Zugführer on tour #7: Dagje Venetië & Verona [23 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #7: Dagje Venetië & Verona [23 foto's]

Bericht door Zugführer »

Na mijn reisje langs de Rijn is het nu tijd voor een dagje Venetië en Verona. Ik heb besloten het einde van het reisje nog maar in een extra verslagje te gieten omdat het anders stiekem toch wel erg lang begon te worden. Dus hier weer een kaartje van dit deel, het rode deel van de route leg ik "overdag" af.
Afbeelding

1. Na een acceptabele nacht in de ÖBB Nightjet worden we om 6.45 uur wakker gemaakt door de conducteur met het ÖBB ontbijt, twee kaiserbrötchen en koffie, wat overigens niet heel praktisch als je bovenin ligt en niet rechtop kunt gaan zitten. Het ontbijt wordt ook best vroeg geserveerd, aangezien we pas tegen half 9 in Venetië zullen zijn. Blijkbaar zijn alle deuren van onze wagon kapot en moeten we allemaal een aantal wagons naar voren lopen. Geen van de reizigers lijkt daar echter heel veel zin in te hebben of snapt niet wat de bedoeling is, het is dan ook nog ruim een uur tot we op de eindbestemming aankomen. Ons rijtuig is het achterste, zo te zien.
Afbeelding
View from EN40463 between Conegliano and Treviso by Zugführer, on Flickr

2. We komen vrijwel op tijd aan in Venezia Santa Lucia.
Afbeelding
Venezia Santa Lucia train station by Zugführer, on Flickr

Ik zag Venetië laatst hoog scoren op lijstjes van overschatte steden, iets waar ik me totaal niet in kan vinden :p Ik kom bijna elk jaar even in Venetië, zoals vandaag ook voor een ochtendwandelingetje. De truc is weten waar de toeristen lopen en zelf een alternatieve route nemen, zo min mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer (vaporetto, duur en druk) en je niet te veel als toerist te gedragen.

3. Blik op het stationsgebouw vanaf de Ponte degli Scalzi met een vaporetto op de voorgrond.
Afbeelding
Venezia Santa Lucia train station from Ponte degli Scalzi by Zugführer, on Flickr

4. Naast de Ponte degli Scalzi zijn er richting San Marcoplein twee andere bruggen over het Canal Grande, de Rialotbrug (waar ik vandaag niet kom) en de Ponte dell'Accademia, waar ik deze foto maak.
Afbeelding
View from Ponte dell'Accademia at Venezia by Zugführer, on Flickr

5. Het Canale della Giudecca is een stuk breder en er liggen ook geen bruggen overheen, hier vaart naast de vaporetto nog een wat grotere veerboot die parkeereiland Tronchetto en Lido met elkaar verbindt.
Afbeelding
Ferry at Canale della Giudecca in Venezia by Zugführer, on Flickr

6. Het water staat bijzonder laag vandaag en er zit allerlei modder en afzettingen uit de zee aan de muren, zoals deze foto mooi laat zien.
Afbeelding
Low water in Venezia by Zugführer, on Flickr

7. Terug op het station neem ik de linkse trein richting Bassano del Grappa (hoewel ik spontaan even besluit uit te stappen in Mestre).
Afbeelding
Venezia Santa Lucia train station by Zugführer, on Flickr

Mestre ligt aan de andere kant van de Ponte della Liberta en ligt dus op het vasteland. Veel inwoners van Venetië verhuizen hierheen vanwege de drukte, hoge huizenprijzen en slechte staat van de woningen op de eilanden. Als ik in Venetië overnacht is dat ook meestal in een hostel naast het station in Mestre. Ik wil even kijken hoe het er bij staat met het tramnet, de vorige keer was het nog niet af, nu wel.

8. Het tramnetwerk van Venetië bestaat uit twee tramlijnen, één er van rijdt van Favaro Veneto via het centrum van Mestre naar het Piazzale Roma, de andere lijn rijdt van het centrum van Mestre via het station van Mestre naar Marghera.
Afbeelding
Venezia tram network map by Zugführer, on Flickr

9. Dit bord geeft aan hoe laat de volgende tram komt en werkt net als in Nederland, eigenlijk rijden de trams in een 12-minutenfrequentie, maar er gaat duidelijk iets niet helemaal goed momenteel :p
Afbeelding
Departure board at Venezia Mestre station by Zugführer, on Flickr

10. De tram heeft hier rubberbanden en één rail in het midden in de weg en is dus eigenlijk een bus met een rail in het midden, maar dat klinkt minder cool.
Afbeelding
Tram near Venezia Mestra train station by Zugführer, on Flickr

11. Onder station Mestre is een tramtunnel en -halte aangelegd, dit is de ingang van die tunnel, de halte bevindt zich meteen aan het begin.
Afbeelding
Entrance of tram tunnel in Venezia Mestre by Zugführer, on Flickr

De meeste grote plaatsen hier in de regio ken ik al en ik ben na het geweld van Venetië wel even toe aan wat rustigs, dus heb ik Castelfranco Veneto geselecteerd als mogelijk interessante plaats. Het is een ritje van een half uur over een enkelsporige lijn naar het stadje dat een vergelijkbaar aantal inwoners als Maarssen heeft :p

12. Het stationsgebouw van Castelfranco Veneto.
Afbeelding
Train station Castelfranco Veneto by Zugführer, on Flickr

13. De stad heeft een vierkant centrum dat slechts 250 bij 250 meter breed is en is geheel voorzien van een stadsmuur, waar hier een gedeelte van te zien is.
Afbeelding
City wall Castelfranco Veneto by Zugführer, on Flickr

Ik loop een aangenaam rondje alvorens weer verder te reizen naar de eindbestemming voor vandaag: Verona. Om daar te komen moet ik in Vicenza overstappen.

14. Het station van Vicenza met een passerende lege hogesnelheidstrein en een locomotief die er niet uit ziet alsof hij ooit nog gaat rijden.
Afbeelding
Vicenza train station by Zugführer, on Flickr

15. Het centrum van Verona ligt een eindje van het dichtsbijzijnde station af, één van de redenen dat ik er nog nooit ben geweest. Vandaag stap ik uit op station Porta Vescovo, één station voor het belangrijkste station Porta Nuova.
Afbeelding
Verona Porta Vescovo train station by Zugführer, on Flickr

16. Het station is vernoemd naar de Porta Vescovo, zo'n 500 meter verderop gelegen.
Afbeelding
Porta Vescovo at Verona by Zugführer, on Flickr

17. Verona ligt in een bocht van de Adige, na de Po de langste rivier in Italië. Bovendien de rivier die door het dal richting de Brennerpas loopt. Südtirol in dus, dat in het Italiaans dan ook bekend staat als Alto Adige. Maar hier nog gewoon in Verona dus.
Afbeelding
Adige river at Verona by Zugführer, on Flickr

18. Eén van de dingen die opvalt tijdens mijn wandeling door de stad is dat het bol staat van de verwijzingen naar Romeo en Julia. Zoals het balkon van het huis waar Julia gewoond zou hebben, ook al zijn Romeo en Julia fictieve karakters en is Shakespeare niet eens ooit in Verona geweest :')
Afbeelding
Juliet's balcony in Verona by Zugführer, on Flickr

19. In het centrum ligt onder andere deze arena, die in tegenstelling tot de half ingestorte versie in Rome nog gewoon gebruikt wordt voor voorstellingen en dergelijken.
Afbeelding
Arena at Verona by Zugführer, on Flickr

20. Na bij een interessant tentje (het Kulmbacher Bierhaus, met alleen Italiaans sprekend personeel en een jongedame in Dirndl) wat gegeten te hebben loop ik nog een rondje door de stad en steek onder andere de Ponte Scaligero even over.
Afbeelding
Ponte Scaligero at Verona by Zugführer, on Flickr

21. Inmiddels wordt het tijd om naar station Porta Nuova te lopen, het centrale staton van Verona, waar straks mijn nachttrein zal vertrekken. Ook dit station is naar een poort vernoemd, dit ding dus.
Afbeelding
Porta Nuova at Verona by Zugführer, on Flickr

22. De stationsomgeving is de afgelopen jaren flink veranderd, maar wat niet veranderd is, is het gebrek aan bomen cq. schaduw op het stationsplein. Gelukkig is dat op dit tijdstip niet zo'n issue en bloemen zijn er in ieder geval wel.
Afbeelding
Verona Porta Nuova train station by Zugführer, on Flickr

23. Rond 11 uur vertrekt de nachttrein terug richting Oostenrijk. Op de schermen boven de trein staan de wagennummers aangegeven, helaas is dat op de foto niet te zien.
Afbeelding
EN (40)235 at Verona Porta Nuova by Zugführer, on Flickr

Zo besluit ik mijn dagje Italië en reis verder richting Oostenrijk, waar ik ook nog een dag en nacht doorbreng.
Dat stukje reis hebben jullie nog van me te goed *O*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zugführer on tour #7: Dagje Venetië & Verona [23 foto's]

Bericht door isadora »

Ik vind het niet erg, dat er nog een derde deel volgt. :D
Mooi verslag wederom Zugführer. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #7: Dagje Venetië & Verona [23 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje wederom :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zugführer on tour #7: Dagje Venetië & Verona [23 foto's]

Bericht door Cookie »

Heb je verslag weer met plezier gelezen :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #7: Dagje Venetië & Verona [23 foto's]

Bericht door Etienne »

Leuk om eens iets uit die hoek van Europa te zien. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zugführer on tour #7: Dagje Venetië & Verona [23 foto's]

Bericht door tsov »

Leuk! Ik was drie jaar geleden in Verona, erg mooie stad! We hebben toen ook een opera gezien in die arena, echt een aanrader om een keer te doen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on tour #7: Dagje Venetië & Verona [23 foto's]

Bericht door waldo79 »

Wederom de moeite waard 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten