Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
2021. Maar ga er maar vanuit dat tussen 2018 en 2021 sprake zal zijn van (forse) krapte. Het zou mij niks verbazen als GVB in de aanloop naar 22 juli 2018 nog even een konijn uit de hoge hoed tovert en lijn 51 tot aan zijn definitieve einde begin 2019 tussen Amstelveen en Spaklerweg laat rijden, zodat het aldus uitgespaarde sneltrammaterieel achter de hand kan worden gehouden om lijn 50 te versterken. Tussen 2019 en 2021 zal er dan weer enige lucht zijn, vooral omdat lijn 53 vanaf dat moment niet verder van Van der Madeweg zal gaan rijden. Maar pas vanaf de instroom van de M7-treinen zullen frequentieverhogingen en verbeteringen van de lijnvoering aan de orde komen. Tot die tijd is het aanduwen geblazen. Misschien kunnen ze wat oshiya uit Japan overvliegen.
-
- Berichten: 3582
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is toch eigenlijk gestoord dat het materieel zo extreem krap wordt ingekocht telkens. Hebben ze de mogelijkheid ruim voldoende materieel af te nemen, wordt dat weer naar een vervolgserie doorgeschoven. :N
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een optie op een contract lichten zal ongetwijfeld extra geld kosten. Dat zal men er niet voor hebben over gehad. Penny wise, pound foolish.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Telkens bij een besluit om nieuw materieel te bestellen wordt een iets grotere bestelling door de Vervoerregio tegengehouden.
http://www.rar-stadsregioamsterdam.nl/b ... %20GVB.pdf
En dat nog los van dat de afdeling Exploitatie regelmatig een andere visie heeft op de benodigde materieelomvang dan de afdeling Materieel(onderhoud). Dit heeft dan vaak weer te maken met dat de afdeling Materieel in de basis alleen maar rekent met de minimaal benodigde hoeveelheid materieel voor de basisexploitatie, en dus niet/nauwelijks rekening houdt met de eindeloze hoeveelheid omleidingen en evenementen. Voor onderhoud wordt vrijwel alleen de standaard vanuit de leverancier gebruikt om mee te rekenen, plus een (vaak te kleine) reserve in geval van ongevallen. Extra acties als ombouw beveiliging, corrosiebehandeling Combino's, enz. leveren allemaal extra voertuigen op die buiten dienst staan. En dan kom je onvermijdelijk op het punt uit dat er te weinig dienstwagens beschikbaar zijn, en dus ritten vervallen.
http://www.rar-stadsregioamsterdam.nl/b ... %20GVB.pdf
En dat nog los van dat de afdeling Exploitatie regelmatig een andere visie heeft op de benodigde materieelomvang dan de afdeling Materieel(onderhoud). Dit heeft dan vaak weer te maken met dat de afdeling Materieel in de basis alleen maar rekent met de minimaal benodigde hoeveelheid materieel voor de basisexploitatie, en dus niet/nauwelijks rekening houdt met de eindeloze hoeveelheid omleidingen en evenementen. Voor onderhoud wordt vrijwel alleen de standaard vanuit de leverancier gebruikt om mee te rekenen, plus een (vaak te kleine) reserve in geval van ongevallen. Extra acties als ombouw beveiliging, corrosiebehandeling Combino's, enz. leveren allemaal extra voertuigen op die buiten dienst staan. En dan kom je onvermijdelijk op het punt uit dat er te weinig dienstwagens beschikbaar zijn, en dus ritten vervallen.
- trolly
- Berichten: 11456
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Inhoudelijk heeft die meneer Schoonveld van de RAR ongetwijfeld een punt, maar hij zou hier en daar wel een allinea wit kunnen gebruiken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
...en wat minder spaties, te beginnen bij de naam van zijn kluppie.
Misschien is een mooie ruil mogelijk?
Misschien is een mooie ruil mogelijk?
- trolly
- Berichten: 11456
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
...en zo had ik er nog wel een paar, maar ik dacht: "ach, laten we op deze prachtige lentenamiddag nou een voor één keer proberen om niet op elke slak zout te leggen". Maar 't is wel wat, ja.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 494
- Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De druk op lijn 66 neemt ook toe. Vandaag rijdt Citaro 353 een omloop erin en eerder deze week zag ik al een SLFA een slag rijden.
-
- Berichten: 8307
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor een echte runway incursion door een tram moet het Amsterdamse tramnetwerk nog even worden uitgebreid naar Schiphol.Alargule schreef:Een tram heeft een langere remweg, is zwaarder, kan bovendien niet uitwijken en rijdt vaak op een eigen baan, wat de kans op 'runway incursions' tussen trams en ander verkeer groter kan maken, zeker bij parallelrijdend autoverkeer dat af moet slaan

Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 04 jun 2017, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd :)
Reden: Quote gerepareerd :)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zetten we Veldhuyzen van Zanten op de tram :Y
- Hainje
- Berichten: 13670
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom gaat dat ding in godsnaam stoppen in Lelystad en niet in Almere? :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom wel Eindhoven en niet Tilburg? Waarom wel Rotterdam en (wéér! gvd!) niet Den Haag? En het noorden van het land wordt ook weer eens vergeten, he!1elf
- Hainje
- Berichten: 13670
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het gaat er mij niet om dat die hyperloop wel of niet in Tilburg gaat stoppen (of ander chauvinistisch geneuzel), ik ben gewoon oprecht benieuwd wat de doorslag heeft gegeven om bij het dorp Lelystad te stoppen. Wat maakt dat gehucht economisch belangrijker dan Almere?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je vraagstelling suggereert dat er serieus onderzoek is gedaan naar wat de meest kansrijke verbindingen in Nederland voor een hyperloop zouden zijn. Dat is echter niet het geval. Dit is gewoon door mensen met dollartekentjes in hun ogen op papier gekrabbeld, met als bedoeling zoveel mogelijk media-aandacht - en daarmee kapitaal - te genereren voor een project dat nog zoveel technische uitdagingen heeft dat je zo onderhand beter weer mensen op de maan kunt gaan zetten...
De Hyperloop gaat er in deze vorm dan ook nooit komen. Maar tot die tijd gaan enkelen hier stinkend rijk mee worden.
De Hyperloop gaat er in deze vorm dan ook nooit komen. Maar tot die tijd gaan enkelen hier stinkend rijk mee worden.
- Hainje
- Berichten: 13670
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vraagstelling rammelde wel een beetje ja :@
Maar pfff, waarom denk je bij het schrijven van zo'n artikel überhaupt aan Lelystad? En 2021 is natuurlijk een beetje kort dag als je bedenkt dat een reguliere spoorlijn al 15 jaar in beslag neemt door procedures en bouwen alleen al.
Maar pfff, waarom denk je bij het schrijven van zo'n artikel überhaupt aan Lelystad? En 2021 is natuurlijk een beetje kort dag als je bedenkt dat een reguliere spoorlijn al 15 jaar in beslag neemt door procedures en bouwen alleen al.

-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 2324
- Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
- Locatie: Delft
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wilde gok van mijn kant voor de keuze van Lelystad boven Almere is het vliegveld bij Lelystad dat als uitwijk voor Schiphol moet gaan dienen.
Maar genoeg over de hyperloop en de opzet, laten we weer terug gaan naar de alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam.
Maar genoeg over de hyperloop en de opzet, laten we weer terug gaan naar de alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3421
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hier kunnen jullie verder praten over de Hyperloop
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13283
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
He maar alle stokheid op een gekje, sinds wanneer klinkt er muziek in de ondergrondse stations?
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
- Berichten: 4124
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dit vond ik wel een alledaagse eigenaardigheid:
Trapwagen op lijn 1 by Tim Swart, on Flickr
Ik zie ze zo af en toe wel voorbijkomen, maar wist er nu eindelijk ook eentje vast te leggen. De conducteur was in dit geval overigens wel aan boord, zat op de eerste rij te kleppen met de bestuurster en lachte vriendelijk naar de fotograaf *O*

Ik zie ze zo af en toe wel voorbijkomen, maar wist er nu eindelijk ook eentje vast te leggen. De conducteur was in dit geval overigens wel aan boord, zat op de eerste rij te kleppen met de bestuurster en lachte vriendelijk naar de fotograaf *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- Visgraatmodel
- Berichten: 664
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waar staat die cirkel voor?
-
- Berichten: 4124
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Rechts naast het wagennummer bedoel je? Dat is de rubberen rand van een klepje :Y
Volgens mij zit daar de ruitenwissermotor achter. Of de ruitensproeiervloeistof. Of allebei :)
Volgens mij zit daar de ruitenwissermotor achter. Of de ruitensproeiervloeistof. Of allebei :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- Suus
- Berichten: 52150
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Afgelopen donderdag was de Celebrity Eclipse voor het eerst in Amsterdam. Het schip bleef uitzonderlijk lang in Amsterdam en vertrok pas afgelopen vrijdag om 14 uur. Tijdens het vertrek van dit 315 meter lange cruiseschip van 14 verdieping moest ook het Buiksloterveer eventjes stoppen met varen.

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6083
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geinig om te lezen / weten:
artikel uit AT5 schreef: Het spoorviaduct bij de Oosterdokskade is de afgelopen jaren zeker vijf keer geramd door een te hoge vrachtwagen. Dit jaar was het zelfs drie keer raak.
Het kostte telkens zo'n tienduizend euro om het viaduct te repareren. Ook moet het treinverkeer elke keer een paar uur lang stilgelegd worden. Spoorbeheerder Prorail weet daar de exacte kosten niet van, maar schat in dat elk uur stremming op een belangrijke route honderdduizend euro kost.
(..)
Aankomende maandag gaan de gemeente en Prorail overleggen over alle spoorviaducten en wordt er 'specifiek gekeken naar aanvullende oplossingen voor locatie Oosterdokskade'. De borden daar moeten in ieder geval uiterlijk eind juni zijn aangepast.
Bron: http://www.at5.nl/artikelen/169944/ramm ... 10000-euro
- isadora
- Berichten: 6009
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zag hem inderdaad liggen, toen ik donderdagavond met de trein langs de Terminal kwam.Suus schreef:Afgelopen donderdag was de Celebrity Eclipse voor het eerst in Amsterdam. Het schip bleef uitzonderlijk lang in Amsterdam en vertrok pas afgelopen vrijdag om 14 uur. Tijdens het vertrek van dit 315 meter lange cruiseschip van 14 verdieping moest ook het Buiksloterveer eventjes stoppen met varen.
Ik keek nog achterom, om de naam van het gigantische schip te lezen, en kon nog net "Celebri....." zien staan.
Leuk om dit cruiseschip nog eens zo schitterend op de foto te zien. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten