Nee, de bussen lopen nauwelijks/geen vertraging op, omdat via de Zernikestraat in principe net zo snel is als via de normale route.ZO6176 schreef:Allereerst een vraag: Is er extra reistijd ingepland wanneer er een evenement in het PSV-stadion is en er de omleidingsroute via de Zernikestraat - Boschdijk wordt gereden. Indien nee, komen de bussen dan met vertraging aan op de eerstvolgende halte op de normale route respectievelijk Station?
Het verhogen van de frequentie van lijn 401 is niet de oplossing. Het probleem andersom benaderen helpt hierbij deels: lijn 401 zit te vol met vliegtuigreizigers. Dat is logisch op dit moment, want de bus vertrekt vaak eerder dan lijn 400 en is frequenter. De hoge frequentie van lijn 401 is echter historisch zo gegroeid en was op werkdagen overdag vlak voor de introductie van lijn 400 nog 8x per uur. Lijn 400 en lijn 401 rijden nu samen 10x per uur, maar ik vraag me af of de verhouding tussen lijn 400 en 401 op dit moment optimaal is. Om wat meer zicht te krijgen heb ik uit de afgelopen aanbesteding de NVS-reizigerscijfers van lijn 400 en 401 erbij gepakt. Die dateren uit het najaar van 2014 toen de frequentie gelijk was aan de situatie nu. In de cijfers zijn een aantal pieken aan reizigers te zien (aankomst vliegtuigen) en dan is het interessant om te zien hoe die zich verdelen over beide lijnen. Ik kijk hierbij bewust naar cijfers buiten de spits en enkel voor de richting Airport richting Station, omdat daar volgens mij de grootste problemen zitten.ZO6176 schreef: Waarom deze vraag. Wanneer via de Hurk wordt gereden vanaf Landforum naar Station dan kost dit 8 minuten. Indien een der lijnen 401-403 via deze omleidingsroute-Frederiklaan-Zeelsterstraat (dus niet via Bredalaan) geloof ik niet dat dit 8 minuten extra kost. Hooguit 4 a 5. Lijkt mij acceptabel om dan de frequentie op 401 te kunnen verhogen. Blijft alleen over waar je DRU gaat schrappen om deze vrij te kunnen maken.
Lijn 401 vervoerde op de ritten om 12.27 en 12.37 op het Cargo Forum al respectievelijk 44 en 50 reizigers. De tussenliggende haltes hebben rond die tijd nauwelijks reizigers, dus hiervan is aan te nemen dat die op het vliegveld zijn ingestapt. Lijn 400 had een rit om 12.30 en om 12.45 uur en vervoerde toen 34 en 35 reizigers. Het merendeel zat dus in lijn 401 in plaats van lijn 400. Een andere interessante periode is te zien tussen 15.20 en 16.00. Lijn 401 reed op het Cargo Forum met in totaal gemiddeld 168 reizigers, verdeeld over 4 ritten. Lijn 400 had in dezelfde periode slechts 48 reizigers.
Is een andere tijdsligging dan de volledige oplossing voor het probleem? Nee, dat blijkt uit de zaterdagcijfers: lijn 400 reed toen 5 minuten voor lijn 401, maar desondanks was het verschil gigantisch: als voorbeeld lijn 401 vervoerde om 13.05 en 13.20 uur gemiddeld 129 reizigers, lijn 400 met de ritten om 13.00 en 13.15 uur slechts 64. Ik moet echter wel opmerken dat toen tussen 15.00 en 16.00 uur wel meer reizigers voor lijn 400 kozen dan lijn 401 met dezelfde tijdligging tussen beide lijnen. Kortom: er zijn meer factoren die de keuze van de vliegtuigreiziger beïnvloeden. Zijn reizigers bang voor lijn 400, bijvoorbeeld omdat de bus toen nog een andere bestickering had? Ook dat niet: lijn 401 reed op zondag toen 2x per uur en lijn 400 4x per uur. Lijn 401 vertrok toen 5 minuten na lijn 400. De pieken met reizigers op lijn 400 zijn nauwelijks terug te zien op lijn 401.
Met name de cijfers op zondag laten zien dat een herverdeling van de ritten op lijn 400 en 401 kansen biedt. Op werkdagen zou ik lijn 400 6x per uur laten rijden i.p.v. 4x per uur, waarbij lijn 401 buiten de spits terug gaat van 6x naar 4x per uur en in de spits van 8x naar 6x per uur. In de dalperiode is dat niet ideaal, omdat je er niet voor kunt zorgen dat lijn 401 altijd na lijn 400 vertrekt, maar dan hebben de bussen op lijn 402 en 403 ook meer capaciteit om eventueel achterblijvende reizigers op te pikken. In combinatie met een betere plek voor lijn 400 dan lijn 401 (hopelijk biedt het nieuwe busstation op Eindhoven Airport straks die mogelijkheid), is er in ieder geval genoeg potentie om reizigers van lijn 401 in lijn 400 te krijgen, zodat lijn 401 lucht krijgt om de reizigers elders op het traject te vervoeren. Voor het weekend helpt het al voor een deel als lijn 401 weer na lijn 400 vertrekt, maar tegelijkertijd moet ik ook concluderen dat het niet de enige oplossing is.