NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door wouter15 »

NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

28 februari 2017

NS verwacht in de eerste helft van dit jaar de verkoop van Qbuzz rond te hebben. Dan bestaat er wel nog een kans dat toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) de koop wil onderzoeken en de resultaten hiervan zijn afhankelijk van de koper van het busbedrijf. Dit liet financieel directeur Bert Groenewegen van NS weten tijdens de presentatie van het NS-jaarverslag vandaag.


Als onderdeel van de nieuwe strategie die NS vorig jaar presenteerde, wil de Nederlandse spoorvervoerder zich niet langer gaan richten op taken die niet behoren tot de kerntaak – dus het rijden met treinen. Dit betekent het afstoten van alle retail op de stations en ook de verkoop van Qbuzz, de busvervoerder die concessies heeft in Utrecht en in het noorden van Nederland.

Lees verder
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Lijn65 »

Dit artikel is duidelijk geschreven in de Randstad. Hoe heet het daarboven ook alweer? -o-
Basislijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door trolly »

Timboektoe? Siberië? Geen idee eigenlijk :|
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Z2N »

Stelletje zuurpruimen, een jounalist mag gewoon een naam gebruiken die meerdere gebieden samen beschrijft, zeker ook als het voor de lezer niet echt relevant is welke gebieden bedoeld worden. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door frankberg19 »

(.....) Dit betekent het afstoten van alle retail op de stations en ook de verkoop van Qbuzz, de busvervoerder die concessies heeft in die stad in het midden van het land en in het noorden van Nederland.

Zo beter...
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door VIRM »

Dus in plaats van zelf winkels exploiteren verhuren ze die. Big deal.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Geert »

Lijn65 schreef:Dit artikel is duidelijk geschreven in de Randstad.
De redactie zit in Breda. Dat is geen Randstad.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door trolly »

Vanuit Timboektoe gezien wel hoor (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Lijn65 »

Z2N schreef:Stelletje zuurpruimen, een jounalist mag gewoon een naam gebruiken die meerdere gebieden samen beschrijft, zeker ook als het voor de lezer niet echt relevant is welke gebieden bedoeld worden. (A)
De zuurpruimen zijn diegene die serieus op mijn reactie reageren :Y
Geert schreef:De redactie zit in Breda. Dat is geen Randstad.
Nog verder weg dus... :wink:
Basislijn
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door dnmw2705 »

Al bekend wie de koper is?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door regenmaker »

Er staat dat de koop naar waarschijnlijkheid half 2017 rond moest zijn (dus zomer kan ook nog). Maar zelf hoop ik er op dat ze Utrecht verkopen aan Syntus en GD aan Arriva.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door starx »

Waarom zouden ze het opsplitsen voordat ze het verkopen?

Ik vraag me af of Arriva Q-buzz (of een deel daarvan) wel mag overkopen. De ACM moet het ook allemaal nog goedkeuren en Arriva heeft momenteel al het grootste marktaandeel in de sector Multimodaal. Het zou er toe leiden dat Arriva en Connexxion samen bijna alle concessies bezitten.

Persoonlijk hoop ik op Keolis/Syntus. Dan zijn er tenminste drie OV-bedrijven van formaat in Nederland. Ik denk dat Syntus ook het meeste belang heeft bij de overname, want dan hebben ze een stevige positie in Utrecht. De GD-concessie is vooral voor Arriva interessant, maar die wordt over een paar jaar toch al weer aanbesteed.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Zonnig »

Het zou ook best kunnen dat U-OV echt verkocht gaat worden en dat Qbuzz-GD of niet verkocht gaat worden / misschien versneld opnieuw wordt aanbesteed.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door dnmw2705 »

Voor Utrecht is het voor helemaal een win situatie. Provincie wilt graag dat alles door één vervoerder gedaan wordt, NS wilt er vanaf, Arriva kan GD krijgen en reiziger in Utrecht hebben één vast aanspreek punt en geen gedoe meer met kaartjes. U-OV verkoopt op lijn 51 kaartjes, maar die rijdt maar tot 2200 terug richting Zeist. Als je retourtje gekocht hebt en met lijn 50 van Syntus terug moet, dan moet je opnieuw een kaartje open... (Overigens zijn er weinig chauffeurs van Syntus die dat ook echt laten doen) Gaat om het idee!

Persoonlijk zou ik ook voor één vervoerder in Utrecht gaan en Arriva dus eventueel naar GD of daar opnieuw aanbesteden.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Lijn65 »

Zonnig schreef:Het zou ook best kunnen dat U-OV echt verkocht gaat worden en dat Qbuzz-GD of niet verkocht gaat worden / misschien versneld opnieuw wordt aanbesteed.
Dat gaat niet gebeuren want het ov-bureau heeft net die concessie verlengd om zo de kosten van opnieuw aanbesteden twee jaar uit te kunnen stellen, en tijdens de werkzaamheden aan de ringweg met een vervoerder te kunnen samenwerken. Ik zie Arriva trouwens totaal niet zitten. Qbuzz levert naar mijn idee een veel betere service dan Arriva deed in de vorige concessie. En ik denk dat de reizigers hier al helemaal niet zitten te wachten op al die VDL meuk van Arriva.
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door CamilleKreemers »

Stel je eens voor dat EBS-OV Qbuzz overkoopt.
Persoonlijk heb ik liever Syntus dan Arriva.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door flipje »

Ik hoop dat Qbuzz in zijn geheel verkocht zal worden aan Netinera (Link) of EBS. In iedergeval een ander OV bedrijf dan Arriva (DB) / Syntus (Keolis) / Connexxion (Transdev). Een beetje extra concurrentie voor de 'grote 3' kan nooit kwaad.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door dnmw2705 »

Doe mij ook maar lekker Syntus. Ik denk dat CXX sws geen kans kan/mag maken. Arriva ook niet omdat die al erg groot zijn. Syntus zal door een eventuele overname wel langs CXX gaan volgens mij.
Ik vrees wel dat als het Syntus wordt, dat eens goed alleen processen en hardware moeten gaan checken en daarin moeten gaan investeren. Vandaag ligt nog steeds de realtime erbij hen uit.
Maar toch mijn voorkeur!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Statler Rail »

We hebben het hier steeds over Arriva, Syntus en Connexxion, maar je moet eigenlijk naar de moederbedrijven kijken: Deutsche Bahn, Keolis en Transdev.

Verkoop aan Keolis is het meest voor de hand liggend, aangezien NS vorig jaar Qbuzz al bijna aan Keolis verkocht had voordat Dijsselbloem dwars ging liggen.

Dat Deutsche Bahn een busbedrijf van NS gaat kopen lijkt mij onlogisch. Transdev zou kunnen, om voor hen op die manier marktaandeel in Nederland terug te kopen. Niet alleen heeft Connexxion marktaandeel verloren, maar Veolia is zelfs compleet weggevaagd. Maar of het voor Transdev nu het juiste moment is om een busbedrijf erbij te kopen? Volgens mij hebben zij andere perioriteiten, zoals het vergroten van de winstgevendheid van Connexxion. Een overname van Qbuzz met daaropvolgende reorganisatie met Connexxion lijkt mij niet echt een slimme strategie.

Wie hebben we dan nog meer? EBS? Ik denk dat die in Nederland te klein zijn voor zo´n overname plus reorganisatie.
Netinera, oftewel de Italiaanse staatsspoorwegmaatschappij FS? Lijkt me ook niet, omdat ze zich meer op Oost-Duitsland lijken te richten en bovendien denk ik dat NS een beetje genoeg heeft van zakendoen met Italianen.
Bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk kunnen we door de Brexit ook uitsluiten, die gaan dat riscio nu niet nemen. Van de OV-bedrijven kom ik toch steeds weer op Keolis uit.

Of het moet een kapitaalverstrekker zijn die niet uit de OV-wereld komt. Qbuzz is niet veel waard nu. Misschien als low-budget OV-bedrijf concessies proberen binnen te slepen en dan tegen een hogere prijs verkopen? Kán, maar gewaagd plan. Kan je beter een nieuw bedrijf oprichten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Vinny »

In dat laatste geval is er eerder een splitsing dan een verkoop van Qbuzz.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door DrechtBlub »

Brexit betekend wel dat er een groot risico aan zou zitten voor Britse bedrijven, maar Brexit kan ook de doodsteek zijn voor de bedrijven in Engeland daar, dus wellicht is uitbreiden naar het vaste land juist heel aantrekkelijk voor zeg eens, Firstgroup bijvoorbeeld.

Persoonlijk hoop ik dat Qbuzz word verkocht aan Syntus of First(group).

Als gekke twist, is het niet mogelijk dat een bedrijf naar voren komt wat niemand verwacht, uit het binnen of buitenland en/of mogelijk een bedrijf dat op dit moment helemaal niet eens in de OV sektor zit (wat natuurlijk wel grote (re)organisatie zou betekenen. Vergeet trouwens ook touringcar bedrijven en taxicentrales niet, TCR heeft al eerder meegeboden op OV concessies in samenwerking met andere bedrijven en heeft dus wellicht de ervaring nodig om Qbuzz over te nemen in combinatie verder met alle onderaanbesteedde ritten die ze rijden voor andere vervoerders.

De kans is natuurlijk groot als het uberhaubt kan, maar als het kan zeker niet onrealistisch als je erover nadenkt.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Vinny »

Er is bij de Brexit altijd een risico dat er iets geks komt uit de onderhandelingen, maar ik verwacht gewoon dat er een nieuwe set aan handelsafspraken wordt gemaakt waardoor Groot-Brittanië de status krijgt van Noorwegen of Zwitserland. Dan is er nauwelijks impact op het bedrijfsleven en de handel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Michael 1988 »

Klinkt raar, maar ik zou het een erg gekke twist vinden als HTM dadelijk Qbuzz gaat kopen (ze hebben al ooit een joint-venture gehad). Op dit moment zit HTM alleen nog maar in Den Haag en gezien de komende aanbestedingen, zullen ze toch moeten gaan uitbreiden uiteindelijk om te kunnen blijven bestaan (dat laatste geldt ook voor RET overigens).
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door Lange_Dre »

Dat zou voor Groningen wel een verademing zijn waneer de HTM Qbuzz overneemt. Maar dit zal niet gebeuren, al is het alleen maar omdat de busconcessie Den Haag bus niet meer onderhands aanbesteed mag/kan worden aan de HTM. Op dit momend lopen de onderhandelingen hiervoor. Maar mocht het wel gebeuren dan zal ik er wel blij van worden, heb helaas te veel negatieve ervaringen met Qbuzz GD gehad.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: NS: verkoop van Qbuzz is ‘vergevorderd’

Bericht door starx »

Volgens mij is het technisch gezien niet verboden. De enige regel bij onderhands gunnen is dat de aanbestedende overheid zelf eigenaar moet zijn van het bedrijf dat de gunning krijgt. HTM als eigenaar lijkt me ook niet 'oneerlijker' dan NS, want beide bedrijven krijgen een concessie onderhands gegund.

Maar ik denk ook niet dat HTM (of RET of GVB) het zal worden. Simpelweg omdat de aandeelhouder daarmee een groot risico loopt. Dat is de gemeente Den Haag en ik kan me niet voorstellen dat die daar zin in heeft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten