Mogelijk spitsheffing NS op komst

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Daniel »

Mogelijk spitsheffing NS op komst
UTRECHT - De NS vindt steun voor een eerder idee om een spitsheffing in te voeren voor treinreizigers. Door kaartjes duurder te maken op de drukste tijden en goedkoper in de daluren, zouden uitpuilende treinen en gebrek aan zitplaatsen worden tegengegaan.
Het Utrechtse bedrijf opperde het idee van een spitsheffing al eerder. Na kritiek werd een denktank opgericht om verschillende alternatieve oplossingen te vinden voor de overvolle ochtendspits, aldus De Telegraaf.
De groep van zo'n dertig deskundigen komt nu onder meer opnieuw met het plan van een prijsverhoging voor de ochtenduren, met name tussen 8.00 uur en 9.00 uur, wanneer de problemen op het spoor door te veel reizigers het grootst zijn.
Het idee voor de extra spitsheffing op treinkaartjes is in Den Haag niet overal met enthousiasme ontvangen.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door PHS »

Op zich vind ik het geen slecht plan, maar het is gewoon niet praktisch. Ten eerste zit het drukteprobleem vooral in de Randstad en de andere steden, in de rustige delen van Nederland heb je ook in de spits een zitplaats. Regionaal invoeren gaat natuurlijk weer niet. Ten tweede hebben abonnementshouders en studenten minder tot geen last van een spitsheffing, het is vooral gericht tegen de incidentele reiziger. Tot slot maak je de toch al onbegrijpelijk tariefstructuur van het OV nóg ondoorzichtiger. Ik denk niet dat de reiziger zit te wachten op nog meer verschillende tarieven en producten.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door en-es »

Ik mag toch hopen dat dit onzalige plan niet door gaat. Wat een waanzin.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Wubbo »

Op de een of andere manier blijft er bij mensen (inclusief hun baas vaak) ingesleten zitten dat ze tussen 8 en 9 op kantoor moeten zijn. Waar komt dat toch vandaan en hoe krijg je ze daaruit?

Bij mij op mijn werk is rond half 8 al meer dan driekwart van de mensen binnen, en ja, er werken ook mensen met schoolgaande kinderen etcetera. Wat maakt dat dat bij andere bedrijven niet kan/mag?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Daniel »

Het lastige is ook dat je op een of andere manier ook het vroeger in de spits reizen (want men heeft het nu over 8 tot 9 uur voor die heffing) aantrekkelijk moet maken door op die tijden voldoende capaciteit in te zetten. Die treinen zijn echter door eerdere pogingen met bv. programma's als MyOV al drukker geworden en rijden in sommige gevallen al op de maximaal mogelijke lengte. Dat zou betekenen dat je ander materieel (bv. dubbeldekkers i.p.v. enkeldeks treinen) moet gaan inzetten. Op een gegeven moment ga je dan alleen tegen beperkingen aanlopen omdat je nog steeds flink wat capaciteit nodig zult hebben tussen 8 en 9 uur en het materieel wat je in de vroege spits extra hebt ingezet is dan nog niet terug op het beginpunt. Met name bij lange intercitylijnen, op korte sprintertrajecten zou het wellicht beter lukken.

Overigens heeft in de avondspits de kortingsvrije periode ook wel zo z'n effect op de drukte. Wat ik bijvoorbeeld in de Noordoost duidelijk merk is dat je in de laatste treinen die nog met een check-in in de daluren haalbaar zijn duidelijk een piek ziet in het aantal reizigers. De plek die die reizigers innemen zou je echter veel beter kunnen gebruiken om de reizigers in de piek van de avondspits te verleiden wat eerder te gaan reizen. Je krijgt iemand immers veel makkelijker zover om een halfuur of een uur eerder te gaan reizen dan om drie uur eerder te gaan reizen. Dat is immers zelfs met flexibele werktijden bijna niet meer te doen.
Op die manier zou je de spitspiek wat afromen en kunnen de reizigers met korting zich weer zoals in het verleden wat meer spreiden over verschillende treinen doordat ze niet meer die ene specifieke trein hoeven te nemen om nog met korting thuis te komen.
Wubbo schreef:Bij mij op mijn werk is rond half 8 al meer dan driekwart van de mensen binnen, en ja, er werken ook mensen met schoolgaande kinderen etcetera. Wat maakt dat dat bij andere bedrijven niet kan/mag?
Dat hangt denk ik heel erg af van hoe flexibele werktijden zijn georganiseerd en waar de medewerkers wonen. Bij mij op het werk was het in het verleden ook wel zo dat het meerendeel er al voor 8 uur was, maar dat is recentelijk gaan verschuiven. Maar degenen die in de spits aankomen rijden dan bv. tegen de spitsrichting in en hebben er daardoor minder last van. En ik heb ook nog 'n collega die pas na 9 uur begint bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door reisthijs »

In de spits reizen is nu al duurder dan in de daluren, ik zie niet direct wat voor verschil een toeslag zou maken?
Voor abonnementhouders maakt het toch niets uit. En dat is de meerderheid van de reizigers in de spits.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Durashift »

en-es schreef:Ik mag toch hopen dat dit onzalige plan niet door gaat. Wat een waanzin.
Nou, inderdaad.

Overigens, het is geen spitsheffing maar.. een slimme prijsprikkel :roll:


Het Utrechtse bedrijf reageert op een van de maatregelen waar De Telegraaf zaterdag over schrijft, de invoering van een spitsheffing. ,,Dat is op dit moment een idee. We gaan niets op voorhand uitsluiten, wat ons betreft ligt alles op tafel. Wij spreken trouwens liever van 'slimme prijsprikkels', omdat het niet alleen gaat over extra betalen in de spits, maar bijvoorbeeld ook over minder betalen in de daluren."

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1629099 ... komst.html


Enfin, die prijsprikkel is er nu al in de vorm van een standaard en een daltarief.. Werkt kennelijk, gezien de drukte, onvoldoende.. €'s zijn, uiteindelijk, altijd wel een sturend middel... áls mensen een werkelijke keuze hebben. Misschien willen mensen wel om 7 uur op kantoor beginnen.. maar is daarvoor een treinreis nodig die om 4:30 aanvangt... Nou, die zijn er niet zoveel, volgens mij.. :?:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door AppleMoose »

Men presenteert een idee, het krijgt kritiek, men houdt zich daarna even stil en presenteert daarna hetzelfde idee, maar dan onder een andere naam. En nu moeten we wel gaan applaudisseren? Dacht het niet, NS :N Kan wel merken dat er nu een politicus aan het roer staat, in de politiek flikken ze regelmatig hetzelfde. :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Suus »

Spitsheffing omdat de treinen niet langer kunnen...

Geblaat van een PR-afdeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Mikos »

Okay, we geven er allemaal op af. Maar kom dan eens met een haalbare oplossing? En niet gaan roepen: Langere treinen, want die komen er niet.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Bemined »

En waarom komen die langere treinen er niet? Niet omdat ze er niet zijn: het hele jaar wordt er al geklaagd over korte treinen omdat de NS treinen in de daluren zo krap mogelijk loopt te plannen. Het wordt erg onaantrekkelijk gemaakt om de spits te vermijden, want in de daluren zit je alsnog in een propvolle solo ICM. En wie laat begint krijgt hetzelfde probleem 's avonds: in Rotterdam denkt men dat de spits om 18:00 afgelopen is en kort men de treinen direct in, waardoor ook mensen die laat begonnen zijn met werken in een propvolle trein zitten. De NS jaagt mensen de daluren uit, en nu wil de NS de mensen ook de spitsuren uit jagen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door trolly »

Mikos schreef: En niet gaan roepen: Langere treinen, want die komen er niet.
Toch is dat de enige echte oplossing. Maar ik spreek liever over 'slimme zitplaatsprikkels".
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Mikos »

Die langere treinen komen er niet, omdat ze er niet zijn. Dat is het hele spitsprobleem; tijdens de spitsen zijn de treinen zó druk dat we het maximale in moeten zetten. Dan kun je de rest erbij betrekken (waarbij ik meteen toegeef dat de afdeling Planning op de verkeerde plaatsen aan het snijden is geweest), maar dat heeft nog steeds geen betrekking op de spits. Het moment waarop iedereen tegelijkertijd aan het reizen slaat en het maximale al wordt ingezet.

Dus, kom met een andere oplossing om de drukte in de spits te verkleinen dan 'langere treinen inzetten', want die zijn er niet. Wat zouden dan wél goede alternatieven zijn?
PHS

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door PHS »

Suus schreef:Spitsheffing omdat de treinen niet langer kunnen...

Geblaat van een PR-afdeling.
Wat Mikos zegt, en wat heeft een spitsheffing überhaupt te maken met langere treinen? Het concept is in wezen marktwerking: veel vraag en gelijkblijvend aanbod betekent hogere prijzen. In heel veel landen is het gebruikelijk om in de spits andere tarieven te hebben. In sommige landen zijn de prijzen zelfs per trein en tijdstip geflexibiliseerd ("airline style pricing"). Daar is, indien dat de beleidskeuze is, op zich niets mis mee.

Wat mij betreft mogen NS en ProRail wel een tandje bijzetten om langere treinen mogelijk te maken. De drukte gaat de komende jaren alleen maar toenemen. Door nu te kiezen voor langere treinen, kunnen over een aantal jaren goed op die toenemende drukte inspelen. De afgelopen jaren is onvoldoende rekening gehouden met de opleving van de economie. Er zijn zelfs treinen uit bedrijf genomen (Mat '64) zonder dat er nieuw materieel voorhanden was. Dat heeft veel kwaad bloed gezet. Het is zeker ook een deel beeldvorming.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Wubbo »

Die langere treinen (die maar een paar uur per dag nodig zijn) zijn echter niet gratis, en de infrastructuur ervoor ook niet. Uiteindelijk betalen we dat, hetzij door de prijs van het treinkaartje, hetzij via belastinggeld. Willen we dat? Dit soort investeringen laten zich namelijk lastig tot niet terugverdienen omdat ze maar een paar uur per werkdag effect hebben.

Eens trouwens met de eerdere opmerking dat NS meer kan doen om reizigers naar de rand van de spits te verleiden door daar met meer capaciteit te gaan rijden dan volgens telcijfers nodig zou zijn, plus een beetje extra. Als mensen een keer in zo'n trein uitkomen zullen ze eerder geneigd zijn om hem nog eens te nemen als ze daarin comfortabel kunnen reizen dan wanneer ze er nauwelijks in passen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Suus »

Er blijven elke ochtend mensen in Rotterdam achter die de Intercity Direct naar Amsterdam willen nemen. Vul de druktemelder maar in is het antwoord als je er over klaagt.

Ondertussen zijn de trein tussen Den Haag en Eindhoven anderhalf keer zo lang. Bel dan verdorie naar de Belgen, vraag of ze nog wat extra materieel voor de Benelux hebben en zorg dat de ICD ogenblikkelijk wordt versterkt. Die mensen betalen al hun trajectkaart, toeslagabonnement en worden nog in de steek gelaten.

Men laat allerlei steken vallen op het gebied van materieelinzet en de oplossing van NS: niet vergaderen voor half tien en meer betalen om in de spits te mogen reizen (en dan doen we al, zie het prijsverschil tussen Altijd Vrij en Dal Vrij).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Bemined »

Mikos schreef:Die langere treinen komen er niet, omdat ze er niet zijn.
Dit is gewoon een leugen. De instroom van ICR9 en FLIRT en het wegvallen van de Hoekse Lijn is nog niet verwerkt in de materieelinzet (op een heel klein beetje in dagplan na). Daarnaast wordt nog altijd niet al het materieel efficiënt ingezet. In de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] rijdt men nog altijd integraal met DDAR, terwijl slechts twee van de zes composities daar die capaciteit nodig hebben in de spits. En ICR inderdaad, ook hier vond men uniformiteit in de materieelinzet belangrijker dan iedereen meenemen, dus alles naar Eindhoven ICR9 en alles naar Amsterdam ICR6. Is dit materieeltekort? Of is het een bewuste keuze van de NS? Er zijn zelfs nog losse ICR rijtuigen over die niet gebruikt worden.
Mikos schreef:Dan kun je de rest erbij betrekken (waarbij ik meteen toegeef dat de afdeling Planning op de verkeerde plaatsen aan het snijden is geweest), maar dat heeft nog steeds geen betrekking op de spits.
Je kunt het oplossen van het spitsprobleem niet los zien van het oplossen van het dalprobleem. Tenzij je als oplossing ziet dat mensen niet meer met de trein reizen, zul je de reizigers die je weert uit de spits (al dan niet met een financiële prikkel) een plek aan bieden in de daluren. Als je geen alternatief hebt voor mensen die nu in de spits moeten staan, helpt een financiële prikkel ook niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Klaasje »

Mikos schreef:Die langere treinen komen er niet, omdat ze er niet zijn.
Kolder. SGM staat tot in Vlissingen :!: op reserve en ICM tot in Heerlen en Maastricht :!: . Dat is met elkaar wel meer dan 30 bakken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Mikos »

Maar tijdens de spitsen zitten we nog steeds aan onze max. Met het schuiven van stoelen ga je ook maar een handvol treinen kunnen verlengen, voor zover het al ruimte op zou kunnen leveren (je haalt het elders weg). Maar ook dat lost het probleem niet op.
Bemined schreef:Je kunt het oplossen van het spitsprobleem niet los zien van het oplossen van het dalprobleem.
Daar ben ik het mee eens, wanneer er geschoven gaat worden, moet je op andere tijdstippen die ruimte aanbieden. Dat hoeft geen probleem te zijn, want dan is niet direct al het materieel nodig. Dat vraagt verandering van de inzet.

Blijft het punt dat het tijdens de spits erg druk is. En dat brengt me weer terug bij de beginvraag: Wat is dan wél een oplossing voor het spitsprobleem?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door SLToilet »

olof schreef:
Suus schreef:Spitsheffing omdat de treinen niet langer kunnen...

Geblaat van een PR-afdeling.
Wat Mikos zegt, en wat heeft een spitsheffing überhaupt te maken met langere treinen? Het concept is in wezen marktwerking: veel vraag en gelijkblijvend aanbod betekent hogere prijzen. In heel veel landen is het gebruikelijk om in de spits andere tarieven te hebben. In sommige landen zijn de prijzen zelfs per trein en tijdstip geflexibiliseerd ("airline style pricing"). Daar is, indien dat de beleidskeuze is, op zich niets mis mee.

Wat mij betreft mogen NS en ProRail wel een tandje bijzetten om langere treinen mogelijk te maken. De drukte gaat de komende jaren alleen maar toenemen. Door nu te kiezen voor langere treinen, kunnen over een aantal jaren goed op die toenemende drukte inspelen. De afgelopen jaren is onvoldoende rekening gehouden met de opleving van de economie. Er zijn zelfs treinen uit bedrijf genomen (Mat '64) zonder dat er nieuw materieel voorhanden was. Dat heeft veel kwaad bloed gezet. Het is zeker ook een deel beeldvorming.
Flexibele prijzen zouden goed werken maar dan moet de prijs toch al een zekere tijd van tevoren worden gepubliceerd. En bovendien helpt het niks als die ene helft uit Venlo in Sevenum ergens tegenaan knalde waardoor we in Den Bosch of zelfs Utrecht mensen troosteloos achtergelaten op het perron zien.

Inderdaad speelt ook mee dat de economie is aangetrokken en zoals anderen berichtten dat treinen in de daluren soms langer kunnen, maar...

Niet overal inderdaad. Vaak kan de capaciteit op de perrons niet verder omhoog en dat geldt dan in de spitsuren, maar tussen Ht en Ut zit je zelfs in de daluren met bomvolle VIRM8-VIRM10 en perrons van 500 meter gaan hem echt niet worden!

In dit geval wordt de frequentie verhoogd naar een broodnodige 6x/uur maar eerlijk gezegd zie je overal de capaciteit tegen zijn grenzen aanlopen. De enige treinen waar je nu nog gegarandeerd kan zitten zijn spitstoevoegingen, tegenspitstreinen en sprinters in de daluren. Intercity's vaak niet meer. En de rek gaat op sommige trajecten al eruit, Ut-Ht kan die zes keer per uur eigenlijk helemaal niet aan met twee karresporen ten zuiden van Houten.

En aangezien we ze graag per trein zien reizen ipv met een roetdiesel over de eveneens drukker wordende snelweg jakkeren zit voor sommige trajecten maar één ding op: meer sporen! Op dat gebied blijft Nederland erg achter, zelfs op een aantal heel drukke trajecten. En nog een mal wijf die het flikt om niet voor vier sporen tussen Schiedam en Delft te gaan terwijl er al twee snelwegen tussen die twee liggen :')

Wat mij betreft zijn hogere prijzen oké maar dan mag er, ook van het bestaande tarief, alleen nog geld naar het spoor!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door huibf »

Daniel schreef:...groep van zo'n dertig deskundigen...
Wie bepaald wanneer iemand deskundig is?
Mijn inziens zijn ze uiterst incapabel...

Vaak kan je niet eerder aankomen. In Eindhoven zijn op het laatste nippertje een aantal buslijnen gered, anders kwam 80% vd lijnen pas na 7.30 op het station aan.
Het is maar de vraag od ze gehandhaafd blijven. 4 van de lijnen kent de eerste ochtendrit een bezetting tussen de 10 en 24 reizigers, maar ze staan niet in het PvE..
ach ja en een aantal HOV lijnen haalt deze bezetting bijlange niet, maar ja. HOV he.
Laatst gewijzigd door huibf op za 10 jun 2017, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Hendrik »

Er is natuurlijk niets mis mee om te proberen om reizigers wat meer te spreiden.
Ik begrijp echter niet zo goed waarom NS soms doet alsof het als enige (vervoers)bedrijf met een spitspiek te maken heeft. Dat hebben busmaatschappijen ook. Die worden gewoon geacht genoeg materieel te hebben om iedereen in de spits te vervoeren, ook al staat dat materieel buiten de spits te niksen...
Ook lijkt weleens te worden vergeten dat niet iedereen die in de spits in de trein zit, reële mogelijkheden heeft om buiten de spits te reizen. Als je vrij lang onderweg bent, kun je niet zo heel veel schuiven met werktijden (als je tenminste ook nog 's nachts wilt slapen enzo...). En ja, tot op zekere hoogte is het natuurlijk eigen keus om ver van je werk te wonen of ver van huis te werken...
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Bemined »

SLToilet schreef:In dit geval wordt de frequentie verhoogd naar een broodnodige 6x/uur maar eerlijk gezegd zie je overal de capaciteit tegen zijn grenzen aanlopen. De enige treinen waar je nu nog gegarandeerd kan zitten zijn spitstoevoegingen, tegenspitstreinen en sprinters in de daluren
Dan wonen wij blijkbaar niet in hetzelfde land, want ik kan vaak genoeg zitten. Die 6x per uur is ook alles behalve broodnodig op de korte termijn, want het aantal treinen dat op maximale capaciteit rijdt is op één hand te tellen. Waar we momenteel wel last van hebben zijn lengtebeperkingen op meerdere IC corridors: richting Nijmegen is VIRM10 momenteel het maximum, en over de Oude Lijn heeft de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] richting Roosendaal een lengtebeperking van VIRM10 op de halve uren en VIRM8 in de hele uren (dat laatste wordt in de praktijk 'opgelost' door in Rotterdam af te trappen tot los zesje). Meer sporen is geen oplossing die binnen afzienbare tijd gerealiseerd kunnen worden, het aanpassen van perrons en emplacementen om de lengtebeperkingen op te heffen is technisch wel op korte termijn haalbaar, dat is vooral papierwerk (en vraagt dus om daadkracht om dit spoedig te regelen).
Mikos schreef:Maar tijdens de spitsen zitten we nog steeds aan onze max.
En dat is dus niet waar. Dat was misschien bij de start van de dienstregeling in december het geval, toen ICR9 nog niet reed, FLIRT nog 100% reserve nodig had en de Hoekse Lijn nog reed. Echter inmiddels zijn we een half jaar verder, en wordt het toch tijd dat de reizigers gaan profiteren van deze veranderingen. Ik verwacht dan toch dat na de vakantie, vanaf wijzigingsblad september, de materieelinzet weer volop wordt. Het DDZ materieel dat nu tijdelijk als stoptrein reed is goed voor zo'n 4% uitbreiding van het intercitypark, terwij je zo'n 3% groei hebt onder de sprinters als je geen 100% reserve meer hanteert voor de FLIRT. Dat is zeker niet verwaarloosbaar. Persoonlijk verwacht ik niet dat het reëel is om te verwachten dat op iedereen kan zitten midden in de spits, maar met extra inzet moet iedereen mee kunnen, en de daluren moeten een goed en aantrekkelijk alternatief worden voor de spits.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Klaasje »

We zitten op onze max terwijl we midden in de spits treinen met 6 bakken ICM en staplaatsen hebben en een hele hoop van dat spul op reserve staat :') . Zo zijn er meer van dat soort verhalen her en der in Nederland. En ja, we kunnen ons afvragen of die ene trein midden in de spits, die niet verlengd kan worden, als problematisch gezien moet worden. Wat mij betreft niet. Maar daaromheen is nog héél véél ruimte voor verbetering.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mogelijk spitsheffing NS op komst

Bericht door Daantje »

Zou je een hoop mensen niet ook (een deel van de dag) kunnen laten thuiswerken of op een locatie waar je lopend of op de fiets heen kan? Vergaderen kan tegenwoordig via skype en je kan al live tv kijken via internet. Waarom kunnen studenten hun hoorcolleges niet thuis achter de computer volgen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten