Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Doet me herinneren aan de ene keer dat ik wenste dat Hoogeveen een intercitystation was. Treinen tussen Meppel en Hoogeveen reden niet omdat er een aanrijding was. Dus werden er vervangende bussen ingelegd tussen Zwolle en Hoogeveen, verder kon je met de trein. Na de busreis begeef ik me naar het perron in Hoogeveen en wat gebeurt er? De treinen rijden weer en een Intercity stuift lekker door in Hoogeveen. Wij konden wachten op de stoptrein naar Groningen :?
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
ProRail verbouwt spoor bij Hoogeveen in 2019
De aanleg van een snelle spoorboog bij Hoogeveen heeft ProRail uitgesteld tot 2019. De spoorboog vervangt twee bochten ten noorden en zuiden van het station. Intercity's en goederentreinen hoeven daardoor in de toekomst minder af te remmen.
Tijdswinst van 75 seconden
Tijdswinst is de belangrijkste reden voor de aanleg. Het afremmen naar 80 kilometer per uur kost de intercity 75 seconden. De NS heeft die tijdswinst nodig voor een soepele overstap van reizigers in Groningen en Zwolle. In 2021 wil de NS bijvoorbeeld alle treinen in Zwolle om kwart over en kwart voor het uur het station binnen laten rijden
Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/119331/ ... en-in-2019
De aanleg van een snelle spoorboog bij Hoogeveen heeft ProRail uitgesteld tot 2019. De spoorboog vervangt twee bochten ten noorden en zuiden van het station. Intercity's en goederentreinen hoeven daardoor in de toekomst minder af te remmen.
Tijdswinst van 75 seconden
Tijdswinst is de belangrijkste reden voor de aanleg. Het afremmen naar 80 kilometer per uur kost de intercity 75 seconden. De NS heeft die tijdswinst nodig voor een soepele overstap van reizigers in Groningen en Zwolle. In 2021 wil de NS bijvoorbeeld alle treinen in Zwolle om kwart over en kwart voor het uur het station binnen laten rijden
Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/119331/ ... en-in-2019
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 06 mar 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht ingekort ivm copyright
Reden: Bericht ingekort ivm copyright
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Dag IC-stop :')
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Ik ben benieuwd hoe een bocht die met (mogelijk) 140 kilometer per uur genomen kan worden eruit ziet. Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden. Die bocht bij Meppel blijft zeker wel bij 80 kilometer per uur.
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Gewoon veel verkanting, dan hoef je niet eens zo heel ver vij het huidige trace vandaan. De boog bij Bussum wordt ook 130 km/h met een zijdelingse verschuiving van maximaal 5 meter.
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Tja, voor Harderwijk is 1 van de redenen waarom het geen intercity station is al vervallen: de overweg aan de noordzijde is vervallen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Echter stoppen die daar wel bij bijvoorbeeld een verstoring of werkzaamheden. En dan is een (te) kort perron niet handigreisthijs schreef:Waarom? Ik verwacht dat het station wel vereenvoudigd gaat worden: minder wissels, minder sporen, wellicht kortere perrons (omdat er geen lange IC's meer stoppen).groningen schreef:Ik verwacht dat het station wat naar het noorden verplaatst moet worden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Ach, volgens dit forum komen daar toch alleen maar losse ICM-stellen. (A)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
's Ochtends vroeg stopt er een heuse Intercity met maar liefst drie stellen!
Maar goed, die trein is met 9 bakken nog steeds een stuk korter dan het perron.
Ik verwacht eerder (ook gezien het budget) dat de twee bestaande bogen voor en na het station worden aangepast, dan kunnen de perrons gewoon blijven liggen en ligt het spoor in het station niet in een verkanting.
Of de perrons dan net zo lang kunnen blijven als nu weet ik niet, dan moet ik eerst weten wat de minimale boogstraal is voor 140 km/h.
Maar goed, die trein is met 9 bakken nog steeds een stuk korter dan het perron.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk met de huidige kaarsrechte perrons.groningen schreef:Dus de treinen die in Hoogeveen stoppen zullen (lekker) schuin naar het noorden hellen?!
Ik verwacht eerder (ook gezien het budget) dat de twee bestaande bogen voor en na het station worden aangepast, dan kunnen de perrons gewoon blijven liggen en ligt het spoor in het station niet in een verkanting.
Of de perrons dan net zo lang kunnen blijven als nu weet ik niet, dan moet ik eerst weten wat de minimale boogstraal is voor 140 km/h.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Ik denk dat ze niet de huidige bogen aanpakken maar een één lange boog van maken in plaats van de vier korte bogen die er nu liggen. Op die manier kan je met relatief weinig verkanting een hele mooie boog neerleggen.
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Boogeveen, ik zie het er nog van komen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Zijn er eigenlijk al festiviteiten gepland in Hoogeveen om te vieren dat de komende twee weken alle intercities in Hoogeveen stoppen?
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Ja en het aantal in en uitstappende intercitypassagiers tellen geldt niet tijdens deze weken he
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 13 apr 2017, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
In ditzelfde topic past dit nieuwsbericht ook wel:
Drentse GroenLinks-fracties willen ook regio-intercity naar Randstad
ASSEN - Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.
Het plan van GroenLinks is niet nieuw. Eerder stelde de Hoogeveense wethouder Jan Steenbergen al dat een regio-intercity een kans is om het probleem van de overvolle treinen tussen Groningen en Zwolle op te lossen.
Lees meer
Drentse GroenLinks-fracties willen ook regio-intercity naar Randstad
ASSEN - Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.
Het plan van GroenLinks is niet nieuw. Eerder stelde de Hoogeveense wethouder Jan Steenbergen al dat een regio-intercity een kans is om het probleem van de overvolle treinen tussen Groningen en Zwolle op te lossen.
Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
En hoeveel mensen reizen er tussen die stations en Amsterdam CS? Zullen er niet zo veel zijn.
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Ik kijk nu al uit naar de directe Intercity Emmen - Utrecht Centraal via Emmen Zuid, Nieuw Amsterdam en Coevorden. :D Zou die verbinding door Arriva geëxploiteerd gaan worden?Etienne schreef:Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Kunnen ze de IC Berlijn niet bij Emmen de grens over laten gaan anders?
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Zullen ze eerst rails tussen Emmen en Meppen moeten aanleggen.
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Waarom? Dat ding heeft gewoon wielen toch? Gewoon een tractor ervoor hangen en gaan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Hoho, alle Drentse stations. Dus ook Dalen nogMeltrain schreef:Ik kijk nu al uit naar de directe Intercity Emmen - Utrecht Centraal via Emmen Zuid, Nieuw Amsterdam en Coevorden. :D Zou die verbinding door Arriva geëxploiteerd gaan worden?Etienne schreef:Vijf Drentse fracties van GroenLinks willen in navolging van de gemeente Hoogeveen dat er een regio-intercity komt die alle treinstations in Drenthe rechtstreeks met de Randstad verbindt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Het is dan handiger om de IC Berlijn vanauit Amsterdam via Lelystad en Zwolle naar Coevorden te laten rijden. Het voorste rijtuig gaat daarna als stoptrein verder naar Emmen en de rest gaat via Nordhorn naar Bad Bentheim en verder naar Berlijn. :D
@ Daniel: Ik vreesde al dat ik een station vergeten was.
@ Daniel: Ik vreesde al dat ik een station vergeten was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden
Een regio-IC kan wel maar dan alleen als je niet meer in de knoop van Zwolle aansluit. Of je dat moet willen is wel een belangrijke vraag. Ik denk dat de richtingen Deventer, Enschede en Amersfoort bij elkaar meer reizigers trekken dan Lelystad, Almere en Amsterdam Centraal. Dan krijg je dus zo'n kwestie: Operatie geslaagd, patiënt overleden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten