ProRail verbetert sfeer op perrons

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Daniel »

ProRail verbetert sfeer op perrons
Geplaatst op: woensdag 1 juli 2009 om 23:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 juli 2009 om 23:00

UTRECHT - ProRail gaat proberen de sfeer en het comfort op de spoorwegstations te verbeteren. Het bedrijf kondigde zaterdag, op de Dag van de Architectuur, aan dat het begin volgend jaar een proef begint met nieuw meubilair en windschermen op de stations Leiden Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA. Volgens ProRail is het huidige meubilair twintig jaar oud en zijn reizigers niet tevreden over de sfeer op de stations.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Daan »

Nieuwe bordjes voor Fles? :lol:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Ruben »

In het kader van de EU-harmonisatie doen we ze in Duitse stijl graag :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Fles »

Daan schreef:Nieuwe bordjes voor Fles? :lol:
:lol: Ik dacht meer aan een soort mobiel cheerleaders-team of zo :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Suus »

Nouja, als het goed is worden de bordjes een kwartslag gedraaid, zodat ze beter te lezen zijn vanuit een rijdende of stilstaande trein.

En een andere perronvloer dan die schots en scheefliggende stoeptegels vind ik ook geen probleem :pos:
Laatst gewijzigd door Suus op vr 03 jul 2009, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Fles »

Bee schreef:Nouja, als het goed is worden de bordjes een kwartslag gedraaid, zodat ze beter te lezen zijn vanuit een rijdende of stilstaande trein.
Een kwartslag lijkt me dan weer niet helemaal handig, maar het gebeurt vaker. Voor maximale leesbaarheid is het het beste als bordjes verschrankt (dus niet tegenover elkaar, maar om en om op tegenoverliggende perrons) en gehoekt (45 graden op het spoor, en dan beide kanten op) geplaatst worden. Dat is gebleken uit een Belgische studie hiernaar.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Geert »

Schuin (45-graden) lijkt me inderdaad het beste, dan heb je de meeste kans om het bord te zien.
Wat in Italië wordt gebruikt (een stationsbord dwars op de rijrichting) is inderdaad ook wel grappig, alleen vraag ik me af of het goed werkt (hoewel men dat in België kennelijk ook wil, gezien het ook in de gelinkte studie wordt genoemd). Zoiets werkt vooral goed met grotere letters op de borden, je rijdt immers met een redelijke snelheid het station in en je wilt het bord eigenlijk al vanaf een afstand kunnen lezen. Wat dat betreft schieten de huidige borden wel tekort, hoewel ik ze persoonlijk wel fraai vind. :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Fles »

In nieuw geopende stations in België gaan ze wel die kant op toch. Hergenrath bijvoorbeeld, en ik durf ook wel een kratje te wedden op Noorderkempen, dat daar bordjes haaks op de baan staan, en ook parallel, maar niet gehoekt. Maar Noorderkempen ben ik nog niet zelf geweest :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Suus »

In Noorderkempen staan ze op de normale manier:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Vinny »

Hmm, het station ziet er best gelikt uit...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door playertwo »

Daar gaat je kratje Fles :mrgreen:
@ Vinny, nu nog een fatsoenlijke dienstregeling voor Noorderkempen, want zoals die nu wordt aangeboden is helaas niet om over naar huis te krijgen (vergelijkbaar met de IC Maastricht - Brussel).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Fles »

playertwo schreef:Daar gaat je kratje Fles :mrgreen:
Nee hoor :) Dat er 1 bordje parallel staat bewijst natuurlijk niet dat er geen ekle ander bordje haaks staat. In het al genoemde Hergenrath staan ze zowel parallel als haaks bijvoorbeeld. Probleem met Noorderkempen is dat ik er moeilijk bij kan komen omdat er alleen doordeweeks treinen naartoe rijden.
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door giuseppe »

Het in inbouw zijnde Tamines heeft wel een schuin bordje
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 1c_JPG.jpg
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Suus »

Hey, weer een nieuwe huisstijl bij de Belgen, en ook nog eens een volledig verhard perron :shock: En dat voor een station met 1700 reizigers per dag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door webguy »

In duitsland hebben ze het beste van beide werelden meestal? Aan het begin van het perron staat op vooral oudere stations een schuin bordje, vaak midden in een bos onkruid, maar nog :) op de rest van het perron staan dan bordjes die 90 graden staan, net als in NL.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Fles »

giuseppe schreef:Het in inbouw zijnde Tamines heeft wel een schuin bordje
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 1c_JPG.jpg
Dat gehoekte design komt op zich vaker voor dan die inverse huisstijl. Steeds vaker worden bij vernieuwingen de oorspronkelijke parallelle bordjes vervangen door gehoekt geplaatste exemplaren (bijv. Wildert, Rivage, Leuze). Alleen als de naam van het station te lang is wordt dat onpraktisch :)
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door giuseppe »

Bee schreef:Hey, weer een nieuwe huisstijl bij de Belgen, en ook nog eens een volledig verhard perron :shock: En dat voor een station met 1700 reizigers per dag.
Alle Belgische stations worden vernieuwd en krijgen hogere, verharde perrons. Op hoofd- en GEN stations 76 cm, de rest 55 cm. Tamines is trouwens IC station :wink:

In Bordet zijn ook elektronische borden in gebruik genomen die op elk station zullen verschijnen
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... t24609.JPG
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... 4-6-09.JPG
http://newsportal.zoo-logique.org/attac ... 4_6_09.JPG
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Suus »

Voor een IC-station zijn 1700 reizigers wel erg weinig, of is 1700 reizigers per dag voor Belgische begrippen veel?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Vinny »

Volgens mij moet je het aantal reizigers met 2 vermenigvuldigen om ze vergelijkbaar te krijgen met Nederland. Een reiziger die 's ochtends instapt en 's avonds uitstapt wordt enkel gerekend en in Nederland dubbel. Als ik het goed onthouden heb.

Overigens heeft België meer stations. Derhalve is het niet vreemd dat het gemiddeld aantal reizigers per station lager ligt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Fles »

Bee schreef:Voor een IC-station zijn 1700 reizigers wel erg weinig, of is 1700 reizigers per dag voor Belgische begrippen veel?
Hoeveel heeft Leiden Lammenschans er? Overveen? ;)
Vinny schreef:Overigens heeft België meer stations. Derhalve is het niet vreemd dat het gemiddeld aantal reizigers per station lager ligt ;)
En aanzienlijk minder inwoners :!:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Vinny »

Overveen
Overveen is in de spits een druk station i.v.m. een nabijgelegen hogeschool. Het is echt verbazingwekkend hoeveel mensen er in Haarlem de trein naar Zandvoort nemen om er vrijwel allemaal in Overveen weer uit te gaan. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door reisthijs »

Fles schreef:Hoeveel heeft Leiden Lammenschans er? Overveen? ;)
Doet er weinig toe want het is een slechte vergelijking, daar stoppen alleen veredelde stoptreinen.
In Tamines stopt een echte IC (een trein die bijna alles overslaat, ipv bijna overal te stoppen).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Vinny »

Dat heeft niets tot vrijwel niets met de materie te maken. Om te weten of een station populair is moet je het aantal inwoners dat in een straal van 5 km/2 rondom het station nemen en dat delen door het aantal reizigers. Op het moment dat minder dan 10% van de inwoners in dit gebied gebruik maakt van het station, dan heeft de vervoerder/spoorbeheerder wat uit te leggen (tenzij er concurrentie van nabijgelegen stations is met een betere treinbediening). :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door Wubbo »

Volgens mij vergeet je dan de regiofunctie die bepaalde stations hebben. Als je op sommige stations ziet hoeveel mensen er overstappen op het stads- of streekvervoer (ik noem bijvoorbeeld een Heerenveen) of een goede verbinding hebt met de snelweg (Weesp, Veenendaal-de Klomp) kan je invloedsgebied veel groter zijn dan binnen die straal. Het zou me niet eens verbazen als Veenendaal-de Klomp meer instappers heeft dan er in een straal van 2,5 km rond het station wonen :).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ProRail verbetert sfeer op perrons

Bericht door webguy »

Dat weet ik bijna zeker :D Zat ik laatst ook te denken, De Klomp is echt 10 huizen en twee bedrijven. Maar Ederveen, Renswoude, Veenendaal en nog wat andere gehuchten maken gebruik van het station. Zelfs delen van Ede zijn bijna dichter bij De Klomp dan Ede-Wageningen (al is dat niet voordelig ivm 4ICs per uur in Ede, een in de Klomp maar 2)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten