De eerste spoorwegfotograaf van Nederland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
NVBS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 00:15
Contacteer:

De eerste spoorwegfotograaf van Nederland

Bericht door NVBS »

Afbeelding

Vanaf 6 mei zal het boek van Nederlands eerste spoorwegfotograaf te koop zijn in de NVBS Winkel in het stationsgebouw van Amersfoort.
Voor een routebeschrijving, zie: http://www.nvbs.com/toon.php?pag=NVBS_Centraal

Beide samenstellers, Guus Veenendaal en Remmo Statius Muller, zullen vanaf 12.00 uur aanwezig zijn voor de presentatie van het boek.

Lodewijk - of Lou - Derens (1880-1956) is in Nederland de eerste fotograaf geweest die zo veel mogelijk de Nederlandse stoomlocomotieven van zijn tijd heeft gefotografeerd en gedocumenteerd. Zijn eerste opnamen zijn uit 1894. Hij ging door met fotograferen tot na de Tweede Wereldoorlog, met het zwaartepunt van zijn activiteiten in de jaren tussen 1910 en 1938. Voor Nederland is zijn werk van groot belang, vooral ook omdat sommige stoomlocomotieven die op het punt stonden te worden gesloopt, op deze manier door hem - vaak als enige - voor het nageslacht zijn vastgelegd. Maar hij was niet alleen actief in Nederland, ook in het omringende Europese buitenland heeft hij in diezelfde jaren gefotografeerd, wat bijzondere en fraaie beelden heeft opgeleverd. België Frankrijk, Engeland, Duitsland en Oostenrijk waren het doel van zijn reizen tussen 1910 en 1934 en ook daar heeft hij interessante opnamen weten te maken. De naam Derens is in kringen van liefhebbers van de geschiedenis en ontwikkeling van de stoomlocomotief niet onbekend. Een aantal van zijn foto′s zijn al eerder gebruikt, maar hier worden veel tot nog toe niet bekende foto′s voor het eerst afgedrukt. Zo wordt met dit boek de naam en het werk van Lodewijk Derens in brede kring bekend.

Afbeelding
Beschrijving: Interieur van de Centrale Werkplaats in Zwolle met stoomlocomotief NS 946 (Beyer Peacock & Co, 1878, terzijde gesteld 1935) zonder machinistenhuis en koppelstang in de takels van de kraan in de grote stelplaats.
Naam: Derens, L.
Datering: 1932-04-01
Decennium: 1930

Afbeelding
Beschrijving: David en Goliath: de grootste en kleinste loc van de NCS gebroederlijk naast elkaar. De stoomlocomotieven NCS 78 en 1 bij het NCS-depot Utrecht. Het door Orenstein & Koppel in 1903 gebouwde rangeerlocje is door de NCS in 1918 overgenomen van een aannemer en heeft in de NCS-tijd altijd Utrecht als basis gehad. Bij de NS vormde deze loc het enige exemplaar in de serie NS 8000.
Naam: Derens, L.
Datering: 1918-08-18

Afbeelding
Beschrijving: Bij de aanleg van de 'Miljoenenlijn' gebruikte de aannemer, het Spoorweg Bouwbedrijf voormalige NS locomotieven. Tijdens een NVBS excursie naar Zuid Limburg werden in Spekholzerheide de locomotieven SBB 11 (Ex NS 3004 ex NBDS) en 14 (ex NS 1508) bekeken.
Naam: Derens, L.
Datering: 1933-07-23
Opmerking: Zie excursieverslag NVBS Mededelingenblad 1933-8, p.1-2

NB. Bovenstaande foto's komen niet uit het boek, maar uit de uitgebreide beeldbank van de NVBS. Zie hiervoor http://nvbs.com/leden/toon.php?pag=DigColl
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 6009
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De eerste spoorwegfotograaf van Nederland

Bericht door isadora »

Fraai historisch materiaal. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 16041
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De eerste spoorwegfotograaf van Nederland

Bericht door ODRAIL »

Ben op 6 mei aanwezig geweest bij de presentatie van dit mooie boek.

Heb het toen ook gelijk aangeschaft. De afgelopen weken heb ik het boek bekeken. En hoe langer je naar de foto's kijk ... hoe meer je er op ontdekt.

Het is de moeite waard om dit mooie boek aan te schaffen :pos: :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten