OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Mikos
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Klaasje schreef:En eentje is heel erg obvious: Geld.
Achter de link die CamilleKreemers geeft, staat het volgende:
Met de opdracht is naar verwachting circa € 70 miljoen per jaar gemoeid, mede afhankelijk van het aantal door de vervoerder te vervoeren reizigers. Aan deze inschatting kunnen geen rechten worden ontleend.

Daar hebben we in ieder geval een richtprijs. Als we zorgen dat we daar onder blijven, heb je een beetje een inschatting van hoe je er voor staat.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Mikos, dan moet je lezen. Dat is vermoeiend!
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Laten we elkaar helpen, alle kleine beetjes helpen, nietwaar? :)
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Laat ik mijn plannen uit de doeken doen over reisbeleving van de klant.

Interactie
Door middel van een speciale app kunnen reizigers een persoonlijk account aanmaken, waarbij ze hun chipkaart kunnen koppelen. Aan de hand van het aantal reizen en de tijdstippen waarop ze dat doen kunnen ze punten sparen voor kleine presentjes.
Wanneer ze op hun verjaardag in de trein zitten komt daarvan een melding op het informatiesysteem in de trein ("Welke feliciteren <voornaam> met zijn/haar verjaardag", eventueel met foto wanneer daar toestemming voor gegeven is)

Er komen op een beperkt aantal stoelen interactieve schermen (touchscreen) met een infosysteem. De reiziger kan informatie over de treinreis opzoeken in een reisplanner, over het bedrijf en nieuwsberichten lezen. Door op te geven hoe ver de reiziger met de trein mee reist selecteert het systeem een aantal berichten die voor de lengte van precies die reis geschikt zijn om te lezen of te kijken. In combinatie met de app kunnen er bepaalde zaken bestuurd, besteld of gewijzigd worden in het systeem.

Omroep
De omroep wordt gestandaardiseerd, maar met een variatie op dezelfde berichten, zodat vaste reizigers niet dag in, dag uit exact dezelfde berichten aan moeten horen. Je kunt namelijk op verschillende manieren reizigers groeten en wijzen op bepaalde zaken.

Stoelen
Er komen luxe stoelen, geen harde plankjes met stof er omheen "omdat de gemiddelde reiziger toch maar 15 minuten in onze trein zit". Op een aantal daarvan wordt aan de achterzijde van de hoofdsteun een interactief beeldscherm geplaatst, dat betreft de stoelen aan het gangpad en binnen het bereik van de camera (om vandalisme tegen te gaan).

Tot zover mijn eerste 'schets'.
frankberg19

Bericht door frankberg19 »

Mikos schreef:Laat ik mijn plannen uit de doeken doen over reisbeleving van de klant.

Interactie
Door middel van een speciale app kunnen reizigers een persoonlijk account aanmaken, waarbij ze hun chipkaart kunnen koppelen. Aan de hand van het aantal reizen en de tijdstippen waarop ze dat doen kunnen ze punten sparen voor kleine presentjes.
Wanneer ze op hun verjaardag in de trein zitten komt daarvan een melding op het informatiesysteem in de trein ("Welke feliciteren <voornaam> met zijn/haar verjaardag", eventueel met foto wanneer daar toestemming voor gegeven is)

Er komen op een beperkt aantal stoelen interactieve schermen (touchscreen) met een infosysteem. De reiziger kan informatie over de treinreis opzoeken in een reisplanner, over het bedrijf en nieuwsberichten lezen. Door op te geven hoe ver de reiziger met de trein mee reist selecteert het systeem een aantal berichten die voor de lengte van precies die reis geschikt zijn om te lezen of te kijken. In combinatie met de app kunnen er bepaalde zaken bestuurd, besteld of gewijzigd worden in het systeem.

Omroep
De omroep wordt gestandaardiseerd, maar met een variatie op dezelfde berichten, zodat vaste reizigers niet dag in, dag uit exact dezelfde berichten aan moeten horen. Je kunt namelijk op verschillende manieren reizigers groeten en wijzen op bepaalde zaken.

Stoelen
Er komen luxe stoelen, geen harde plankjes met stof er omheen "omdat de gemiddelde reiziger toch maar 15 minuten in onze trein zit". Op een aantal daarvan wordt aan de achterzijde van de hoofdsteun een interactief beeldscherm geplaatst, dat betreft de stoelen aan het gangpad en binnen het bereik van de camera (om vandalisme tegen te gaan).

Tot zover mijn eerste 'schets'.
Het wordt een boemeltreintje, geen transcontinentale luxe trein van Noorwegen over Zwitserland naar Lissabon. De app is dan wel leuk :wink:
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Dat wil niet zeggen dat als je van Leer naar Groningen wilt je dan maar een houten plank moet slikken. Comfort voor de reiziger is heel belangrijk wil je een product aantrekkelijk maken. Dat in combinatie met goedkoop en frequent rijden. Daar moet je een goede balans in vinden.
CamilleKreemers

frankberg19 schreef:schets plannen
Ik ben nieuwsgierig naar wat je luxe stoelen vindt. Ik kan namelijk beamen dat lang zitten soms pijnlijk wordt. Daarnaast is de rit van Groningen naar Leer lang op die stoeltjes.

Ik moet wel zeggen dat die app leuk is, al ben ik geen fan van tonen dat iemand jarig is in de trein. Een bericht naar de jarige lijkt me al genoeg.

Een interactief scherm klinkt me nogal duur en vraag me af of men dit niet gewoon sloopt.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Mikos schreef:Laat ik mijn plannen uit de doeken doen over reisbeleving van de klant.
Sommige ideeën gaan wel heel ver, heb ik het idee.

De touchscreens lijken me niet nodig. Het is duur. Het zou niet ons doel moeten zijn om mensen te entertainen. Veel mensen hebben daarnaast toch al een eigen smartphone.

De omroep zou ik ook laten voor wat het is. De gemiddelde forens is toch immuun voor deze omroepen of heeft behoefte aan structuur. Als ik in een NS-Sprinter zit en iets anders hoor dan het gebruikelijke "Goedemorgen/Goedemiddag/Goedenavond, deze Sprinter rijdt naar...", zouden waarschijnlijk meteen allerlei alarmbellen gaan rinkelen van "Oh jee, de trein heeft vertraging!"

Wat betreft de stoelen: ik hoor altijd iedereen klagen op dit forum hoe slecht de stoelen zijn in bussen/treinen etc. Ik weet niet waar jullie op zitten, maar zelfs in de oudste treinen (wel van NS, ik heb geen ervaring met Arriva-soelen) zoals SGM en DDAR heb ik op de 2e-klas stoelen nergens last van.

De app vind ik wel een goed idee inclusief alle toeters en bellen. Aan wat voor een soort 'kleine presentjes' zat je te denken? Want die kleine presentjes moeten wel interessant genoeg zijn dat men ze ook daadwerkelijk op gaat halen. Misschien dat ze kunnen sparen voor korting op hun volgende reis of kunnen sparen voor een eerste-klas-upgrade? In dat laatste geval heb je ook een soort semi-oplossing voor de stoelen, waarbij de slimme reiziger voor z'n wat langere reizen de eerste-klas-upgrade kan inzetten. De felicitatie op de verjaardag vind ik ook leuk, al zou ik het wel doen zonder foto, om misbruik tegen te gaan. (Ik kan me nu al Youtube-filmpjes bedenken waarbij iemand voor de grap bijv. zijn billen op de foto zet).
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Maar niet iedereen heeft een smartphone, laat staan dat die altijd werken. Het gaat er niet om dat wij de reiziger vermaken, het gaat om de reisbeleving. Bovendien is het iets vernieuwends. Als dat een manier is om reizigers een reisplanner aan te bieden, of om het account van hun chipkaart inzichtelijk te maken waarbij ze producten kunnen aanvragen, lijkt me dat een mooie vooruitgang.

Die presentjes kunnen van alles zijn, als het maar reisgerelateerd is. Denk aan een upgrade 1e klas, of een sleutelhanger voor de fiets, iets waar mensen iets aan kunnen hebben. Met logo natuurlijk; merchandise.

Wees en denk vernieuwend, zodat de reiziger er op vooruit gaat. En de provincies enthousiast zijn.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Maar de mensen die bewust geen smartphone hebben, kiezen er misschien ook voor om geen touchscreen te gebruiken. Bovendien krijg je scheve verhoudingen. Waarom rust je de ene stoel wel uit met een touchscreen en de ander niet? En dan kan het ook voor komen dat de verkeerde persoon bij het touchscreen zit: die oudere dame die even een reis wil plannen durft niet aan de dikke stoere man te vragen of hij even kan stoppen met het lezen van zijn nieuwsartikel, of het kind dat bij het touchscreen wil zitten omdat hij denkt dat hij daar een spelletje op kan spelen. Als je überhaupt een touchscreen in de trein wilt zou ik dat op centrale punten doen, zoals één touchscreen per balkon o.i.d. Maar mij lijken die touchscreens meer iets voor intercity's of HSL-treinen.

Zo lang de treinen zijn uitgerust met gratis wi-fi, goede reisinformatie, een wc, USB-opladers en redelijke stoelen denk ik dat de meeste reizigers al dik tevreden zijn. Het grote punt waarop je reizigers kan winnen of verliezen zijn niet de extraatjes die je aanbied in de trein maar de manier waarop je met de reiziger omgaat bij vertragingen. Die app is een leuke, relatief eenvoudig te implementeren bonus. De touchscreens zijn gewoon net een stapje te ver.

Ooh, en ik denk dat (gratis) fiets-plekken ook een succes kunnen worden, met het oog op de in sommige gevallen lange afstanden tussen station en dorpskern (Franeker, Dronrijp, Workum, Hindeloopen, Koudum, Molkwerum, Hurdegaryp, Twijzelerheide voor Zwaagwesteinde, Kollum voor Buitenpost, Grijpskerk, Stedum, Campus van Groningen voor Groningen Noord, Kropswolde etc.)
CamilleKreemers

Wellicht vreemde vraag, maar waarom wil je een fiets aanbieden die Gratis is?
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Huh? :p
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Waarom niet op alle stoelen is een kosten/baten-verhaal. Het is nieuw en zal dus eerst getest moeten worden op gebruik en gebruiksgemak. Voor je het weet zet je een nieuwe trend.

We hebben het trouwens over Groningen en Friesland, gebieden die kennelijk niet heel erg in trek zijn en waar vergrijzing een grote rol speelt buiten de hoofdsteden. Er zijn geen loketten in het achterland, dus je moet het zo reizigersvriendelijk mogelijk maken. Een touchscreen is dan in ieder geval een voorziening die je aanbiedt.

Voor de fietsen gaat ook weer een kosten/baten-analyse op; die nemen veel plaats in. Waar leg je dan de prioriteit? Ik moet de eisen van de provincie nog een keer uitgebreid doornemen om te zien wat ze allemaal willen.
CamilleKreemers

De huidige SPURTs hebben al geen infoscherm wat NS of Vechtdallijnen wel hebben. Daar kun je ook veel info op kwijt.

Daarnaast biedt ... Gratis fietsen aan. Dus baten = 0 euro. (grof gezegd)
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Ik snap je niet helemaal met je fietsen xD

Mijn idee was dat reizigers gratis (of tegen een vriendschapsprijsje) hun fiets mee kunnen nemen in de trein, vergelijkbaar met wat nu al gebeurd op de Merwede-Lingelijn. Het idee is dat je op die manier reizigers aantrekt waarbij het station net iets te ver ligt van de herkomst en/of bestemming van de reiziger. Dat is in Friesland en Groningen relatief vaak het geval omdat het station soms op een behoorlijke afstand ligt van de dorpskern. Kijk bijvoorbeeld naar Franeker. Het station ligt daar aan de overkant van het water. Als je in het noorden van Franeker woont (vlakbij de snelweg) en als je ook niet helemaal in het centrum van Leeuwarden moet zijn maar net daarbuiten, is de auto al heel snel een stuk aantrekkelijker. Door goedkoop fietsen toe te staan in de trein kun je het voor- en natransport van en naar de stations een stuk versnellen.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

CamilleKreemers schreef:Persoonlijk zou ik de volgende koppelingen willen hebben:
Winschoten - Groningen - Leeuwarden. (de stoptrein Winschoten - Groningen koppelen aan Sneltrein Leeuwarden - Groningen.)
Winschoten - Groningen - Leeuwarden. (de spitssneltrein Winschoten - Groningen koppelen aan stoptrein Leeuwarden - Groningen.)
En dan heb ik het idee om een van deze treinen verder te laten rijden naar Harlingen Haven.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

KM46 schreef:
CamilleKreemers schreef:Persoonlijk zou ik de volgende koppelingen willen hebben:
Winschoten - Groningen - Leeuwarden. (de stoptrein Winschoten - Groningen koppelen aan Sneltrein Leeuwarden - Groningen.)
Winschoten - Groningen - Leeuwarden. (de spitssneltrein Winschoten - Groningen koppelen aan stoptrein Leeuwarden - Groningen.)
En dan heb ik het idee om een van deze treinen verder te laten rijden naar Harlingen Haven.
Hoe?
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Over het spoor natuurlijk :pos: :wink: .
CamilleKreemers

KM46 schreef:
Yanaike heeft gelijk. Hoe wil je dit doen?
In Groningen worden met de nieuwe stationsindeling alle regionale treinen juist gescheiden van het landelijke net, omdat er soms door prioriteiten vertragingen ontstaan. In Leeuwarden ga je dit toevoegen. Heb ik het niet eens gehad over het feit dat je 3 treinen aan hetzelfde stuk spoor wil proppen en er maar twee sporen met perron liggen, waarvan eentje doodloopt.
Yanaike schreef:Ik snap je niet helemaal met je fietsen xD

Mijn idee was dat reizigers gratis (of tegen een vriendschapsprijsje) hun fiets mee kunnen nemen in de trein, vergelijkbaar met wat nu al gebeurd op de Merwede-Lingelijn. Het idee is dat je op die manier reizigers aantrekt waarbij het station net iets te ver ligt van de herkomst en/of bestemming van de reiziger. Dat is in Friesland en Groningen relatief vaak het geval omdat het station soms op een behoorlijke afstand ligt van de dorpskern. Kijk bijvoorbeeld naar Franeker. Het station ligt daar aan de overkant van het water. Als je in het noorden van Franeker woont (vlakbij de snelweg) en als je ook niet helemaal in het centrum van Leeuwarden moet zijn maar net daarbuiten, is de auto al heel snel een stuk aantrekkelijker. Door goedkoop fietsen toe te staan in de trein kun je het voor- en natransport van en naar de stations een stuk versnellen.
oh, ik dacht dat je bedoelde dat je fietsen op het station wilde zetten (à la Keobike) en dat gratis wilde uitlenen. Dan zou je namelijk geen inkomsten hebben, maar wel al die fietsstallingsruimte moeten betalen. Ik merk wel dat veel mensen de vouwfiets niet opvouwen, terwijl dat wel de regel is. Daar moet dan wel naar mijn mening harder op gecontroleerd worden. Wel excuses voor misverstand. Controleer even wat het PvE erover zegt.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

KM46 schreef:Over het spoor natuurlijk :pos: :wink: .
Geweldig! Heb je er ook over nagedacht hoe je dat bij Leeuwarden wilt doen? Er liggen op dit moment geen plannen om station Leeuwarden te verbouwen. Je doorgaande trein Harlingen - Groningen moet dus in beide richtingen over het meest zuidelijkste (enige) doorgaande spoor met een perron eraan en moet daarna in ieder geval de 4x/uur rijdende stoptrein naar Sneek en de minimaal 3x/uur rijdende IC/SPR richting Zwolle zien te kruisen.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

CamilleKreemers schreef:In Groningen worden met de nieuwe stationsindeling alle regionale treinen juist gescheiden van het landelijke net.
Oops ... ik had even geen rekening gehouden met de nieuwe stationsindeling op station Groningen :oops: .
CamilleKreemers

KM46 schreef:
Ik heb het geloof ik voor elkaar om probleemloos in Groningen alles kwijt te kunnen, maar moet even weten aan de Frieslandzijde hoeveel sporen er aanwezig zijn. Ik ben er 4 nodig om alles kwijt te kunnen. In Groningen kom je dus wellicht wel uit.

Ik en Yanaike willen weten hoe jij deze trein wil doorsturen IN Leeuwarden. Er is maar 1 doorgaand perronspoor en je moet daan 4x/uur Sneek en 4x Zwolle kruisen. Dat lijkt me zeer vertragingsgevoelig en het is al een en al enkelspoor.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Op dit moment zijn er 7 perronsporen aan de Friese zijde, dat gaat terug gebracht worden naar 3 voor de lokale vervoerder:
ProRail schreef:Nieuwe sporen en perrons
Het Hoofdstation van Groningen is altijd een 'kopstation' geweest. Daarmee bedoelen we: het begin- of het eindpunt van een treinreis. Maar dat gaat veranderen. Straks gaan er doorgaande treinen rijden. Treinen vanuit Veendam bijvoorbeeld rijden vanaf 2020 via de drie stations in de stad door naar Delfzijl. En de treinen vanuit Roodeschool rijden straks door naar Bad Nieuweschans/Leer. Dat vraagt om forse ingrepen aan sporen en perrons. In de nieuwe situatie telt het hoofdstation daarom vier perronpleinen met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken.

De noordelijke drie sporen zijn bedoeld voor de regionale treinen (Arriva) naar Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Winschoten/Bad Nieuweschans en Veendam. Op de zuidelijke vier sporen vertrekken en arriveren de treinen naar Zwolle (NS).
reisthijs
Contacteer:

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:Maar niet iedereen heeft een smartphone, laat staan dat die altijd werken.
80% van de Nederlanders heeft een smartphone tegenwoordig. Heeft het nog zin om te investeren voor een apart systeem voor de kleine groep die er geen heeft (en ook geen tablet of laptop)?
Om te zorgen dat die smartphones wel altijd werken bieden we natuurlijk wifi en stopcontacten aan in de treinen.
Mikos schreef:We hebben het trouwens over Groningen en Friesland, gebieden die kennelijk niet heel erg in trek zijn en waar vergrijzing een grote rol speelt buiten de hoofdsteden. Er zijn geen loketten in het achterland, dus je moet het zo reizigersvriendelijk mogelijk maken. Een touchscreen is dan in ieder geval een voorziening die je aanbiedt.
Dan zou ik het zo doen als bij veel regionale vervoerders in Duitsland: een kaartautomaat op het balkon, met een touchscreen waarop je reisinformatie kunt krijgen.
CamilleKreemers

Mikos schreef:Op dit moment zijn er 7 perronsporen aan de Friese zijde, dat gaat terug gebracht worden naar 3 voor de lokale vervoerder:
ProRail schreef:Nieuwe sporen en perrons
Het Hoofdstation van Groningen is altijd een 'kopstation' geweest. Daarmee bedoelen we: het begin- of het eindpunt van een treinreis. Maar dat gaat veranderen. Straks gaan er doorgaande treinen rijden. Treinen vanuit Veendam bijvoorbeeld rijden vanaf 2020 via de drie stations in de stad door naar Delfzijl. En de treinen vanuit Roodeschool rijden straks door naar Bad Nieuweschans/Leer. Dat vraagt om forse ingrepen aan sporen en perrons. In de nieuwe situatie telt het hoofdstation daarom vier perronpleinen met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken.

De noordelijke drie sporen zijn bedoeld voor de regionale treinen (Arriva) naar Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Winschoten/Bad Nieuweschans en Veendam. Op de zuidelijke vier sporen vertrekken en arriveren de treinen naar Zwolle (NS).
Jammer, ik kan dus de spitstreinen niet meer kwijt, die ik wel kwijt wil in de dienstregeling. :evil:
Plaats reactie