OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1455
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte vragen

Bericht door Frank »

MarkNL schreef:Bij het artikel over Spoorslag '70 op Wikipedia is dit kaartje te vinden. Weet iemand de oorsprong van deze kaart? Zat deze bijvoorbeeld in het spoorboekje van 1970 bijgevoegd of werd deze los verspreid?
Nou ligt m'n spoorboekje van 1970 momenteel bij Wubbo, maar ik geloof dat deze gewoon in het spoorboekje zat.
Globetrotter
Berichten: 1505
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Meltrain schreef:
Ezra schreef:Ik ben op zoek naar een overzicht van busstallingen in een aantal concessies.
Zoek je alleen busstallingen of ook tramremises? In het laatste geval kan ik je wel helpen.
In principe zijn dat soort dingen altijd welkom, hoewel tramstallingen meestal wel makkelijk te halen zijn.
marvinkok schreef: Hier staan alleen de bussen van Syntus. Arriva heeft stallingen te Groenlo, Doetinchem en Zutphen.
Thanks.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Frank schreef:
MarkNL schreef:Bij het artikel over Spoorslag '70 op Wikipedia is dit kaartje te vinden. Weet iemand de oorsprong van deze kaart? Zat deze bijvoorbeeld in het spoorboekje van 1970 bijgevoegd of werd deze los verspreid?
Nou ligt m'n spoorboekje van 1970 momenteel bij Wubbo, maar ik geloof dat deze gewoon in het spoorboekje zat.
Hij lijkt sterk op de kaart uit het spoorboekje 1970/1971, maar is net anders. De tekst linksboven is net anders. Ik vermoed dat de kaart wel uit een spoorboekje komt, maar dan een andere.
MarkNL
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door MarkNL »

Bedankt voor de informatie zover :). Ben op zoek naar zo'n exemplaar omdat ik het persoonlijk wel een mooie kaart vind. Zo weet ik in ieder geval in welke richting ik moet zoeken :P .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12514
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Geert »

Etienne schreef:of mag dat niet omwille van de privacy van eventuele bedrijven die een stalling huisvesten?
Dat is geen probleem.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10634
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Hermes Eindhoven klopt in ieder geval wel.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 888
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Korte vragen

Bericht door ovVeluwe »

Bij Ede ontbreekt zowel de Syntus stalling als die van Noot en in Harderwijk die van Smits en Syntus.
PatrickM
Berichten: 1712
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Burgh-Haamstede bestaat niet meer, Wemeldinge ook niet en Hulst ook niet meer. In Zierikzee zitten er twee: Van Oeveren is makkelijk te vinden in Google Maps: Industrieweg 10 en CXX Industrieweg 51. Goes zit op bedrijventerrein De Poel, maar waar weet ik niet.
Dirksland is Korteweegje 65.
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km
KM46
Berichten: 13528
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door KM46 »

De stalling in Boskoop bestaat ook al jaren niet meer.
cassie127
Berichten: 4554
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Hier een paar van Midden-Overijssel
Raalte > Bij station
Dedemsvaart > direct voor de halte busstation
Zwolle > Hoekerweg (Syntus Overijssel + Gelderland, werkplaats voor alle Concessies. Ook bussen OV-Regio IJsselmond?)
Die van Deventer en Meppel weet ik zo niet te vinden.

Maar misschien is het een idee om hiervoor een apart draadje aan te gaan maken?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km,
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Dennenboom
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

Wubbo schreef:
Frank schreef:
MarkNL schreef:Bij het artikel over Spoorslag '70 op Wikipedia is dit kaartje te vinden. Weet iemand de oorsprong van deze kaart? Zat deze bijvoorbeeld in het spoorboekje van 1970 bijgevoegd of werd deze los verspreid?
Nou ligt m'n spoorboekje van 1970 momenteel bij Wubbo, maar ik geloof dat deze gewoon in het spoorboekje zat.
Hij lijkt sterk op de kaart uit het spoorboekje 1970/1971, maar is net anders. De tekst linksboven is net anders. Ik vermoed dat de kaart wel uit een spoorboekje komt, maar dan een andere.
Ik kom er ook niet helemaal uit. Tekst in spoorboekje '70/'71 is inderdaad net even anders (andere volgorde) en er zie in het boekje ook nog een extra kopregel. Maar de kaart van '71'/'72 (of later) is het ook niet, want die heeft geen tabel J meer. Weet wel dat er van het spoorboekje '70/''71 meerdere drukken zijn geweest. Misschien verschillen die?
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11392
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

cassie127 schreef:Die van Deventer en Meppel weet ik zo niet te vinden.
Die in Deventer zit aan de Wismarstraat.


1,5 meter

Wageningen1998
Berichten: 950
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

DDZ staat ook wel bekend als NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker.) Toch rijdt DDZ maar twee intercityseries (3600 en 4500) en zes sprinterseries. Waarom is dat? :')
dylanwild94
Berichten: 6121
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

Te kort aan sprintermaterieel. En DDZ is in de oorsprong een dd-ar met mddm dat sprintermaterieel was. Dus beter geschikt dan VIRM en ICM.

En er staat me ook een andere reden bij dat met de instap te maken heeft.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

In de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Weert - Eindhoven6400[/serie] rijdt geen DDZ meer, maar Flirt (vanaf september ook in de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]) en de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum (- Almere Centrum)14900[/serie] zijn inweze één geheel. De [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie]/[serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum (- Almere Centrum)14900[/serie] slaat enkele stations over en is dus een soort sneltrein, de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] kan voorlopig niet met enkeldeksmaterieel rijden, vanwege de hoge reizigersvraag en een hogere frequentie op de Veluwelijn is nu nog niet mogelijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5180
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

DDZ is eigenlijk ongeschikt voor de [serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] (te traag)
en daar daarom nu weer vervangen door SLT.
dylanwild94 schreef:Te kort aan sprintermaterieel. En DDZ is in de oorsprong een dd-ar met mddm dat sprintermaterieel was. Dus beter geschikt dan VIRM en ICM.

En er staat me ook een andere reden bij dat met de instap te maken heeft.
De ongelijkvloerse instap is nu juist een reden dat er liever geen dubbeldekkers als sprinter worden ingezet - mede daarom hebben ze het verbouwd tot intercity.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hidihi
Berichten: 515
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen

Bericht door hidihi »

In Engeland hebben ze trein beveiliging ATP (Automatic Train Protection) in Nederland heb je ATB Automatische Trein Beveiliging. Zijn deze twee systemen identiek of zijn het broers van elkaar? In Nederland heb je veel DM90 terzijde staan is het theoretisch mogelijk om dit materiaal door te schuiven naar Abellio UK?
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11392
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

DM'90 is voor Nederlandse begrippen al erg breed, en het PVR in Engeland is nog veel kleiner dan bij ons.


1,5 meter

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9055
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Bovendien is Abellio Greater Anglia bezig met een enorme materieel-vernieuwing, waardoor alle electrische treinen zullen worden vernieuwd. Voor de diesels is het wachten op de afronding van grote elektrificatieprojecten, met name bij GWR.

Bij Abellio Scotrail wachten ze ook op de indienststelling van nieuwe treinen bij GWR, de oudere HST-treinen zullen worden doorgeschoven van westelijk Engeland naar Schotland, opgeknapt en daarna ingezet als IC-treinen naar de steden boven de lijn Edinburgh/Glasgow. De Sprinter-treinstellen (class 158) worden daarna gebruikt om meer treinen te laten rijden in het regionale segment, bijvoorbeeld tussen Aberdeen en Dundee, en om elders in het land de rottige Pacers buiten dienst te kunnen stellen.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Station Santpoort Noord heeft van oorsprong een erg lang perron. Het perron voor de treinen richting Haarlem is langer dan het huidige spoor. Wat is de reden hierachter, weet iemand dit? Heeft dit te maken met de vroegere spoorlijn naar Velsen/IJmuiden?
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13422
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Zijn er op dit moment actiekaartjes voor het weekend "actief"? (kruidvat/Blokker/AH/watdanook)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5180
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:Bovendien is Abellio Greater Anglia bezig met een enorme materieel-vernieuwing, waardoor alle electrische treinen zullen worden vernieuwd. Voor de diesels is het wachten op de afronding van grote elektrificatieprojecten, met name bij GWR.
Niet alleen elektrische treinen, de gehele vloot wordt vernieuwd. Op de diesellijnen gaan hybride Flirts rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5047
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Milco schreef:Station Santpoort Noord heeft van oorsprong een erg lang perron. Het perron voor de treinen richting Haarlem is langer dan het huidige spoor. Wat is de reden hierachter, weet iemand dit? Heeft dit te maken met de vroegere spoorlijn naar Velsen/IJmuiden?
Ja, het stuk waar nu geen spoor ligt langs het perron, was het stuk waar het spoor richting IJmuiden lag. Als je op Sporenplan.nl kijkt naar de tekeningen uit 1965, zie je dat na het perron de aftakking lag. Het perron is altijd blijven liggen, net als de plek waar het spoor oorspronkelijk aantakte.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6083
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Bedankt voor het antwoord! Interessant! :D
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Nitein-Repart
Berichten: 2959
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

hidihi schreef:In Engeland hebben ze trein beveiliging ATP (Automatic Train Protection) in Nederland heb je ATB Automatische Trein Beveiliging. Zijn deze twee systemen identiek of zijn het broers van elkaar? In Nederland heb je veel DM90 terzijde staan is het theoretisch mogelijk om dit materiaal door te schuiven naar Abellio UK?
DM90 is ongeschikt voor verkoop aan het buitenland, de treinen zijn te zwaar en trekken te sloom op. Bovendien is het voor vrijwel ieder Oostblokland goedkoper om treinen vers van de fabrikant te bestellen (Lint, Talent, Desiro) dan om DM90 over te nemen en op te knappen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten