Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Geen treinen van en naar Roosendaal tot vannacht 02:00 uur
ROOSENDAAL - Van en naar Roosendaal rijden dinsdag al de hele dag geen treinen als gevolg van een brand in een onderstation. De brand heeft in de nacht van maandag op dinsdag kortsluiting veroorzaakt in het onderstation, waardoor er geen stroom meer op de bovenleiding staat.
Inmiddels verwacht NS dat het oponthoud tot zeker 02:00 uur in de nacht van dinsdag op woensdag zal duren.
Hoe de brand is ontstaan, is nog onbekend. De vertraging die de stremming oplevert is aanzienlijk. Op foto’s is te zien dat de brand behoorlijk wat schade heeft veroorzaakt aan de apparatuur en kabels en leidingen in het onderstation. Monteurs zijn ter plaatse om de schade te inventariseren en te herstellen. Op dit moment is er voor reizigers geen enkel treinverkeer mogelijk van en naar Roosendaal. Er wordt gekeken of het mogelijk is om vanuit andere onderstations een soort bypass aan te leggen zodat er weer stroom op de bovenleiding kan worden gezet.Het is nog niet duidelijk of dit gaat lukken en hoeveel tijd hiervoor nodig is.
Lees verder
ROOSENDAAL - Van en naar Roosendaal rijden dinsdag al de hele dag geen treinen als gevolg van een brand in een onderstation. De brand heeft in de nacht van maandag op dinsdag kortsluiting veroorzaakt in het onderstation, waardoor er geen stroom meer op de bovenleiding staat.
Inmiddels verwacht NS dat het oponthoud tot zeker 02:00 uur in de nacht van dinsdag op woensdag zal duren.
Hoe de brand is ontstaan, is nog onbekend. De vertraging die de stremming oplevert is aanzienlijk. Op foto’s is te zien dat de brand behoorlijk wat schade heeft veroorzaakt aan de apparatuur en kabels en leidingen in het onderstation. Monteurs zijn ter plaatse om de schade te inventariseren en te herstellen. Op dit moment is er voor reizigers geen enkel treinverkeer mogelijk van en naar Roosendaal. Er wordt gekeken of het mogelijk is om vanuit andere onderstations een soort bypass aan te leggen zodat er weer stroom op de bovenleiding kan worden gezet.Het is nog niet duidelijk of dit gaat lukken en hoeveel tijd hiervoor nodig is.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Het was lekker rustig op school vanochtend. :pos:
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Het was een drama om vanuit Den Bosch naar Breda te gaan... de IC Roosendaal-Zwolle reed dus niet verder dan Tilburg, en vanaf Tilburg reed de IC Breda-Eindhoven en die was verrekte klein en verrekte druk! Pfffff
"I try to use public transport, always..."
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Niet andersom joh?Daniel schreef:De brand heeft in de nacht van maandag op dinsdag kortsluiting veroorzaakt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Brand > Isolatie smelt > Kortsluiting kan, maar Kortsluiting > Brand is allicht waarschijnlijker ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Wat is een onderstation?
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Elektriciteitshuisje van het spoor. Via deze installaties wordt o.a. de bovenleiding van stroom voorzien.(Even heel simpel uitgelegd)
Goh.
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Met als belangrijk verschil dat niet alleen de spanning verlaagd wordt (van 10kV naar ±1500V in dit geval) maar ook omgezet wordt in gelijkspanning. Zie ook http://www.energievoorziening.info/onde ... ations.htm
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Dank voor jullie uitleg!
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Een domme vraag kan de NS in zo'n situatie eventueel met diesel treinen rijden? Krijgen de seinen op een andere manier stroom of krijgt deze van de zelfde bron stroom?
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Goederentreinen reden al eerder weer, dus het probleem zat echt in de bovenleiding. Met diesel rijden was dus theoretisch mogelijk geweest, maar had waarschijnlijk niet veel opgeleverd. Dit gebeurde in de nacht, en dan staat een emplacement als Roosendaal (inclusief de perronsporen) vol met materieel. Wil je met diesel kunnen rijden moet je dus eerst die elektrische treinen weg zien te krijgen van de perronsporen, wat je alleen lukt met stroom op de bovenleiding of door ze af te slepen. In ieder geval een tijdrovend klusje, naast dat je eventueel reserve-dieselmaterieel meestal niet op de goede plek hebt staan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Goederentreinen mochten sowieso eerst alleen met diesel het station door en daarna ook met elektrisch materieel maar uitsluitend zonder tractie te geven omdat de bovenleidingsspanning nog instabiel was las ik in het topic hierover op Somda.
Overigens zouden er nu nog altijd beperkingen zijn voor het opstellen in Roosendaal waarbij op slechts een beperkt aantal sporen materieel onder spanning weggezet mag worden. Dit omdat de stroomvoorziening nog via naburige onderstations verloopt zolang het getroffen onderstation hersteld wordt.
En als dit inderdaad de oorzaak is heeft er iemand wel iets uit te leggen denk ik zo.
Overigens zouden er nu nog altijd beperkingen zijn voor het opstellen in Roosendaal waarbij op slechts een beperkt aantal sporen materieel onder spanning weggezet mag worden. Dit omdat de stroomvoorziening nog via naburige onderstations verloopt zolang het getroffen onderstation hersteld wordt.
En als dit inderdaad de oorzaak is heeft er iemand wel iets uit te leggen denk ik zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Wegslepen van treinen op Roosendaal is simpel. Er staat altijd wel een 6400 loc waarmee in een redelijk korte termijn gereden kan worden naar Roosendaal. Er zijn voldoende DM90 treinen over om een dieseldienst te rijden. De vraag is alleen kon de NS de treinen die aan de kant stonden binnen een paar uur gereed maken voor een inzet? Ik werk niet voor de spoorwegen dus ik weet niet of zoiets mogelijk is.
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Laten we dat misverstand maar gelijk de wereld uit helpen: er is geen reserve in de hoeveelheid DM'90, dat wat nu niet gebruikt wordt op Zwolle - Kampen of Zwolle - Enschede, of als reserve daarvan, staat buiten dienst en is niet inzetbaar. Het heropstarten zou in theorie kunnen, maar daar gaat maanden overheen.
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Nee, dat is niet mogelijk. En een 6400 staat ook lang niet altijd paraat in Roosendaal want die heeft daar niets te zoeken. Met mazzel staat de dichtstbijzijnde dieselloc in Lage Zwaluwe (of Oosterhout of Moerdijk), maar die staat daar ook niet voor niks maar is daar bedieningen aan het doen.hidihi schreef:Wegslepen van treinen op Roosendaal is simpel. Er staat altijd wel een 6400 loc waarmee in een redelijk korte termijn gereden kan worden naar Roosendaal. Er zijn voldoende DM90 treinen over om een dieseldienst te rijden. De vraag is alleen kon de NS de treinen die aan de kant stonden binnen een paar uur gereed maken voor een inzet? Ik werk niet voor de spoorwegen dus ik weet niet of zoiets mogelijk is.
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Ik bedoelde geen Roosendaal maar Kijfhoek Wuddo. Op zich maakt het niets uit want als de DM90 niet binnen een paar uur opgestart kan worden heeft het geen zin. In theorie zou je kunnen proberen om de 6400 loc's met rijtuigen te laten rijden maar dat zou technisch waarschijnlijk een onhaalbare zaak zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Wordt vooral frisjes. Een 6400 kan namelijk niet tegelijk een trein rijden en verwarming in de rijtuigen verzorgen. Maar dat wordt langzaamaan wel wat off-topic hier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Dat is niet waar, de 6400 hebben een aparte generator om noodhospitaals van stroom te kunnen voorzien.Daniel schreef:Wordt vooral frisjes. Een 6400 kan namelijk niet tegelijk een trein rijden en verwarming in de rijtuigen verzorgen. Maar dat wordt langzaamaan wel wat off-topic hier.
Die aparte generator kan al rijdend gebruik worden om rijtuigen van stroom te voorzien.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Tot aan je zin over de generator klopt het, maar rijden kunnen ze dan alleen nog met behulp van een soortgenoot...
Railwiki schreef:De locomotieven 6461 - 6475 zijn geschikt om composities tot 10 rijtuigen elektrisch te voeden. Om dit te kunnen doen, dienen de locomotieven in de Hoofdwerkplaats Tilburg aangepast te worden. Zij kunnen dan echter geen tractie meer leveren. De locomotieven waren hiervoor aangepast om met militaire ambulancetreinen te kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Daniel schreef:Tot aan je zin over de generator klopt het, maar rijden kunnen ze dan alleen nog met behulp van een soortgenoot...
Railwiki schreef:De locomotieven 6461 - 6475 zijn geschikt om composities tot 10 rijtuigen elektrisch te voeden. Om dit te kunnen doen, dienen de locomotieven in de Hoofdwerkplaats Tilburg aangepast te worden. Zij kunnen dan echter geen tractie meer leveren. De locomotieven waren hiervoor aangepast om met militaire ambulancetreinen te kunnen rijden.
het werkelijke verhaal, zonder enige vorm van aanpassing.De dieselmotor is afkomstig van MTU. Van de eerste serie van 60 zijn 20 draaistellen door MaK gefabriceerd, en voor 50 locs door Stork RMO in Amsterdam. De draaistellen hebben een grotere radstand dan die van het loctype dat model heeft gestaan, omdat de conventionele blokkenrem is toegepast, in tegenstelling tot het voorbeeld. Voor de loc is een speciale stoel ontworpen die niet alleen naar voren en naar achteren geschoven kan worden, maar ook dwars gekanteld kan worden met het oog op het door het raam naar buiten leunen, onder andere bij het rangeren. De dieselmotor drijft een borstelloze gelijkstroomgenerator aan. Deze levert een gelijkspanning van 1500 volt. Dit was een eis van het Ministerie van Defensie dat ze wilde kunnen gebruiken om noodhospitalen te kunnen samenstellen met passagiersrijtuigen die moeten worden gevoed met 1500 volt gelijkstroom, waarbij de energie geleverd zou moeten worden door de diesellocomotief.
Re: Brand in onderstation: treinverkeer Roosendaal plat
Maar daar staat niet dat ze moeten kunnen rijden en stroom leveren tegelijk?
Op 7 en 8 november 1992 (ik heb het opgezocht, niet zelf onthouden ;-)) waren er werkzaamheden aan de bovenleiding tussen Utrecht en Hilversum. Daarbij werd de treindienst met dieselmaterieel uitgevoerd, waarbij 3 ICR-rijtuigen getrokken werden door 3 6400en: aan beide zijden 1 voor de trekkracht, en nog 1 voor de stroomvoorziening.
Op 7 en 8 november 1992 (ik heb het opgezocht, niet zelf onthouden ;-)) waren er werkzaamheden aan de bovenleiding tussen Utrecht en Hilversum. Daarbij werd de treindienst met dieselmaterieel uitgevoerd, waarbij 3 ICR-rijtuigen getrokken werden door 3 6400en: aan beide zijden 1 voor de trekkracht, en nog 1 voor de stroomvoorziening.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten