Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Daniel »

Uitstootvrije bussen voor Amsterdam
Amsterdam wil in de komende jaren overstappen op volledig uitstootvrije, elektrische bussen. Die zijn schoner, stiller en comfortabeler. Dat heeft wethouder Choho (Duurzaamheid) vanmiddag bekendgemaakt. Er volgt nog onderzoek naar de haalbaarheid van het plan, meldt Choho. Dat onderzoek zal bepalend zijn voor het soort uitstootvrije bussen dat vanaf 2020 in Amsterdam zal rijden.
Het besluit over het soort uitstootvrije bussen dat Amsterdam kiest, valt waarschijnlijk komend najaar.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het Parool heeft het weer over trolleybussen die onder tram bovenleidingen kunnen rijden.
De bussen met de zogenoemde In Motion Charging-techniek zijn voorzien van een systeem waarbij ze slechts op delen van de route een bovenleiding nodig hebben om de batterij op te laden. Daarvoor kunnen de bussen gebruikmaken van de bovenleiding van de tram. In Arnhem rijden traditionele trolleybussen, die over de hele route vastzitten aan een bovenleiding.
https://www.parool.nl/amsterdam/amsterd ... ~a4507380/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:Uitstootvrije bussen voor Amsterdam
Dat heeft wethouder Choho (Duurzaamheid) vanmiddag bekendgemaakt.
Ik las de naam en diens portefeuille en ik dacht, is dit een grap?

Maar wel vreemd dat het Parool wat dieper ingaat in details terwijl AT5 vooral oppervlakkig is en het heeft over milieuzones van bestelbussen en snor- en bronfietsen (deze spelfout staat ook op AT5).
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op do 20 jul 2017, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Daniel »

Tja, dat zijn natuurlijk ook gewoon elektrische en uitstootvrije bussen :wink: Op de radio hadden ze het in het nieuws ook over trolleybussen, de derde optie die dan nog overblijft lijkt me de tot nu gebruikelijker optie van bussen met een stekker te zijn. Hoewel, we hebben ook nog inductielading natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Michael 1988 »

Vergeet waterstofbussen niet ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Daniel »

Die zijn niet elektrisch maar hybride (brandstofcel wekt stroom op voor de elektromotor) en ook niet uitstootvrij (ze stoten waterdamp uit) :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Wageningen1998 »

Trolleybussen in Amsterdam, dat zou wat zijn. Toch is een trolleybus een dure investering, denk niet dat die optie op nummer 1 staat
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:Die zijn niet elektrisch maar hybride (brandstofcel wekt stroom op voor de elektromotor) en ook niet uitstootvrij (ze stoten waterdamp uit) :wink:
Ik denk dat ze met uitstootvrij CO2 uitstootvrij bedoelen .
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wageningen1998 schreef:Trolleybussen in Amsterdam, dat zou wat zijn. Toch is een trolleybus een dure investering, denk niet dat die optie op nummer 1 staat
Van wat we hoorde van gebruiker Suus hier was dat juist wel optie #1. Aan de eindpunten paar kilometer draad om al rijdend op te laten en ertussen op accu. De aanbesteding is mislukt omdat geen bedrijf op grote schaal accu-trolleybussen kan produceren.

Die trolleybus bovenleidingen kunnen natuurlijk gebruik maken van de bestaande infrastructuur waar trams hun energie vandaan krijgen. Misschien dat de kosten daarom relatief meevallen.
Michael 1988 schreef:Vergeet waterstofbussen niet ;)
Laten we ze voor nu maar wel vergeten. Zo'n bus kost op het moment € 850 duizend per stuk. En dan is er nog de kwestie van waterstof schoon produceren. Leuk voor een kleinschalige test, niet om een hele vloot mee te vervangen.
De bussen zijn vorig aangeschaft voor een prijs van 850.000 euro per stuk. Daarmee zijn deze voertuigen dus erg kostbaar en niet alleen duurder dan dieselbussen, maar ook duurder dan elektrische bussen.
https://www.ovpro.nl/bus/2017/07/04/wat ... dieselbus/
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 21 jul 2017, 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door PatrickM »

Voor € 850.000.000 heb je een heel legertje waterstofbussen :wink:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door n-evo »

Haha oeps. Aangepast.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Voor de duidelijkheid, er wordt nu onderzocht welke vorm van laden het best past binnen de openbare ruimte van Amsterdam: Opportunity Charging (zoals de meeste elektrische bussen nu) of In Motion Charging (aka trolleybus met batterij). In 2020 moeten ze gaan rijden op de lijn 18, 22, 40 en 48.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Lange_Dre »

Ik ben wel benieuwd of het GVB het laden van de bussen ook via het tramnetwerk (zoals De HTM en Qbuzz nu naar onderzoek doen) ook als een optie ziet of dat zij hier juist niets in ziet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Suus »

Dat was het originele idee juist, omdat zoveel buslijnen deels op een gecombineerde tram-/busbaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Meltrain »

DingeZ schreef:In 2020 moeten ze gaan rijden op de lijn 18, 22, 40 en 48.
De lijnen 18, 22 en 48 kan ik best begrijpen omdat die lijnen in (of langs) het centrum rijden, maar lijn 40 ligt daar wel erg ver vanaf.
Is lijn 21 niet logischer?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Suus »

Vind eigenlijk de keuze voor de 22 vreemder.

40 en 48 rijden met standaardbussen vanuit garage Zuid.

18 rijdt met gelede bussen uit west.

En verrassing: de 22 gaat vanaf zomer volgend jaar met gelede bussen vanuit Noord gereden worden. Volgens mij is het dan praktischer de 21 te nemen, dan kunnen alle elektrische geledes vanuit West rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door trolly »

Zouden ze in West niet genoeg stopcontacten hebben?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door IC140 »

48 is ook een boeiende omdat die lijn op de hele route (na het verleggen naar busstation IJ-zijde) geen trambovenleiding tegenkomt op het kruisen van lijn 26 na.
Laatst gewijzigd door IC140 op za 22 jul 2017, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door diederickx »

Volgens mij kruist hij tweemaal lijn 26, rijdt een stukje langs lijn 7 en tenslotte nog een stukje langs lijn 26.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn 7 niet, met lijn 10 wordt een heel klein stukje parallel gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dat stukje zag ik inderdaad over het hoofd, maar aan een van de twee kruisingen van lijn 26 heb je niet zo veel, aangezien lijn 26 daar diep ondergronds rijdt.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door Wievank »

Als je die mee telt is het 3x: bij het CS komende vanaf het busstation, bij de Kattenburgerstraat en bij het Rietlandpark. Tot juli volgend jaar is het 500 meter meerijden met lijn 10, welke op dit stuk vervangen wordt door lijn 7.
En je hebt sowieso weinig aan het kruisen van tramlijnen. Je kan maar een fractie van een seconde contact hebben, en zal vrijwel zeker daarbij de bovenleiding naar beneden trekken.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe men de bovenleiding van de tram denkt te kunnen gebruiken. De bovenleiding is namelijk slechts één van de twee benodigde polen. Voor de tram is de rails de andere pool, maar daar heeft de bus geen contact mee (rubberen banden en niet constant op dezelfde plek boven de rails waardoor een contactstrip ook moeilijk wordt).
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door IC140 »

Het enige dat ik me kan voorstellen is wel heel futuristisch en storingsgevoelig: de bus krijgt een uitschuifbare tram-as aan de onderkant welke bij de eerste gedeelde halte wordt neergelaten en bij de laatste weer opgehaald. Het op de juiste plek neerzetten van de bus zou met camera's aan de onderkant moeten gebeuren en om er voor te zorgen dat de as tussentijds in de rails blijft zou de bus op het gedeelde stuk automatisch moeten sturen, zodat de chauffeur alleen remt en gas geeft. Het geeft me echter wel een erg sterk lijn 51 gevoel....
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat kan een stuk eenvoudiger met een koperen borstel o.i.d. Als je die breed genoeg maakt, pak je altijd wel één spoor mee. Niet zo high tech, maar 't zal best werken.
Wievank schreef:Je kan maar een fractie van een seconde contact hebben, en zal vrijwel zeker daarbij de bovenleiding naar beneden trekken.
In dat laatste geval heb je wel wat langer contact (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Uitstootvrije bussen voor Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Waarom niet gewoon elektrische bussen, met grote accu's waarbij op de eindpunten oplaadpunten geplaatst worden en de bus na een paar ritten opgeladen wordt? Zoals CXX in AML gaat doen. Actieradius is bij de VDL's nu 70 km op volle accu, daarvan kun je binnen Amsterdam toch een paar omlopen voor doen tot je weer moet opladen? Te pas en te onpas aanhaken aan trambovenleiding lijkt me niet de oplossing. Het beste is te kiezen voor volledig autonoom rijdende elektrische bussen, of het aanleggen van een nieuw trollynet en dat zie ik al helemaal niet gebeuren.

Misschien dat GVB vanaf december eens kan gaan kijken hoe CXX het doet met de elektrische bussen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten