, misschien stond dat punt ook al in het ROCOV advies ná de eerste schouw en hebben zij dit gewoon herhaald. Het is immers niet gewijzigd (en zal dat ook niet doen, denk ik). Men kan het maar gezegd / geschreven hebben.The Greyhound schreef:Opmerkelijk dat men er nu pas achterkomt dat de Setra's geen lagevloerbussen zijn maar omgebouwde touring cars. Ongeschikt voor agglomeratie of nog erger stadsvervoer zoals in Amersfoort.Durashift schreef:Is het antwoord van Syntus op dit ROCOV advies ook al bekend?sirvinniei schreef:De midis worden roseros http://www.rocovutrecht.nl/download/adviezen/145
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Dat hadden ze in het begin ook al niet. Dus op lijnen 102/107 werkten alle stoplichten in Utrecht niet echt mee. :')Daniel schreef:(Terug met iets van +5, maar hoorde die chauffeur al de verkeersleiding oproepen dat hij geen KAR had. Verklaart een hoop)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
Het is natuurlijk nog steeds een bus die logischerwijs in staat is om reizigers te vervoeren. De vraag is meer, wat heeft een Setra wat een (vermoed ik goedkopere) Citea niet heeft? De Citea heeft een betere en efficiëntere indeling (dus snellere doorstroming), is deels lagevloers, heeft snellere deuren en is veel beter toegankelijk. Bovendien is de Citea als ik me de technische info goed herinner een heel stuk lichter. En dat VDL een Nederlands bedrijf is dat in Nederland produceert is ook mooi meegenomen.noahjo3 schreef:Ik begin het gezeur rond die Setra's nu ook wel een beetje zat te worden. Ja het is een nieuwe bus en het is even wennen maar een slechte bus is het zeker niet. Dat de deuren sloom zijn valt ook wel weer mee, die paar seconden extra is nou ook niet een wereldschokkend probleem. De bus kan ook prima gebruikt worden als stadsdienst omdat ie wat hoger is betekend niet dat hij direct ongeschikt is. Ik heb de afgelopen maand geen problemen met de Setra's op de stadsdienst gezien. De stoel verhoging vind ik ook wel meevallen, een kennis van mij is slecht ter been en die zegt dat het een eitje is, en dat de stoelen vooraan in een U-OV bus moeilijker zijn. Het is gewoon even wennen voor iedereen denk ik.
-
De Citea is gewoon de Ambassador 2.0... en natuurlijk kun je hem goed indelen met mooie stoelen etc maar je kan niet zggen dat een VDL een betere bus is dan een Setra... de Setra steekt met kop en schouders boven de rest uit. Hoe ze op de weg liggen en rijden is bijvoorbeeld al 10x beter dan een VDL Citea.
-
Is dat jouw mening, of zijn dat feiten? en in het laatste geval, heb je daar iets van een bron bij?
-
Re: RE: Re: Aanbesteding concessie Provincie Utrecht 2016-2023
Ik vind persoonlijk Citeas prima rijden en merk in de Setra's vooral dat ik problemen heb met de stoelen, die ik persoonlijk totaal niet vind zitten. Zal wellicht precies goed afgesteld zijn voor gemiddelde lengte, maar ik heb dan toch liever wat neutralere stoelen.BasFrancken schreef:Jonkervoort schreef:Het is natuurlijk nog steeds een bus die logischerwijs in staat is om reizigers te vervoeren. De vraag is meer, wat heeft een Setra wat een (vermoed ik goedkopere) Citea niet heeft? De Citea heeft een betere en efficiëntere indeling (dus snellere doorstroming), is deels lagevloers, heeft snellere deuren en is veel beter toegankelijk. Bovendien is de Citea als ik me de technische info goed herinner een heel stuk lichter. En dat VDL een Nederlands bedrijf is dat in Nederland produceert is ook mooi meegenomen.noahjo3 schreef:Ik begin het gezeur rond die Setra's nu ook wel een beetje zat te worden. Ja het is een nieuwe bus en het is even wennen maar een slechte bus is het zeker niet. Dat de deuren sloom zijn valt ook wel weer mee, die paar seconden extra is nou ook niet een wereldschokkend probleem. De bus kan ook prima gebruikt worden als stadsdienst omdat ie wat hoger is betekend niet dat hij direct ongeschikt is. Ik heb de afgelopen maand geen problemen met de Setra's op de stadsdienst gezien. De stoel verhoging vind ik ook wel meevallen, een kennis van mij is slecht ter been en die zegt dat het een eitje is, en dat de stoelen vooraan in een U-OV bus moeilijker zijn. Het is gewoon even wennen voor iedereen denk ik.
De Citea is gewoon de Ambassador 2.0... en natuurlijk kun je hem goed indelen met mooie stoelen etc maar je kan niet zggen dat een VDL een betere bus is dan een Setra... de Setra steekt met kop en schouders boven de rest uit. Hoe ze op de weg liggen en rijden is bijvoorbeeld al 10x beter dan een VDL Citea.
Ook zijn de Setra's duidelijk niet geschikt voor mensen die slecht ter been zijn.
Wat betreft de indeling: geen lagevloersstoelen en achterin overdreven veel beenruimte. Ik ben 1,85 en er zouden voor mij best wat decimeters af mogen. Dan heb je er zo weer een zitrij bij.
Door de verhogingen en langzame deuren gaat in- en uitstappen niet echt vlug. Ook is achterin weinig hoofdruimte omdat de vloer zo erg verhoogd is.
Bovendien vermoed ik dat de Citea goedkoper zal zijn in alle opzichten. De Citea is namelijk erg licht, ik kan me niet voorstellen dat de relatief veel grotere Setra lichter is, al vermelden ze het gewicht nergens.
Al met al denk ik dat de VDL Citea op essentiële vakken beter is, vooral op het gebied can toegankelijkheid.