[Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
[Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
In dit topic kunnen alle alternatieve ideeën voor de dienstregelingen in Brabant worden besproken. Als je iets ziet waarvan je denkt dat dit beter kan, dan post dat met quote of link van het betreffende bericht hier. Zo kunnen we in andere topics vooral de feiten bespreken en kunnen we hier uitgebreider ingaan op ideeën of fantasieën. Allemaal met het doel om van elkaar te leren.
🍉
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Leuk initiatief. Het lijkt me leuk als hier uiteindelijk zulke goede ideeën uitkomen dat Bravo (Hermes/Arriva) denkt van: hé dat hadden we ook kunnen bedenken.
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Dan zal ik maar eens aftrappen.
Lijn 450 Turnhout Tilburg voorzien van ovchipkaart apparatuur zodat hij mogelijk over het gehele traject een half uursdienst kan rijden. Daarnaast zou ik enkele ritten langs de universiteit sturen, het ommetje via Weelde Singel kan immers ook
Lijn 450 Turnhout Tilburg voorzien van ovchipkaart apparatuur zodat hij mogelijk over het gehele traject een half uursdienst kan rijden. Daarnaast zou ik enkele ritten langs de universiteit sturen, het ommetje via Weelde Singel kan immers ook
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Gefeliciteerd met het aanmaken van een onderwerp waar ik oneindig op kan doorfantaseren! *O*
Maar om maar meteen met de deur in huis te vallen: De Lijn zou wat mij betreft juist weleens eens in het uur (ma-vr 6-19) een snelbus mogen inlassen waarbij de bus aan de zuidkant zoveel mogelijk aansluit op de IC naar Brussel toe, aan de noordkant om Goirle heen rijdt, Eel voorbijrijdt en bij Weelde rechtdoor gaat. Lijkt vreemd dat ik het er hier over heb, maar historisch gezien heet alles tussen Oss en Nijvel Brabant
Wat betreft andere dingen die ik graag in het algemeen zou willen zien: een aantal op zondag wegbezuinigde lijnen op zondagavonden één rit laten rijden uit de dorpen die nu geen bus meer hebben: daarmee doe je een hoop uitwonende studenten een lol en kunnen ouders ook lekker op hun luie gat blijven zitten
Nog 998 gedachtenkronkels te gaan in mijn hoofd, tot het moment dat de SLT mét toilet allang in het museum staat :Y
Maar om maar meteen met de deur in huis te vallen: De Lijn zou wat mij betreft juist weleens eens in het uur (ma-vr 6-19) een snelbus mogen inlassen waarbij de bus aan de zuidkant zoveel mogelijk aansluit op de IC naar Brussel toe, aan de noordkant om Goirle heen rijdt, Eel voorbijrijdt en bij Weelde rechtdoor gaat. Lijkt vreemd dat ik het er hier over heb, maar historisch gezien heet alles tussen Oss en Nijvel Brabant
Wat betreft andere dingen die ik graag in het algemeen zou willen zien: een aantal op zondag wegbezuinigde lijnen op zondagavonden één rit laten rijden uit de dorpen die nu geen bus meer hebben: daarmee doe je een hoop uitwonende studenten een lol en kunnen ouders ook lekker op hun luie gat blijven zitten
Nog 998 gedachtenkronkels te gaan in mijn hoofd, tot het moment dat de SLT mét toilet allang in het museum staat :Y
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Ik weet dat het niet heel veel reizigers trekt. Maar om een gat op te vangen zou ik er voorstander van zijn de bus Eindhoven-Luyksgestel door te laten rijden naar Lommel station en Lommel centrum.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Desondanks kan ik er niet bij dat de huidige langzame bus de snelste verbinding is tussen Tilburg en Turnhout, en wel om de volgende punten:olof schreef: Leuk idee, alleen heeft een aansluiting op de IC naar Brussel weinig zin. Reizen via Roosendaal en Antwerpen is sneller. Zodra de Benelux via Breda gaat rijden, gaat de reistijd nog verder omlaag. Het vervoer tussen Turnhout en Tilburg is imho vooral gericht op interlokaal verkeer tussen de kernen. Een snelbus heeft dan weinig zin.
- Een snellere bus verkort de reistijden tussen de twee steden, de infrastructuur is daarbij echter de grootste beperkende factor waardoor er maximaal een kwartiertje vanaf kan door een rechtstreekse bus te laten rijden.
- Het gaat hier niet alleen om louter Tilburg of Turnhout, ook het achterland is belangrijk mee te rekenen. Een jongen die laatst in het BD stond was drie uur onderweg om te kunnen trainen bij de jeugdopleiding van een Belgische club die hemelsbreed ruim vijftig kilometer van Tilburg ligt. Hij had bovendien alleen aansluiting op een trein waarbij hij daarna bijna een uur moest wachten op een bus van de voetbalclub.
- Dat achterland, waarbij de snelste weg via Turnhout is, is bijna even groot als de hele Belgische Kempen: niet alleen Turnhout, maar ook Herentals, Lier, Geel, Mol en alles wat daarachter ligt hoort bij die regio. Anderzijds heb je vanuit Turnhout gezien niet alleen Tilburg, maar ook Breda, Den Bosch, Utrecht, Nijmegen/Arnhem, zelfs Rotterdam kan sneller zijn (hoe dan ook goedkoper) dan via Antwerpen.
- Het gaat om een kleine bus, geen lompe VIRM (tja met een trein zou je binnen 20 minuten het traject kunnen afleggen), de huidige bus is al geleed en als je beide kanten op tweemaal per uur kan bussen levert dat voor veel meer reizigers de mogelijkheid om precies op tijd te komen in plaats van veel te vroeg en daarmee kostbare tijd te vernachelen.
Nu ik toch aan treinen dacht en gezien het een fantasie is over Brabant: dat fietspad aan de kant schuiven en wederom treinen laten rijden, die met een boog om Baarle en Alphen gaan, ieder uur twee GTW'tjes, een stop- en een sneltrein (ja idd een stoptrein, Daarlerveen heeft een station dus waarom Alphen en Baarle niet?), uiteraard in geruit rood-wit, wat zou dat prachtig zijn :D .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Het plan om het 'belslijntje' weer in ere te herstellen zou in mijn ogen geen verkeerde keuze zijn. Er is zelfs al een korte studie geweest naar de haalbaarheid van het herinvoeren van deze lijn. Jammer genoeg was er op voorhand al één gemeente die per direct aangaf nooit te zullen meewerken aan dit project, de gemeente Alphen-Chaam. Gemeentes Goirle / Gilze Rijen / Tilburg en Baarle Nassau-Hertog hebben namelijk aangegeven wel interesse te hebben. Het was trouwens wel de bedoeling om deze lijn dan ook te elektrificeren, zodat er een vergelijkbare overgang zou komen als bij Roosendaal. Er is zelfs een route variant geopperd via Rijen - Gilze - Prinsenbos - (tussen de twee tegenliggers door) - Baarle Nassau, mocht de tweede route niet kunnen. *
Wat een snelbus betreft, het overslaan van de route via het Willem II Stadion - Goirle en industrieterrein Tyvoort kan inderdaad een besparing oplevering, maar naar mijn weten is de route in België zelf moeilijk sneller te krijgen, of dorpen als Poppel en Ravels zouden ook iets van een rondweg moeten krijgen (hoewel rondwegen geen garantie zijn voor tijdswinst). Verder zouden er misschien nog hier en daar wat doorstromingsbevorderende maatregelen genomen kunnen worden. Ik vermoed dat het met een beetje goede planning toch wel kan om een bus in iets minder dan drie kwartier van Tilburg naar Turnhout en omgekeerd te laten rijden.
*route 1 van het 'belslijntje' is helaas echt niet meer mogelijk om nog te reactiveren, dan zouden er letterlijk complete woonwijken tegen de vlakte moeten om dat aan te leggen. Documentatie over het 'belslijntje' laat dit ook zien, alsmede oude landkaarten van begin 20ste eeuw.
Route 2 is de route waarvan het merendeel in fietspad is omgebouwd.
Wat een snelbus betreft, het overslaan van de route via het Willem II Stadion - Goirle en industrieterrein Tyvoort kan inderdaad een besparing oplevering, maar naar mijn weten is de route in België zelf moeilijk sneller te krijgen, of dorpen als Poppel en Ravels zouden ook iets van een rondweg moeten krijgen (hoewel rondwegen geen garantie zijn voor tijdswinst). Verder zouden er misschien nog hier en daar wat doorstromingsbevorderende maatregelen genomen kunnen worden. Ik vermoed dat het met een beetje goede planning toch wel kan om een bus in iets minder dan drie kwartier van Tilburg naar Turnhout en omgekeerd te laten rijden.
*route 1 van het 'belslijntje' is helaas echt niet meer mogelijk om nog te reactiveren, dan zouden er letterlijk complete woonwijken tegen de vlakte moeten om dat aan te leggen. Documentatie over het 'belslijntje' laat dit ook zien, alsmede oude landkaarten van begin 20ste eeuw.
Route 2 is de route waarvan het merendeel in fietspad is omgebouwd.
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
De laatste tijd zat ik al te dubben over hoe een dienstregeling in Brabant eruit zou komen te zien als alle bussen zelfstandig gingen rijden in pakweg 15 jaar en al deze bussen reden elektrisch. Hierdoor kan het exploiteren van een lijnennet, zeker op grotere schaal veel goedkoper worden: in plaats van tien chauffeurs kun je immers één mannetje in een controlekamer zetten, bussen hoeven niet meer zo groot te zijn omwille van het besparen op personeel. Met hoeveel de kosten omlaag kunnen gaan is afhankelijk van een aantal factoren maar als veel bussen ook nog eens een slag kleiner kunnen (behalve op de drukste assen) kom je misschien op de helft uit. Zou je iedere buitenwijk zes keer per uur aandoen, veel snellere routes realiseren of Biezenmortel op zondag bedienen, of pak je het nog kleinschaliger aan met virtuele haltes voor de deur en maak je het een soort autonome deelautodienst? En gezien Brabant (en vooral Eindhoven) dé hotspot van innovatie betreft wou ik eens weten welke ideeën jullie hebben over de iets verdere toekomst in Brabant voor het OV als autonome voertuigen realiteit zijn geworden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Eindhoven lijkt mij zeker geschikt om te innoveren als het gaat om autonome voertuigen in relatie tot Openbaar Vervoer. Wat ik zo jammer vind is dat het voor een geheel stadsnet wel ontzettend veel infrastructuele aanpassingen vraagt. Of wil je gelijk doorinnoveren naar autonome voertuigen binnen een niet-autonoom verkeersbeeld? Als ik kijk naar een een busnet met eigen infrastructuur (dus los van overig verkeer) wat bijvoorbeeld in Almere op redelijk grote schaal aanwezig is. Dan zie ik daar zeker kansen om binnen enkele jaren te starten met pilots waar een autonoom voertuig rijden kan in een vorm van dienstregeling. Voor bijvoorbeeld autonome voertuigen op een geintegreerde infrastructuur zijn er zeker relaties in Brabant waar je kan kijken naar dat soort voertuigen. Bijvoorbeeld Tilburg Station - Efteling v.v. dat met name op hoofdwegen rijdt. Maar ook in Eindhoven bijvoorbeeld Eindhoven Staton - Eindhoven Airport.
Re: [Fantasie] Het Grote West- en Oost Brabantse Ideeëntopic.
Dat is al vaak de revue gepasseerd... zie concessie zuidoost Topic.JeffreyMeijer schreef:Ik weet dat het niet heel veel reizigers trekt. Maar om een gat op te vangen zou ik er voorstander van zijn de bus Eindhoven-Luyksgestel door te laten rijden naar Lommel station en Lommel centrum.
Daarnaast loopt er voor Zuidoost (Heet niet meer SRE wat overigens stond voor Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) een regulier topic. Ik zou het niet voor heel brabant breed trekken.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
Ardan: Afgesplitst van Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017.
Beetje onnuttige DRU's. Ik ga nu een beetje te veel het ideeëntoppic in maar het is wel realistisch, dus ik zet het toch hier. Ik stel voor om de 404 doortrekken naar Nuenen Centrum, frequentie: spits: 4-6x/uur, dal en zaterdag: 4x/uur, zondag en avond: 2x/uur. De 321, 322 en 323 behouden grotendeels hun huidige frequentie, maar gaan via de A270 rijden. Het onnodig keren in West is dan niet meer nodig.
Beetje onnuttige DRU's. Ik ga nu een beetje te veel het ideeëntoppic in maar het is wel realistisch, dus ik zet het toch hier. Ik stel voor om de 404 doortrekken naar Nuenen Centrum, frequentie: spits: 4-6x/uur, dal en zaterdag: 4x/uur, zondag en avond: 2x/uur. De 321, 322 en 323 behouden grotendeels hun huidige frequentie, maar gaan via de A270 rijden. Het onnodig keren in West is dan niet meer nodig.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
Die route van lijn 321-322-323 via Woensel is gewoon zo vast gelegd in het PVE, daar kun je niet zomaar vanaf gaan wijken ben ik bang.
Verder lijkt het me toch beter om al dit soort ideeën zoveel mogelijk in een ideeëntopic te zetten, voor iedereen hier zijn visie straks heeft geplaatst ;)
Verder lijkt het me toch beter om al dit soort ideeën zoveel mogelijk in een ideeëntopic te zetten, voor iedereen hier zijn visie straks heeft geplaatst ;)
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
En voordat iemand een nieuwe aanmaakt, we hebben al een mooi draadje daarvoor genaamd "het grote Brabantse ideeëntopic" :Y
Heb de laatste tijd overigens weinig tijd gehad om daar goed te gaan luchtfietsen, anders barste het van mijn kronkels.
Maar goed, leuk en alles. Vrijdag ga ik toch weer een poging doen om het Eindhovense OV aan te doen, ditmaal moet ik ergens langs een 400-lijn zijn op een moment dat die betreffende lijn ook echt rijdt *O*
Heb de laatste tijd overigens weinig tijd gehad om daar goed te gaan luchtfietsen, anders barste het van mijn kronkels.
Maar goed, leuk en alles. Vrijdag ga ik toch weer een poging doen om het Eindhovense OV aan te doen, ditmaal moet ik ergens langs een 400-lijn zijn op een moment dat die betreffende lijn ook echt rijdt *O*
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
Nou. Ik denk dat je dat niet te hard moet roepen. Wacht maar een paar maanden af...Zugführer schreef:Die route van lijn 321-322-323 via Woensel is gewoon zo vast gelegd in het PVE, daar kun je niet zomaar vanaf gaan wijken ben ik bang.
Verder lijkt het me toch beter om al dit soort ideeën zoveel mogelijk in een ideeëntopic te zetten, voor iedereen hier zijn visie straks heeft geplaatst ;)
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
M.a.w. wat frankberg19 heeft opgeschreven zou over een paar maanden zomaar eens waarheid kunnen worden.
🍉
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
*O* *O* *O*
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
Is HOV-2 nu helemaal klaar? En zo niet, kan het zijn dat de route via Woensel als nog iets sneller wordt dan de route via de A270? Lijkt me onlogisch, maar anders snap ik niet goed waarom gemeente Eindhoven / provincie Noord-Brabant ooit heeft gekozen om de 321/322/323 via Woensel te laten rijden.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
A270 is knallen met 80 km/u en HOV geheel slingeren met 50 km/u. Waarschijnlijk is het gewoon een politiek ding om maar zoveel mogelijk bussen over de HOV te sturen. In eerste instantie was ik daar ook wel voor, maar dan met minder geslinger. Zoals het nu is, is het wel een anti-climax inderdaad.
En de HOV is nog niet klaar, vooral het stuk station - ring moet nog aangepast.
En de HOV is nog niet klaar, vooral het stuk station - ring moet nog aangepast.
🍉
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
Die A270 is ook niet veel meer van over tegenwoordig...
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
Op een groot stuk van de A270 ligt een busbaan op de vluchtstrook, in ieder geval tot de busbaan op/afrit bij Eeneind.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9186
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
Is de A270 filegevoelig? Anders zou ik de keuze via de HOV wel kunnen begrijpen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017
De stoplichten die ze er hebben neergezet kunnen aardig volstromen in de spits. Nee, van de A270 van vroeger is niet veel meer over. :X
Laatst gewijzigd door Chrysa op di 02 mei 2017, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Vroeger als in een aantal jaar terug of rond de eeuwwisseling?
🍉
Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.
Als HOV2 helemaal klaar is is de rijtijd 5 minuten meer dan via de A270.
De bus mag overigens op de vluchtstrook cq busbaan.
Ik zeg je. Vanaf december rijden de Gemertlijnen via de A270.
De bus mag overigens op de vluchtstrook cq busbaan.
Ik zeg je. Vanaf december rijden de Gemertlijnen via de A270.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten