Ideeëntopic Zeelandlijn
Zeeland
Ik denk dat er drie oplossingen zijn voor het Zeelandse IC vraagstuk:
1. De 'regiointercity' zoals die nu is binnen Zeeland behouden en vanaf Roosendaal upgraden naar normale intercity en in een rechte lijn naar Amsterdam Centraal, zonder te stoppen op secundaire stations zoals Schiedam.
2. 1x per uur een intercity (Vs, Vss, Mdb, Gs, Bgn, Rsd en verder) en 1x per uur een stoptrein. De kleine Zeeuwse stations gaan dan terug naar 1x per uur een verbinding. De concessie zal hiervoor moeten worden aangepast.
3. 1x per uur een intercity (Vs, Mdb, Gs, Bgn, Rsd en verder) en 2x per uur een stoptrein. Om de treinen te vullen stations (her)openen bij Arendskerke-Heinkenszand, Bergen op Zoom Zuid en Heerle-Wouw.
Oplossing 2 is naar mijn mening de beste.
1. De 'regiointercity' zoals die nu is binnen Zeeland behouden en vanaf Roosendaal upgraden naar normale intercity en in een rechte lijn naar Amsterdam Centraal, zonder te stoppen op secundaire stations zoals Schiedam.
2. 1x per uur een intercity (Vs, Vss, Mdb, Gs, Bgn, Rsd en verder) en 1x per uur een stoptrein. De kleine Zeeuwse stations gaan dan terug naar 1x per uur een verbinding. De concessie zal hiervoor moeten worden aangepast.
3. 1x per uur een intercity (Vs, Mdb, Gs, Bgn, Rsd en verder) en 2x per uur een stoptrein. Om de treinen te vullen stations (her)openen bij Arendskerke-Heinkenszand, Bergen op Zoom Zuid en Heerle-Wouw.
Oplossing 2 is naar mijn mening de beste.
Re: Dienstregeling 2018
Ik heb overigens wel eens een column op treinreiziger.nl gelezen over een IC van Vlissingen die dan over de HSL naar Schiphol en Amsterdam zou gaan.
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Dat lijkt mij ook ja. Geldt voor wel meer lijntjes in de zuidwesthoek van de het spoorwegnet denk ik zo: Lage Zwaluwe elk kwartier bedienen heeft ook niet echt veel meerwaarde (sorry Chrysa ) en zou zoiets niet door de eisen nodig gemaakt zijn dan had je allicht een dure extra IC kunnen uitsparen.Bjarte schreef:Oplossing 2 is naar mijn mening de beste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2018
Ik vind het onzinnig geklaag van de Zeeuwen. Dan hadden ze de drie minst gebruikte stations maar moeten laten sluiten, wat de NS ook wilde. Nu hebben ze gewoon 2x per uur een klokvaste intercity die overal stopt. Lijkt me gewoon een prima bediening. Er is verder hooguit marktvraag voor een spitsversterker en dat gaat de NS dus gewoon doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2018
Ben het met je eens hoor, 2x/uur is prima op Lage Zwaluwe, alhoewel het nu wel een redelijk druk P&R-station is met een enorme reizigersgroei.Daniel schreef: (sorry Chrysa )
1x/uur op die Zeeuwse stations vind ik dan weer te weinig, zeker gezien het overige OV in de regio dat vrij karig te noemen is.
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2018
's Avonds en in het weekend had de NS prima 1x per uur de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] op alle stations tussen Rsd en Vss laten stoppen en 1x per uur alleen op Bgn, Gs, Mdb en Vss. Mdb, Vss en Vs hebben dan een 40/20-bediening, Goes een 38/22-bediening. Bussen laat je dan aansluiten op de stoppende IC. En dit is geheel volgens concessie-regels
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Maar wat heb je eraan? Je biedt een minder consequent vervoerproduct om een IC te kunnen bieden op het moment dat de vraag het kleinst is. Dat lijkt me niet heel efficiënt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2018
Snelle verbinding tussen Roosendaal en Vlissingen 's avonds en in het weekend. Arnemuiden en consorten hoeven op zondag echt niet elk half uur bedient te worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Nogmaals, wat heb je aan een snelle verbinding op de momenten waarop de vraag daarnaar het kleinst is? Jij biedt nu een snelle verbinding om het bieden van een snelle verbinding, niet omdat het nut heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Pleidooi: Verleg intercity Zeeland in 2021 naar HSLVIRM schreef:Ik heb overigens wel eens een column op treinreiziger.nl gelezen over een IC van Vlissingen die dan over de HSL naar Schiphol en Amsterdam zou gaan.
Daar werd voorgesteld om ICNG in te zetten naar Zeeland. Op zich geen gek idee, maar de komende jaren dus nog niet uitvoerbaar.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2018
Nou, de Zeeuwen kunnen het natuurlijk ook overdrijven. Er zijn andere (grotere) steden in Nederland die meer prioriteit hebben dan Zeeland. Maastricht/Eindhoven (200km/h over HSL naar Rotterdam en Den Haag) en Groningen/Zwolle (200km/h over Hanzelijn en HSL naar Amsterdam en Rotterdam) aansluiten op de HSL hebben mijn voorkeur.
Re: Dienstregeling 2018
Wellicht nog een andere optie. De [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] in de spits in Zeeland alleen op de grotere stations laten rijden, en dan nog een extra spitssprinter Vlissingen - Roosendaal laten rijden.Bjarte schreef:Ik denk dat er drie oplossingen zijn voor het Zeelandse IC vraagstuk:
1. De 'regiointercity' zoals die nu is binnen Zeeland behouden en vanaf Roosendaal upgraden naar normale intercity en in een rechte lijn naar Amsterdam Centraal, zonder te stoppen op secundaire stations zoals Schiedam.
2. 1x per uur een intercity (Vs, Vss, Mdb, Gs, Bgn, Rsd en verder) en 1x per uur een stoptrein. De kleine Zeeuwse stations gaan dan terug naar 1x per uur een verbinding. De concessie zal hiervoor moeten worden aangepast.
3. 1x per uur een intercity (Vs, Mdb, Gs, Bgn, Rsd en verder) en 2x per uur een stoptrein. Om de treinen te vullen stations (her)openen bij Arendskerke-Heinkenszand, Bergen op Zoom Zuid en Heerle-Wouw.
Oplossing 2 is naar mijn mening de beste.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2018
Alle leuke ideeën ten spijt, maar ik denk niet dat er voor Zeeland meer inzit dan het idee dat nu voorligt.
NS is verplicht om alle stations om het half uur aan te doen en meer dan twee treinen per uur is voor NS niet rendabel. En omdat de bevolking al jaren krimpt, denk ik ook niet dat dat ooit wel zo zal zijn.
Dus als Zeeland meer wil dan ze nu hebben, zullen ze de buidel moeten trekken. Maar de provincie is vergeleken met de andere provincies straatarm en ze zijn sowieso al bovengemiddeld veel geld aan OV kwijt, omdat de spoorwegen een slechte dekking geven. Kortom, voor Zeeland zit er waarschijnlijk niet meer in dan wat ze nu hebben.
Wat ik trouwens ook bedacht. Die snelle IC komt waarschijnlijk precies binnen in Rsd als de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wegrijdt. Dat is natuurlijk wel erg jammer.
NS is verplicht om alle stations om het half uur aan te doen en meer dan twee treinen per uur is voor NS niet rendabel. En omdat de bevolking al jaren krimpt, denk ik ook niet dat dat ooit wel zo zal zijn.
Dus als Zeeland meer wil dan ze nu hebben, zullen ze de buidel moeten trekken. Maar de provincie is vergeleken met de andere provincies straatarm en ze zijn sowieso al bovengemiddeld veel geld aan OV kwijt, omdat de spoorwegen een slechte dekking geven. Kortom, voor Zeeland zit er waarschijnlijk niet meer in dan wat ze nu hebben.
Wat ik trouwens ook bedacht. Die snelle IC komt waarschijnlijk precies binnen in Rsd als de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wegrijdt. Dat is natuurlijk wel erg jammer.
Re: Dienstregeling 2018
Het probleem in 2007 was niet dat NS 3 stations wilde sluiten, maar dat ze 2 verkeerde stations wilden sluiten.Vinny schreef:Ik vind het onzinnig geklaag van de Zeeuwen. Dan hadden ze de drie minst gebruikte stations maar moeten laten sluiten, wat de NS ook wilde. Nu hebben ze gewoon 2x per uur een klokvaste intercity die overal stopt. Lijkt me gewoon een prima bediening. Er is verder hooguit marktvraag voor een spitsversterker en dat gaat de NS dus gewoon doen.
NS wilde Arnemuiden, Krabbendijke en Kapelle sluiten. En de halte-knollenvelden (ook wel eufemistisch "Rilland" genoemd) openhouden. Inmiddels blijkt dat de door NS afgeschreven halte Kapelle een (voor de periferie) forse reizigersgroei kent: het aantal reizigers is, sinds de frequentieverdubbeling, verdrievoudigd naar meer dan 1.000 per dag.
Mijn stelling is: wanneer NS in 2007 echt de 2 minst kansrijke stations had willen sluiten (Arnemuiden, Rilland), zou ze dat zijn gelukt. Dan zou iedere Zeeuwse spoorgemeente er op vooruit zijn gegaan, en was de politieke en maatschappelijke weerstand minder geweest.
Maar door de kansrijke halte Kapelle, en de (relatief) centraal gelegen halte Krabbendijke te willen sluiten (en de kansloze uienvelden-halte Rilland open te houden) heeft NS zichzelf in die discussie kansloos afgerangeerd.
Met als gevolg dat de IC nu - inderdaad - nog steeds op de nauwelijks gebruikte haltes Arnemuiden en Rilland halteert, en ook ieder halfuur een goed gebruikte stop op Kapelle maakt...
Re: Dienstregeling 2018
Roeland schreef:En de halte-knollenvelden (ook wel eufemistisch "Rilland" genoemd) openhouden.
Roeland schreef:de 2 minst kansrijke stations had willen sluiten (Arnemuiden, Rilland)
Klinkt alsof je een persoonlijk probleem hebt met dat station.Roeland schreef:de kansloze uienvelden-halte Rilland
Re: Dienstregeling 2018
Met dat station heb ik geen enkel probleem. Maar wel met het feit dat NS in 2007 die halte wilde opwaarderen tot IC-station, terwijl ze andere haltes wilden sluiten, die vanwege hun ligging in een bebouwde kom veel meer potentie hebben (zoals Kapelle en Krabbendijke).Chrysa schreef:Klinkt alsof je een persoonlijk probleem hebt met dat station.
Om een parallel te trekken: stel dat NS station Zevenbergen wil opheffen, en in ruil daarvoor Lage Zwaluwe tot IC-station opwaardeert.
Re: Dienstregeling 2018
Uiteindelijk is dat 10 jaar geleden niet gebeurd en zullen we het met de huidige set stations moeten doen.
Re: Dienstregeling 2018
Mijn geheugen zegt me dat het grootste deel van het protest uit Arnemuiden kwam. Ik kan dat niet bevestigen met een korte Google-zoektocht, wel dat er daar een protest was maar dat was er waarschijnlijk op meer plekken.
Re: Dienstregeling 2018
Roeland heeft in zoverre wel gelijk dat het aantal inwoners binnen een straal van een kilometer rondom het station waarschijnlijk het laagste is van het Hoofdrailnet. Het station zelf ligt in het dorpje "Stationsbuurt" en heeft volgens wiki maar 100 inwoners. Dat is zelfs voor plattelandsbegrippen weinig. (Zowel Rilland als Bath liggen verder van het station verwijderd). Er kunnen twee redenen geweest zijn voor de NS om dit station te behouden: het is moeilijker om voor de reizigers een busverbinding in te leggen omdat er in de buurt ook weinig gebeurt en misschien is er erg vervoerstheoretisch naar de materie gekeken: de hoofdplaats Rilland ligt te ver weg van het staiton om in het verzorgingsgebied van een sprinter te vallen, maar wel dicht bij genoeg om in het verzorgingsgebied van een intercity te vallen.Chrysa schreef:Roeland schreef:En de halte-knollenvelden (ook wel eufemistisch "Rilland" genoemd) openhouden.Roeland schreef:de 2 minst kansrijke stations had willen sluiten (Arnemuiden, Rilland)Klinkt alsof je een persoonlijk probleem hebt met dat station.Roeland schreef:de kansloze uienvelden-halte Rilland
Zelf denk ik dat de NS en de provincie Zeeland meer moeite hadden kunnen doen om een goed vervoersmodel te ontwikkelen voor de hele Zeeuwse lijn. Dan zou je kunnen denken aan het verplaatsen van wat stations naar een centraal gelegen punt en vandaar uit bijvoorbeeld wat busverbindingen in te leggen. Maar er had dan wat meer tijd uitgetrokken moeten worden om voor een zinvolle bediening te zorgen. Ik vrees wel een beetje dat als je straks weer allerlei "spookintercity's" gaat krijgen die nergens op aansluiten je voor de meeste reizigers in feite geen verbetering brengt terwijl de exploitatie wel meer geld gaat kosten. Dat is een beetje onhandig natuurlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Dienstregeling 2018
De dorpen aan de Zeeuwse Lijn hebben vaak ook geen busverbindig meer (vaak alleen nog een buurtbus of haltetaxi), dus de trein is het enigste vervoersmiddel dat de dorpen ontsluit. De dorpen zijn te groot om ze te verstoken van openbaar vervoer. Vervangende busverbinding kost geld en zorgt voor een slechter product dan de trein, dus minder reizigers. Dus de enigste mogelijkheid die ik zie is om de stations open te houden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Dienstregeling 2018
Dus gaan we Schiphol in toekomst alleen nog maar met sprinters bedienen?Vinny schreef: Roeland heeft in zoverre wel gelijk dat het aantal inwoners binnen een straal van een kilometer rondom het station waarschijnlijk het laagste is van het Hoofdrailnet.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Dienstregeling 2018
Vinny schreef: Roeland heeft in zoverre wel gelijk dat het aantal inwoners binnen een straal van een kilometer rondom het station waarschijnlijk het laagste is van het Hoofdrailnet.
Ik vermoed dat Schiphol deze wedstrijd wint. Lage Zwaluwe zal tweede zijn. De Klomp en Driebergen-Zeist doen vermoedelijk ook leuk mee.
Aan die verplichting kan wat gedaan worden. Als de overheid inziet dat er alleen een betaalbare kwaliteitsslag gemaakt kan worden als de kleine station in Zeeland terug gaan naar 1x per uur, dan moet hier toch een uitzondering voor mogelijk zijn. Of je haalt de Zeeuwse lijn gewoon uit de concessie hoofdrailnet, ook prima.starx schreef:Alle leuke ideeën ten spijt, maar ik denk niet dat er voor Zeeland meer inzit dan het idee dat nu voorligt.
NS is verplicht om alle stations om het half uur aan te doen en meer dan twee treinen per uur is voor NS niet rendabel. En omdat de bevolking al jaren krimpt, denk ik ook niet dat dat ooit wel zo zal zijn.
Re: Dienstregeling 2018
Dronryp, Hindeloopen en Hemmen-Dodewaard zijn ook redelijk afgelegen.
Re: Dienstregeling 2018
Ik ken wel iemand die een persoonlijk probleem heeft met Rilland :') (relationele sfeer) Ik heb er overigens altijd minstens 1 instapper met een record van 25.Chrysa schreef:Roeland schreef:En de halte-knollenvelden (ook wel eufemistisch "Rilland" genoemd) openhouden.Roeland schreef:de 2 minst kansrijke stations had willen sluiten (Arnemuiden, Rilland)Klinkt alsof je een persoonlijk probleem hebt met dat station.Roeland schreef:de kansloze uienvelden-halte Rilland
Zelfs scholierenlijnen zijn dun gezaaid voorbij Krabbendijke, ik denk ook dat de trein uit het HRN voor Zeeland de enige optie is.Erno-BE schreef:De dorpen aan de Zeeuwse Lijn hebben vaak ook geen busverbindig meer (vaak alleen nog een buurtbus of haltetaxi), dus de trein is het enigste vervoersmiddel dat de dorpen ontsluit. De dorpen zijn te groot om ze te verstoken van openbaar vervoer. Vervangende busverbinding kost geld en zorgt voor een slechter product dan de trein, dus minder reizigers. Dus de enigste mogelijkheid die ik zie is om de stations open te houden.
Re: Dienstregeling 2018
Hmm, hier zit misschien wel een mogelijkheid. Je zou misschien voor bepaalde stations een uitzondering kunnen toelaten, zodat ze slechts één keer per uur hoeven worden aangedaan. Als tegenprestatie wordt het concessiebedrag iets verhoogd en dit bedrag gaat dan naar de provincie.Bjarte schreef:Aan die verplichting kan wat gedaan worden. Als de overheid inziet dat er alleen een betaalbare kwaliteitsslag gemaakt kan worden als de kleine station in Zeeland terug gaan naar 1x per uur, dan moet hier toch een uitzondering voor mogelijk zijn. Of je haalt de Zeeuwse lijn gewoon uit de concessie hoofdrailnet, ook prima.starx schreef:Alle leuke ideeën ten spijt, maar ik denk niet dat er voor Zeeland meer inzit dan het idee dat nu voorligt.
NS is verplicht om alle stations om het half uur aan te doen en meer dan twee treinen per uur is voor NS niet rendabel. En omdat de bevolking al jaren krimpt, denk ik ook niet dat dat ooit wel zo zal zijn.
Als ik zo naar de reizigersaantallen kijk, dan zijn vooral Rilland-Bath, Krabbendijke en Arnemuiden erg rustig, dus dat lijken me dan geschikte kandidaten. Dan kan NS hetzelfde systeem hanteren dat vroeger gold op Zl-Lw: één snelle IC en één stoppende IC.
Voor de langere termijn is het misschien ook mogelijk om Rilland-Bath en Krabbendijke samen te voegen tot een nieuw station dat tussen de plaatsen in ligt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten