Geert schreef:Het meerendeel zal in ieder geval niet uit Utrecht komen lijkt me.
Mwoh, er rijdt niet voor niks een Qliner tussen Dordrecht en Utrecht. En dat ding heeft in Sliedrecht echt maar een beperkt aantal instappers, het meerendeel wat er dan nog/al in zit komt uit Dordrecht en Papendrecht.
Verder is met name Dordrecht - Gouda een nog redelijk gebruikte verbinding, zie elke ochtend wel een redelijk aantal mensen die ik in Dordrecht in heb zien stappen in Gouda weer uitstappen. En van de s2800 naar de s1900 ben ik ook nooit de enige die aan 't doorlopen is, maar betreft het hele groepen.
Volgens mij wordt er iets te veel aandacht geschonken aan het feit dat de overstap s2800 -> s1900 een keertje niet is gelukt. Ik lees hier dat het eigenlijk altijd goed gaat en je zelfs aan de vroege kant aankomt op Rtd, waardoor je de s1900 haalt - hoewel niet officieel.
Wel aan de vroege kant t.o.v. de huidige dienstregeling met extra reistijd dan he, vroeger dan .11 .41 is 'ie er eigenlijk nooit en dat kan ook niet omdat de s4000 dan pas echt in de weg komt te zitten. Ik zal vanavond thuis eens wat cijfertjes opzoeken hoe vaak het wel en niet goed gaat, waarbij ik wel rekening moet houden met het feit dat ik ontzettend goed kan sprinten en dus heel krappe overstapjes weet te halen.
Gebeurde het in de vorige dienstregeling nooit dat er eens een s4000 wat vertraagd was waardoor je de overstap niet haalt?
Dan moet ik wel 'n heel eind terug omdat ik pas sinds januari naar Utrecht forens. In de tijd dat ik stage liep in Arnhem heb ik weleens met de toenmalige 2000 naar Rotterdam gereisd en destijds was de aansluiting op de 1900 wel betrouwbaarder. Maar die sneltrein lag toen ook niet in een strakke kwartiersligging met de NoordOost zoals nu.
Met daarbij in het achterhoofd dat de aansluiting over een klein halfjaar weer officieel is en je dus wél garanties hebt, hoewel ik me afvraag of dit in de praktijk iets uit zal maken t.o.v. de huidige situatie.
Dat maakt aanzienlijk uit: de s2100 wacht geregeld op een vertraagde NoordOost is mijn praktijkervaring (van weliswaar even geleden, maar heb het recent ook nog mee mogen maken)
Ik vermoed zomaar dat men ook als er wél een officiële aansluiting was, de s1900 gisteren niet gewacht had (immers: verstoringssituatie oude lijn waarbij een kleine vertraging niet erg welkom is).
De s1900 vertrekt regelmatig met een kleine vertraging uit Rotterdam (door het grote aantal instappers), maar is dan nog altijd op tijd in Dordrecht. En pas daarna was er een verstoring.
Dat ding zwemt in z'n rijtijd sinds een andere geniale rijtijdaanpassing: de s1900 haalde in 2007 zelden z'n vertrektijd uit Dordrecht doordat er zoveel uit moest dat het in- en uitstappen niet lukte binnen de stop van 2 minuten. Als oplossing heeft men toen de aankomst in Dordrecht verlaat en volgens mij ook die uit Rotterdam een minuutje vervroegd zodat er meer rijtijd was. Resultaat: een nog kortere haltering bij een serie die er onderweg makkelijk wat uit rijdt maar juist door lange stationnementen vertraagd raakt.
@JWM: tja, maar die van Arriva loopt nog tot 2018