De concessie loopt van december 2016 tot december 2028, een periode van twaalf jaar dus. Op dit moment zijn er drie lijnen:
RE 19 Rhein-IJssel-Express (Düsseldorf - Duisburg - Oberhausen - Wesel - Emmerich - Arnhem) (Emmerich-Arnhem vanaf 6 april 2017)
RB 32 Der Bocholter (Wesel - Bocholt) (wordt na gereedkomen elektrificatie een vleugeltrein van de RE 19 van/naar Düsseldorf
RB 35 Emscher-Niederrhein-Bahn (Wesel – Oberhausen – Duisburg – Krefeld – Mönchengladbach)
Op de RB 32 worden tijdelijk Alstom Lint41's ingezet. Op de RE 19 en RB 35 worden nieuwe treinen ingezet van Stadler, type FLIRT3.
De belangrijkste lijn is voor ons (prijsbewuste) Nederlanders de RE 19, waarmee er na jaren weer een goedkope railverbinding vanaf Arnhem en Zevenaar naar Duitsland is. Tot 6 april 2017 is het alternatief de (dure) ICE of omreizen via Enschede of Venlo. Station Elten opent in de toekomst.
De RE 19 rijdt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat een uursdienst tussen Arnhem en Düsseldorf, vanaf Emmerich aangevuld met enkele spitsversterkers. In Nederland wordt er gestopt op Arnhem en Zevenaar, daarna tot Duisburg Hbf op elk station en dan tot Düsseldorf Hbf alleen op station Düsseldorf Flughafen. De reistijd Arnhem-Düsseldorf bedraagt ongeveer een uur en veertig minuten.
Op het binnenlandse deel zijn de normale Nederlandse kaartjes geldig, inclusief de OV-chipkaart (inchecken bij Arriva/Breng). Grensoverschrijdende kaartjes (tegen VRR-tarief) zijn te koop bij de kaartautomaten die op Zevenaar en Arnhem geplaatst gaan worden. Naast het VRR-tarief zijn ook kaartjes tegen NRW-tarief en DB-tarief geldig, aldus deze email die ik als reactie van de Abellio-klantenservice ontving:
- Spoiler: show